Permalänk
Medlem

Repeater, AP. Vad behöver jag?

Hej!

Har flyttat in till hus med två våningar och i nedervåningen så har vi routern som är kopplad till nod (vi har fiber). Nu är det så att jag har bla två mag-boxar och en pc som jag vill koppla in till routerns lan port men vill helst inte dra flera kablar från nedervåningen upp.

Vad är det jag behöver köpa för att se till att få nät på de ovannämnda enheterna? Är det en repeater, AP eller vad är det jag behöver? En repeater har bara 1 lan port, och det räcker inte. Kan ni ge mig tips och vägledning?

Tack på förhand

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hej!

Har flyttat in till hus med två våningar och i nedervåningen så har vi routern som är kopplad till nod (vi har fiber). Nu är det så att jag har bla två mag-boxar och en pc som jag vill koppla in till routerns lan port men vill helst inte dra flera kablar från nedervåningen upp.

Vad är det jag behöver köpa för att se till att få nät på de ovannämnda enheterna? Är det en repeater, AP eller vad är det jag behöver? En repeater har bara 1 lan port, och det räcker inte. Kan ni ge mig tips och vägledning?

Tack på förhand

Ett MESH system kanske vore passande? Och en switch eller två om du behöver mera portar.

t.ex https://www.dustinhome.se/product/5011040096/velop-whole-home...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ett MESH system kanske vore passande? Och en switch eller två om du behöver mera portar.

t.ex https://www.dustinhome.se/product/5011040096/velop-whole-home...

Låter lite väl dyrt. Finns det inga andra billigare alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

@underwatch:

Har du ett bra fungerande trådlöst nätverk sen innan så skulle en brygga funka, då ställer du den på övervåningen och kopplar in enheterna med kabel i den. Se till att du ställer in den som "brygga" och inte accesspunkt eller repeater samt mot 5Ghz bandet om du vill ha optimal hastighet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3528854

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Om det bara är att dra flera kablar du har något emot kan du ju alltid dra en och sätta en switch.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om det bara är att dra flera kablar du har något emot kan du ju alltid dra en och sätta en switch.

Hur fungerar det med switch? Måste jag inte dra en kabel till övervåningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med en powerline.
T.ex. Den här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3575632
Den har 3 lan portar + wifi.
Se bara till att köpa den på öppet köp.
Man vet aldrig med powerline, kan fungera jättebra eller jättedåligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underwatch:

Hur fungerar det med switch? Måste jag inte dra en kabel till övervåningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som han skrev. Istället för en drös kablar från routern upp till övervåningen drar du bara en kabel som kopplas i switchen. Sen kopplar du bara varje enhet som finns där uppe till switchen. Fördel med de är att du slipper allt strul som trådlöst titt som tätt får.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av underwatch:

Hej!

Har flyttat in till hus med två våningar och i nedervåningen så har vi routern som är kopplad till nod (vi har fiber). Nu är det så att jag har bla två mag-boxar och en pc som jag vill koppla in till routerns lan port men vill helst inte dra flera kablar från nedervåningen upp.

Vad är det jag behöver köpa för att se till att få nät på de ovannämnda enheterna? Är det en repeater, AP eller vad är det jag behöver? En repeater har bara 1 lan port, och det räcker inte. Kan ni ge mig tips och vägledning?

Tack på förhand

En repater behöver ingen ethernetport alls men en ap måste ha en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Precis som han skrev. Istället för en drös kablar från routern upp till övervåningen drar du bara en kabel som kopplas i switchen. Sen kopplar du bara varje enhet som finns där uppe till switchen. Fördel med de är att du slipper allt strul som trådlöst titt som tätt får.

Låter som en bra ide spontant. Tips på en bra switch?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Låter som en bra ide spontant. Tips på en bra switch?

Hur många enheter vill du ha kabel till?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur många enheter vill du ha kabel till?

3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Stort tack! Ska kika på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you