Corsair silent pro 850w brummande ljud, kan jag göra något?

Permalänk
Medlem

Corsair silent pro 850w brummande ljud, kan jag göra något?

Hej allihopa! Jag insåg idag efter att jag köpt nytt grafikkort att det som låter lite konstigt i datorn är nätagget. Agget i fråga är ett Corsair Silent Pro 850w och fläkten ger ifrån sig ett konstigt "brummande" läte. Inte min video men det låter exakt så här https://www.youtube.com/watch?v=CKT3eSd1-Ew

Garantin har gissningsvis gått ut vid det här laget för jag köpte det 2011/2012 någon gång så ville kolla om någon har något förslag? Vad kan jag göra annat än att köpa nytt nätagg? Går det att byta ut fläkten till en annan tystare och vad ska man isåfall leta efter för typ av fläkt? Funkar det med vanliga chassifläktar eller ska man gå in på något i stil med Noctua NF-F12:or?

Jag hittade en guide för fläktbyte här på Swec, (https://www.sweclockers.com/galleri/5460-flaktbyte-i-psu) är det något som verkar rimligt?

Vänliga hälsningar

Johannes

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

Vet inte om resten, eller kommer inte ihåg detaljer men vad jag minns ha läst om fläktbyte på nätagg är det inte att rekommendera utom för nån tekniker eller så. PSU'n kan hålla en laddning i år (?) eller nåt, och trots storleken så är fläktar inte nödvändigtvis kompatibla.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt i flera nätagg. Leta reda på en fläkt med ungefär samma rpm som original om du vill va säker på att den ska klara kyla vid fullt effektuttag.
Löda o krympslang om man inte vill köra med "sockerbit". Ofta har de inte någon 3-4 pin kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Vet inte om resten, eller kommer inte ihåg detaljer men vad jag minns ha läst om fläktbyte på nätagg är det inte att rekommendera utom för nån tekniker eller så. PSU'n kan hålla en laddning i år (?) eller nåt, och trots storleken så är fläktar inte nödvändigtvis kompatibla.

Skrivet av Boss302:

Jag har bytt i flera nätagg. Leta reda på en fläkt med ungefär samma rpm som original om du vill va säker på att den ska klara kyla vid fullt effektuttag.
Löda o krympslang om man inte vill köra med "sockerbit". Ofta har de inte någon 3-4 pin kontakt.

Tack för svar båda!
Uppdatering: Jag öppnade upp agget för att prova att smörja fläkten som har föreslagits på många ställen, men i den här typen av fläkt (brushless) kan man inte öppna upp till lagret i mitten så det verkade inte göra så mycket. Vad jag märkte är att det är en väldigt icke-standardstorlek: 135mm! Är det något någon har någon koll på om det går att köpa i Sverige? Är det amazon som gäller i så fall?

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tquist:

Tack för svar båda!
Uppdatering: Jag öppnade upp agget för att prova att smörja fläkten som har föreslagits på många ställen, men i den här typen av fläkt (brushless) kan man inte öppna upp till lagret i mitten så det verkade inte göra så mycket. Vad jag märkte är att det är en väldigt icke-standardstorlek: 135mm! Är det något någon har någon koll på om det går att köpa i Sverige? Är det amazon som gäller i så fall?

Finns det inte 2.5mm plats på var sida så du kan klämma dit en 140då o fila hålen lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Finns det inte 2.5mm plats på var sida så du kan klämma dit en 140då o fila hålen lite?

Bra förslag, kan vara en idé! Tack för tipset!

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||