Permalänk
Medlem

Läs inlägget du citerade långsamt. Har fetmarkerat den relevanta biten nedan.

Skrivet av Djhg2000:

Hur mycket icke-offentlig information kommer du åt där och hur mycket skada kan du ställa till utan ytterligare interaktion med appen på telefonen?

Du förstår fortfarande inte. Användaren vet bara att inloggningen misslyckades på sin egen dator, inte hur eller varför. Användarens dator är inte inblandad i själva attacken alls, bortom att användaren tror att den legitima sidan på skärmen är den som initierade förfrågan på telefonen.

Det är alltså inte något som ser ut som en legitim sida. Det är den faktiska legitima sidan som kommer direkt från banken utan modifikation, varken före, under eller efter inloggningsförsöket.

Skrivet av Petterk:

Vet dessutom inte varför du ska slumpa personnummer, skulle du lyckas logga in blint kan du ändå inte göra något, och varför skulle du lyckas? Skriver användaren in uppgifterna samtidigt i sin internetbank så får de upp en varning.

Läs mina tidigare inlägg.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Läs inlägget du citerade långsamt. Har fetmarkerat den relevanta biten nedan.

Det är alltså inte något som ser ut som en legitim sida. Det är den faktiska legitima sidan som kommer direkt från banken utan modifikation, varken före, under eller efter inloggningsförsöket.

Läs mina tidigare inlägg.

Ja, men vi har redan gått igenom i tråden att varken detta eller MITM är effektivt. Jag vet inte varför det ska gissas heller, slumpmässiga försök kan jag förstå (om det hade gått att kapa på det sättet), men personnummer kan du hämta hem, och du kan härleda till vilken bank som är mest trolig utan större problem. Edit: Birthday attack har med kryptografi att göra, så det är du som är ansvarig för det sidospåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men vi har redan gått igenom i tråden att varken detta eller MITM är effektivt.

Att kalla det klassiska säkerhetshålet i Mobilt BankID för MITM är inte riktigt korrekt heller eftersom det implicerar att trafiken går via en utomstående part. Tekniskt sett är det en utomstående part inblandad men det är bara i tid som jag skulle kalla det för att de står mellan dig och banken, ingen av datapaketen från din telefon går till attackkoden eller vice versa. Inte riktigt säker på hur det skulle bli två separata former av attacker heller, kan du förtydliga vad du menar med "varken detta eller MITM"?

Skrivet av Petterk:

Jag vet inte varför det ska gissas heller, slumpmässiga försök kan jag förstå (om det hade gått att kapa på det sättet), men personnummer kan du hämta hem, och du kan härleda till vilken bank som är mest trolig utan större problem.

Personnummer är triviala att slumpgenerera, visst kan du hämta en lista över giltiga personnummer men den är relativt stor jämfört med koden som slumpgenererar personnummer. Båda metoderna fungerar givetvis och ger liknande resultat. Att härleda vilken/vilka banker som är aktuella kanske kan öka listans värde på svarta marknaden, men eftersom det är en automatiserad attack vi pratar om här måste det vara värt tiden tiden för bedragaren att skriva kod för det.

Men om det går så lätt att arbeta sig fram till vilken bank det rör sig om är det väl inte ett särskilt starkt argument för att ha Mobilt BankID heller, eller missar jag något?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att kalla det klassiska säkerhetshålet i Mobilt BankID för MITM är inte riktigt korrekt heller eftersom det implicerar att trafiken går via en utomstående part. Tekniskt sett är det en utomstående part inblandad men det är bara i tid som jag skulle kalla det för att de står mellan dig och banken, ingen av datapaketen från din telefon går till attackkoden eller vice versa. Inte riktigt säker på hur det skulle bli två separata former av attacker heller, kan du förtydliga vad du menar med "varken detta eller MITM"?

MITM syftar på nätfiske, oavsett om det är genom attack på datorn eller genom att lura användaren att gå in på en förfalskad sida. Det är nog ett effektivt sätt att komma in, men det kan bli svårt att få ut några pengar. Vad du menar är klassiskt vet jag inte, att försöka pricka när folk försöker logga in är inte effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MITM syftar på nätfiske, oavsett om det är genom attack på datorn eller genom att lura användaren att gå in på en förfalskad sida. Det är nog ett effektivt sätt att komma in, men det kan bli svårt att få ut några pengar.

MITM står för Man In The Middle och betyder kortfattat att du emulerar båda parterna gentemot varandra för att antingen kunna ta del av eller modifiera innehållet i kommunikationen. Jag ser inte hur den definitionen är applicerbar i sammanhanget, men som sagt kan det ju liknas vid en form av MITM med lös tolkning.

Jag är dock inte riktigt på det klara vad de två olika attackerna du pratar om är? Den som jag har pratat om är den som gjorde att du kunde lyckas ta över ett inloggningsförsök genom att vänta på att en inloggning kommer flygande till BankIDs servrar, vilken du hoppades på att fånga upp genom att skicka din inloggningsförfrågan efter den från legitima sidan men före godkännandet i appen. Detektering av försök till dubbelinloggning stoppar den naiva implementationen men det är ingen silverkula precis.

Är det kanske så att du med MITM istället menar den som @lappen81 länkade till tidigare i tråden? (Upprepad nedan.) Hade faktiskt inte hört om den tidigare så är inte så hemma på detaljerna där, men det låter mer likt MITM än metoden som jag har försökt förklara.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

MITM står för Man In The Middle och betyder kortfattat att du emulerar båda parterna gentemot varandra för att antingen kunna ta del av eller modifiera innehållet i kommunikationen. Jag ser inte hur den definitionen är applicerbar i sammanhanget, men som sagt kan det ju liknas vid en form av MITM med lös tolkning.

Jag är dock inte riktigt på det klara vad de två olika attackerna du pratar om är? Den som jag har pratat om är den som gjorde att du kunde lyckas ta över ett inloggningsförsök genom att vänta på att en inloggning kommer flygande till BankIDs servrar, vilken du hoppades på att fånga upp genom att skicka din inloggningsförfrågan efter den från legitima sidan men före godkännandet i appen. Detektering av försök till dubbelinloggning stoppar den naiva implementationen men det är ingen silverkula precis.

Är det kanske så att du med MITM istället menar den som @lappen81 länkade till tidigare i tråden? (Upprepad nedan.) Hade faktiskt inte hört om den tidigare så är inte så hemma på detaljerna där, men det låter mer likt MITM än metoden som jag har försökt förklara.

Att sitta och gissa om någon försöker logga in är inte MITM, men MITM har diskuterats på två sidor i tråden redan. Som sagt jag menar inte @lappen81s attack, det är bara social manipulation. BankID är en bättre lösning än 2FA över sms oavsett som vi pratar MITM eller att sitta och gissa för att försöka ta över inloggningar, kan du fånga smsen tar du bort gissningarna och skyddet mot att starta upp ett nytt inloggningsförsök är i princip obefintligt med en engångskod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

MITM står för Man In The Middle och betyder kortfattat att du emulerar båda parterna gentemot varandra för att antingen kunna ta del av eller modifiera innehållet i kommunikationen. Jag ser inte hur den definitionen är applicerbar i sammanhanget, men som sagt kan det ju liknas vid en form av MITM med lös tolkning.

Jag är dock inte riktigt på det klara vad de två olika attackerna du pratar om är? Den som jag har pratat om är den som gjorde att du kunde lyckas ta över ett inloggningsförsök genom att vänta på att en inloggning kommer flygande till BankIDs servrar, vilken du hoppades på att fånga upp genom att skicka din inloggningsförfrågan efter den från legitima sidan men före godkännandet i appen. Detektering av försök till dubbelinloggning stoppar den naiva implementationen men det är ingen silverkula precis.

