Permalänk
Medlem

Notera att jag inte 100% läst genom min egna text.

Har du samma moderkort som Der8auer?
Olika moderkort har olika LLC styrka, vissa har även så att 1 är massor och t.ex. 10 är ingen llc, vissa har tvärt om, 10 är massor llc och 1 nästan ingen.

Generellt så vill du att cpu'n ska ha så låg volt och llc som håller din voltnivå jämn/lite under jämn. Så lågmöjligt för att alstra så lite värme som möjligt. Höj volt om du märker instabilitet.
Jag tror ej du kommer att nå voltnivåer som kommer döda din cpu med en 9900k om du inte försöker döda den/deliddat, då den just alstrar sådan värme.

Min metod är följande, notera att jag inte anser mig själv som ett proffs:
Kör prime95, sätt din frekvens till det du tror processorn kommer att klara, och sedan sätt volt där du har ditt volt-tak som du är bekväm med och sänk volt tills du inte kan starta datorn. Efter det brukar jag höjja volt pyttelite och sedan lägga på llc tills datorn är stabil.

Om datorn inte startar vid din frekvens du önskar, eller att den fortfarande krashar efter llc/volt taket du satt, så får du nöjja dig med lägre frekvens. Repetera tills det fungerar att köra prime i 30min. Sen sätt på och stäng av prime95 och se om det krashar när processorn får "spikes".(Mer nedan.)
Om det är ok, provar starta om, och sedan när jag har tid låter jag datorn stressas så länge jag orkar.

Spikes är när processorn går upp eller ner i frekvens, då brukar volt stiga eller sjunka (Mer kraft som processorn drar gör att volten sjunker.
Volten kan skjuta i taket 0.01s och krasha datorn, eller åt andra hållet, sjunka i botten 0.01 sekund och krasha.)
LLC är till för att hålla sjunkande volt uppe när datorn belastas, det görs genom att datorn beräknar hur mycket volt som sjunker, och försöker hålla den uppe med en viss % baserat på hur mycket volt som sjunker.
För hög LLC kan göra så att volten ökar för mycket och alstrar onödig värme, eller skadar processorn. Det är en form av att lägga till mer volt i slutändan.

Vissa predikar för att använda Offset för volt, men jag har inte känt det behovet.

Det kan även finnas andra volter, och settings som kan tillåta högre överklockning. Kan tyvärr ej vad som spelar roll på nyare intel.

Jag tycker det är kul att överklocka, därav skulle jag 100% klockat en 9900k om jag hade en.
Alltid kul att tänja gränser. Lek på med dyra grejjer! Det är värt!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@iesa: Vad jag har fått höra direkt från folk som spelar CSGO i lägre än 1080p så gör dem det för maximal antal FPS och allt ska se "större" ut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Absolut inte. Tror de rör sig om max 15%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:
Dold text

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...
Spelar man i 720p så blir det en skillnad, i 1080p blir det knappt någon skillnad. Spelar man i 720p så undrar jag varför man sitter med 2080Ti och 9900K tbh.

Minnestestet också
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Renderar man så blir det en skillnad men om det är värt den extra värme som genereras är en annan fråga.

lite mer tester som visar skillnad i spel med överklockning
https://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i9_9900k/...
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3421-intel-i7-9700k-rev...

Styrker precis de jag skrev om överklockning

Permalänk
Medlem

@Vzano: maximal fps är inget problem i 1080p men en 6år gammal dator på cs:go.. däremot så är det många som fortfarande spelar som spelade innan 1080p och 16:9 ratio var standard. och fortfarande spelar med samma upplösning. det blir något större men framförallt bredare. jag kör själv väldigt mycket cs:go och några av mina vänner kör just den lägre upplösning pga hur dom började spela för 10+ år sen.

Min poäng var att den där steam listan blir lite missvisande för att dom på den listan som kör 1366x768 troligvis till 90% kör cs:go och/eller cs 1.6 ..

Permalänk
Skrivet av iesa:

1366x768 är folk som kör ``stretched`` 4:3 ratio på cs:go.... av andra orsaker än mer fps.

eller på laptop då det är en ganska vanligt förekommande upplösning på budgetlaptops iaf fram till för ett par år sedan nu är väl 1080p vanligare men det existerar fortfarande på absoluta bottenskrapet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fortfarande ingen som kan svara på varför man ska köra max/min ftt 12 för att få max belastniong i P95?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Bawh: Du vann Cpu lotteriet! Har du provat 5.1ghz? Om cpun tar 5.1ghz under 1.36Vcore är den riktigt bra.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.