AOC släpper 4K UHD-skärm med AMD Freesync och prislapp kring 3 200 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Enligt mig är det i princip smärtfritt att skala i Windows numera. Kan inte komma ihåg senaste gången jag stötte på något som var broken på grund av min skalning. Jag kör 27tum 2560x1440 och 200% skalning.

För bara något år sedan så var det mycket riktigt ett otyg som du säger.

Det gläder mig! Jag tänker mig att sånt kan stå ivägen för marknaden för mer högupplösta skärmar annars. Hur är det med andra skalningar än 200%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det gläder mig! Jag tänker mig att sånt kan stå ivägen för marknaden för mer högupplösta skärmar annars. Hur är det med andra skalningar än 200%?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 27" 4k och kör 175% skalning. Det är i princip helt smärtfritt. Jag har ett program som fungerar sådär (Git Extensions), texten är för smal (rätt storlek men något är "off" med texten, jag tror det är tjockleken på den). Ibland dyker det upp fönster (nästan uteslutande installationsprogrammet till diverse program, själva programmet i sig fungerar bra) som är suddiga (storleken på allt är korrekt men det märks att det är Windows som förstorar allt som om det vore en bild, så allting blir lite suddigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har en 27" 4k och kör 175% skalning. [...] Ibland dyker det upp fönster som är suddiga (storleken på allt är korrekt men det märks att det är Windows som förstorar allt som om det vore en bild, så allting blir lite suddigt).

Det där låter ju fortfarande rätt drygt. Jag vet inte hur Windows ska kunna göra annat än skala som om det vore bilder i de fallen, men det måste ju bli jobbigt om det är såna fönster man jobbar i stora delar av tiden.

Jag använder ett musikprogram där allting kommer se pixligt ut jämfört med text och sånt, så det är en anledning till att jag är skeptisk till 4k. Det och att det fortfarande är rätt dyrt. Dessutom är det ingenting man prioriterar på min arbetsplats, tyvärr, så även om jag bytte därhemma skulle jag få spendera majoriteten av skärmtiden framför en vanlig full-HD. Höga uppdateringsfrekvenser och höga upplösningar känns som såna där grejer man inte vill tillbaka från när man väl har testat, så jag skjuter nog på det ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det gläder mig! Jag tänker mig att sånt kan stå ivägen för marknaden för mer högupplösta skärmar annars. Hur är det med andra skalningar än 200%?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör 2560x1440 27" med 150% skalning utan problem.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det där låter ju fortfarande rätt drygt. Jag vet inte hur Windows ska kunna göra annat än skala som om det vore bilder i de fallen, men det måste ju bli jobbigt om det är såna fönster man jobbar i stora delar av tiden.

Jag använder ett musikprogram där allting kommer se pixligt ut jämfört med text och sånt, så det är en anledning till att jag är skeptisk till 4k. Det och att det fortfarande är rätt dyrt. Dessutom är det ingenting man prioriterar på min arbetsplats, tyvärr, så även om jag bytte därhemma skulle jag få spendera majoriteten av skärmtiden framför en vanlig full-HD. Höga uppdateringsfrekvenser och höga upplösningar känns som såna där grejer man inte vill tillbaka från när man väl har testat, så jag skjuter nog på det ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Är du nyfiken så kan du alltid aktivera skalning på din skärm nu för att se hur just dina program hanterar det. Du behöver inte ha en 4k-skärm för att prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Är du nyfiken så kan du alltid aktivera skalning på din skärm nu för att se hur just dina program hanterar det. Du behöver inte ha en 4k-skärm för att prova det.

Har inte Windows 10 än (8 hemma och 7 på jobbet), utgår från att det är heltrasigt i tidigare versioner. Men klart jag kan testa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Har inte Windows 10 än (8 hemma och 7 på jobbet), utgår från att det är heltrasigt i tidigare versioner. Men klart jag kan testa

Skickades från m.sweclockers.com

Här är ett exempel på ett program som inte skalar snyggt, XAMPP, samt Notepad (som skalar bra) ovanpå för att visa skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

1080 TI svagt kort?
Finns typ ett som är snabbare, 2080TI,

Lite inbakad ironi i mitt inlägg.

Populärt påstående på internet att ett "1080ti är för svagt för 4K".

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall skalningen i 4K-skärmen är tillräckligt bra, vilket den sällan är (du löser detta genom att skala via GPU), kommer 2560x1440 på en 4K-panel fungera som en 2560x1440-native panel av samma kvalitets- och storleksklass. I alla fall i spel och film där vi tolkar informationen lite annorlunda jämfört med text och gränssnitt.

Windows, text och grafik kommer se något sämre och annorlunda ut jämfört med 2560x1440-native. Fast där är det istället en mycket trevligare lösning att köra 3840x2160 till panelen och skala 150% (vilket ger samma storlek) i Windows för en påtagligt bättre textrendering jämfört med 2560x1440-native. Detta tack vare mindre tydligt subpixelstruktur och högre pixeldensitet. Problemet idag är att inte alla Windows-program hanterar skalning tillfredställande. Då blir det delvis sämre baserat på mjukvara som används. Detta är bättre i Windows 10 jämfört med tidigare versioner och fungerar väl med exempelvis webbläsare.

Men är ännu inte lika genomarbetat och självklart som exempelvis Mac OS där man hanterat den här situationen sömlöst i många år med effekten att större pixelmatris så gott som alltid ger bättre bildkvalitet, inte minst då på textrenderingen.

Lite enkelt uttryckt, mellan tumme och pekfinger eller som ett finger i luften: Förutsatt att vi jämför samma kvalitetsklass hos panelen och samma storlek kommer en större pixelmatris så gott som alltid att vara en fördel. 4K-skärmen kan göra allt som den lägre upplösta panelen kan. Med ungefär samma resultat och i flera fall dessutom bättre resultat likt textrendering och (o)synlig pixelstruktur. Dessutom med ökad valmöjlighet, som att köra 3840x2160 med 1:1-pixelförhållande när behovet och funktionen finns där.

Problemet som man skapar lite i onödan för sig själv är att man tänker "Har jag 4K-skärm så måste jag rendera spelen i 4K". Eller ännu värre "Har jag 4K-panel blir allt så smått på XX tum".

Nej, det måste du inte och Nej, det blir det inte. Det kan bli lika bra och ofta ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Lite inbakad ironi i mitt inlägg.

Populärt påstående på internet att ett "1080ti är för svagt för 4K".

Ja, det stämmer.
1080 TI är för svagt för 4k men är inte ett svagt kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME