Hjälp med felsökning av fel på skärm/GPU

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning av fel på skärm/GPU

Tja!

Har ett problem med antingen min skärm eller grafikkort och har kört fast i min felsökning av problemet.

Det är nämligen så att ibland när jag startar datorn och skärmen så förvrängs hela skärmen och problemet är sporadiskt. Det började med att den gjorde så någon enstaka gång och då stängde jag av och satte på skärmen igen så fungerade det. Men nu är det mer frekvent och händer ca hälften av gångerna jag startar datorn.

Jag har skärmen kopplad med displayport och kan ev vara kabeln då jag inte haft möjlighet att testa med annan kabel än men har testat att starta skärmen med HDMI och då dök inte problemet upp men kan inte utesluta att problemet mycket väl kan komma även med HDMI.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut och hoppas någon kan sprida lite ljus över mitt problem.

Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du en annan skärm som du kan testa med? Har du intern grafik som du kan också testa med?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vet att jag haft väldigt likt fel på en laptop skärm, till slut slängde den in handduken helt.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kelzzor: Det där brukar orsakas av fel på elektroniken vilket kan vara allt från glappa interna kablar till kretsuppsättning som är på väg att sluta fungera. Förutom att klämma och joxa runt med kablar fram och tillbaka finns ingen fix i någon egentlig mening. Skärmen behöver kasseras eller reklameras. Det senare kanske inte är så lätt när det verkar vara en ebay/Korea-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kelzzor: Det där brukar orsakas av fel på elektroniken vilket kan vara allt från glappa interna kablar till kretsuppsättning som är på väg att sluta fungera. Förutom att klämma och joxa runt med kablar fram och tillbaka finns ingen fix i någon egentlig mening. Skärmen behöver kasseras eller reklameras. Det senare kanske inte är så lätt när det verkar vara en ebay/Korea-skärm?

Tack! Jag misstänkte också att felet låg i skärmen så det får bli att köra den tills den ger sedan kassera eller ev öppna upp den och pilla lite.

Permalänk
Medlem

Nu håller skärmen på och testar då att ställa om till 60hz och då börjar skärmen fungera normalt men byter jag till 100hz så ballar den ur.

Förstår att det ev är elektroniken i skärmen men är det någon som kanske har någon idé om varför det funkar i 60hz men inte i 100hz?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kelzzor: Därför att högre frekvens = högre bandbredd och då ställs också högre krav på att alla komponenter fungerar helt rätt.

Permalänk

Fick liknande på min benq-skärm. I det fallet rörde det sig om svällande kondensatorer. Efter att ha lött dit nya fungerar den prima igen. Om du inte kan reklamera, öppna upp och se hur de verkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kelzzor: Därför att högre frekvens = högre bandbredd och då ställs också högre krav på att alla komponenter fungerar helt rätt.

Att jag inte tänkte på det Min gissning ligger då på att det är mainboardet i skärmen som strular då själva panelen är hel. Får helt enkelt öppna upp den och kolla kondensatorerna.

Skrivet av Brannigan:

Fick liknande på min benq-skärm. I det fallet rörde det sig om svällande kondensatorer. Efter att ha lött dit nya fungerar den prima igen. Om du inte kan reklamera, öppna upp och se hur de verkar..

Tack för tipset får göra det och damma av lödkolven

Tack så mycket för svaren