Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortac:

Det här förändrar ju ingenting för miljön. Produkterna produceras oftast utomlands ändå, och kan också beställas från utlandet. Det enda detta leder till är en extra skatt för konsumenter som köper produkter från svenska återförsäljare. Alltså en slags omvänd tullavgift.

Eftersom miljöhotet är påhittat så är det nog inte heller tänkt att det ska förändra miljön utan mer att staten behöver pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Eftersom miljöhotet är påhittat så är det nog inte heller tänkt att det ska förändra miljön utan mer att staten behöver pengar.

Att miljöhotet är påhittat håller jag inte med om. Å andra sidan så kommer staten också att tappa pengar när konsumenter beställer från utlandet istället. Samtidigt som man ställer svenska företag inför en mycket svårare konkurrenssituation mot utländska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jo, det stämmer. Den här tråden är i princip orensad. Jag har precis nu gått igenom hela den här tråden och det här är ditt allra första inlägg. Den andra (det vill säga första) hårdrensades igår eftermiddag efter att ha spårat rejält och är sannolikt den du (och flera andra här) tänker på.

Till skillnad från den första håller den här nivå och det finns därför ingen anledning att rensa denna.

Nope. Stämmer inte. Varför följer jag den här tråden utan att ha valt det då? Ni har klantat till det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Eftersom miljöhotet är påhittat så är det nog inte heller tänkt att det ska förändra miljön utan mer att staten behöver pengar.

På vilket sätt anser du att miljöhotet är påhittat i relation till nyheten?

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

På vilket sätt anser du att miljöhotet är påhittat i relation till nyheten?

Jag skulle vilja vända på frågan, hur gör denna skatt miljön bättre?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Storage Jar:

Nope. Stämmer inte. Varför följer jag den här tråden utan att ha valt det då? Ni har klantat till det.

Varför du följer denna tråd om du inte valt det kan jag inte svara på, men kan däremot garantera att inget inlägg från dig tagits bort här. Jag gick som sagt igenom den här tråden innan jag skrev mitt svar och det jag citerade var det första från dig. Det jag däremot kan konstatera är att flera förväxlat den här diskussionstråden med den andra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Jag skulle vilja vända på frågan, hur gör denna skatt miljön bättre?

Det är inte alls en vändning av frågan, det är en totalt skild frågeställning.

Jag har redan tidigare i tråden yttrat mina åsikter om att denna skatt inte är väl utformad av flera anledningar, men det har inget som helst att göra med frågan jag nyss ställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Varför du följer denna tråd om du inte valt det kan jag inte svara på, men kan däremot garantera att inget inlägg från dig tagits bort här. Jag gick som sagt igenom den här tråden innan jag skrev mitt svar och det jag citerade var det första från dig. Det jag däremot kan konstatera är att flera förväxlat den här diskussionstråden med den andra.

Swecspöket som härjar då...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Storage Jar:

Swecspöket som härjar då...

Så, nu har jag kollat i den andra tråden. Där visar loggarna mycket riktigt ett antal borttagna inlägg från dig. Här har du också ett tydligt bevis (och påminnelse) om att du deltagit i diskussionen där, då ett av inläggen ligger kvar.

I den här tråden hade du inte skrivit ett enda inlägg förrän du citerade @NordhNet. Så enkelt är det och varför du följer den här tråden (men inte den andra) kan nog bara du svara på. Eller så har du stött på en obskyr bugg jag inte hört om tidigare, i sådana fall får du väldigt gärna höra av dig via kontaktformuläret så teknik kan kika på det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

@Petterk: Som det står nu så ska jag betala 4398kr från tyskland så det är som du säger inom ramen om ca 100kr

Hur räknar du ut det? När du beställer med Amazon currency converter får du betala lite extra, och när du betalar med kort får du ett valutaväxlingspåslag på vanligtvis 1-2 %. Du kan inte kolla kursen på valfri sida bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Är väl indirekt lite så redan väl? På de flesta miljöstationer här nere i Skåne verkar det finnas en container/bod/hall för saker som fortfarande fungerar och/eller är hela och inte ser allt för jävliga ut. Oftast är det väl olika loppis-företag/föreningar som kommer och hämtar vad de tror de kan sälja ifrån dessa sen.

