Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni går och handlar, fikar eller står utanför jobbet? Sätter ni dit en sån där låsmanick med ljudlarm i framskivan varje gång? Vid kortare besök, låser ni fast hjälm eller hänger den med där ni går?

Har inhandlat en mindre gul tegelsten (lås samt signal) som är godkänd av försäkringsbolagen, tänkte ha den under bakre sitsen och ta fram den vid sådana tillfällen, sedan i man styrlåset så klart. Hjälmen för mer eller mindre 10 lappar får nog hänga med under armen så fort jag lämnar hojen.

Hemma har jag en riktig hästkedja som man knappt orkar bära, med tillhörande hänglås. Används oftast om man lämnar hojen över natten eller längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur gör ni när ni går och handlar, fikar eller står utanför jobbet? Sätter ni dit en sån där låsmanick med ljudlarm i framskivan varje gång? Vid kortare besök, låser ni fast hjälm eller hänger den med där ni går?

Har inhandlat en mindre gul tegelsten (lås samt signal) som är godkänd av försäkringsbolagen, tänkte ha den under bakre sitsen och ta fram den vid sådana tillfällen, sedan i man styrlåset så klart. Hjälmen för mer eller mindre 10 lappar får nog hänga med under armen så fort jag lämnar hojen.

Hemma har jag en riktig hästkedja som man knappt orkar bära, med tillhörande hänglås. Används oftast om man lämnar hojen över natten eller längre tid.

Jag använder mer eller mindre bara styrlåset, hemma står den inne i låst garage så där behöver jag inte oroa mig så där kör jag olåst. Körde med lås för bromsskivan fram på förra hojen, men eftersom nuvarande hoj är så pass låg och väger 300kg+ så är jag inte oroad av att någon ska dra iväg med den. Hjälmen beror lite på, ska jag bara in en snabbis på affären så låter jag den hänga på sissybaren men om jag ska in någonstans under dagen så tar jag med mig den eller låser fast den i hojens hjälmlås.

Jag funderade förut på att skaffa lås med signal men eftersom det är tillåtet att stå vid cykelställen i min kommun så undvek jag det då det bara skulle bli massa falska larm med någon oaktsam cyklist som råkat stöta till hojen.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Brutak låsa med kedja + skivbroms + styrlås om jag ställer den på allmänn plats längre än timmen ish, annars minst skivbromslås då min uppfattning är att styrlåset ganska lätt går att dra sönder. Hjälmen följer alltid med eventuellt har jag en rygga att lägga den i ibland.

https://www.youtube.com/watch?v=rS6fwtP5q2Y

Permalänk
Medlem

Någon som kör med GPS-stav nerkörd i hojen, sån med typ 5-10 års batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur gör ni när ni går och handlar, fikar eller står utanför jobbet? Sätter ni dit en sån där låsmanick med ljudlarm i framskivan varje gång? Vid kortare besök, låser ni fast hjälm eller hänger den med där ni går?

Har inhandlat en mindre gul tegelsten (lås samt signal) som är godkänd av försäkringsbolagen, tänkte ha den under bakre sitsen och ta fram den vid sådana tillfällen, sedan i man styrlåset så klart. Hjälmen för mer eller mindre 10 lappar får nog hänga med under armen så fort jag lämnar hojen.

Hemma har jag en riktig hästkedja som man knappt orkar bära, med tillhörande hänglås. Används oftast om man lämnar hojen över natten eller längre tid.

Har troligtvis samma lås som du, nogorlunda översikt på bågen vid uteserveringar och bensinmackar = olåst, kortare stunder i butiker så andvänts styrlåset. Längre frånvaro typ halvtimma eller mer används larmat skivlås. Bortrest en längre tid = styrlås, skivlås och hästkättingen. Hursomhelst så väger bågen över 300kg så inget man baxar runt så lätt. Mot tjuv med kranbil så är det väl endast larm + kätting till fast föremål som hjälper (en stund).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Jag använder mer eller mindre bara styrlåset, hemma står den inne i låst garage så där behöver jag inte oroa mig så där kör jag olåst. Körde med lås för bromsskivan fram på förra hojen, men eftersom nuvarande hoj är så pass låg och väger 300kg+ så är jag inte oroad av att någon ska dra iväg med den. Hjälmen beror lite på, ska jag bara in en snabbis på affären så låter jag den hänga på sissybaren men om jag ska in någonstans under dagen så tar jag med mig den eller låser fast den i hojens hjälmlås.

