Resa till Japan

Har bott i Tokyo i ett år och visst, det är häftigt med stora städer. Men är det inte specifikt stora städer du är ute efter skulle jag rekommendera att, som någon sa, hyra en bil och åka runt lite om du har körkort och pengar till det. Japanska naturen och landsbygden är extremt vacker. Slutet av mars/början av april är perfekt att resa runt, speciellt i södra Japan då det kan vara som svensk tidig sommar (juni-ish).

Min roligaste resa utanför Tokyo var två veckor då jag startade i Kyushu (södra ön) och reste uppåt. Ska jag slänga ur mig något kort, om du inte hyr bil, är det att hyra cykel ett par dagar och cykla över broarna som förbinder Shikoku med Honshu, se t.ex. https://www.japan-guide.com/e/e3478.html (som f.ö. är en väldigt bra sida om att resa i Japan). Finns väldigt många små mysiga ställen att stanna på längs vägen också.

Bo på Ryokan (japanska värdshus) är helt klart en upplevelse som du bör prova, men det är garanterat lättare att träffa andra turister på vanliga hostels (de är billigare också generellt skulle jag tro).

Hinner inte skriva mer nu, men har du några frågor om Japan generellt kan jag göra mitt bästa att svara på dem

Skrivet av Nogh:

Ett bra hostel i Tokyo är New Koyo.

Jag var där nyss. På plussidan så var de som jobbade där hjälpsamma, det ligger hyfsat centralt, och det kostade bara aningen över 200 kr natten. På minussidan så var det allmänt sunkigt (slitet, tvättmaskinerna beskrevs av personalen som "old and garbage", fukt på rummet, skyltar om att inte bajsa i duschbåsen) och jag sov dåligt på grund av att man kunde höra allt grannarna gjorde, vilket inkluderade att harkla sig högljutt i en halvtimme och sedan börja mässa vad jag tror var en muslimsk morgonbön vid femtiden på morgonen. Jag skulle välja något dyrare och bättre nästa gång.

Vet någon av er hur det är att resa till Tokyo med barn?

/hulle.

Skrivet av Hulle:

Vet någon av er hur det är att resa till Tokyo med barn?

/hulle.

Kan inte tänka mig att det skulle vara problem, möjligt att barn kan vara lite kräsna med mat, och Japansk mat har en tendens att vara lite udda...

@Hulle: De är tillåtna.

Jag åker till Japan på torsdag jag är där mellan 1-14 februari. Det jag har bokat hittills är ett hostel mitt i Tokyo mellan den 1-5 för 190kr natten, men stället ser sjukt fräsht ut och har 8.8/10 på hotels.com.
Sen har jag 7 dagar Rail Pass som kostar 2400kr men jag lade till förstaklass för 800kr på Shinkansen. Vissa nattåg har sängar och duschar så jag spenderar vissa nätter på tåget. Det finns till exempel nattåg sån går från Tokyo 22:00 och är framme i Himeji nära Osaka 5:25 på morgonen.

Jag köpte även 16 day unlimited data SIM card för 264kr så det var billigt

Har bott i Japan i 6 år(visserligen i Saitama men jobbade i Tokyo) så svarar gärna på frågor om du har några specifika som inte redan har blivit besvarade i tråden.

Skrivet av Ziddie:

Det jag har bokat hittills är ett hostel mitt i Tokyo mellan den 1-5 för 190kr natten, men stället ser sjukt fräsht ut och har 8.8/10 på hotels.com.

Vad heter det och vad har det för adress?

Skrivet av Ureet:

Vad heter det och vad har det för adress?

GRIDS TOKYO ASAKUSA-BASHI HOTEL&HOSTEL

4-11-6, Asakusabashi, Taito-ku
Tokyo
111-0053

Har varit där två år i rad, förra året var jag delvis 1 vecka i Tokyo, det är inte billigt men går att komma undan okej. Hitta bra hotelldeal, generellt är det små men bra rum och ofta spa på även medelprissatta hotell. Åk aldrig taxi, se till att lära dig åka kommunalt. Ät inte på dyra restauranger hela tiden utan testa lite billigare alternativ också då de ofta är väldigt bra. Men oavsett så är det ju inte bland de billigare platserna att vistas på, men det är extremt roligt och jag rekommenderar alla som har chansen att åka dit åtminstone en gång i livet.

Annars har jag bara åkt skidor i Japan och då på Hokkaido (Niseko området), även det är ju ganska dyrt men väldigt annorlunda mot Tokyo. Helt otroligt med snö om man gillar lössnöåkning. Japow!

Om du ska till Tokyo och är Nintendofan så är nog Super Potato värt att kolla upp. 🙂
https://en.japantravel.com/tokyo/super-potato-in-akihabara/24...

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.agoda.com/sv-se/tokyo-ginza-bay-hotel/hotel/tokyo...

Det bästa boendet jag hade i tokyo var detta. Kostade cirka 150 kronor natten. Bodde på totalt 5 olika ställen i just tokyo och detta var bäst.

Mycket fräscht och cleanet, allting kändes fräscht som poddarna, duscharna, common areas, etc. ligger också hyffsat till.

Tack för alla svar! Har massor att kolla upp nu.

jag har varit i tokyo tre gånger och bott på väldigt skilda klasser av hotell. det som de har gemensamt är att det alltid varit fräscht och att det alltid varit väldigt hjälpsam personal. detta gällde båda ytterligheterna hotel asia center of japan för ~300 kronor natten och ana intercontinental för ~3000 kronor natten.

om du nu har ett tågpass så rekommenderar jag en tur upp till bergen nordost om tokyo. mycket fina byar där, och pendeltågen är bra att åka med. även kyoto och hiroshima är väl värda ett besök. tycker dock att man kan skippa både osaka och nagoya, men jag kanske bara varit på fel ställen där.

Mat är inte så dyrt, går att käka lunch för typ 40 spänn om man vill. Jag har haft hotell med eget rum och dusch (då var det japansk stil med futon) kostade väl typ 400 kr per natt. Det är nice ställe. Det är billigare än att semestra i ex. Stockholm i alla fall. De flesta är något kopiöst dåliga på engelska (i tokyo kan dom lite grann) så om du inte kan någon japanska så förbered dig på en del viftande och gestikulerande. 99% av alla är väldigt hjälpsamma dock så det torde inte vara några problem.

Åker för första gången till japan den 7:e till 14:e mars med min tvillingbror och mor och far!:)
Vi har dock hotel och det klart redan. Men kan någon länka en ok rese adapter för att ladda mobilen?
Vi kommer såklart besöka spelbutiker med retrospel så är det någon som kan tipsa om ev någon karta till dom butikerna? Borde ligga i Akihabara.

Förlåt att jag lånar denna tråd men tycker den passa mig också!:)

@skewgen:
Känner jag dig?
Har också åkt Hokkaido tre år på raken, vi har åkt med xtravel.

Karashibi Miso Ramen Kikanbo var i min mening en av de bättre matupplevelser jag haft. Lunchade där varenda gång jag fick chansen.
Ligger ett stenkast från Akihabara Station.

@Baalex: Där var jag igår Mannish och Menko Ushio är två andra favoriter i området, vad gäller ramen. Omkring Menko finns utomordentlig soba också.

Skrivet av superpwnguin:

@skewgen:
Känner jag dig?
Har också åkt Hokkaido tre år på raken, vi har åkt med xtravel.

Har inte åkt med xtravel, en gång med theskiweek och andra gången som min egna arrangör, så troligtvis inte

Rekommenderar du xtravel?

åker för sjätte gången till tokyo 7-21 mars. härjande kommer göras på tokyos metalbarer.

Om du åker ensam och vill träffa lokalt folk så kan du besöka något english language cafe, english conversation bar, international party eller liknade. Det finns en drös sånna. Mickey house i takadanobaba har till och med en svensk kväll då japaner som lär sig svenska kommer dit.

Events brukar vara kul att gå på. Leta efter event calendars.
https://tokyocheapo.com/events/ denna är bra.

Om du gillar Nintendo kan cosplay event passa?
https://imgur.com/a/ENTYYU5 en dump med bilder från ett cosplay event i Ikebukuro jag besökte för några år sedan.

Yosakoi festivaler brukar vara kul. Yosakoi är en blandning av gatufestival och cheerleading tävling. Dansgrupper från olika delar av japan samlas och visar sina rutiner.

Den sista M.Bison gruppen är representanter för JR Kyushu. Alla medlemmarna arbetar på JR som lokförare, stinsar och liknande.

Fatastiskt land och mycket att se, om du gillar elektronik när du frågar i detta forum är Akihabara i Tokyo ett måste, tänker du resa runt fixa ett interrail kort här i Sverige, rekommenderar besök i Nikko och Kyoto om du även diggar klassisk kultur.

Senast redigerat 2019-02-22 16:14