Permalänk
Medlem

Började en ny tjänst som IT-Tekniker och sitter just nu som 1stline. Företaget hanterar it-tjänster och helpdesk åt andra företag. Gick in med 28000 kr /månaden
Det var bara en ökning på 500kr i månaden jämfört med mitt förra jobb, men mycket bättre förmåner som inte syns på lönespecen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för första jobbet efter examen snart, någon som tog examen från elektroteknik (civing) relativt nyligen och kan dela med sig av vad dom fick för ingångslön ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har samma tankar som Dakkie. Civing i Maskinteknik inrikt. Mekatronik och intresserad av och duktig på att programmera hårdvarunära och backend. Aktuella företag är Alten, Sigma, Apple (via ÅF), Dover Fueling Solutions och Assa Abloy för tillfället. Hade varit gött att få en känsla för andra än ens polare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Började en ny tjänst som IT-Tekniker och sitter just nu som 1stline. Företaget hanterar it-tjänster och helpdesk åt andra företag. Gick in med 28000 kr /månaden
Det var bara en ökning på 500kr i månaden jämfört med mitt förra jobb, men mycket bättre förmåner som inte syns på lönespecen.

28000 kr som first line är väldigt bra, tjänar själv 20k som first line i Stockholm, vad är dina arbetsuppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ah! Ganska van med att bli taggat/citerad här på SweC betyder att någon inte håller med en, och en vanlig "like" innebär tvärtom

Men ja precis, löner handlar ju om mycker mer än bara siffran. T.ex. har jag som jag skrev innan precis fått 47 000, och som en tidigare Malmöit så vet jag att den lönen låter skyhög för många, men här i Stockholm ger den inte mycket mer än att man slipper oroa sig för att räntan ska gå upp.....

Mja, vettetusan.

Gick från att ha 55k (33k netto) i en mindre stad till att ha 34k (26.5k netto) i Stockholm.
Nu är ju inte planen att ligga kvar på den lönenivån längre än ett år, men ändå.

Jag har fortfarande 17 000:- över efter att hyra/mat/el/internet/försäkring/mobil är betalt.

47000 före skatt skulle i Stockholm ge mig närmare 25 000:- per månad efter alla räkningar, så 47k kommer man förbannat långt med såvida man inte bundit upp sig i ett Bolån norr om 4 miljoner.
Med tanke på att det mesta är billigare i Stockholm (Bortsett från restauranger) så vet jag inte vad du svammlar om.

De flesta som är infödda Stockholmare ojjar sig över att det är så dyrt, när det faktiskt är dyrare ju mer avsides man kommer pga högre transportkostnader och mindre konkurrens.

Edit: Bara att tänka på att många andra kommuner käkar direkt upp 40 till 50 spänn extra för varje intjänad tusenlapp utanför Stockholm, samtidigt som förbrukningsvaror är billigare i Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mja, vettetusan.

Gick från att ha 55k (33k netto) i en mindre stad till att ha 34k (26.5k netto) i Stockholm.
Nu är ju inte planen att ligga kvar på den lönenivån längre än ett år, men ändå.

Jag har fortfarande 17 000:- över efter att hyra/mat/el/internet/försäkring/mobil är betalt.

47000 före skatt skulle i Stockholm ge mig närmare 25 000:- per månad efter alla räkningar, så 47k kommer man förbannat långt med såvida man inte bundit upp sig i ett Bolån norr om 4 miljoner.
Med tanke på att det mesta är billigare i Stockholm (Bortsett från restauranger) så vet jag inte vad du svammlar om.

De flesta som är infödda Stockholmare ojjar sig över att det är så dyrt, när det faktiskt är dyrare ju mer avsides man kommer pga högre transportkostnader och mindre konkurrens.

Edit: Bara att tänka på att många andra kommuner käkar direkt upp 40 till 50 spänn extra för varje intjänad tusenlapp utanför Stockholm, samtidigt som förbrukningsvaror är billigare i Stockholm.

Som jag skrev så är jag en Malmöt i grunden, och jag kan säga det absolut inget är billigare i Stockholm än i Malmö Varken förbrukningsvaror, transportkostnader, bokostnader eller annat. Men du bevisar ju bara min poäng, siffrorna är höga eller låga beroende på var man bor. Vilket är väl det vi båda sa från början?

Sen har jag nog lite fler räkningar än att det skulle ge mig 25 000 kvar efter netto på 33 000, samlade räkningar kommer nog hamna på ca 10 000. Sedan har jag inte heller en bil ens, har ingen tanke på att skaffa det heller. SL är nog så dyrt, nu när det klättrar mot tusenlappen i månaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som jag skrev så är jag en Malmöt i grunden, och jag kan säga det absolut inget är billigare i Stockholm än i Malmö Varken förbrukningsvaror, transportkostnader, bokostnader eller annat. Men du bevisar ju bara min poäng, siffrorna är höga eller låga beroende på var man bor. Vilket är väl det vi båda sa från början?

Sen har jag nog lite fler räkningar än att det skulle ge mig 25 000 kvar efter netto på 33 000, samlade räkningar kommer nog hamna på ca 10 000. Sedan har jag inte heller en bil ens, har ingen tanke på att skaffa det heller. SL är nog så dyrt, nu när det klättrar mot tusenlappen i månaden.

Ja, men Malmö är inte resten av Sverige.
Malmö är oförskämt billigt jämfört med resten av Sverige.

Det är inte direkt så att näringsidkarna där är kända för att betala sin beskärda del skatt (Tittar på dig 25:- kebaben)
Ta en tripp norr så får du se hemska priser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men Malmö är inte resten av Sverige.
Malmö är oförskämt billigt jämfört med resten av Sverige.

Det är inte direkt så att näringsidkarna där är kända för att betala sin beskärda del skatt (Tittar på dig 25:- kebaben)
Ta en tripp norr så får du se hemska priser.

Låt bli min 25 kronors kebab....

Mja jo, jag har bott i Umeå några år. Där är det nog lite dyrare. Hemskt.

Däremot tror jag inte att Göteborg, eller något ställe mellan Malmö och Stockholm skulle vara mycket dyrare eller ens dyrare än Stockholm. Bara det faktum att jag måste ta 2 miljoner i bolån i Stockholm minst för att få någon någorlunda vettig lägenhet gör ju att levnadssituationen blir jobbig så länge man inte tjänar just 50 000+, speciellt nu när räntorna verkar klättra uppåt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låt bli min 25 kronors kebab....

Mja jo, jag har bott i Umeå några år. Där är det nog lite dyrare. Hemskt.

Däremot tror jag inte att Göteborg, eller något ställe mellan Malmö och Stockholm skulle vara mycket dyrare eller ens dyrare än Stockholm. Bara det faktum att jag måste ta 2 miljoner i bolån i Stockholm minst för att få någon någorlunda vettig lägenhet gör ju att levnadssituationen blir jobbig så länge man inte tjänar just 50 000+, speciellt nu när räntorna verkar klättra uppåt.

Ställer mig tveksam till att de1500 extra du fått behålla gör till eller från.

Jag kan väl skatta mig lycklig att jag bor i en stambytt (2018) lägenhet i Centrala stockholm för under 5000:- i månaden utan att köa, även om det är en liten jävel på 34kvm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ställer mig tveksam till att de1500 extra du fått behålla gör till eller från.

Jag kan väl skatta mig lycklig att jag bor i en stambytt (2018) lägenhet i Centrala stockholm för under 5000:- i månaden utan att köa, även om det är en liten jävel på 34kvm.

Jadu, 5000 i månaden är otroligt billigt och absolut inte normalt för en stockholmare att betala för centrala stockholm. Snarare det dubbla.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jadu, 5000 i månaden är otroligt billigt och absolut inte normalt för en stockholmare att betala för centrala stockholm. Snarare det dubbla.

Fast 5000kr är väll varken dyrt eller billigt för 34kvm? Jag betalar 7200kr för 62kvm nyrenoverad sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.

Bor man i första hand är det inte så ohumamt dyrt att bo i Stockholm som många verkar måla upp. Däremot 2a hand så dubblas priserna och ibland mer än så.
Bodde för ett år sedan i Linköping och fick då betala 4300kr för 24kvm och då va det i stadsdelen Ryd som inte ens är nära centralt. Dessutom från hyresvärden Studentbosräder som man kan tänka vill reducera priserna lite, men ack nej.