Jag funderade förut på att skaffa lås med signal men eftersom det är tillåtet att stå vid cykelställen i min kommun så undvek jag det då det bara skulle bli massa falska larm med någon oaktsam cyklist som råkat stöta till hojen.

Kolla vad som står i dina försäkringsvillkor angående förvaring i garage hemma. Jag har Svedea och i den krävs att den är låst med styrlåset samt ett till godkänt lås även när den står i garaget hemma.

Själv låser jag med styrlås och skivbromslås när jag är ute på stan. Lämnar aldrig utrustning vid hojen, är ju bara att sno när man går förbi.. hjälmen kostade 6k ändå.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Skulle skriva samma sak angående lås i garage.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag övningskörde med Honda CB650F (650cc) och jag tyckte den kändes trött, speciellt på varvtalen man normalt kör. På motorvägen vart det nästan lite jobbigt och man fick vrida på ganska bra för att det skulle gå framåt. Sedan finns det säkert sådana som känns piggare.

Nu får jag gubbköra min nya hoj till första servicen, de vill helst inte att man varvar mer än 6000 rpm över längre stunder, sedan 8500 rpm efter servicen (100 mil) och sedan efter ytterligare några mil får man köra som man vill. Däcken samt bromsar kräver lite inkörning så det är väll bra att man tar det lite lugnt. Det går att köra på sexan i 60 så det är ju inte så att man utnyttjar kraften vid normal körning, dock finns den där vid omkörningar, speciellt på motorväg.

Jag personligen skulle inte begränsa cylindervolymen för att försöka undvika olyckor, använd huvudet så ska det nog gå bra. Det går att köra ihjäl sig (eller bli överkörd) på både cykel och mc, oavsett hastighet. Det är skönare att köra med lite fler hästar, behöver inte växla ner så ofta och varvar oftast inte så mycket. Smäller man i trean relativt tidigt så får man en mer komfortabel acceleration och mindre ryck om man ännu inte har finliret i händerna.

Jag skulle dock rekommendera cb600f mellan 2007-2013, föregångaren till 650f.
Riktigt rolig första hoj, otroligt lättkörd med betydligt bättre effekt än cb650f, borde vara likvärdig din suzuki förutom att den är ny då

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag skulle dock rekommendera cb600f mellan 2007-2013, föregångaren till 650f.
Riktigt rolig första hoj, otroligt lättkörd med betydligt bättre effekt än cb650f, borde vara likvärdig din suzuki förutom att den är ny då

Hade en CBR600F 2013 som första hoj och i fyra år och drygt 2 000 mil. Extremt nöjd med den kan håller helt och hållet med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Hade en CBR600F 2013 som första hoj och i fyra år och drygt 2 000 mil. Extremt nöjd med den kan håller helt och hållet med dig.

Ja, värt att nämn är att cb600f och cbr600f är samma hoj den ena är nakenhoj och den andra har kåpor.
Helt klart bra bågar även för de som gillar att köra lugnare då effektbandet kommer på de högre varvtalen, tänkte på dig som ville ha en 250cc

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Lämnar aldrig utrustning vid hojen, är ju bara att sno när man går förbi.. hjälmen kostade 6k ändå.

Om man vill slippa bära runt krukan finns lätta och smidiga karbinhakar med kodlås att tillgå, stoppar enklare avplockning från hojen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite
Jag håller på med MC kort just nu och inser att jag behöver en cykel för att kunna köra privat.
Har hittat 3st hojar som jag skulle kunna tänka mig. Dessa ligger runt 15 000 kr
Är det någon som har nån erfarenhet utan dem?

Kawasaki ER5 -1999
Suzuki GS500e -1993
Suzuki VX800 -1991

Input uppskattas

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Lånar tråden lite
Jag håller på med MC kort just nu och inser att jag behöver en cykel för att kunna köra privat.
Har hittat 3st hojar som jag skulle kunna tänka mig. Dessa ligger runt 15 000 kr
Är det någon som har nån erfarenhet utan dem?

Kawasaki ER5 -1999
Suzuki GS500e -1993
Suzuki VX800 -1991

Input uppskattas

Antar att du kör upp med körskolans MC om du ska ta för obegränsat? (Dessa inte kvalar in, VX800 gör det nog fortfarande i år men inte nästa år)

Du har valt vettiga modeller, tänker att det är bra med en övningskörningshoj som har relativt lika vägegenskaper som den man kör upp med. De ska vara skottsäkra maskinellt så tror inte någon är ett sämre val (Kawan kanske är snäppet bättre vad jag kunnat läsa mig till på ett par min googlande), det viktigaste är att hitta ett fint exemplar som är servat enligt intervall.

Dokumenterat årliga oljebyten, regelbundna byten av oljefilter och andra vätskor, relativt nybytt batteri (<5 år), ventilspelskontroll och justering (viktigt!), kolla slitage på drivpaket och bromsar, kolla att inte packboxarna läcker på dämparna, kolla efter glapp.

Hade själv sparat lite mer och sen kollat på en nyare hoj med ABS och insprutning, men man får nog lägga nästan dubbelt upp då, så förstår om det inte är intressant för dig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Antar att du kör upp med körskolans MC om du ska ta för obegränsat? (Dessa inte kvalar in, VX800 gör det nog fortfarande i år men inte nästa år)

Du har valt vettiga modeller, tänker att det är bra med en övningskörningshoj som har relativt lika vägegenskaper som den man kör upp med. De ska vara skottsäkra maskinellt så tror inte någon är ett sämre val (Kawan kanske är snäppet bättre vad jag kunnat läsa mig till på ett par min googlande), det viktigaste är att hitta ett fint exemplar som är servat enligt intervall.

Dokumenterat årliga oljebyten, regelbundna byten av oljefilter och andra vätskor, relativt nybytt batteri (<5 år), ventilspelskontroll och justering (viktigt!), kolla slitage på drivpaket och bromsar, kolla att inte packboxarna läcker på dämparna, kolla efter glapp.

Hade själv sparat lite mer och sen kollat på en nyare hoj med ABS och insprutning, men man får nog lägga nästan dubbelt upp då, så förstår om det inte är intressant för dig.

Tack!

Det är obegränsat jag ska ta.
Har tänkt att använda MCn att träna hemma. Vänja mig att sitta på 2-hjul helt enkelt.
Skolan jag kör på har en Yamaha MT-07, så jag lånar nog den vid uppkörningen också, jag är dock inte där än på långa vägar.
Sen när kortet är klart så ska jag leta efter något nytt.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Antar att du kör upp med körskolans MC om du ska ta för obegränsat? (Dessa inte kvalar in, VX800 gör det nog fortfarande i år men inte nästa år)

Vad är det för krav vid uppkörning på obegränsat? Är det motoreffekten som måste vara över 35kW eller vad det nu är för siffra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad är det för krav vid uppkörning på obegränsat? Är det motoreffekten som måste vara över 35kW eller vad det nu är för siffra?

Vid årsskiftet kommer 50 kW och min 175 kg tjänstevikt krävas, nu i år gäller en övergångsregel där minst 40 kW krävs.

Citat:

Tekniska krav på motorcykeln
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/k...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy:
Du satte verkligen myror i skallen på mig.
Men jag tackar för det!

Lika bra att jag lägger någon krona extra och får en cykel som jag även kan köra upp på.
Slipper "Hyr av Mc" kostnaden iallafall.

Hittade en Yamaha TDM850 1998 som jag ska titta på imorron

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för er som bestämt er för kortet

Själv använder jag hojen till/från jobbet varje dag och har gjort det ett par veckor, går lite smidigare varje gång och man börjar bli van med utrustning, körning i tät stadstrafik (både trafik samt växling).

Utöver läderjacka (samt ett antal andra jackor för olika temperaturer och väder), kevlarbraller och stövlar har jag nu införskaffat lite lättare och tunnare för sommarglidande just till och från jobbet.

Något jag trivs riktigt bra med är jackan (Icon MERC Stealth med D3O skydd). Fungerar hyfsat bra i värmen, lätt att röra sig i och riktigt snygg.

Jag vet inte vad ni tycker om skor, men det blidde ett par störtsköna Alpinestars AST-1 i läder. Känns mjuka och fungerar klockrent i värmen.

Monterade förut en mindre Puig vindruta fram, enligt nuffrerna skulle den leda bort ca 25% (vid kroppen) av vinddraget men då det inte märktes speciellt mycket så har jag inhandlat en större variant (omonterad). Denna ska tydligen leda bort upp till 75% vid kroppen och 25% vid huvudet, vilket vid 100 kmh verkar handla om ca 4 av de 6 kg man utsätts för normalt.

Utöver det är det nog Suzukis sadelväska som ligger här någonstans...

Just det! Något jag rekommenderar starkt är MotoSafe Alpine öronpluggar. Jag köpte paketet där det ingår touring (svart) och racing (röd), har bara testat racing men fasiken vilken skillnad. Pluggarna släpper igenom visst ljud så man ska höra radiokommunikation, men filtrerar så mycket annat skit som möjligt. "Motorvägshastigheter" är definitivt inget problem med dessa, vindljudet är dämpat och motorn hörs endast om man vrider på. Har nog säkert 5 olika modeller och märken liggandes här, även de dyra orangea (NoNoise) i aluminiumcylindern som vi pratade om tidigare (som inte fungerade bra alls vill jag påstå).

Något jag letar efter är extenders till backspeglarna, verkar inte helt lätt att få tag på några snygga som levereras till detta land.

Edit: Monterade också Shoei's pinlock avsedd för just min hjälm och fan vad skönt man ser något på mornarna utan att fälla upp visiret

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Jag använder likadana öronproppar (Race) som du och tycker de är fantastiska. Kan utan problem föra samtal med dem i, men de dämpar ändå motor- och vindljud utmärkt. Bekväma och lätta och ta ur också.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Nyfiken på vad ni tycker.

Ska köpa en mc till sommaren, provkörde min kompis mt-09 som jag föll för direkt. Då jag såg att det var rätt många mc åkare här så tänkte jag höra vad ni tycker. Om ni vet fördelar/nackdelar. Men enda stora skillnaden jag hittat är att den ena har quickshift och att dem ser olika ut, men jag gillar båda. Valet i sommar kommer nog stå mellan en MT-09 och en XSR900!😁 glömde tillägga att det nog blir en årsmodell -17

Permalänk
Hedersmedlem

@kimjonsson Tror att du får bättre svar här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@kimjonsson Tror att du får bättre svar här

ah tackar så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kimjonsson:

Nu är ju allt personliga åsikter så sett, men XSR900 är i mitt tycke en tråkig hoj som inte inbjuder till annat än "söndagskörning".
Motorn har en väldigt linjär karaktär, vilket gör att den inte känns spännande alls. Men för den sakens skull är det ingen dålig hoj, det är ju syftet med den som räknas. Det är en stabil maskin utan överraskningar för söndagsturen kan man säga.

MT09 däremot riktar sig mot mer aktiv körning och går att busa lite med också.
Är man inte försiktig kan lappen ryka illa kvickt, så man får ha lite gasdisciplin.

Så att jämföra de båda är som att jämföra äpplen och päron.

Mitt tips är att provköra massa hojar nu till våren, även såna som kanske inte funnits på din karta sedan innan.

EDIT: Blandade ihop hojar. (sorry!)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@Bebben du blandar inte ihop XSR900 med XV950 nu?

Har en MT-09 själv en en arbetskamrat har en XSR900. Trodde det i prinicp var samma motorcykel, bortsett från det yttre. Det är samma motor i alla fall, och jag tror de har precis samma effektuttag etc.

Gillar man utseendet på XSR900 så är det en charmig hoj. Den tycks få mer blickar bland allmänheten om man stannar till på nått café
Men jag föredrar MT-09.

@kimjonsson
MT-09 har fått utstå mycket kritik för stötdämpningen. Jag märker det mest när man kör kurviga vägar med många "sänkor" och ojämnheter i. Då tappar den lite av balansen och det känns aningen osäkert och vingligt. På jämna vägar går den mycket fint. Den extremt lättsvängd och motorn levererar fullt ös tidigt.
Om det ligger inom budget så hade jag tagit en Yamaha MT-09SP. Den har Öhlinsdämpare från fabrik

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Bebben du blandar inte ihop XSR900 med XV950 nu?

Har en MT-09 själv en en arbetskamrat har en XSR900. Trodde det i prinicp var samma motorcykel, bortsett från det yttre. Det är samma motor i alla fall, och jag tror de har precis samma effektuttag etc.

Gillar man utseendet på XSR900 så är det en charmig hoj. Den tycks få mer blickar bland allmänheten om man stannar till på nått café
Men jag föredrar MT-09.

*skämsmössan på*

Jo, det gjorde jag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av glemmy:

@Bebben du blandar inte ihop XSR900 med XV950 nu?

Har en MT-09 själv en en arbetskamrat har en XSR900. Trodde det i prinicp var samma motorcykel, bortsett från det yttre. Det är samma motor i alla fall, och jag tror de har precis samma effektuttag etc.

Gillar man utseendet på XSR900 så är det en charmig hoj. Den tycks få mer blickar bland allmänheten om man stannar till på nått café
Men jag föredrar MT-09.

@kimjonsson
MT-09 har fått utstå mycket kritik för stötdämpningen. Jag märker det mest när man kör kurviga vägar med många "sänkor" och ojämnheter i. Då tappar den lite av balansen och det känns aningen osäkert och vingligt. På jämna vägar går den mycket fint. Den extremt lättsvängd och motorn levererar fullt ös tidigt.
Om det ligger inom budget så hade jag tagit en Yamaha MT-09SP. Den har Öhlinsdämpare från fabrik

har ni provat varandras hade varit kul att höra, mt-09 har jag ju provat och gillar den grymt mycket men gillade stuket på xsr900.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

har ni provat varandras hade varit kul att höra, mt-09 har jag ju provat och gillar den grymt mycket men gillade stuket på xsr900.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl inte vara någon större skillnad, ser typ identiska ut om man tar bort tank, sadel och lite annan "styling"
Ram, sving, fjädring, bromsar och motor ser ju nästintill identiskt ut 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

har ni provat varandras hade varit kul att höra, mt-09 har jag ju provat och gillar den grymt mycket men gillade stuket på xsr900.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig provat tyvärr

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Tog kort förra säsongen, köpte mig en Yamaha mt 09 2017 med massa godis.
Han inte åka mer än 250 mil förra säsongen då jag fick kortet ganska sent men kan inte va mer nöjd.
Hojen erbjuder allt det jag ville ha och ser fram emot en bra säsong 2019.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul tråd!

Ska själv komplettera min gamla veteranare med en lite mer vardaglig brukshoj.
Kört racer i många år men nu ska jag nog göra slag i saken och köpa en naken-hoj.
Urvalet är väl som för alla andra GSXS 750/1000, Z900 och MT09.

Knasigt att GSXS 750 väger mer än 1000 annars bra priser på den. 1000 känns som ett säkert kort men vill gärna ha den uppdaterade 2018 i så fall och då är man på en hundring begagnad. Verkar vara solida hojar båda två, är väl mest vilken effekt man önskar som styr.

Z900 känns vettig överlag och många testare gillar den. Trist instrumentering och skarpast knävinkel vilket är jobbigt för en gammal gubbe. Köpt nån ny kawa på 90-talet och minns att dom överlag kändes lite sämre i kvalitet än mina Suzuki. Kåpor som passade sämre, kromade skruvar som rostade, reglagen hade sämre känsla osv. Är ju dock 20 år sen...

MT09 känns som huliganen och rekommendationer verkar vara att gå på SP, då är det samma pris som en demokörd GSXS 1000. Gillar inte utseendet på den och är rädd att det blir lite väl mycket busköra. Alltid varit glad för att åka på bakhjulet och denna är ju riktigt inbjudande vad gäller den biten.

GSXS750 2018 demo 10 mil med slipon 79000 begärt pris
GSXS 1000 2018 140 mil demo med slipon 99000 begärt pris
Z900 2018 ny 84000 begärt pris
MT09 SP 2018/19 ny strax över 100000 begärt pris.

Jag kommer att åka en del med skjuts. Känns som GSXS1000 ligger närmast till hands, bra med effekt om önskas men ändå såpass beskedlig att den fungerar i pendlingsrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.