Permalänk
Medlem

Nordbryggan blir riktigt varm, varför?

Upptäckte igår att nordbryggan blir riktigt varm av nån anledning.

Uppåt en 42 grader är den på nu när jag inte gör nåt speciellt mer än surfar. Det jobbigaste är att fläkten i nätagget går igång när det blir för varmt och den låter mycket illa.

Är det nån som vet vad som kan vara fel?

Jag kör vattenkylt på cpu och den är normalt sval

datorn är den som finns i signaturen

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Kanske dags å rengöra fläktarna i din dator?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Fixa dig ett vattenblock till nordbryggan oxå

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Men det var inte så förrut
Och mina fläktar är rena, jag ahr inte ens chassisidan på eftersom att det var så varmt därinne

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

mitt chipset är 54 grader varmt nu.. suck...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
mitt chipset är 54 grader varmt nu.. suck...

min är 22 grader bara

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

det finns ingen tempsensor på NB!

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

På mitt P4S8X finns det iaf, annars så ligger chassiluften på ca 42°C just nu, vilket jag har lite svårt att tro! Särskilt eftersom min externa tempsensor visar 26°C.

Nulleman: Det är väl bara att dra på en NB32J, den kyler hyffsat

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Dunka på en liten fläkt på nordbryggan (om du har fläns där). Jag har en ca 5 * 5 cm fläkt som går på 7 V på min. Tror att det ger mer om du har en fläkt än en bättre fläns, om du dessutom kör den på 7 V eller kanske 5 så kommer den inte låta speciellt mycket.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

Tycker tempen på NB höjdes hos mig oxo när jag satte i wasserkylning.... ligger på 40 nu..... låg välla på typ 25 - 30 förut..... men ska köpa ett vattenblock å sätta dit...

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
det finns ingen tempsensor på NB!

jasså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
det finns ingen tempsensor på NB!

jag har ett matsonic moderkort.. 730 single chip den finns det temp sensor på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRiXTeR[o]
Tycker tempen på NB höjdes hos mig oxo när jag satte i wasserkylning.... ligger på 40 nu..... låg välla på typ 25 - 30 förut..... men ska köpa ett vattenblock å sätta dit...

Det är ju ganska givet att det blir varmare när man övergår från luftkylning till vattenkylning av CPUn eftersom det då inte kommer luft från cpukylningen ner mot NBn.

Permalänk

Min NB-fläns gick upp i 70 grader C nånting när jag klockade, så jag satte på en liten fläkt bara och så var de löst.

Permalänk
Medlem

Min ligger ca 35 grader med en fläkt på!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
jag har ett matsonic moderkort.. 730 single chip den finns det temp sensor på...

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem

för att det finns ett program att ladda ner från matsonics hemsida till mitt moderkort.. med det kan man se tempen.... man kan dessutom se det i bios... vaddå? tror du inte på mej?

Permalänk
Medlem

det är inte säkert det är en tempsensor.. kan vara datorn som räknar ut vad det tror att tempen ligger på.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

eh? det programmet visar 3 st temperaturer.... cpu, chipsettet då och så nåt som kallas panel.. vet inte vad det e... mbm visar samma sak... bios också... vad skulle det programmet basera sina uträkningar på i så fall?

de 3 temperaturerna verkar stiga och sjunka oberoende från varandra dessutom.. varierar MKT eftersom jag har kass ventilation i mitt rum och ingen fläkt på chipsettet... cpu håller sig hyfsat stabilt... stiger ganska långsamt.. chipsettet börjar på lägre temp men stiger snabbare... panel ligger ganska stabilt hela tiden...

hur skulle den räkna ut det? moderkortet kan väl inte veta om jag kopplat in en prometeia till chipsettet eller om jag har den helt okyld?