EU röstar igenom Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag vet redan nu att du och jag ser olika på saker som riskerar kränka på yttrandefrihet, så just dig kan jag ju inte diskutera det med. Problemet är att JAG tycker det här ämnet har relevanta implikationer utanför kärnämnet. Och om det som vi diskuterar, artikel "11 och 13", påverkar andra delar av samhället, men jag får inte ta upp sådana delar, då har du redan innebörden av åsiktsfrihet där. Min åsikt blir sådeles inskränkt.

Jag ogillar starkt ett samhälle, och ett i övrigt bra intresseforum, sweclockers, som gör att jag måste vara försiktig med att yttrycka mig.

Det är väl just när man har olika syn på saker som man behöver diskutera saker? Att bara diskutera med de som tycker likadant låter rätt meningslöst. Nu spelar det dock ingen roll vad jag tycker eftersom jag inte skrivit reglerna, eller modererar efter dem.

Din åsiktsfrihet blir hursomhelst inte inskränkt. Den är säkrad i grundlagen men den innebär på inget sätt att du har rätt att uttrycka vad som helst på privata forum. I detta sammanhang måste man också ta sitt personliga ansvar för att man gått med på forumets regler och inte bara skylla på andra.

Jag ser det också som självklart varför man inte vill ha politiska diskussioner här då folk har varit väldigt dåliga på att vara respektfulla och hålla god ton. Jag tycker personligen inte att det är någon större förlust då de flesta politiska inläggen jag läst kom från personer som tydligen inte hade speciellt mycket faktiskt kunskap om de ämnen för vilka de var så passionerade.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej då har jag raderat en hel del inlägg som inte faller inom ämnet §1.6.
Var så snäll att följ trådens huvudämne och inget annat. Tack!

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Uppladdningsfilter är extremt farligt för demokratin.
Skaffar vi hårdvaran datorerna och programvaran så kan en efterträdare till dagens "demokratiska" politiker ändra på det som ska filtreras, det är bara några sökord som ska ändras.
DEN DAGEN DÖR DEMOKRATIN
Den som har makten bestämmer vad som ska filtreras, Vad som ska tas bort kan ändras av den som har makten över datorerna.

Vi tar fram det perfekta verktyget för att utöva en diktatur, har ens Kina lika bra censur på det som ska få laddas upp?

Vad ska förhindras?
Författarnas böcker är redan skyddade.

Uppladningsfilter är dyrt och inte en krona av den kostnaden går till konstnärerna författarna.
Öka kulturbidragen med samma peng som filtret kostar.

Länkskatt är kriminellt jag tvingas i slutänden beta för sån jag inte läser, DN har låst sina artiklar och jag kan inte läsa, ska jag tvingas betala till DN för det jag inte har läst?
Länkskatten påstår dom ska betalas av Google och andra men företagen måste då börja ta betalt för tjänster och då går mina pengar via Google till DN, vilket är ett lagbrott det är stöld.
DN har ingen lagligt rätt att kräva mig på pengar då jag inte läser DN.

Höj Presstöd https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d
om nu DN inte kan betala sina räkningar.
TT skriver något, DN kopierar och publicerar på nätet ska DN då få inkomster på länken?
Tidningar kan lägga betalväggar på nätet, då får don sina pengar men nätet blir då inte censurerat, den lösningen vill makten inte ha.

DET ÄR POLITISKT OMÖJLIGT ATT CENSURERA NÄTET, DET GÅR INTE MEDBORGARNA MED PÅ.
Då döljer man censurverktyget i fina ord som att konstnärer författare ska få betalt för sina verk men syftet är att införa en censur av nätet.

Dom inför hårdvaran nu och sen ändrar dom i efterhand vad som ska filtreras.

Inte bara DN.
Metro med.
https://www.dagensmedia.se/nyheter/metro-skyldig-skatteverket...
https://www.medievarlden.se/2019/03/metro-har-skuldberg-till-...

Tidigare skulder tas även upp här:
https://www.medievarlden.se/2017/05/fogden-mater-ut-ager-hans...

Citat:

Metros skuld till skatteverket närmar sig nio miljoner kronor, och Kronofogden sitter på ytterligare åtta ansökningar om betalningsförelägganden. Allt ska betalas efter nyemissionen, säger:n vd Christen Ager Hanssen till Medievärlden

Men att länkskatten endast gynnar media är väl ganska så välkänt vid det här laget.

Citat:

DET ÄR POLITISKT OMÖJLIGT ATT CENSURERA NÄTET, DET GÅR INTE MEDBORGARNA MED PÅ

Det håller jag med om, men de har ju nyss gjort just gjort detta. De lyssnar inte på folket eller folkets vilja.
Men sedan omöjligt, nja se bara på kina. De har ett helt censurerat nät. Som om det inte vore nog så har de även social credit score. Som övervakar befolkningen. Vilket gör att de som får dåligt "betyg" bestraffas på olika sätt.

Dock så kan ju kina använda VPN fortfarande för att kringå deras censur. Dock så blir det problem om de blir påkomna.

Så nästa steg för EU är nog att förbjuda VPN med. Dock så hjälper ju inte VPN ett skit mot vad som just nu röstades igenom. Då själva filtret ligger som grund till vad som ens får uppladdas från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Frågan är ju hur lämplig man är i sin position om man kan hävda "feltryckning" i en omröstning i EUROPAPARLAMENTET.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt mig kan man inte hävda det. Jag ser det som att deras intention var att rösta igenom det.

Permalänk
Medlem

@Squallie: Underskatta inte inkompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Från: https://www.svd.se/fem-s-roster-slappte-genom-lankskatten-i-e...
Länkskatten ger tidningar ensamrätt till sina digitala publikationer och ger dem rätt att kräva betalt även för kortare textutdrag, som rubrik eller ingress, som publiceras på annan aktörs sajt.
Som jag skrev bör det gås igenom djupare vad allt innebär. På frågan hur det kan användas emot meningsmotståndare, så genom traditionell rättshaveri med byråkrati. Denna taktik går och har använts emot mycket.
Nu är det inte klargjort hur länkskatten ska fungera, om någon medlem på sweclockers gör en länkning som jag gjorde ovanför, är det då jag eller är det de på sweclockers som ska betala svd pengar för detta? Det kan bli en fråga upp för fall till fall, där denna byråkrati kan användas emot att tysta ner folk.
Alltså tidningar skiter i praktiken emot att någon länkar såvida:
De gör det skitmycket, tidningen ser pengar att tjäna.
De gillar inte personen slutsatser och användning av länken, här ska det censureras.

I början av internet så var det vanligt folk la upp påstående av det ena och andra, jag tänker mycket på konsolkriget 2002-2003. Många struntade fullständigt i källor och kom med befängda påståenden, dessa individer blev snabbt uppläxade.
Jag ser en trend emot att politikerna vill att man ska gå dit igen och man inte ska länka till källan. För även om källan är Aftonbladet, DN etc, så är det 1000 gånger bättre källa än random person påstår att t.ex en levande älg smet in i Rosenbad huset.

Vi antar att det som står i SVD stämmer, hur ofta ser du någon sida ta med rubrik och ingress i samband med en länk? Hur ofta kommer tidningen i ditt skräckexempel att potentiellt kunna använda detta som slagträ mot någon annan sida eller person?

Som jag förstått det så är tanken att detta ska gälla de sidor som gör detta automatiskt (tänk google/facebook mfl), inte sidor där någon enstaka person länkar till eller citerar en artikel.

Skrivet av Jackbob:

Värdelöst skräpbeslut.

Jag har fruktansvärt delade åsikter om EU. Ibland så drar dom ett rejält strå till stacken, fri rörlighet inom EU till exempel. Men ibland så rullar det fram nån sån här rejäl dynga från dom som gör att jag inte tvekat en sekund att rösta för ett utträde.

Problemet i allmänhet med representativ politik är ju att det sitter samma personer dag ut och dag in och röstar på alla områden mellan himmel och jord även fast dom personligen inte har en susning om vad dom röstar på.

Exempel vis nån gammal gubbe som inte hanterar värre mobil än sin gamla flipptelefon röstar om 5G nätverk. Eller nån storstadsflicka som aldrig varit längre ut än Märsta röstar om älgjakt.

Eller någon bonde som aldrig varit utomlands som röstar om att man ska slopa roamingavgifter för all mobiltelefoni inom europa. Det är detta som representativ demokrati innebär.

Men fundera lite på vad ett eventuellt alternativ skulle innebära - att endast experter/kunniga skulle få rösta i olika frågor. Skulle vi då få välja vilka experter vi ska rösta på? Eller tänker du rakt av tjänstemannastyre där de folkvalda inte har något att säga till om? Hur tycker du att de annars borde vara, och vilka konsekvenser skulle det ha för demokratin?

Skrivet av Mike_SWE:

Det mest tragiska med detta oerhört frihetsberövande beslut är att dewt på fullaste allvar finns människor här som anser det vara ett bra beslut.

Tragiskt men som Padme typ sa i Episode 3 ni applåderar medans era rättigeter stjäls ifrån er, läs 1984 förinihelvete.

Måste fråga då - hur pass insatt är du? Hur mycket har du läst på om detta? Har du läst nyanserad information eller har du bara titta på information från ena sidan? Är du säker på att den information du läst är korrekt och inte är en kraftigt vinklad produkt av starka ekonomiska intressen? Alla dessa frågor gäller då såklart båda sidor i denna fråga och bör ställas till alla som uttrycker en kraftigt positiv eller negativ åsikt...

Kort sagt, vilken information sitter du på som gör att du kan komma med denna typ av kategoriska påstående? Själv är jag mest intresserad av grunden till folks tyckande, inte tyckandet i sig. Varför man tycker som man gör är betydligt mer intressant än vad man tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Enligt mig kan man inte hävda det. Jag ser det som att deras intention var att rösta igenom det.

Eftersom det verkar hända rätt ofta att folk röstar fel så kanske det är till någon tröst det rent statistiskt även bör finnas en del som röstade nej som egentligen hade tänkt rösta ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Squallie: Underskatta inte inkompetens.

Jag förstår att det kan ha skett. Men eftersom jag inte kan veta säkert så får jag ju anta att det dom röstade på är det dom egentligen vill. Dom skulle ju kunna rösta en sak och säga en annan för att vinna(inte förlora) folkets stöd t ex.

Eller rösta igenom för att dom sålt sin röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Men att länkskatten endast gynnar media är väl ganska så välkänt vid det här laget.

Det håller jag med om, men de har ju nyss gjort just gjort detta. De lyssnar inte på folket eller folkets vilja.

Tanken är väl att man inte ska kunna ha som affärsidé att tjäna pengar på att sammanfatta andra mediers verk för egen vinning utan att betala för det. Så att det gynnar medier som producerar eget material är väl ändå rätt självklart

Sedan, hur vet du vad folkets vilja är i denna fråga?

Permalänk
Medlem

Detta är underbart tillbaka till den gammla tiden med stängda siter som man fick jobba hårt för att bli medlem på .Vi köpte Zipcd på dolda hemsidor nu kommer detta gälla allt även diskutioner om sammhällsproblem.

Permalänk
Medlem

Stora aktörer som Google och facebook kommer aldrig lägga de pengar som krävs på att utveckla den formen av internetfilter som behövs för att följa det direktiv som klubbats av parlamentet. Ett filter av den typen finns inte idag. Dagens filter är väldigt trubbiga och även på den nivån är de dyra.

Så en av två saker kommer hända. Antingen kommer företagen förlika sig med rättighetsalliansen inom EU (lobbyisterna som beställt lagen) om en licens avgift som betalas på fast basis och sedan fortsätter allt som förr för oss användare. Den här lagen har trots allt inget med säkerhet på internet att göra eller någon annan form av trams. Det är helt och hållet en lag för att överföra pengar från dessa företag till kultursektorn. Eller som vissa europeiska MEPs ser det, överföra pengar från en allt för dominerande amerikansk tech sektor till EU.

Går företagen inte med på en sådan lösning så kommer de istället för att lägga stora pengar på att bygga filter för endast europeiska användare att helt enkelt filtrera bort europeiska användare från sina tjänster. Stänga ned de funktioner som berörs rätt och slätt för alla med IP adresser från EU, eller helt stänga EU användare ute. Det innebär att även om tanken med lagen kan ha varit att stoppa apptillverkare och företag att tjäna pengar på att tex autolänka till ingresser och rubriker på nyhetssidor och visa små highlights så kommer dessa möjligheter att stängas ned för samtliga användare, även privatpersoner. De har ingen skyldighet att leverera en infrastruktur eller tjänst till européer. Där har europeiska MEPs kommenterat att det är OK för då kan Europeiska alternativ till den dominerande amerikanska tech sektorn få utrymme och så kommer alla europeer surfa via en europeeisk konkurrent till Google eller facebook. (eller hur).

Så det är ett illa genomtänkt förslag. Vilket det ofta blir när politiker lyssnar på lobbyister som föreslår att lösningen på alla skrala och bantade kulturbudgetar i hemländerna samt den pågående tidningsdöden kan lösas genom att magiskt hitta pengar hos stora amerikanska företag.

Det man kan veta med säkerhet i slutändan är att som vanligt är det inte små kulturskapare som kommer se några pengar över huvud taget hur det än går. Det kommer bara vara de stora aktörerna som kommer få en del av kakan av eventuella licenspengar om företagen går med på en sådan lösning.

Så den bästa julklappen till dig själv som Europe kommer vara en VPN tjänst. Tills någon lobbyist får för sig att även dessa skall begränsas. Finns redan ett sådant tryck.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Yttrandefrihet ska vara 100% eller så har man ingen åsiktsfrihet

OK, så man skall få uttrycka vad man vill, var man vill, hur man vill? Brott som hets mot folkgrupp, ärekränkning, förolämpning, förtal mm skall tas bort då? I och met att vi har dessa lagar på plats idag så är ju de facto vissa saker begränsade. Jag tycker det är bra. Tar man bort de lagarna så riskerar man annars en "luften är fri" P12-mentalitet som kommer drabba precis alla förutom just testosteronstinna gaphalsar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hur fan kan man vara så jävla inkompetent att man trycker fel när det handlar om någonting så viktigt? Man har ETT jobb liksom... Att trycka på rätt knapp.

Skrivet av Ozzed:

OK, så man skall få uttrycka vad man vill, var man vill, hur man vill? Brott som hets mot folkgrupp, ärekränkning, förolämpning, förtal mm skall tas bort då?

Får man inte det så har man ju heller inte någon yttrandefrihet, vilket Sverige alltså inte har.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

SD är emot detta och feltryckningen ÄR korrigerad. Dags att uppdatera artikeln. För ni vill väl inte fara med osanning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Men nog satans får de för i helvete vara nog.

Finns en jävligt bra anledning ja bo långt bort från all mänsklighet.
En jävla EU mupp eller 08´a fjolla ska inte komma å tro att dom kan bestämma över oss äkta norrlänningar.

Vi ska gång på gång bli överkörda...

Men tro mig, vi är jävligt less å det är inte mycket kvar innan vi stryper resurserna söder över!

Ditt inlägg får mig helt osökt att tänka på en låttext av Eskefeurat.
"Länge har vi väntat"
http://www.hadebra.nu/euske/Mob/#page45

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Hur fan kan man vara så jävla inkompetent att man trycker fel när det handlar om någonting så viktigt? Man har ETT jobb liksom... Att trycka på rätt knapp.

Får man inte det så har man ju heller inte någon yttrandefrihet, vilket Sverige alltså inte har.

Om Sverige i stort inte har yttrandefrihet så känns det ju rätt meningslöst att sitta och raljera över vad man får och inte får säga på Sweclockers.

Det är typ som att klaga på att en viss topping saknas på en pizza, när pizzerian som bakar den varit stängd i 30 år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondskan:

Ditt inlägg får mig helt osökt att tänka på en låttext av Eskefeurat.
"Länge har vi väntat"
http://www.hadebra.nu/euske/Mob/#page45

Världens bästa band! <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om Sverige i stort inte har yttrandefrihet så känns det ju rätt meningslöst att sitta och raljera över vad man får och inte får säga på Sweclockers.

Vem har raljerat över vad man får och inte får säga på Sweclockers menar du?

För övrigt är Sweclockers ett företag och de, likt alla andra företag, bestämmer själva vilka regler som gäller. Problemet är när staten känner att de har den rätten, det är då vi förlorar yttrandefriheten.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom det verkar hända rätt ofta att folk röstar fel så kanske det är till någon tröst det rent statistiskt även bör finnas en del som röstade nej som egentligen hade tänkt rösta ja

Eller så händer det rätt ofta att folk ljuger och använder det som en ursäkt för att kunna rösta emot partilinjen

Det är inte så jävla svårt; Tre knappar, en fråga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Vem har raljerat över vad man får och inte får säga på Sweclockers menar du?

För övrigt är Sweclockers ett företag och de, likt alla andra företag, bestämmer själva vilka regler som gäller. Problemet är när staten känner att de har den rätten, det är då vi förlorar yttrandefriheten.

Nu har ju dock ingen stat, varken svenska eller EU (om man vill se EU som stat), sagt vad man får och inte får säga iom. Artikel 11 eller 13.

Sverige är dessutom bland de länder med "bäst" yttrandefrihet i Europa. Inte i många andra länder får man vara öppet nazist och demonstrera som en. Inte i många länder får man öppet kritisera, hänga ut, och förtala folk som i Sverige.

Så det problem du pratar om känns väldigt och otroligt långt bort. Tvärtom befinner vi oss i ett land som bejakar denna rätt mer än de flesta, om inte alla, andra länder i världen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

SD är emot detta och feltryckningen ÄR korrigerad. Dags att uppdatera artikeln. För ni vill väl inte fara med osanning?

Skickades från m.sweclockers.com

Får man alltså ändra sin röst efter en omröstning genom att säga att man råkade trycka fel? Låter ju helt otroligt.
Men vi borde införa det i riksdagsvalet, vet att massor med folk insett att de råkade ta fel papperslapp i höstas

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Vem har raljerat över vad man får och inte får säga på Sweclockers menar du?

För övrigt är Sweclockers ett företag och de, likt alla andra företag, bestämmer själva vilka regler som gäller. Problemet är när staten känner att de har den rätten, det är då vi förlorar yttrandefriheten.

Jag håller med och det är ju det jag hela tiden försökt påskina. Det har gnällts en hel del i den här tråden att "yttrandefriheten" är begränsad för att man inte längre får diskutera politik fritt på Sweclockers, men som du säger så är Sweclockers ett företag, inte staten, så det står dem fritt att bestämma vad som får diskuteras här och inte, helt avhängt yttrandefrihetsgrundlagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt sorgligt för internet, EU och befolkningen i EU.

I princip ingen i befolkningen ville ha detta. Storföretagen har lobbat igenom detta och detta visar tydligt på att det inte är demokrati utan ekonomiska intressen hos eliten som styr vilka lagar vi ska ha i unionen.

Tragiskt, det är bara att inse att man e fucked. När globalisterna får sin vilja igenom kommer det inte finnas någonstans att fly. (innan om Sverige hade hittat på den här idiotin kunde man flyttat till något annat land om man inte gillade lagen. Nu måste man flytta utanför hela EU och snart hela västvärlden och när globalisterna vunnit till Mars..

Förr kunde inte stater ha full kontroll på sina medborgare så totalitära system fallerade förr eller senare. I framtiden kommer makten gripas av eliten och det kommer inte gå att bryta den ordningen. De har full koll på alla dina transaktioner (kontantlöst samhälle) avlyssning och övervakning leder till att rebeller kan råka ut för olyckor innan de ens hunnit yppa sina åsikter.

Det slumrande folket kommer inte vakna förrän det är för sent, tyvärr.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Stora aktörer som Google och facebook kommer aldrig lägga de pengar som krävs på att utveckla den formen av internetfilter som behövs för att följa det direktiv som klubbats av parlamentet. ...

Det är väl där som förtydligandet blir intressant att se vad det betyder...

Citat:

Istället menar EU att vissa specifika plattformar måste se till att de har avtal med upphovsrättsinnehavare när det kommer till användning av musik och videoklipp. Om ett avtal inte finns måste ägarna anstränga sig "så gott de kan" för att se till att upphovsrättsskyddat innehåll inte laddas upp på webbplatsen.

En tolkning (som jag gör) av detta är att till exempel YouTube redan i dagsläget praktiserar "så gott de kan" och därför inte behöver ändra på någonting.
De kan försöka få till ett avtal, men filter måste de ju ha i alla fall för att ta bort andra typer av material, så det skulle bara innebära en fördyring.

Det ska bli extremt spännande att se vad upphovsrättsorganisationerna tror sig kunna uppnå i form av avtalspriser och rimliga krav på övervakning (filtrering).

Permalänk

Är det bara jag som tycker att förslaget verkar hyfsat rimligt? Känns ju fullt rimligt att man ska bli kompenserad för något som andra tjänar pengar på. Alla jättarna har råd att göra vettiga filter och mindre aktörer har mycket mildare krav på sig och behöver inget i närheten av vad som krävs av Google och Facebook, vad jag förstår.

Personligen tycker jag EU är en av få lagstiftande institutioner som faktiskt stiftar vettiga lagar. Typ rätten till din data, rätten att bli glömd, straff mot antikonkurrens, slopad roaming, rimliga men inte överdrivna miljöregleringar. Jag är mer imponerad av EU än vår riksdag.

Jag är helt öppen för att få min uppfattning ändrad men förutom att teknikjättarna säger att dom tänker skita i att göra rimliga filter. Vad är så knasigt med lagen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Radix_Lectis:

Är det bara jag som tycker att förslaget verkar hyfsat rimligt? Känns ju fullt rimligt att man ska bli kompenserad för något som andra tjänar pengar på. Alla jättarna har råd att göra vettiga filter och mindre aktörer har mycket mildare krav på sig och behöver inget i närheten av vad som krävs av Google och Facebook, vad jag förstår.

Personligen tycker jag EU är en av få lagstiftande institutioner som faktiskt stiftar vettiga lagar. Typ rätten till din data, rätten att bli glömd, straff mot antikonkurrens, slopad roaming, rimliga men inte överdrivna miljöregleringar. Jag är mer imponerad av EU än vår riksdag.

Jag är helt öppen för att få min uppfattning ändrad men förutom att teknikjättarna säger att dom tänker skita i att göra rimliga filter. Vad är så knasigt med lagen?

Jag håller i stort med dig här. Grundtanken att de som producerar materialet för sin verksamhet bör också vara de som tjänar pengar på jobbet istället för att någon annan gör det. Det låter i grunden rimligt så jag förstår att förslag lagts fram.
Upplever även att innehållet har misstolkats och förvridits till oigenkännlighet i flertalet onlinediskussioner vilket också är synd.

Det jag ställer mig kritisk till i frågan är väl snarare att det har klubbats igenom utan att ha definierat närmre hur det egentligen ska fungera på en del plan. Det återstår att se vad det faktiskt innebär men det ska iaf genomföras. Såhär fungerar det alltid så det är väl inget konstigt i sig, men ja... jag ser en del problem med tillämpningen för att det inte ska bli hämmande.

Vi får väl se vad det mynnar ut i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Så det problem du pratar om känns väldigt och otroligt långt bort. Tvärtom befinner vi oss i ett land som bejakar denna rätt mer än de flesta, om inte alla, andra länder i världen.

Det finns inte någon yttrandefrihet om det finns lagar som säger att det är olagligt att säga/skriva vissa saker. Med andra ord har vi inte någon yttrandefrihet. Vi får lov att säga/skriva det staten tycker är okej, inte mer.

Det du talar om är bara att det finns färre eller andra lagar i Sverige som inskränker yttrandefriheten jämfört med de lagar som finns i vissa andra länder. Det är dock helt irrelevant.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Får man alltså ändra sin röst efter en omröstning genom att säga att man råkade trycka fel? Låter ju helt otroligt.
Men vi borde införa det i riksdagsvalet, vet att massor med folk insett att de råkade ta fel papperslapp i höstas

Hej igen. Har läst lite noggrannare. Får INTE ändras i efterhand. Anledningen till felröstning var ändrad röstordning. SD:s felröstning var dock inte avgörande.

Eller läs själv: https://samnytt.se/sd-rostade-for-eu-direktivet-som-begransar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eller någon bonde som aldrig varit utomlands som röstar om att man ska slopa roamingavgifter för all mobiltelefoni inom europa. Det är detta som representativ demokrati innebär.

Men fundera lite på vad ett eventuellt alternativ skulle innebära - att endast experter/kunniga skulle få rösta i olika frågor. Skulle vi då få välja vilka experter vi ska rösta på? Eller tänker du rakt av tjänstemannastyre där de folkvalda inte har något att säga till om? Hur tycker du att de annars borde vara, och vilka konsekvenser skulle det ha för demokratin?

Jo jag har funderat lite över det innan. Kort och gott finns det ingen super uppenbar lösning, men det finns däremot grader i helvetet.

Personligen hade jag velat se mer direktdemokrati i stil med Schweiz, det funkar bra för dom iaf, möjligtvis det mest lyckade landet i världen. Kanske inte riktigt lika mycket direktdemokrati som dom, men åt det hållet.

Med en starkare direktdemokrati hade riksdagsröstningarna mer handlat om att rösta in folk som ska utföra resultatet av folkröstningarna, så det handlar mer om att rösta in kompetenta personer inom varje område. Tillskillnad från representativ där vi bara röstar in allmänt folk som ska bestämma åt oss.

Idag så kräver inte ens lagen att riksdagen måste följa resultatet av en folkomröstning. Dom skulle kunna ignorera resultatet men det skulle förmodligen ge konsekvenser i nästa riksdagsval.

Permalänk

Undrar vad medelåldern var för de som röstade för vs emot.