Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på min GPD Pocket, men håller på att mecka med en Arch Linux iso som jag ska ersätta Ubuntu med (skärmen behöver roteras, touchscreen, hidpi...)

Permalänk
Medlem

Jag kör en XPS 13(9370) med Arch och KDE. Tycker verkligen om hur enkelt det var att installera då det inte vara några problem med drivrutiner och liknande till motsats från min förra lattitude.

@djazz Är det mycket problem med GPD Pocket? Är lite intresserad av en mer bärbar dator när man inte vill ta med sig laptopen.

Permalänk
Medlem

@Dalp: Den funkar helt ok efter lite tweaks. Pocket 2 skall dock fungera lite bättre. GPD Pocket är inte supersnabb, och kan inte spela många 3D-spel. Har den som portabel hackerdator, när jag behöver skriva lite kod eller ha en fullduglig dator med mig i litet format.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på en ca 10 år gamla MacBook Air. Sedan körbakgrund Ubuntu på en dator hp med pekskärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör mint på min razer blade 15, allt fungerar som det ska utan några konstigheter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Jag kör Ubuntu 18.10 på en Samsung RV510.
Skippade Win10 när PCn inte orkade med längre.
Nu har den fått liv igen!

Permalänk
Medlem

Ubuntu 18.10 på en MSI GS65 Stealth från 2018.
Fick "stänga av" nouveau och secure boot under installation för att undvika att datorn hände sig.
Allt fungerar nu felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör på min Thinkpad X1 tablet gen 2 med i7 men den blir väldigt varm då den inte har aktiv kylning så den klockas ner ständigt. Dock hänger den sig aldrig som i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad min AMD prolle heter men det finns bugg i den så jag är tvungen att stänga av eller ställa den med
(NO APIC) annars är det omöjligt att köra 18.04 på den! Men växeln NO APIC så fungerar systemet perfekt och har gjort så flera månader!

Permalänk

Manjaro på en Acer Aspire V5-531
Problem med att batteriet inte kan laddas, men inget som berör mig.

Manjaro på Bettan
en Compq Presario från ca 2007-2008, det var Vista installerat från fabrik.
Går som en klocka, ta i trä,fungerar hur bra som helst som surf och filmtittande.

//

Permalänk
Medlem

Hjälpte en arbetskompis med hans dataproblem hemma hos han igår, fick köpa hans Lenovo Thinkpad 450s för 1200 kr, blev en netinstall för att hämta de pkt jag vill ha i Debian Buster (Xfce4) på en SSD (Samsung 860) , inget nytt under solen Debian Stable funkar ruskigt bra

Permalänk
Medlem

HP Envy 13 med Kubuntu just nu. Ny dist för mig men det fungerar riktigt bra och datorn känns mycket snabbare än i Windows (dubbelbootar då jag fortfarande behöver det). Allt fungerar (hittills) förutom dioderna som lyser upp på knapparna när man stängt av ljudet eller har på wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Lenovo 320-15IKBN (1 år gammal)
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Installerade Manjaro (XFCE). Har även kört Linux Mint och Windows 10 innan men föredrar Manjaro enbart.

Inga hårdvaruproblem alls, allting fungerar. Lite irriterande småproblem i Manjaro men inget värt att nämnas och som kunde lösas rätt snabbt. Ibland är Linux så himla "tråkigt" när det bara funkar.

CPU:n kör ~75% om man kör max på Twitch och Youtube i webbläsaren (även i Windows 10). Men streamlink plus mplayer funkar det bättre med. Det är väl det enda jag kan "klaga" på.

Permalänk
Medlem

Kör Slackware 14.2 på en gammal HP EliteBook 2560p, funkar galant.

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Medlem

Kör Xubuntu 18.04 Acer Swift 1 i sign.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Debian 10 på Thinkpad T450s. Kör med KDE Plasma desktop och allt funkar jättebra utom möjligen fingeravtrycksläsaren (har inte brytt mig om att försöka använda den).

Permalänk

Thinkpad T430 med just nu archlinux fast jag byter rätt ofta

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 9370 med Linux Mint 19.2. Enda problemet är 4k skalning i vissa applikationer. Annars fungerar den riktigt bra.

Lenovo X240 - Fedora eller Ubuntu Mate. Mer av en testmaskin.

Visa signatur

Intel NUC (NUC8i7BEHGA) i7-8559U, 32 GB RAM, Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1000 GB WD Black 2,5", Pop!_OS 19.04 | Dell XPS 13 9370 i7-8550U, 16GB RAM, 512 GB M2, Linux Mint 19.2

Permalänk
Medlem

Jag är på gång att pensionera min HP Pavilion 14" som jag köpte på El-Giganten. Den har fungerat stort sett klockrent med Ubuntu.

Just nu kör jag Ubuntu Mate 19.04 på den. Det blev ett uppseendeväckande lyft att gå från vanliga Ubuntu till Ubuntu Mate. Datorn känns mycket piggare och det känns som att jag har fått nästan dubbla batterikapaciteten. Mycket märkligt. Men jag tackar och tar emot. Den gröna färgtonen är lika trevlig som den orange-bruna.