Skrivet av Fexan:

Har samma tankar som Dakkie. Civing i Maskinteknik inrikt. Mekatronik och intresserad av och duktig på att programmera hårdvarunära och backend. Aktuella företag är Alten, Sigma, Apple (via ÅF), Dover Fueling Solutions och Assa Abloy för tillfället. Hade varit gött att få en känsla för andra än ens polare

Nyexaminerad för 2 månader sedan, ingångslön på 34 300kr. Jobbar dock som provnings-/utvecklingsingenjör inom fordonsdynamik så inte helt samma gren som du är intresserad av. Jag var väldigt öppen och sökte det mesta från produktutveckling till provningsingenjör och produktionsteknik.
Av de jobb jag fick erbjudanden på så betalade konsultbolagen minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast 5000kr är väll varken dyrt eller billigt för 34kvm? Jag betalar 7200kr för 62kvm nyrenoverad sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.

Bor man i första hand är det inte så ohumamt dyrt att bo i Stockholm som många verkar måla upp. Däremot 2a hand så dubblas priserna och ibland mer än så.
Bodde för ett år sedan i Linköping och fick då betala 4300kr för 24kvm och då va det i stadsdelen Ryd som inte ens är nära centralt. Dessutom från hyresvärden Studentbosräder som man kan tänka vill reducera priserna lite, men ack nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Hyran låg dock på 2800:- innan stambytet. Hade hellre skippat det faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hyran låg dock på 2800:- innan stambytet. Hade hellre skippat det faktiskt.

Det är däremot ruskigt billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Titel: ServiceNow Utvecklare
Ort: Stockholm
Ålder: 24
Erfarenhet: 1 år
Utbildning: 3D Animatör
Grundlön: 35 000:-
Bonus: Max 60 000:- per år (baserat på hur företaget går).
Tjänstepension: Enligt ITP1
Mobiltelefon (ska minst hålla 2 år) + abonnemang med fri surf
Dator (ska minst hålla 3 år), nuvarande är senaste MBP 15"
Friskvård 2 000:-
Möjlighet att arbeta var som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast 5000kr är väll varken dyrt eller billigt för 34kvm? Jag betalar 7200kr för 62kvm nyrenoverad sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.

Bor man i första hand är det inte så ohumamt dyrt att bo i Stockholm som många verkar måla upp. Däremot 2a hand så dubblas priserna och ibland mer än så.
Bodde för ett år sedan i Linköping och fick då betala 4300kr för 24kvm och då va det i stadsdelen Ryd som inte ens är nära centralt. Dessutom från hyresvärden Studentbosräder som man kan tänka vill reducera priserna lite, men ack nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är att förstahand i centrala stockholm är otroligt svårt att få tag på och för de absolut flesta helt omöjligt. Köerna är 20-30 år hos bostad stockholm. därför måste man mer eller mindre köpa för att få något i centrala stockholm, och då talar vi om priser om minst 3 miljoner, vilket innebär en totalkostnad på minst 10 000 i månaden, ofta mer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@IsaaKeN: Jo det är en bra lön. Men det är lite mer än vanlig 1stline, jag kommer sitta med det tills jag har kommit igång och lärt mig deras system och arbetsätt. Sen kommer jag börja få ansvar för kunder och åka runt on-site vid behov. Även driva projekt som att planera in nya kunder och deras behov och IT miljö.
Mitt förra jobb va ren support där jag va 1stline med 24000 i lön, sen blev jag supportansvarig och gick upp till 27500.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Börjar bli dags för första jobbet efter examen snart, någon som tog examen från elektroteknik (civing) relativt nyligen och kan dela med sig av vad dom fick för ingångslön ?

Skrivet av Fexan:

Har samma tankar som Dakkie. Civing i Maskinteknik inrikt. Mekatronik och intresserad av och duktig på att programmera hårdvarunära och backend. Aktuella företag är Alten, Sigma, Apple (via ÅF), Dover Fueling Solutions och Assa Abloy för tillfället. Hade varit gött att få en känsla för andra än ens polare

Citerar båda men riktar sig mer mot Fexan.

Jobbar själv som hårdvarukonstruktör och varit konsult nu i ~6år.

Sigmas rörliga lönemodell är ytterst skräp enligt alla jag jobbat med som varit på Sigma. Problemet är att man aldrig kommer upp i maxnivå. Räcker att du är sjuk eller FL/VAB/Ledig så är en hel månad sabbad. Interntid dras också bort från dom timmar du ska jobba. Dvs om du måste jobba 40h mot kund och är det 2h interna prylar så måste du jobba totalt 42h den veckan.

