Permalänk
Medlem

Har bott i Tokyo i ett år och visst, det är häftigt med stora städer. Men är det inte specifikt stora städer du är ute efter skulle jag rekommendera att, som någon sa, hyra en bil och åka runt lite om du har körkort och pengar till det. Japanska naturen och landsbygden är extremt vacker. Slutet av mars/början av april är perfekt att resa runt, speciellt i södra Japan då det kan vara som svensk tidig sommar (juni-ish).

Min roligaste resa utanför Tokyo var två veckor då jag startade i Kyushu (södra ön) och reste uppåt. Ska jag slänga ur mig något kort, om du inte hyr bil, är det att hyra cykel ett par dagar och cykla över broarna som förbinder Shikoku med Honshu, se t.ex. https://www.japan-guide.com/e/e3478.html (som f.ö. är en väldigt bra sida om att resa i Japan). Finns väldigt många små mysiga ställen att stanna på längs vägen också.

Bo på Ryokan (japanska värdshus) är helt klart en upplevelse som du bör prova, men det är garanterat lättare att träffa andra turister på vanliga hostels (de är billigare också generellt skulle jag tro).

Hinner inte skriva mer nu, men har du några frågor om Japan generellt kan jag göra mitt bästa att svara på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Ett bra hostel i Tokyo är New Koyo.

Jag var där nyss. På plussidan så var de som jobbade där hjälpsamma, det ligger hyfsat centralt, och det kostade bara aningen över 200 kr natten. På minussidan så var det allmänt sunkigt (slitet, tvättmaskinerna beskrevs av personalen som "old and garbage", fukt på rummet, skyltar om att inte bajsa i duschbåsen) och jag sov dåligt på grund av att man kunde höra allt grannarna gjorde, vilket inkluderade att harkla sig högljutt i en halvtimme och sedan börja mässa vad jag tror var en muslimsk morgonbön vid femtiden på morgonen. Jag skulle välja något dyrare och bättre nästa gång.

Permalänk
Medlem

Vet någon av er hur det är att resa till Tokyo med barn?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vet någon av er hur det är att resa till Tokyo med barn?

/hulle.

Kan inte tänka mig att det skulle vara problem, möjligt att barn kan vara lite kräsna med mat, och Japansk mat har en tendens att vara lite udda...

Permalänk
Medlem

@Hulle: De är tillåtna.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag åker till Japan på torsdag jag är där mellan 1-14 februari. Det jag har bokat hittills är ett hostel mitt i Tokyo mellan den 1-5 för 190kr natten, men stället ser sjukt fräsht ut och har 8.8/10 på hotels.com.
Sen har jag 7 dagar Rail Pass som kostar 2400kr men jag lade till förstaklass för 800kr på Shinkansen. Vissa nattåg har sängar och duschar så jag spenderar vissa nätter på tåget. Det finns till exempel nattåg sån går från Tokyo 22:00 och är framme i Himeji nära Osaka 5:25 på morgonen.

Jag köpte även 16 day unlimited data SIM card för 264kr så det var billigt

Permalänk
Medlem

Har bott i Japan i 6 år(visserligen i Saitama men jobbade i Tokyo) så svarar gärna på frågor om du har några specifika som inte redan har blivit besvarade i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det jag har bokat hittills är ett hostel mitt i Tokyo mellan den 1-5 för 190kr natten, men stället ser sjukt fräsht ut och har 8.8/10 på hotels.com.

Vad heter det och vad har det för adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Vad heter det och vad har det för adress?

GRIDS TOKYO ASAKUSA-BASHI HOTEL&HOSTEL

4-11-6, Asakusabashi, Taito-ku
Tokyo
111-0053

Permalänk
Medlem

Har varit där två år i rad, förra året var jag delvis 1 vecka i Tokyo, det är inte billigt men går att komma undan okej. Hitta bra hotelldeal, generellt är det små men bra rum och ofta spa på även medelprissatta hotell. Åk aldrig taxi, se till att lära dig åka kommunalt. Ät inte på dyra restauranger hela tiden utan testa lite billigare alternativ också då de ofta är väldigt bra. Men oavsett så är det ju inte bland de billigare platserna att vistas på, men det är extremt roligt och jag rekommenderar alla som har chansen att åka dit åtminstone en gång i livet.

Annars har jag bara åkt skidor i Japan och då på Hokkaido (Niseko området), även det är ju ganska dyrt men väldigt annorlunda mot Tokyo. Helt otroligt med snö om man gillar lössnöåkning. Japow!

Permalänk
Medlem

Om du ska till Tokyo och är Nintendofan så är nog Super Potato värt att kolla upp. 🙂
https://en.japantravel.com/tokyo/super-potato-in-akihabara/24...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.agoda.com/sv-se/tokyo-ginza-bay-hotel/hotel/tokyo...

Det bästa boendet jag hade i tokyo var detta. Kostade cirka 150 kronor natten. Bodde på totalt 5 olika ställen i just tokyo och detta var bäst.

Mycket fräscht och cleanet, allting kändes fräscht som poddarna, duscharna, common areas, etc. ligger också hyffsat till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svar! Har massor att kolla upp nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

jag har varit i tokyo tre gånger och bott på väldigt skilda klasser av hotell. det som de har gemensamt är att det alltid varit fräscht och att det alltid varit väldigt hjälpsam personal. detta gällde båda ytterligheterna hotel asia center of japan för ~300 kronor natten och ana intercontinental för ~3000 kronor natten.

om du nu har ett tågpass så rekommenderar jag en tur upp till bergen nordost om tokyo. mycket fina byar där, och pendeltågen är bra att åka med. även kyoto och hiroshima är väl värda ett besök. tycker dock att man kan skippa både osaka och nagoya, men jag kanske bara varit på fel ställen där.

Permalänk
Medlem

Mat är inte så dyrt, går att käka lunch för typ 40 spänn om man vill. Jag har haft hotell med eget rum och dusch (då var det japansk stil med futon) kostade väl typ 400 kr per natt. Det är nice ställe. Det är billigare än att semestra i ex. Stockholm i alla fall. De flesta är något kopiöst dåliga på engelska (i tokyo kan dom lite grann) så om du inte kan någon japanska så förbered dig på en del viftande och gestikulerande. 99% av alla är väldigt hjälpsamma dock så det torde inte vara några problem.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Åker för första gången till japan den 7:e till 14:e mars med min tvillingbror och mor och far!:)
Vi har dock hotel och det klart redan. Men kan någon länka en ok rese adapter för att ladda mobilen?
Vi kommer såklart besöka spelbutiker med retrospel så är det någon som kan tipsa om ev någon karta till dom butikerna? Borde ligga i Akihabara.

Förlåt att jag lånar denna tråd men tycker den passa mig också!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

@skewgen:
Känner jag dig?
Har också åkt Hokkaido tre år på raken, vi har åkt med xtravel.

Permalänk
Medlem

Karashibi Miso Ramen Kikanbo var i min mening en av de bättre matupplevelser jag haft. Lunchade där varenda gång jag fick chansen.
Ligger ett stenkast från Akihabara Station.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@Baalex: Där var jag igår Mannish och Menko Ushio är två andra favoriter i området, vad gäller ramen. Omkring Menko finns utomordentlig soba också.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@skewgen:
Känner jag dig?
Har också åkt Hokkaido tre år på raken, vi har åkt med xtravel.

Har inte åkt med xtravel, en gång med theskiweek och andra gången som min egna arrangör, så troligtvis inte

Rekommenderar du xtravel?

Permalänk
Medlem

åker för sjätte gången till tokyo 7-21 mars. härjande kommer göras på tokyos metalbarer.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Om du åker ensam och vill träffa lokalt folk så kan du besöka något english language cafe, english conversation bar, international party eller liknade. Det finns en drös sånna. Mickey house i takadanobaba har till och med en svensk kväll då japaner som lär sig svenska kommer dit.

Events brukar vara kul att gå på. Leta efter event calendars.
https://tokyocheapo.com/events/ denna är bra.

Om du gillar Nintendo kan cosplay event passa?
https://imgur.com/a/ENTYYU5 en dump med bilder från ett cosplay event i Ikebukuro jag besökte för några år sedan.

Yosakoi festivaler brukar vara kul. Yosakoi är en blandning av gatufestival och cheerleading tävling. Dansgrupper från olika delar av japan samlas och visar sina rutiner.

Den sista M.Bison gruppen är representanter för JR Kyushu. Alla medlemmarna arbetar på JR som lokförare, stinsar och liknande.

Permalänk
Medlem

Fatastiskt land och mycket att se, om du gillar elektronik när du frågar i detta forum är Akihabara i Tokyo ett måste, tänker du resa runt fixa ett interrail kort här i Sverige, rekommenderar besök i Nikko och Kyoto om du även diggar klassisk kultur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Lyfter en tidigare tråd då jag funderar på att resa till Japan typ q2 nästa år. Hade tänkt att vara i Japan ungefär en månad, och att då resa runt i Japan och ta dagarna som dom kommer. Resandet hade jag tänkt en kombination av rälsburet med interrailkort och att hyra bil, känner inte direkt för att köra inne i större städer utan där blir det tunnelbana men kan vara kul att komma ut mer på landsbygden med bil och bara vara. Sen hotell väljer man på plats.

Tidsmässigt är antagligen avresa i början av April.

Så nu frågor

Vilket bolag och rutt rek ni att man flyger med? Har ännu inte bestämt någon start eller mål i Japan så öppen för alla förslag.
Resmål för någon som gillar anime? (RIP KyoAni anställda)
Resmål om det finns något obskyrt och okänt matställe som man bara måste besöka?
Är även sugen på att kolla efter ressällskap, behöver inte vara från Sverige, vet ni någon bra site som man kan kolla?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Resmål om det finns något obskyrt och okänt matställe som man bara måste besöka?

Skrivet av Baalex:

Karashibi Miso Ramen Kikanbo var i min mening en av de bättre matupplevelser jag haft. Lunchade där varenda gång jag fick chansen.
Ligger ett stenkast från Akihabara Station.