Tyvärr har den varit med om lite och fått en del törnar. Skärmen mådde inte bra av att bli trampad på och har efter det ett par områden/ränder som aldrig blir helt svarta när skärmen är på. Plasten runt tangentbordet har spruckit vid gångjärnen. Ett par skruvar har lossnat och trillat bort på undersidan och de skruvar jag satte dit tycks inte hålla ihop höljet så bra. 8GB RAM och 256GB SATA SSD känns lite begränsande nu.

Har skickat efter en Thinkpad E595 med 16 (8+8) GB RAM, 256 GB NVMe SSD och AMD Ryzen 7 3700U, som ersättare. Och jag tänker blåsa Windows direkt och sätta in Ubuntu Mate istället. Och sätta in en extra 2TB Crucial MX500 SATA SSD som andra drive. Har sett rapporter på nätet om att Linux funkar bra på E595.

Enda minuset för min del är nog att tangentbordet inte är bakgrundsbelyst. Jag hade egentligen det som ett viktigt krav vid byte av laptop. Men jag tycker E595 verkar så bra och prisvärd att det fick strykas. Jag får väl sätta på mig en pannlampa vid behov. E-serien är ju trots allt lite av en budget-ThinkPad, 7.470:-. Större tangentbord och skärm, mer minne och bättre processor, snabbare SSD och smidigt uppgraderingsbart minne och plats för extra SATA SSD blir nog väldigt trevligt. Hoppas jag...

Borde komma om någon vecka.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/edge-series/E59...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Kör en XPS 13 på jobbet, smidigt när det kommer förinstallerat med Ubuntu 18 LTS. Numera fungerar bios uppdateringar riktigt smidigt med. Laddas ner med apt-get och installeras automatiskt vid boot istället för att boota med usb-sticka och uppdatera genom DOS.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med en sleten Dell Vostro 1220. Befinner mig i en stuga på västkusten och har tagit med mig min portabla SSD som jag har elementary OS i, och startat upp datorn med den. Det jag håller på med framför min stationära dator, kan jag göra här och nu. Supersmidigt och rekommenderas för de som är på resande fot! Men en bärbar dator med USB 3.x rekommenderas, då USB 2 segar ner allt avsevärt, haha!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av mwiborn:

Dell XPS 13 9370 med Linux Mint 19.2. Enda problemet är 4k skalning i vissa applikationer. Annars fungerar den riktigt bra.

Har varit sugen på en XPS ett tag, men är lite i valet och kvalet kring skärm. Hur bra funkar 4K generellt? Hur ofta stöter man på problem, och brukar det gå att lösa på något vettigt sätt? Kör du med extern skärm, och blir det några problem där? 4K är sjukt trevlig att se på, men lutar själv åt FHD-skärmen då 4k på så liten skärm känns overkill och det känns som att det hade fungerat betydligt bättre med en extern skärm (min nuvarande är 3440x1440, dvs inget jag vill köra skalning på). Tips och erfarenheter?

Permalänk
Medlem

@stingray454:

installerade Pop!OS åt en vän, han kör en samsung-skärm med den upplösningen, han fick inte USB-c delen att fungera, men gissar väl att det ska gå. HDMI fungerar.

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

@stingray454:

installerade Pop!OS åt en vän, han kör en samsung-skärm med den upplösningen, han fick inte USB-c delen att fungera, men gissar väl att det ska gå. HDMI fungerar.

Jag tänkte inte så mycket på själva hårdvaran (att få bild på en 4k-skärm är inga problem alls ). Men problemen uppstår när man måste skala gränssnittet, speciellt fractional scaling. Vissa program klarar inte av att skala upp korrekt, och att försöka köra en 4k intern skärm på en laptop och en extern monitor med "vanlig" upplösning (t ex 1920x1080) verkar totalt kört med linux - lite sådana saker. Är lite rädd att köpa en XPS med 4k-skärm mest därför, så det vore kul att höra hur det funkar i praktiken av de som kör 4k.

Permalänk
Avstängd

Se min signatur, funkar helfint!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag tänkte inte så mycket på själva hårdvaran (att få bild på en 4k-skärm är inga problem alls ). Men problemen uppstår när man måste skala gränssnittet, speciellt fractional scaling. Vissa program klarar inte av att skala upp korrekt, och att försöka köra en 4k intern skärm på en laptop och en extern monitor med "vanlig" upplösning (t ex 1920x1080) verkar totalt kört med linux - lite sådana saker. Är lite rädd att köpa en XPS med 4k-skärm mest därför, så det vore kul att höra hur det funkar i praktiken av de som kör 4k.

Jag har en lenovo yoga 720 med 4k skärm. Jättefint och så, men efter ett tag tröttnar man på skalningsproblemen i linux. Speciellt om man ansluter extra skärm av och till. Så jag kör bara 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kört Ubuntu med 4K. Fungerade bra. Det som inte gick var att ändra skalning på endast en skärm. Hade inte behovet men ska gå och fixa i terminalen.

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX490UA
Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Lenovo T430 rullandes POP OS.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jag för nuvarande en Thinkpad 470s med Ubuntu 18.04 vilket fungerar utan större problem.