Jag har själv aldrig jobbat där men satt 1år ihop med 3st sigma anställda. Det gnälldes ganska mycket :).

Altens modell är bättre då man buffrar pengar. Känner 5-7 alten konsulter och de verkar nöjda med systemet.

ÅF är trevligt. 28 semester dagar och enligt min efarenhet så betalar dom helt ok också. Fast lön är att föredra här. De som haft rörligt tidigare har nästan alla bytt till fast.

Planerar du barn inom kort så är det en aspekt att ha i tankarna när man väljer lönemodell. Lika kolla om de erbjuder föräldralön (ÅF gör det vet jag).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret Implor!

Det här är en sjukt bra grej att få reda på:

Skrivet av Implor:

Sigmas rörliga lönemodell är ytterst skräp enligt alla jag jobbat med som varit på Sigma. Problemet är att man aldrig kommer upp i maxnivå. Räcker att du är sjuk eller FL/VAB/Ledig så är en hel månad sabbad. Interntid dras också bort från dom timmar du ska jobba. Dvs om du måste jobba 40h mot kund och är det 2h interna prylar så måste du jobba totalt 42h den veckan.

Mycket annat kan man ganska lätt kvantifiera, men det här med hur höga kraven egentligen är på exempelvis dessa rörliga delar är det svårare att få ett grepp om som student!

Planen är examen -> fast anställning -> flytta -> en liten unge -> pappaledig till nästa VM!

Jag och min tjej (sen 9år tillbaks) har börjat budgetera inför planen och jag funderar på vilken ingångslön man bör räkna på? Jag har för tillfället räknat på 30k och då tror jag att jag räknar lågt. Bor i Lund kan ju tilläggas. Är det rimligt att tänka att man ska ha Sveriges Ingenjörers rekommenderade på 33 300 kr? Känns högt i min bok. Vad är en rimlig ingång som konsult på exempelvis Alten eller ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fexan:

Tack så mycket för svaret Implor!

Det här är en sjukt bra grej att få reda på:
Mycket annat kan man ganska lätt kvantifiera, men det här med hur höga kraven egentligen är på exempelvis dessa rörliga delar är det svårare att få ett grepp om som student!

Planen är examen -> fast anställning -> flytta -> en liten unge -> pappaledig till nästa VM!

Jag och min tjej (sen 9år tillbaks) har börjat budgetera inför planen och jag funderar på vilken ingångslön man bör räkna på? Jag har för tillfället räknat på 30k och då tror jag att jag räknar lågt. Bor i Lund kan ju tilläggas. Är det rimligt att tänka att man ska ha Sveriges Ingenjörers rekommenderade på 33 300 kr? Känns högt i min bok. Vad är en rimlig ingång som konsult på exempelvis Alten eller ÅF?

Är nog inte orimligt. Jag gick in på rekommenderade när jag började. Då var det 28k för hög. Ing.

Du ska minst begära det iallafall. Går du in lågt så kan du aldrig fixa det. Min erfarenhet är tvärt mot vad många skriver här. Man har i princip noll att säga om sin löneökning. Du får vad du får och är du inte nöjd måste du byta jobb. Vad det jag fick göra också. Blev +4000kr och mera semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: rekommenderade är ju för fast lön. Rörlig ska FU ha bra mera för det ska vara värt risken. Men siktar du på barn snart så ta fast. Trot alten har fast lönemodell också.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ställer mig tveksam till att de1500 extra du fått behålla gör till eller från.

Om du kan ha en avkastning på 8% per år kommer 1 500 SEK i månaden kunna bli en hel del pengar.

På 10 år har du nästan 300 000 SEK.
På 25 år är det nästan 1 500 000 SEK

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

49,250:- Brutto, jobbar som produktionstekniker på oljeraff. Både kontrollrum och ute i fält, skiftgång (OB) inräknad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är nog inte orimligt. Jag gick in på rekommenderade när jag började. Då var det 28k för hög. Ing.

Du ska minst begära det iallafall. Går du in lågt så kan du aldrig fixa det. Min erfarenhet är tvärt mot vad många skriver här. Man har i princip noll att säga om sin löneökning. Du får vad du får och är du inte nöjd måste du byta jobb. Vad det jag fick göra också. Blev +4000kr och mera semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: rekommenderade är ju för fast lön. Rörlig ska FU ha bra mera för det ska vara värt risken. Men siktar du på barn snart så ta fast. Trot alten har fast lönemodell också.

Varför skulle man aldrig kunna fixa det om man går in lågt? Visst att vissa arbetsplatser med dåliga chefer inte höjer lönen för redan anställda men när du byter jobb spelar det ju ingen roll vad du haft tidigare. Faktum är att i det långa perspektivet är ingångslön helt irrelevant och påverkar dig som mest under den tiden du är på första arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem

@Implor:
Okej, ja målet är ju såklart satt över rekommenderade

Alten verkar ha en schysst modell där man kan vikta mellan fast och rörlig beroende på vilken risk man är beredd att ta. Har fått en väldigt bra bild av Alten och dess anställda här nere och sånt väger ju också in!

@Fextreme_fa:
Ah, låter som en riktigt schysst ingångslön! Vilken region jobbar du i?

Permalänk
Medlem

@Fexan: Ett litet mått man kan ha är hur många som är 45-55 på arbetsplatsen. Finns det inga så är det en varningsklocka på att något inte är så bra som det verkar. Normalt är detta en ålder då många inte accepterar dåliga villkor och man är super attraktiv (dom byter helt enkelt jobb).

Alten är säkert bra. Dom jag känt där har varit nöjda iallafall. Två av dom jag känner på Alten bytte till ÅF men det var efter 3-4år på Alten. Så man kan säga det var bara ett normalt karriärsteg och inte kanske något missnöje.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Börjar bli dags för första jobbet efter examen snart, någon som tog examen från elektroteknik (civing) relativt nyligen och kan dela med sig av vad dom fick för ingångslön ?

Kompletterar med att jag läser spår med mikrovågsteknik och fotonik/laser.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Kompletterar med att jag läser spår med mikrovågsteknik och fotonik/laser.

  • Var bor du?

  • Vilket universitet tog du examen från?

  • Har du tidigare arbetserfarenheter?

  • Är dina tidigare arbetserfarenheter relaterade till din utbildning?

Jag skulle säga att "rimlig" ingångslön för nyexad civ.ing. ligger mellan 30 000 SEK och 35 000 SEK beroende på ovan frågor. Om du till exempel har noll arbetserfarenhet, bor på mindre ort, och läste på ett mindre ansett universitet, så är nog 30 000 SEK att anse som bra. Har du däremot gått på ett av de mer ansedda tekniska universiteten, söker jobb i någon av våra större städer, och har jobbat med något relevant på sommrarna/vid sidan av studierna, så tror jag 35 000 SEK är ett bra mål.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Titel: ServiceNow Utvecklare
Ort: Stockholm
Ålder: 24
Erfarenhet: 1 år
Utbildning: 3D Animatör
Grundlön: 35 000:-
Bonus: Max 60 000:- per år (baserat på hur företaget går).
Tjänstepension: Enligt ITP1
Mobiltelefon (ska minst hålla 2 år) + abonnemang med fri surf
Dator (ska minst hålla 3 år), nuvarande är senaste MBP 15"
Friskvård 2 000:-
Möjlighet att arbeta var som helst

Som konsult eller sitter du som in-house utvecklare/konfiguratör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Som konsult eller sitter du som in-house utvecklare/konfiguratör?

Jag sitter in-house.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:
  • Var bor du?

  • Vilket universitet tog du examen från?

  • Har du tidigare arbetserfarenheter?

  • Är dina tidigare arbetserfarenheter relaterade till din utbildning?

Jag skulle säga att "rimlig" ingångslön för nyexad civ.ing. ligger mellan 30 000 SEK och 35 000 SEK beroende på ovan frågor. Om du till exempel har noll arbetserfarenhet, bor på mindre ort, och läste på ett mindre ansett universitet, så är nog 30 000 SEK att anse som bra. Har du däremot gått på ett av de mer ansedda tekniska universiteten, söker jobb i någon av våra större städer, och har jobbat med något relevant på sommrarna/vid sidan av studierna, så tror jag 35 000 SEK är ett bra mål.

Bor i större stad , går på ett högt ansett universitet, har över 2 års deltidsjobb under studierna samt sommarjobb inom det jag läser, inte så många för företagen att rekrytera pga små klasser.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Bor i större stad , går på ett högt ansett universitet, har över 2 års deltidsjobb under studierna samt sommarjobb inom det jag läser, inte så många för företagen att rekrytera pga små klasser.

35 000 SEK då

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