Och såklart sushi på Tsukiji.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Glöm kapselhotell. Titta på ett billigare i nåt kontorsområde istället.
Räkna med 15000 per vecka inklusive flyg osv. Det är ungefär vad det kostat mig de gånger jag varit där. Man kan såklart komma undan billigare men Kanske inte första resan innan man har lite koll på stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Och såklart sushi på Tsukiji.

Specifikt Shutoku honten om jag får slänga in min röst.. de tar inte reservationer, och har du otur kan du stå i kö över en timme. De tar in 8 i taget och det tar 40-45min om jag mins rätt. De har även ett par restauranger runtom men det är inte riktigt samma upplevelse.

Jag har inte varit där på ett bra tag nu men jag tror att Tsukijis inner-marknad har flyttat vid det här laget, för att ge plats för OS2020.

Skrivet av danneee:

Räkna med 15000 per vecka inklusive flyg osv.

Inklusive flyg beror det väl på hur länge man är där också.. Om man vill leva upp det lite grann bör man absolut räkna med 10k yen + per dag, inklusive måttligt boende.. exklusive flyg!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Lyfter en tidigare tråd då jag funderar på att resa till Japan typ q2 nästa år. Hade tänkt att vara i Japan ungefär en månad, och att då resa runt i Japan och ta dagarna som dom kommer. Resandet hade jag tänkt en kombination av rälsburet med interrailkort och att hyra bil, känner inte direkt för att köra inne i större städer utan där blir det tunnelbana men kan vara kul att komma ut mer på landsbygden med bil och bara vara. Sen hotell väljer man på plats.

Tidsmässigt är antagligen avresa i början av April.

Så nu frågor

Vilket bolag och rutt rek ni att man flyger med? Har ännu inte bestämt någon start eller mål i Japan så öppen för alla förslag.
Resmål för någon som gillar anime? (RIP KyoAni anställda)
Resmål om det finns något obskyrt och okänt matställe som man bara måste besöka?
Är även sugen på att kolla efter ressällskap, behöver inte vara från Sverige, vet ni någon bra site som man kan kolla?

Hej,

Kom precis hem efter drygt en vecka i Tokyo.
Flög med Finnair, Sthlm -> Vantaa -> Narita och tvärtom hem.
Vantaa till Narita tar lite drygt 9 timmar.
Kommer du tillbringa tid utanför storstäder se då till att ha gott om Yen med dig då det tom inne i Tokyo inte alltid fungerade att betala med kort.
Och för allt smör i Småland plugga in de vanligaste fraserna på Japanska, kan du bara inleda samtalet på knagglig japanska och förklara att du inte talar japanska går det mycket enklare att komma igång.
Nihongo ga wakarimasen = Jag förstår inte Japanska
Eigo o hanasemasu ka = Talar du Engelska

Ett tips om du kommer vara i Tokyo eller någon annan storstad, skaffa ett Suica/Pasmo kort och ladda på det med Yen.
Funkar i princip på alla tunnelbanenät och i de flest kombinis samt många varuautomater.
Kommer du resa väldigt mycket med tåg ska du definitivt köpa ett JR Rail Pass.
Om du är osäker på om ett JR Rail kommer betala sig kolla in denna sida Japan Rail Pass Calculator

Är du anime fan kan jag verkligen rekommendera Ghibli Museum i Mitaka Tokyo http://www.ghibli-museum.jp/en/ biljetterna är dock aningens stökiga att få tag i.
Biljetterna släpps den 10:e i månaden innan dom gäller via Lawson Ticket, så 10:e Aug säljs biljetter till 1:e till 30:e Sept.
Man kunde tidigare köpa 3 månader i förväg via JTB Group, men dom har begränsat sina biljetter till de som köper paketresor via dem.
Viktigt att notera om Ghibli biljetten, den gäller för en specifik tid för inträde och missar man den med mer än 30 min kommer man inte in.
Det är 4 insläpp klockan 10:00,12:00,14:00 och 16:00, museet stänger 18:00 så tiden 16:00 kan kännas lite kort.
Det finns ingen maxtid när man väl är inne så går man in 10:00 kan man stanna till 18:00 om man vill och har lust.

Hoppas att du får en underbar Japanvistelse

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

@gibbon_:
Tsukiji shijō har helt riktigt flyttat ut till Toyosu och heter Toyosu Shijō numera och flera Sushi restauranger flyttade dit.
Tsukiji Outer Market "Tsukiji Jōgai Shijō" är fortfarande lika aktivt som tidigare.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Och för allt smör i Småland plugga in de vanligaste fraserna på Japanska, kan du bara inleda samtalet på knagglig japanska och förklara att du inte talar japanska går det mycket enklare att komma igång.
Nihongo ga wakarimasen = Jag förstår inte Japanska
Eigo o hanasemasu ka = Talar du Engelska

Alternativt kan du berätta en liten historia för dem på flytande Japanska och de tror fortfarande inte att du förstår deras språk. Men visst, det beror lite på var du är, vem du pratar med, ..

Bete dig väl bara, så tas du väl hand om för det mesta..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell