Hyresgäst i mekgarage sköter sig inte mot oss andra

Permalänk
Medlem

Tack för alla Svar, Bra som dåliga! Vi har samlat lite olika synpunker på saker och det känns inte helt längre som en omöjlig uppgift. Jag ska skriva ut den länken som var ovan och gå igenom med överstrykningspenna samt låna en kommentar eller två från tråden och prata med föreningen på onsdag. Det minsta jag kan kräva är ett datum för årsmöte eller i alla fall ett sista datum. Det är skönt å få lite perspektiv och medhåll men även lite andra vinklar. tack!

Jag kollade upp personen ifråga. Alla i familjen har cirka 10st bilar var och det florerar en verkstadsfirma och en bilförsäljningsfirma i familjen. känns lite som något buffel och båg för att slippa undan vissa skatteregler. kanske förklarar den extrema mängden däck som för övrigt inte koms åt utan att släpas förbi våran yta. detta är ju såklart ren spekulation men ser ändå lite konstigt ut.

För att få lite perspektiv, såhär ser våran plats ut. Vi har ju massor av saker men det är ändå viss ordning (å såklart inget riktmärke)

Permalänk
Medlem

Ett till sätt att sätta lite press på gubbarna är at deponera hela/en del av hyran till lämnststyrelsen man anses då ha betalat hela hyran och kan ej bli vräkt på grund av obetald hyra.
Så länge det finns en giltig anledning till deponering vill säga och att man ej kan använda allt hyrt utrymme är deffinitivt en giltig anledning och jag skulle säga att % av yta man ej kan använda=% av hyran man deponerar.

En överhängande brandrisk på grund av fulkopplade säkringar i flera led är även det en anledning och jag skulle säga en väldigt stor anledning som skulle kunna leda till en väldigt hög % av hyran heller till o med hela är ok att deponera.

Ett tips om man/ni funderar på deponera är ju att ta en extra koll över sin egen del så att allt är ok/följer lagar där innan man deponerar så man har sitt eget på det torra.
Ser inget direkt på bilden av eran hörna förutom kanske öppen olje dunk med tratt (gissar på olja).

Googla på deponera hyra länsstyrelsen så hittar du mer info man ser dock mest om lägenhet o en del hus men har sett för lokal med så det skulle fungera för garage plats med andra ord.
Visst kanske finns en del skillnader men det borde ju länsstyrelsen kunna upplysa om i så fall och man bör ju fråga dom hur stor % man bör deponera innan man deponerar i alla fall så.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av obscure:

@BodyElectric: Vad kostar det egentligen?

Om du syftar på brandskyddstillsyn så kommer det inte att kosta dig något alls pengamässigt för du är inte fastighetsägaren ?
Att koppla förbi säkringar är inte tillåtet och det i samband med batteriladdning i närheten av diverse brännbar bröte låter som en brandbomb som väntar på att brisera.
Det en inspektion kostar dig är bråk och besvär men du kan ju anmäla anonymt och bifoga bilder på säkringarna, laddplatsen och bröten, det kanske också förvaras brännbara vätskor eller gas på olämpligt sätt i lokalen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej vet inte om detta ändrar på något i allt resonemang ovan. Föreningen är ju alltså inte fastighetsägarna, de hyr i första hand, jag i andra hand mot dem.

Permalänk
Medlem

Lokalhyra faller under samma lag oavsett om de hyr ut i andra hand eller första. Enda fallet där det inte hamnar under samma lag är om ni (som använder platserna) hade köpt bostadsrättslokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lokalhyra faller under samma lag oavsett om de hyr ut i andra hand eller första. Enda fallet där det inte hamnar under samma lag är om ni (som använder platserna) hade köpt bostadsrättslokaler.

följdfråga: Är det hyresvärden eller fastighetsägaren som kastar ut personen i fråga, vem sitter på makten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

följdfråga: Är det hyresvärden eller fastighetsägaren som kastar ut personen i fråga, vem sitter på makten?

Hyresgästens hyresvärd? Hyresgästen har inget avtal med fastighetsägaren i det här fallet. Fastighetsägaren kan nog bara kasta ut hela föreningen.

Permalänk
Medlem

Sitter och läser igenom länken med besittningsskyddet.

Hyresgästen har alltid rätt till en minimiersättning om hyresförhållandet upphör till följd av att värdens förlängningsvägran är obefogad eller att han krävt högre hyra än marknadshyra, dvs värden har inte haft saklig grund för att begära avflyttning. Minimiersättning motsvarar en årshyra.

Skulle hyresgästen förorsakas en förlust som inte täcks av minimiersättningen, bestäms ersättningen i princip enligt samma grunder som används vid bestämmande av expropriationsersättning vid rörelseskada. Ersättningen omfattar främst flyttningskostnader, värdeminskning på hyresgästens egendom, kvarvarande värdet av ändringsarbeten som hyresgästen bekostat och som utförts med värdens medgivande eller vid avtalet var förutsedda att utföras samt skada på grund av hinder eller intrång i den verksamhet som hyresgästen drivit i lokalen.

Vad innebär saklig grund? är det en bedömningsfråga som måste testas i domstol? fnissade lite när jag läste "flyttningsskostnader" Måste kosta mer att flytta sakerna än själva värdet på föremålen. måste ta månader å flytta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obscure:

Sitter och läser igenom länken med besittningsskyddet.

Hyresgästen har alltid rätt till en minimiersättning om hyresförhållandet upphör till följd av att värdens förlängningsvägran är obefogad eller att han krävt högre hyra än marknadshyra, dvs värden har inte haft saklig grund för att begära avflyttning. Minimiersättning motsvarar en årshyra.

Skulle hyresgästen förorsakas en förlust som inte täcks av minimiersättningen, bestäms ersättningen i princip enligt samma grunder som används vid bestämmande av expropriationsersättning vid rörelseskada. Ersättningen omfattar främst flyttningskostnader, värdeminskning på hyresgästens egendom, kvarvarande värdet av ändringsarbeten som hyresgästen bekostat och som utförts med värdens medgivande eller vid avtalet var förutsedda att utföras samt skada på grund av hinder eller intrång i den verksamhet som hyresgästen drivit i lokalen.

Vad innebär saklig grund? är det en bedömningsfråga som måste testas i domstol? fnissade lite när jag läste "flyttningsskostnader" Måste kosta mer att flytta sakerna än själva värdet på föremålen. måste ta månader å flytta.

Det låter ju som att det finns gott om saklig grund utifrån det du skriver?

Det kan vara bra hur som helst genom att gardera genom att skriftligen framföra och dokumentera de problem som uppstår. Då kan föreningen alltid visa att det funnits saklig grund, och att man lämnat tillfälle för hyresgästen i fråga att korrigera detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av obscure:

Sitter och läser igenom länken med besittningsskyddet.

Hyresgästen har alltid rätt till en minimiersättning om hyresförhållandet upphör till följd av att värdens förlängningsvägran är obefogad eller att han krävt högre hyra än marknadshyra, dvs värden har inte haft saklig grund för att begära avflyttning. Minimiersättning motsvarar en årshyra.

Skulle hyresgästen förorsakas en förlust som inte täcks av minimiersättningen, bestäms ersättningen i princip enligt samma grunder som används vid bestämmande av expropriationsersättning vid rörelseskada. Ersättningen omfattar främst flyttningskostnader, värdeminskning på hyresgästens egendom, kvarvarande värdet av ändringsarbeten som hyresgästen bekostat och som utförts med värdens medgivande eller vid avtalet var förutsedda att utföras samt skada på grund av hinder eller intrång i den verksamhet som hyresgästen drivit i lokalen.

Vad innebär saklig grund? är det en bedömningsfråga som måste testas i domstol? fnissade lite när jag läste "flyttningsskostnader" Måste kosta mer att flytta sakerna än själva värdet på föremålen. måste ta månader å flytta.

Det typfallet man tänker sig i de här skrivningarna är om hyresgästen bedrivit kommersiell verksamhet i lokalen, typ butik. Därav att man öppnar för mer än minimiersättning. Knappast relevant i detta fallet.

Då är man tillbaka till minimiersättning som då föreningen kan hävda att man inte skall behöva betala pga lindrig skada. Accepterar inte hyresgästen det så får han vill bråka om några månaders garagehyra.

Permalänk
Medlem

Besittningsrätten gäller inte om det handlar om kontraktsbrott. Även om det inte handlar om kontraktsbrott så måste hyresgästen vända sig till hyresnämnden inom två månader om hyresgästen inte går med på att flytta utan ersättning. Ersättningen är i så fall en årshyra. Går ni den vägen har han ju också nio månaders uppsägningstid och därför gott om tid att hitta ny lokal att flytta till eller köra grejerna till återvinningsfirman som betalar för/köper hans metallskrot. Har ni skäl att säga upp i förtid så har hyresgästen heller ingen rätt till ersättning.

Permalänk

Brandrisk med fatala följder. Jag hade sett över mitt försäkringsskydd...

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Alltså att inte de ni hyr av går till handling efter att hört det där gällande säkringen är för mig ett mysterium. Som sagt om det brinner ner så står dom ju duktigt i skiten.

Jag hade kontaktat de som ni hyr av och sagt att ni inte längre kan använda lokalen pga den överhängande brandrisken som den andra hyresgästens beteende innebär, försök gärna få med er övriga hyresgäster exkl trubbelmakaren.

Att hyra och dela lokal med okända är tyvärr ett väldigt lotteri. Min första plats jag hyrde, där hyrde dom ut min plats till en av de andra hyresgästerna när jag inte nyttjat min plats på en månad. Yepp dom tog fortfarande hyra från mig dock, sa upp det på stående fot och krävde tillbaka pengarna. Hade fotobevis, så en vän till mig som är jurist skickade ett ganska rättframt brev. Fick tillbaka tre månaders hyra som ursäkt, vi var inte vänner efter det.

Andra garaget funkade bättre, men där var det en person som stod på kontraktet. Och helt plötsligt så får vi reda på att han har skippat landet och inte betalat hyra på 6 månader, vi hade 24 timmar på oss att lämna lokalen och ingen möjlighet att få fortsätta hyra.

Efter det så byggde jag ett eget garage för 300k.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är en släkting till en som bor inte så långt från mig ?

Växande sopberg ska bort

http://nlt.se/nyheter/gr%C3%A4storp/v%C3%A4xande-sopberg-ska-...

De verkar ju ha samma vanor att lagra bra att ha saker i ordnade högar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.