Är det kanske så att du med MITM istället menar den som @lappen81 länkade till tidigare i tråden? (Upprepad nedan.) Hade faktiskt inte hört om den tidigare så är inte så hemma på detaljerna där, men det låter mer likt MITM än metoden som jag har försökt förklara.

Risken för vad du pratar om är i princip obefintlig. Om de inte hade haft koll på och avbrutit samtidiga inloggningar så hade det varit aningen värre, men ändå inte särskilt farligt då det krävs mer än en inloggning för att kunna göra något mer än att titta på en persons konton. Det står också klart och tydligt vart man loggar in med bankid:t, om jag försöker logga in till exempelvis Kivra eller min bank och det står att jag ska identifiera mig för skattemyndigheten eller försäkringskassan så kommer jag förstås inte att godkänna det.

Alla "lyckade" bedrägerier har handlat om telefonsamtal där "bankmannen" ber användaren identifiera sig med sitt bankid minst två gånger varav den andra inte är en identifiering utan exempelvis ett godkännande av en stor transaktion eller ett nytt bankid. Detta står dock tydligt i id-appen så "bankmannen" måste lyckas få personen att inte se detta på något vis. En del läser förstås inte vad det står i appen utan gör allt som man ber dem om, och det är ju tråkigt för dem förstås, men det betyder ju inte att lösningen är osäker. Min bank tillåter heller inte beställning av nytt mobilt bankid med ett mobilt bankid utan man måste logga in med hjälp av dosa eller bankid på kort och sen få en kod via sms till sitt registrerade mobilnummer, men jag vet inte om det gäller alla banker.

Att banken ber en att identifiera sig med mobilt bankid i ett telefonsamtal är inget konstigt dock. Jag har fått göra det några gånger när jag har ringt upp banken själv men jag skulle förstås aldrig göra det efter att ha blivit uppringd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är en autentising som görs, inte en signering. Dvs dom vill veta vem dom pratar med. Så vida det inte handlade om att du ska signera själva uppsägningen men det brukar snarare spelas in då via telefon. Om inte så försigås det normalt ändå av en autentisering då dom kanske behöver lämna ut personliga uppgifter innan uppsägningen kan ske osv. Bara att bekräfta att du har ett bensinkort där till någon okänd som ringer in är förmodligen ett brott enligt banksekretess (om dom nu är bank men många är det numera) och GDPR.

Ditt personnummer har dom nog redan om du är kund

Ok, tack för info. Dock kunde man önska att BankID appen skiljer på autentisering och signering, nu står det väl bara "Jag legitimerar mig". Sen SKA man självklart titta på vart man legitimerar sig, men som mycket av tråden handlar om skulle nog lite extra tydlighet inte vara av ondo.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aldric T:

Ok, tack för info. Dock kunde man önska att BankID appen skiljer på autentisering och signering, nu står det väl bara "Jag legitimerar mig". Sen SKA man självklart titta på vart man legitimerar sig, men som mycket av tråden handlar om skulle nog lite extra tydlighet inte vara av ondo.

Det gör den. Det står dessutom vad du signerar. I princip alla "brister" med bankid kan åtgärdas genom att folk läser vad fn det står på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det gör den. Det står dessutom vad du signerar. I princip alla "brister" med bankid kan åtgärdas genom att folk läser vad fn det står på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Och innan du talar om för mig att jag har fel kan du ta med i beräkningen att jag just testade på 2 olika banker och ett försäkringsbolag. Det enda som står är "Jag legitimerar mig".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att sitta och gissa om någon försöker logga in är inte MITM, men MITM har diskuterats på två sidor i tråden redan.

Jag har då inte diskuterat MITM i tråden, jag har dock försökt förklara för dig att attacken jag pratar på inte bygger på MITM och bett om förtydligande på varför du tror att det skulle vara MITM.

Skrivet av Petterk:

Som sagt jag menar inte @lappen81s attack, det är bara social manipulation.

Citerade fel inlägg, här är inlägget jag tänkte på och det var från @evil penguin :

Skrivet av evil penguin:

https://www.svd.se/120000-drabbade-av-telenors-miss är väl ett exempel som fick viss publicitet.

Kanske inte det värsta utfallet man kan tänka sig, men ändå.

Skrivet av Petterk:

BankID är en bättre lösning än 2FA över sms oavsett som vi pratar MITM eller att sitta och gissa för att försöka ta över inloggningar, kan du fånga smsen tar du bort gissningarna och skyddet mot att starta upp ett nytt inloggningsförsök är i princip obefintligt med en engångskod.

Stopp och belägg, jag har inte pratat om 2FA över SMS och i synnerlighet inte hur den står sig relativt Mobilt BankID! Börjar bli lite trött på hur du försöker sätta ord i munnen på mig, vänligen sluta med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aldric T:

Nej. Och innan du talar om för mig att jag har fel kan du ta med i beräkningen att jag just testade på 2 olika banker och ett försäkringsbolag. Det enda som står är "Jag legitimerar mig".

Det handlar i så fall om att de använder autentisering där de borde använda signering, för i bankid-appen är det två helt olika saker. Jag har tex biometri aktiverat för den ena men inte den andra och jag får alltid se en text som beskriver vad jag skriver under. Testa själv http://test.bankid.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Nej. Och innan du talar om för mig att jag har fel kan du ta med i beräkningen att jag just testade på 2 olika banker och ett försäkringsbolag. Det enda som står är "Jag legitimerar mig".

Fast när jag använder BankID, så står det "Jag legitimerar mig mot: xxxxx", vilket alltså visar vart jag legitimerar mig. Om jag försöker göra en överföring, eller swisha någon eller godkänna något annat, så brukar det dels stå vad exakt det är för handling som utförs, samt att man "skriver under" eller "signerar" (inte "legitimerar").

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Risken för vad du pratar om är i princip obefintlig. Om de inte hade haft koll på och avbrutit samtidiga inloggningar så hade det varit aningen värre, men ändå inte särskilt farligt då det krävs mer än en inloggning för att kunna göra något mer än att titta på en persons konton. Det står också klart och tydligt vart man loggar in med bankid:t, om jag försöker logga in till exempelvis Kivra eller min bank och det står att jag ska identifiera mig för skattemyndigheten eller försäkringskassan så kommer jag förstås inte att godkänna det.

Skyddet mot dubbelinloggning stoppar den naiva implementationen ja, men jag ser det inte som tillräckligt förtroendegivande för att börja använda Mobilt BankID. Inlägget nedan tyder på att det fortfarande finns problem med att se vad som efterfrågar inloggning:

Skrivet av Aldric T:

Nej. Och innan du talar om för mig att jag har fel kan du ta med i beräkningen att jag just testade på 2 olika banker och ett försäkringsbolag. Det enda som står är "Jag legitimerar mig".

Skrivet av snajk:

Alla "lyckade" bedrägerier har handlat om telefonsamtal där "bankmannen" ber användaren identifiera sig med sitt bankid minst två gånger varav den andra inte är en identifiering utan exempelvis ett godkännande av en stor transaktion eller ett nytt bankid. Detta står dock tydligt i id-appen så "bankmannen" måste lyckas få personen att inte se detta på något vis. En del läser förstås inte vad det står i appen utan gör allt som man ber dem om, och det är ju tråkigt för dem förstås, men det betyder ju inte att lösningen är osäker.

Jo fast nu pratar du om rena bedrägerier där det behövs direkt interaktion mellan dig och bedragaren. Jag pratar om (automatiserade) attacker mot hur systemet är upplagt.

Skrivet av snajk:

Min bank tillåter heller inte beställning av nytt mobilt bankid med ett mobilt bankid utan man måste logga in med hjälp av dosa eller bankid på kort och sen få en kod via sms till sitt registrerade mobilnummer, men jag vet inte om det gäller alla banker.

Låter vettigt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det skulle upptäckas direkt, så 🤷‍♂️

Självklart, på samma sätt som t.ex. en Keylogger som tar sin in på din dator börjar med att slänga upp en popup för att tala om att den är där. Man måste hålla isär breda attacker (typ ringa runt på måfå och försöka få folk att identifiera sig via BankID) och riktade attacker, som kanske handlar om att lura någon enstaka person men där utfallet är klart större. I det senare fallet är det långt ifrån säkert att det skulle bli offentligt genom att nån gråter ut hos Aftonbladet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Skyddet mot dubbelinloggning stoppar den naiva implementationen ja, men jag ser det inte som tillräckligt förtroendegivande för att börja använda Mobilt BankID. Inlägget nedan tyder på att det fortfarande finns problem med att se vad som efterfrågar inloggning:

Nej, han har fel. Det står alltid för vem man identifierar sig. Och gör man något annat än att identifiera sig så står det det också, som att godkänna en transaktion eller skriva under ett dokument.

Dock finns det en brist som är att man inte nödvändigtvis identifierar sig för den tjänst som man använder, när man använder swish exempelvis så står det att man identifierar sig på sin bank. Vilket man ju i praktiken gör, men det kunde vara tydligare.

Citat:

Jo fast nu pratar du om rena bedrägerier där det behövs direkt interaktion mellan dig och bedragaren. Jag pratar om (automatiserade) attacker mot hur systemet är upplagt.

Men jag ser inte hur automatiserade attacker skulle kunna fungera alls så som det fungerar. Om du startar en inloggning mot mitt personnummer och lyckas timea det så det sker när jag försöker logga in så säger bankid ifrån. Varken du eller jag blir inloggad och jag får ett felmeddelande. Enda sättet du skulle kunna bli inloggad som mig är ifall jag har bankid öppet utan något loginförsök och sen godkänner din inloggning utan att jag har initierat den. Men så dum kan man ju inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag har då inte diskuterat MITM i tråden, jag har dock försökt förklara för dig att attacken jag pratar på inte bygger på MITM och bett om förtydligande på varför du tror att det skulle vara MITM.

Citerade fel inlägg, här är inlägget jag tänkte på och det var från @evil penguin :

Stopp och belägg, jag har inte pratat om 2FA över SMS och i synnerlighet inte hur den står sig relativt Mobilt BankID! Börjar bli lite trött på hur du försöker sätta ord i munnen på mig, vänligen sluta med det.

Skickades från m.sweclockers.com

@evil penguins länk talar inte om MITM.

Som sagt, det finns inget klassiskt säkerhetshål, och eftersom du tog upp en kryptografisk attack lät det som du syftade på något helt annat än att försöka pricka när folk försöker logga in, som det finns skydd emot. Det har nu framgått vad du syftar på, men det var otydligt i början. Hade det varit en klassisk attack hade det funnits ett namn för det, och det finns det inte. Ska du beskriva en attack som egentligen inte finns får du vara tydligare, att MITM och social manipulation diskuterats i tråden bör inte gått någon förbi.

Permalänk
Medlem

@snajk: Hans tro att det skulle kunna fungera är så långt borta att jag inte kunde tro att det var vad han menade till början Enda som händer om de skulle pricka när man försöker logga in eller precis innan är ju att det antingen sker innan bankid-appen är öppen och man får en varning i webbläsaren, eller att det kommer upp i appen för att direkt avbrytas innan man hinner legitimera sig. Det är så grundläggande att det alltid har skyddats emot, särskilt långt innan bankerna började använda det för inloggning.

Permalänk
Medlem

@m1ntos: Och inte för att vara den men du har inte den blekaste om vilka kunskaper jag har gällande programmering eller kryptering. Du får gärna rätta mig om jag har fel, och med källa. Men det finns idag ingen publik information eller något på dark/deep som skulle tyda på att BankID är knäckt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Risken för vad du pratar om är i princip obefintlig. Om de inte hade haft koll på och avbrutit samtidiga inloggningar så hade det varit aningen värre, men ändå inte särskilt farligt då det krävs mer än en inloggning för att kunna göra något mer än att titta på en persons konton. Det står också klart och tydligt vart man loggar in med bankid:t, om jag försöker logga in till exempelvis Kivra eller min bank och det står att jag ska identifiera mig för skattemyndigheten eller försäkringskassan så kommer jag förstås inte att godkänna det.

Alla "lyckade" bedrägerier har handlat om telefonsamtal där "bankmannen" ber användaren identifiera sig med sitt bankid minst två gånger varav den andra inte är en identifiering utan exempelvis ett godkännande av en stor transaktion eller ett nytt bankid. Detta står dock tydligt i id-appen så "bankmannen" måste lyckas få personen att inte se detta på något vis. En del läser förstås inte vad det står i appen utan gör allt som man ber dem om, och det är ju tråkigt för dem förstås, men det betyder ju inte att lösningen är osäker. Min bank tillåter heller inte beställning av nytt mobilt bankid med ett mobilt bankid utan man måste logga in med hjälp av dosa eller bankid på kort och sen få en kod via sms till sitt registrerade mobilnummer, men jag vet inte om det gäller alla banker.

Att banken ber en att identifiera sig med mobilt bankid i ett telefonsamtal är inget konstigt dock. Jag har fått göra det några gånger när jag har ringt upp banken själv men jag skulle förstås aldrig göra det efter att ha blivit uppringd.

Känns som att denna bedrägerimetod bör vara lika enkel med en dosa.

Dock ger ju en dosa by default mer befogenheter än bankid (iaf med min bank)

Så jag förstår inte riktigt vad som är alternativet om man inte anser bankid vara tillräckligt säker. Är det att inte använda internetbanken alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns som att denna bedrägerimetod bör vara lika enkel med en dosa.

Dock ger ju en dosa by default mer befogenheter än bankid (iaf med min bank)

Så jag förstår inte riktigt vad som är alternativet om man inte anser bankid vara tillräckligt säker. Är det att inte använda internetbanken alls?

Fast vad ska du då använda? Några banker kör certifikat som alternativ förvisso.

Om du inte kör internetbanken så är enda rimliga chansen att betala räkningar brevgiro. Brevgiro är självklart inte säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad ska du då använda? Några banker kör certifikat som alternativ förvisso.

Om du inte kör internetbanken så är enda rimliga chansen att betala räkningar brevgiro. Brevgiro är självklart inte säkrare.

Så det enda alternativet är att betala räkningar på plats hos banken, om man vill ha högre säkerhet än bankid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Känns som att denna bedrägerimetod bör vara lika enkel med en dosa.

Dock ger ju en dosa by default mer befogenheter än bankid (iaf med min bank)

Så jag förstår inte riktigt vad som är alternativet om man inte anser bankid vara tillräckligt säker. Är det att inte använda internetbanken alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Frågan är väl varför du anser att bankid inte är tillräckligt säkert. Följer man de ganska enkla och uppenbara säkerhetsföreskrifterna så är risken i princip obefintlig. Alltså: Använd inte bankid på uppmaning av någon annan om du inte är säker på vem det är. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Det finns inget bättre skydd än sunt förnuft. Använder man bank ID och har sunt förnuft så kommer du klara dig alldeles utmärkt.

Att flera lösenordsinloggningar ersatts med bank ID är otroligt mycket säkrare än att låta folk välja lösenord etc

Men sunt förnuft kan man inte luta sig mot. Det finns otroligt många som inte besitter den egenskapen. Dessutom kan man besitta sunt förnuft inom vissa områden men inte inom andra.

Däremot borde man kunna kräva att folk läser vad som står på skärmen när de skall skriva under/signera någonting. Men det är väl för jobbigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så det enda alternativet är att betala räkningar på plats hos banken, om man vill ha högre säkerhet än bankid?

Fast ska du betala 100 kr per räkning eller vad de som har personlig service på kontor tar? Ingen använder det alternativet längre, och det är ju bara att fixa ett falsk ID-kort (eller riktigt under falska premisser) för att ta sig förbi säkerheten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns som att denna bedrägerimetod bör vara lika enkel med en dosa.

Dock ger ju en dosa by default mer befogenheter än bankid (iaf med min bank)

Så jag förstår inte riktigt vad som är alternativet om man inte anser bankid vara tillräckligt säker. Är det att inte använda internetbanken alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, lurar man någon att knappa in saker dom inte borde på sin dosa, BankID på kort eller BankID på annan enhet gör inte så stor skillnad annat än att dosan precis som du säger ger ännu högre behörighet. Men samtliga ger normalt nog höga behörigheter för att det ska bli jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men sunt förnuft kan man inte luta sig mot. Det finns otroligt många som inte besitter den egenskapen. Dessutom kan man besitta sunt förnuft inom vissa områden men inte inom andra.

Däremot borde man kunna kräva att folk läser vad som står på skärmen när de skall skriva under/signera någonting. Men det är väl för jobbigt...

Fast normalt så funkar det ju inte riktigt så, folk är inte så korkade som man kan tro (fast ibland är dom det iof ). Pitchen brukar ju ofta vara något i stil med att det är fel på systemet och man ska bortse från vad som står där, ihop med något som gör det väldigt bråttom att agera ("nån kommer sno dina pengar annars") ihop med slipade snackpellar utan skrupler. Samt att det är många som man försöker lura, men rätt få man lyckas lura.

Att så många i denna tråd anser sig immuna mot att bli lurade bådar inte gott för mängden bedrägerier i framtiden.

Permalänk

Fyra gratis tips!

Skaffa digital brevlåda.
Om det skulle ske en kreditkontroll får du den direkt. Samt skydd ifall någon skulle stjäla "din post". Vanligt vid bedrägerier.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/digitalbrevla...

Lås din adress hos Skatteverket.
Gör så att endast du kan ändra adressen där du är folkbokförd.
https://skatteverket.se/adressp%C3%A4rr

Minst två konton.
Får du lön på ett konto kan det vara bra att lägga över resten av pengarna på ett sparkonto. Om något skulle hända med ditt kort så handlar det som mest om det du har på kortet, har en regel att jag har 500-1000kr på kontot kopplat till mitt betalkort. Två enkla tryck på mobilen och jag kan överföra X summa pengar från sparkontot.

Mitt sista råd
Ge fanken i att skaffa kreditkort om du verkligen inte behöver det.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så det enda alternativet är att betala räkningar på plats hos banken, om man vill ha högre säkerhet än bankid?

Skrivet av Petterk:

Fast ska du betala 100 kr per räkning eller vad de som har personlig service på kontor tar? Ingen använder det alternativet längre, och det är ju bara att fixa ett falsk ID-kort (eller riktigt under falska premisser) för att ta sig förbi säkerheten där.

För att förtydliga, klart du kan gå med en hög kontanter till tobaksaffären som är ombud för Kassagirot och betala 59 kr per räkning om du så vill. Eller t.o.m. de 100 kr per räkning (plus/bankgirobetalning) som min bank tar, och aldrig ha kontanter. Som en vardagstjänst blir det däremot orimligt ganska snabbt, du kan såklart ge autogiromedgivande på papper fortfarande, men det fungerar inte längre överallt och att betala 100 kr per räkning man normalt har på e-faktura eller betalar manuellt i internetbanken blir snabbt en smärtsam kostnad.

Permalänk
Medlem

@improwise: Fast att bli lurad är att bli lurad, de finns de som tycker att det är bankens fel för att de trott på någon snyfthistoria som bedragaren hittat på och skickat pengar till folk helt på egen hand, eller tror det är Polisens jobb att driva in pengar från denna bedragare.