Har man sin gamla produkt med sig till butiken när man ska köpa nytt så tror jag inte det är några större problem om man ber dem ta hand om den gamla produkten. -Lite svårare för e-handlare av förklarliga skäl.

Här (soptippen alltså) har Myrorna en container där man kan lämna grejer som går att återanvända. I övrigt finns Pingst/PMU Second Hand mitt i samhället som kan ta emot en hel del, och i vissa fall även hämta grejerna plus en liknande verksamhet som kommunen själva driver. Det är vad som finns några minuter från folk i en liten tätort.

Återanvända gamla komponenter (alltså komponenterna på kretskorten) kommer däremot ingen göra i västvärlden. Materialåtervinning genom att allt mals ner på något återvinningsföretag är det bästa som kan hända här. Sånt måste givetvis ett företag/en butik generellt betala för att ta hand om. Vissa återvinningsföretag tar dock emot grejer gratis, och demonterar manuellt ner till de olika materialen som de sen säljer vidare (plast för sig, metall för sig, kretskort för sig o.s.v.). Hemelektronik-återförsäljare brukar nöja sig med en batteriholk i dagsläget däremot.

Permalänk
Medlem

Måste vara världens mest missriktade och ineffektiva skatt.

Inte nog med att det är helt meningslöst när man inte tar det minst på EU-nivå, men så sjukt att det går på vikten på hela produkten (inklusive helt ofarliga beståndsdelar, och inte mängden kemikalier i produkten.

Så sjukt och dåligt av alla våra politiker (i princip alla har varit med på det), och visar på vilken total inkompetens de besitter. Sanslöst!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

well, staten måste ha in pengar.

Permalänk

Jag tycker att det är tydligt att politikerna i Sverige har kopplats loss från resten av befolkningen. Folk håller inte med om att vi vill ha sånt här trams. Folk vill inte ha 900kr i p-bot, en skenande ofinansierad invandring, elektronikskatt, pass som håller 5 istället för 10 år, bensinskattehöjningar, co2-avgifter, en massa olika hinder för biltrafiken och allt möjligt annat. Ändå införs det. Rena dårhuset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidLinden:

Jag tycker att det är tydligt att politikerna i Sverige har kopplats loss från resten av befolkningen. Folk håller inte med om att vi vill ha sånt här trams. Folk vill inte ha 900kr i p-bot, en skenande ofinansierad invandring, elektronikskatt, pass som håller 5 istället för 10 år, bensinskattehöjningar, co2-avgifter, en massa olika hinder för biltrafiken och allt möjligt annat. Ändå införs det. Rena dårhuset!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du vad folk vill ha och inte?
Medan jag var inne på olika diskussionssidor på Facebook såg jag väldigt många som var ivriga att mena att det hade folkviljan i ryggen samtidigt som deras krav var diffusa och ospecifika.

Få vill ha 900 kronor i P-bot. Det är därför böterna är en så effektiv metod att få folk att rätta sig efter parkeringsreglerna - som i sin tur bidrar till att få god ruljans på parkeringsplatserna för att maximera dess nytta och tillgänglighet.

Hela Europa går mot en mer reglerad invandring - både vad gäller arbetskraftsinvandring och flyktinginvandring.

Elektronikskatt? Tänker du på kemikalieskatten?

Att reducera passens giltighetstid kan göra passen något mer värdefulla internationellt. Allt för liberala passregler kan skada handlingens styrka. Vi har bland den starkaste passhandlingen i världen. Något värt att värna om.

De ökade skatterna för fossila drivmedel, koldioxidutsläpp med flera kommer ju som rätt naturligt. Dels för att täcka upp för eventuella skatteutjämningar, inflation och för att bidraga att styra utvecklingen inom de civila transporterna till att bli alltmer elektrifierade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Så länge det passar sig går det bra är väl typ vad man kan säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Aka "så länge man håller sig inom moderatorernas egna ideologiska ramar"

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Hur vet du vad folk vill ha och inte?
Medan jag var inne på olika diskussionssidor på Facebook såg jag väldigt många som var ivriga att mena att det hade folkviljan i ryggen samtidigt som deras krav var diffusa och ospecifika.

Få vill ha 900 kronor i P-bot. Det är därför böterna är en så effektiv metod att få folk att rätta sig efter parkeringsreglerna - som i sin tur bidrar till att få god ruljans på parkeringsplatserna för att maximera dess nytta och tillgänglighet.

Hela Europa går mot en mer reglerad invandring - både vad gäller arbetskraftsinvandring och flyktinginvandring.

Elektronikskatt? Tänker du på kemikalieskatten?

Att reducera passens giltighetstid kan göra passen något mer värdefulla internationellt. Allt för liberala passregler kan skada handlingens styrka. Vi har bland den starkaste passhandlingen i världen. Något värt att värna om.

De ökade skatterna för fossila drivmedel, koldioxidutsläpp med flera kommer ju som rätt naturligt. Dels för att täcka upp för eventuella skatteutjämningar, inflation och för att bidraga att styra utvecklingen inom de civila transporterna till att bli alltmer elektrifierade.

Kul att någon är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidLinden:

Kul att någon är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om huruvida man är nöjd. Man kan förhålla sig sakligt till saker och ting även under tillfällen av missnöje. Du svarade heller inte på min fråga, hur du kan veta vad folk önskar och inte.

Att maskera sina egna åsikter under en sorts påstådd allmängiltig folklig förankring är dels ett otyg men också en varningsflagga. Särskilt när ingen möda läggs på att stötta påståendet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dem8n:

Så länge det passar sig går det bra är väl typ vad man kan säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av M1NT:

Aka "så länge man håller sig inom moderatorernas egna ideologiska ramar"

Jag svarade om @M1NT om detta, men det kanske missades. Så jag tar det igen; policyn är inte svårare än att man håller sig till ämnet, i det här fallet är det kemikalieskatten. Att hålla sig till ämnet är ju även något som gäller praktiskt taget alla diskussioner på SweClockers. Policyn gäller även redaktionen och det vi publicerar på framsidan, precis lika mycket som den gäller moderatorerna.

SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Vår policy går ut på att vi vill ha bort all politik som inte har direkt koppling till SweClockers kärnämnen, då folk med all önskvärd tydlighet visat att de inte klarar av att föra en sansad diskussion så snart politik kommer in i bilden. Det har ingenting med "ideologi" att göra utan att vi hellre lägger tid på bättre saker. Under en längre tid var det en högljudd minoritet som förstörde för alla andra och tog upp merparten av moderatorernas tid; detta på ett forum som ska samla entusiaster av datorer och hårdvara. Därför fattade vi ett enhälligt beslut om att det fick vara nog.

Den dag SweClockers gemenskap visar att den klarar av att diskutera politik utan att det spårar ur och blir otrevligt, då kikar jag gärna på att lätta på policyn. För jag delar mångas uppfattning om att allt ska kunna diskuteras, särskilt i forumdelen Övriga ämnen. Men till dess att så är fallet ligger policyn fast och jag kommer fortsätta att driva på för att den upprätthålls, samt att vi tillåter politiska diskussioner och innehåll i begränsad omfattning – inom frågor som berör SweClockers.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bäst vore en bra utarbetad miljöpolitik från EU håll så det blir rättvist så att inte de länder som försöker mera aktivt driva fram miljötänk blir i en svår situation där inhemska företagarna får lida pga mer och mer folk börjar handla utomlands istället vilket politikerna i Sverige tycks blunda för med nuvarande politik vilket resulterar i marginal miljövinst för egna landets del (ingen som helst vinst globalt, kanske förvärrar situationen bara då produkterna ska transporteras längre istället) med desto större förluster för återförsäljare inom landet istället.

Istället för att ha "Kina" och kemikalieskatter osv. borde man ha skatt enligt hur långt varan transporteras så kompenserar det bättre för mängden koldioxidutsläpp som köpet av varan innebär vilket är bättre konkurrensmässigt för hemlandet också. Också en flygskatt kunde vara ett alternativ vilket är en väldigt stor miljöpåverkan men det skulle måste genomföras minst på EU-nivå och inte bara ett land isåfall.

Chansen att man får något genomfört på så bred front är väl ungefär lika med att jag vinner på lotto idagsläget dock, kanske om 15-20 år om nu EU finns kvar då mera, svårt att säga vart det går.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Visst är det i vanlig ordning även moms på straffskatten?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Shakermaker:

Visst är det i vanlig ordning även moms på straffskatten?

Tro det eller ej, det står i nyheten du kommenterar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Eftersom miljöhotet är påhittat så är det nog inte heller tänkt att det ska förändra miljön utan mer att staten behöver pengar.

Ifall miljöhotet faktiskt vore påhittat, vem ligger bakom och varför skulle någon hitta på det?

Allt fler forskare verkar ju blir allt mer eniga om att den globala uppvärmningen, mer eller mindre är ett faktum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ifall miljöhotet faktiskt vore påhittat, vem ligger bakom och varför skulle någon hitta på det?

Allt fler forskare verkar ju blir allt mer eniga om att den globala uppvärmningen, mer eller mindre är ett faktum.

Pengar, allt handlar om pengar. En snubbe som jobbade och hade god insikt i miljö- och klimatmaskineriet sa "det handlar enbart om business". I business räknar jag personligen in införande av diverse avgifter och påhittade skatter som folket ska betala. Hur många skattelättnader på miljö- och klimatsmarta produkter ser vi i jämförelse med skattehöjningar och nya avgifter? Sen tror jag människan påverkar miljö- och klimatförändringar. Men hur mycket?
Skulle vi frakta runt tonvis med papper (reklam) varje dag året runt över hela världen om klimathotet vore så överhängande? Skulle vi fylla våra städer med energislukande reklamskyltar om klimathotet vore så överhängande? Skulle vi bygga bomber och granater och kasta dessa på vissa utvalda platser i världen om klimathotet vore så överhängande? Det är funderingar jag haft, tyvärr har tanken aldrig slagit klimatforskare i dessa frågar vad jag vet. Du får gärna kritisera mitt inlägg, men jag lider av sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Ifall miljöhotet faktiskt vore påhittat, vem ligger bakom och varför skulle någon hitta på det?

Allt fler forskare verkar ju blir allt mer eniga om att den globala uppvärmningen, mer eller mindre är ett faktum.

Ifall miljöhotet var på riktigt varför försöker man då inte göra något åt det mer än att tvångsbeskatta hårt arbetande människor och sedan lägga pengarna på annat skräp.

Klart alla forskare är eniga när de som ägnar sig åt riktigt forskning inte får några pengar att forska med.

Alla forskare i Nordkorea är eniga om att Kim Jong-Un är världens bästa människa, mer eller mindre ett faktum.

Edit: Jordens klimat har ändrats i tusentals år även innan folk började drifta med sina 740 på vintern, tänkt på det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle vi frakta runt tonvis med papper (reklam) varje dag året runt över hela världen om klimathotet vore så överhängande?

Ja om företagen som skickar reklamen tjänar pengar på det.

Citat:

Skulle vi fylla våra städer med energislukande reklamskyltar om klimathotet vore så överhängande?

Ja om företagen som sätter upp reklamen tjänar pengar på det.

Citat:

Skulle vi bygga bomber och granater och kasta dessa på vissa utvalda platser i världen om klimathotet vore så överhängande?

ja om ett land kan öka sin makt i förhållande till ett annat land, eller om det finns pengar att tjäna.

ditt sunda förnuft verkar utgå ifrån att människor aldrig skulle göra något som är dålig eller fel, medan människan i själva verket ofta gör fel om det finns något att tjäna på det.
med samma logik kan man fråga sig "skulle folk verkligen röka om de visste att det kan ge cancer?", "skulle folk helt strunta i att träna och istället leva på skräpmat om de visste att de troligen kommer att dö i förtid?".

du säger det ju själv, allt handlar om pengar. om någon får en möjlighet att tjäna pengar på att göra något som är dåligt för klimatet så blir pengarna oftast viktigare.

sedan tycker jag ändå att kemikalieskatten är ganska idiotisk. till att börja med är det endast lilla svergie som drabbas (som om vi inte hade tillräckligt med skatter), och sedan utgår skatten ifrån en produkts vikt. bara för att något är tyngre behöver det inte vara sämre för miljön.

Permalänk
Medlem

Ingen mening att hetsa upp er över Sverige. Det är redan för sent.
Den här skatten är ett skämt jämfört med vad som kommer.
När lågkonjukturen kommer och ingen ränta att justera ned. I kombination med åratal av massinvandring.
Håll i er, ni kommer få klaga på riktigt i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Ingen mening att hetsa upp er över Sverige. Det är redan för sent.
Den här skatten är ett skämt jämfört med vad som kommer.
När lågkonjukturen kommer och ingen ränta att justera ned. I kombination med åratal av massinvandring.
Håll i er, ni kommer få klaga på riktigt i framtiden.

Ska bli intressant och se vad som händer under lågkonjunktur när man slösat något extremt under högkonjunktur.

Jag vet att Sweclockers kommer ta bort ditt inlägg och mitt med men du har nog en bra poäng i vad du säger

Det är självklart att vi konsumenter kommer få dyrare datorprylar till följd av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Ja om företagen som skickar reklamen tjänar pengar på det.
Ja om företagen som sätter upp reklamen tjänar pengar på det.
ja om ett land kan öka sin makt i förhållande till ett annat land, eller om det finns pengar att tjäna.

ditt sunda förnuft verkar utgå ifrån att människor aldrig skulle göra något som är dålig eller fel, medan människan i själva verket ofta gör fel om det finns något att tjäna på det.
med samma logik kan man fråga sig "skulle folk verkligen röka om de visste att det kan ge cancer?", "skulle folk helt strunta i att träna och istället leva på skräpmat om de visste att de troligen kommer att dö i förtid?".

du säger det ju själv, allt handlar om pengar. om någon får en möjlighet att tjäna pengar på att göra något som är dåligt för klimatet så blir pengarna oftast viktigare.

sedan tycker jag ändå att kemikalieskatten är ganska idiotisk. till att börja med är det endast lilla svergie som drabbas (som om vi inte hade tillräckligt med skatter), och sedan utgår skatten ifrån en produkts vikt. bara för att något är tyngre behöver det inte vara sämre för miljön.

Jag håller med dig. När västerländska herrar i slips ska tjäna storkovan, då åsidosätts moral och etik. Den moralen och etiken skickas ner på vanligt folk som får betala notan, ovanpå det skuldsätts och sen givetvis måste städa upp.
Att människan gör fel och misstag är jag fullt medveten om, mig inkluderad. Trots all expertis vi har att tillgår gör vi samma misstag om och om igen. Lär av historien och bromsa i tid. Hur svårt kan det vara?
Historien går i cirklar säger man, så sant det är. Makthavare lär sig hur man inte ska göra, sen tar man det som funkat historiskt i ny tappning och kör på. Det finns en huvuduppgift journalister har, den är lika uppenbar, som självskriven och historiskt gångbar - följ pengarna.
Visst gör journalister vissa bra saker men överlag en tafatt kår i mina ögon. Här är ett bra exempel "Den stora klimatskandalen". "Historien om en av det största mörkläggningarna i modern tid" för den intresserade https://www.svtplay.se/video/19862354/den-stora-klimatskandal...

Att rökning och skräpmat är skit, det vet vi. Varför hårdbeskattas bara cigaretter och inte skräpmaten i detta land? Om man nu bryr sig om folkhälsan? Ologiskt i mina ögon. Läsk ska också säljas på systembolaget kan jag tycka.
Politiker ska granskas efter vad dom gör, inte vad dom säger. Med talets gåva kan man skruva till det rejält i människors huvuden. Historien är fylld av skrämmande exempel.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX:

Sitter själv och tänker på utomslandsflykt. Allt som behövs är att sossarna inför förmögenhetsskatt eller liknande så drar jag till Danmark eller Schweiz. Vi i Sverige tycker det är kul att skoja om danskarna men de är bra mycket smartare än oss när det kommer till affärer och invandring. Danskarna är ett gammalt hansafolk och det sitter kvar i generna, de vet hur det funkar.