Ny dator, budget 15000kr, Bildhantering, ej speldator

Permalänk
Medlem

Ny dator, budget 15000kr, Bildhantering, ej speldator

Tänkte bygga en ny dator för bildbehandling.

Budget:
15000kr

Önskemål:
Snabb lagring: Corsair Force MP510 960GB eller liknande.
Stöd för Thunderbolt 3 så jag kan koppla en Samsung X5 Extern Portabel SSD 1TB Thunderbolt 3

Krav:
Datorn ska klara av bildbehandling av foto.
Ny bildskärm behöver jag gärna 24", som fungerar bra med bildbehandling.
Windows 10

Övrigt:
Ingen speldator!

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sssddd:

Tänkte bygga en ny dator för bildbehandling.

Budget:
15000kr

Önskemål:
Snabb lagring: Corsair Force MP510 960GB eller liknande.
Stöd för Thunderbolt 3 så jag kan koppla en Samsung X5 Extern Portabel SSD 1TB Thunderbolt 3

Krav:
Datorn ska klara av bildbehandling av foto.
Ny bildskärm behöver jag gärna 24", som fungerar bra med bildbehandling.
Windows 10

Övrigt:
Ingen speldator!

Tack på förhand!

Varför inte en rejäl skärm på exempelvis 32 tum? Har använt skärmar i många storlekar och tycker att det är ganska viktigt med en större skärm när det handlar om saker där detaljer spelar roll.

Edit: Här är en ganska billig skärm som borde passa, Tänker att din budget är på 15k så då kanske inte halva budgeten ska vara skärm.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791080

Permalänk
Medlem

@anon99339: 32" går bra också, men inte större.

Lägger den till minnet!

Permalänk

Hur seriöst är arbetet? Är det på professionell nivå så bör du inte snåla med bildskärmen.

Vilka program är det du använder? Det kan variera rejält i prestanda mellan intel och AMD beroende på program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla:
Det är för mitt privata bruk, hobby.
Photoshop

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt. Är det professionellt arbete så lägg pengar på skärm. Mycket pengar! Hellre långsammare dator än att snåla på bra skärm. Kalibreringsmöjligheter cinner över storlek och allt dubbelt upp om du vill jobba professionellt.
Inom 15000kr med skärm och dator är svårt men denna är väl värd pengarna:

https://www.scandinavianphoto.se/dator-bild/bildskarmar-proje...

Dator blir svårt men något sådant här....?

https://komponentkoll.se/bygg/AkIPI/

Din M2 disk är bättre att hoppa över med din bidget. Lägg de pengarna på skärm istället. Första uppgraderingen blir antagligen till ett Quadro GPU.

Edit: utgått från bildbehandling dvs Photoshop professionellt

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Jag var på gång att köpa en ny dator under Black Friday i höstas, primärt för bildbehandling, Canon DPP och Photoshop. Tänkte mig initialt att lägga 12 - 13 000 kr. Blev ingen dator då men när beslutsprocessen mognat en dator för strax över 17 000 kr (baserat på I9 9900K) på mellandagsrean som därefter kompletterats med grafikkort och SSD och HDD för ytterligare 4 800 kr. Kalaset slutade alltså på närmare 22 000 kr (utan bildskärm, tangentbord och mus).

Och ja, så här i efterhand är jag nöjd med att jag inte kompromissade. Min dator är riktigt rapp i bildbehandlingen och klarar även en del spelande i 1440p och 60 Hz ... även om det inte är det primära.

Jag föreslår därför att du inte kompromissar mer än nödvändigt på de komponenter du köper och istället väljer att komplettera med grafikkort, mer minne mm. efterhand. Här följer ett förslag som jag tror kan vara en bra början, 32 GB internminne och ett grafikkort i "medelklass" (RX 580, GTX 1060 typ) höjer prestandan vid bildbehandling i PS men det kan du komplettera med ...

Just nu tycks det vara klent med extrapriser från i stort sett alla svenska leverantörer, kan vara idé och avvakta, kommer säkert lite reor kring månadsskiftet ... Observera att ovanstående bara är ett förslag, jag har inte 100 koll på alla komponenterna, men jag tror det här skulle bli en riktigt bra dator för bildbehandling.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sssddd:

@kazen_90: 32" går bra också, men inte större.

Lägger den till minnet!

Kanske smartare att titta på en IPS-skärm, speciellt när du ska jobba med bildhantering

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

plus ett EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming