Permalänk

Koppla ipad som andra skärm

tjena. Har precis köpt Dual display så jag kan använda min ipad som andra skärm till min pc. det funkade väldigt mycket bättre än jag trodde faktiskt men stöter på två problem.

#1 det är en ipad mini så skärmen är liten. när jag drar över ett program så täcker dom nästan hela skärmen. av någon anledning så kan man inte göra programmen mindre genom att dra i hörnen. Tänker på discord till exempel. eller det går ju till ett visst läge, sen går det inte att göra mindre.
jag får till exempel inte plats med discord och hwmonitor brevid varandra vilket är lite störande.
Går detta att fixa på något sätt?

#2 jag kopplar ipaden med vanliga laddkabeln till usb på datorn men det står att ipaden inte laddar. Det betyder ju stora problem då detta suger ut batteriet antar jag. Går detta att lösa på något vis?

Permalänk
Medlem

1: Där tror jag du enbart kan få svar från Dualdisplay om

2: Vad är det för dator? Stationär eller bärbar? iPad kräver ju 1,65A i jämförelse med 1A som USB vanligtvis genererar. Jag hade samma problem med laddningen med min iPad Air 2, dock så kunde jag ladda ner en driver från Asus hemsida till moderkortet som gjorde att usb-portarna genererade mer Ampere, vilket gjorde att iPaden kunde laddas. Så kolla om det finns någon drivrutin på tillverkarens hemsida.

Permalänk

@Bamsebjörn:

på nr1 så hade jag ju hoppats få hjälp här, om någon också har ipad som skärm och har lyckats lösa problemet istället för att kontakta app-tillverkaren

det är en stationär dator.
Det spelar ingen roll om det är usb2 eller 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

@Bamsebjörn:

på nr1 så hade jag ju hoppats få hjälp här, om någon också har ipad som skärm och har lyckats lösa problemet istället för att kontakta app-tillverkaren

det är en stationär dator.
Det spelar ingen roll om det är usb2 eller 3?

Har försökt googla lite, men kan inte hitta någon med samma problem som du, dock kör alla på OSx...

Spelade ingen roll för min del iallafall, samtliga usb-portar (både 2.0 och 3.0) fungerar för laddning av iPad Air 2 (Asus Z170i M-itx).

Permalänk

@Bamsebjörn:

nej jag googlade innan jag frågade här. men hittade inget vettigt heller. detta är dock bara provisoriskt tills jag köpt en riktig skärm så det funkar ändå.

Värre med laddningen men där hade ju du en lösning.
du minns inte vad det var för drivrutin eller vad jag ska söka på för att hitta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

@Bamsebjörn:

nej jag googlade innan jag frågade här. men hittade inget vettigt heller. detta är dock bara provisoriskt tills jag köpt en riktig skärm så det funkar ändå.

Värre med laddningen men där hade ju du en lösning.
du minns inte vad det var för drivrutin eller vad jag ska söka på för att hitta det?

Programmet heter Asus Ai Suite 3 så tror det är ett program snarare än en drivrutin, vågar dock inte lova att det fungerar för datorer som inte har Asus moderkort, som supportsidan skriver här. Men du kan alltid testa:

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1012780/

OBS: I Ai Suite finns det sedan ett program som heter Asus Ai Charger, som aktiverar USB-portarna till att generera mer kapacitet.

Permalänk

@Bamsebjörn:

tackar. Jag har ett asus moderkort

Permalänk
Medlem

Jag har en ipad som jag använder som skärm ibland via Duet display. Problemet är att man inte får några inställningsmöjligheter för upplösning på iPaden. Om man hade fått det så hade man kunnat använda DSR i Nvidias 3d-inställningar och på så vis få plats med mer på skärmen. Tänkt som en spelfunktion men fungerar i Windows också. Använde det för att få plats med mer på en liten 19" 1280x1024 och det funkade bra. Men på ipaden går det inte att ändra upplösning. Inte för mig iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

@macmann1:
alright. Vad dumt.

märkte en sakt till. Man ser inte batteri-ikonen på paddan när man kör så här vilket är riktigt dumt eftersom den inte laddar.

man måste trycka på hemknappen på paddan för att gå ur programmet.

Jaja inte helt klockrent det här alltså men för 109kr så duger det fint så länge. Billigare än en ny skärm i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

@macmann1:
alright. Vad dumt.

märkte en sakt till. Man ser inte batteri-ikonen på paddan när man kör så här vilket är riktigt dumt eftersom den inte laddar.

man måste trycka på hemknappen på paddan för att gå ur programmet.

Jaja inte helt klockrent det här alltså men för 109kr så duger det fint så länge. Billigare än en ny skärm i alla fall

Du kan inte svepa neråt uppe i högra hörnet för att bara få ner den lilla kontrollpanelen då? (varit borta från iOS så länge att jag inte minns var det heter)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Du kan inte svepa neråt uppe i högra hörnet för att bara få ner den lilla kontrollpanelen då? (varit borta från iOS så länge att jag inte minns var det heter)

det kunde jag. Tack för tipset

Dock fick jag avinstallera programmet på datorn då jag fick problem. Alla spel frös vid uppstart från Uplay och gick ej att få igång.
Började söka på problemet och fick av en slump se att om detta hände och att man hade duet display installerat så blev det något fel.

efter avinstallationen så funkade spelen igen.

en app för 109 spänn ska funka kan man tycka. Gav dåligt betyg på applestore och fick svar från tillverkarna och sa att dom kanske hade en lösning. Men har inte orkat bry mig om det nåt mer.

Ska se om jag hittar en billig andraskärm istället.