Permalänk
Skrivet av suddas:

Står i valet och kvalet om jag ska ta och införskaffa mig en VR-dator med ett GeForce 1060 6GB eller ett 1070 8GB. Vill att min pappa ska få prova att flyga ett stridsflygplan som han alltid drömt om. Vilket hade ni valt? Vill hålla ned kostnaderna men vill ändå att han ska få minden blown.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör minst kliva på ett 1070 Ti. Allra minst.
X-Plane 11 fullkomligen äter grafik. Jag gick från ett MSI 1070Ti Armor till ett MSI 1080Ti Armor häromdagen, och inte ens med det sistnämnda är X-Plane 11 vidare medgörligt.

Vill man ha mer än 25fps och någorlunda bra detaljer så kan man inte snåla med grafikkortet. Tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Skrivet av Magrioteli:

Du bör minst kliva på ett 1070 Ti. Allra minst.
X-Plane 11 fullkomligen äter grafik. Jag gick från ett MSI 1070Ti Armor till ett MSI 1080Ti Armor häromdagen, och inte ens med det sistnämnda är X-Plane 11 vidare medgörligt.

Vill man ha mer än 25fps och någorlunda bra detaljer så kan man inte snåla med grafikkortet. Tyvärr.

Nej så illa är det inte!
Med ett 1080ti bör du komma upp i 45 fps om du står på marken vid en flygplats. (med bra detaljer)

Se "swevivers" youtubevideo om att optimera x-plane om du har issues med ditt 1080ti och 25 fps...

Permalänk
Skrivet av SundanceKid:

Se mina "enhancade" sattelitbilder över norden.

Snöfilter (photoshop)
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/Capture.JPG.3da3042139e3a77604153464da7fd6dc.JPG

Nordnorge med snö:
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/_b738_28.jpg.e37408d7263d9bd5c4faf38cb8cf7515.jpg
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/_b738_45.jpg.395f517dd20c14267935e357db8a445a.jpg
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/_b738_46.jpg.11a338d38ab64b212b70731302726311.jpg
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/_b738_38.jpg.aa3b7546b6f02cc1d0a63e1691e16ed2.jpg

Sörmland (4k bilder, zooma!):
https://image.ibb.co/mUXguf/b738-89.jpg
https://image.ibb.co/cfXLn0/b738-104.jpg
https://image.ibb.co/bE4N0L/b738-103.jpg
https://image.ibb.co/bQMzVL/b738-106.jpg
(sämre väder)
https://image.ibb.co/df7Zx0/b738-109.jpg

Gränsen
https://image.ibb.co/jB8UEf/b738-105.jpg

Arlanda (ser mer ut som skottland just nu, men här har jag pusslat ihop alla sattelitbilder till en enda stor, och för hand retuscherat fram detaljer, 4k, zooma!)
https://image.ibb.co/j7Nf70/b738-120.jpg

Det är en del jobb kvar för att få den perfekta "tilen", men jag har kommit en lång väg.
Är i kontakt med lantmäteriet om deras ortofoto25, där varje pixel är 0,25m.
Tänker att man kan använda dessa runt flygplatser och större städer.

Joina gärna projektet! Söker all hjälp som finns!
https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/161203-cre...

Mycket bra jobbat! En aning tålamod kan jag tänka mig att det går åt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Skrivet av SundanceKid:

Nej så illa är det inte!
Med ett 1080ti bör du komma upp i 45 fps om du står på marken vid en flygplats. (med bra detaljer)

Se "swevivers" youtubevideo om att optimera x-plane om du har issues med ditt 1080ti och 25 fps...

Nej, jag menar inte att jag har problem med mitt 1080Ti i X-Plane 11. Å andra sidan: allt beror ju på vad man jag väljer i grafikinställningar. (Det är inte som "vanliga spel" där man bara kan välja "ULTRA" och sedan vara nöjd.)

Vad jag syftade var det "suddas" skrev om att välja ett 1060 eller 1070 för VR.
Man bör inte ha för stora förhoppningar på grafiken ifall man väljer ett 1060 eller 1070 (ej Ti).
Men även processor och RAM är verkligen avgörande. Lika avgörande är plånboken.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Skrivet av Magrioteli:

Mycket bra jobbat! En aning tålamod kan jag tänka mig att det går åt.

En gnutta ja

Skrivet av Magrioteli:

Nej, jag menar inte att jag har problem med mitt 1080Ti i X-Plane 11. Å andra sidan: allt beror ju på vad man jag väljer i grafikinställningar. (Det är inte som "vanliga spel" där man bara kan välja "ULTRA" och sedan vara nöjd.)

Vad jag syftade var det "suddas" skrev om att välja ett 1060 eller 1070 för VR.
Man bör inte ha för stora förhoppningar på grafiken ifall man väljer ett 1060 eller 1070 (ej Ti).
Men även processor och RAM är verkligen avgörande. Lika avgörande är plånboken.

Självklart!

Jag kan rekomendera senaste Betapachen för Xplane för en skjuts i FPS.
Och jag säger det igen, swevivers fps guide!

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har flugit med X-plane 11 nu i typ 50 timmar effektiv tid, börjar vänja mig vid det mesta nu tycker jag (innan universitetsstudierna flögs mycket MSFS 98, 2000, 2004 och FSX, men det är nästan 10 år sen). Flyger i kombination med FSEconomy, som gör det lite roligare att planera trippar och besöka nya flygplatser.

En sak stör jag mig på, eftersom FSE handlar om att transportera saker (och passagerare) så blir mycket flygtid autopilot på marschhöjd, och då är det sådär lagom trist att autopiloten oscilerar våldsamt när man ökar simulationshastigheten (ground speed multiplier), framför allt på altitude hold. Har försökt öka "model calculations per frame" utan framgång. Någon av er som har nån lösning på ett sådant problem?

Sen slutade mitt HTC Vive funka av någon anledning, men jag misstänker drivrutiner till grafikkortet...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Ortho4XP

Har precis hittat och börjat använda Ortho4XP för att krydda kartorna och det ställen jag flyger över. Jag måste säga att jag är imponerad ändå hur bra det blev och hur mycket det gjorde för flygglädjen att faktiskt känna igen sig när man flyger över sitt egna ställe osv osv. Enda nackdelen är att det tar upp en väldans massa plats och då jag har tänkt göra hela sverige så känns det som jag kommer behöva en disk enbart för detta hahaha. VI får se. Roligt var det iallafall och jag kan rekommendera att använda det om ni inte redan har gjort det, var lätt att lära sig.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon göra x-plane 11 på Mac Pro? Jag har x-plane 9, och jag vill uppdat.

Jag har rx560, och 24GB minne.

Permalänk
Medlem

Så vart det denna REA igen på gott och ont... kan man komma igång lite smått redan nu även om man inte har en flygspak tro?
Ger man sig på detta så lär man få införskaffa en hur man än vrider på det.
En lille fråga, har dem jaktplan med som standard?

ähh jag köpte den, vilka spakar och annat bör jag ta en titt på?

Permalänk
Medlem

Började med X-Plane år 2001, med version 5.66. Höll på intensivt i drygt tio år, konstruerade hundratals egna flygplan, och var typ topp tio i skapade inlägg på forumet på X-Plane.org, men sen kom XP 10 samtidigt som jag skaffade en ny dator och 10:an (en tidig version, möjligen beta) funkade inte på den. Hittade andra saker som roade mig mer och fastnade mer framför Youtube än tidigare.

Nu är det alltså 11 som gäller. Men det känns som om X-Plane nu har gått samma väg som internet. I början en community-driven värld med egenskapat material och där man själv kunde skapa rätt enkelt och fritt, till en polerad, marknadsdriven värld där man är mer av konsument än kreatör, och där instegsnivån är för hög för de flesta amatörer. Jag har inte testat XP 11, så jag vet inte om "Plane-Maker" och "Airfoil-Maker" ens finns kvar längre. Skulle inte förvåna mig om allt är omgjort för att drivas av helt användar-programmerade modeller och med enbart 3D-modeller från externa program för grafiken.

Det var både på gott och på ont som det tidiga X-Plane mer eller mindre var Austin Meyer och ett par löst anslutna personer till som drog runt det hela. Får känslan av att det inte är så längre, utan att det är ett större utvecklarteam nu, och inte samma direktkontakt mellan användarna och Austin.

Det jag gillade var att testa flygplanskoncept. Bygga ihop efter eget huvud och sen provflyga. Jag har nära noll intresse att bara låtsasflyga "verkliga" flygplan. Hur snygga de än är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Började med X-Plane år 2001, med version 5.66. Höll på intensivt i drygt tio år, konstruerade hundratals egna flygplan, och var typ topp tio i skapade inlägg på forumet på X-Plane.org, men sen kom XP 10 samtidigt som jag skaffade en ny dator och 10:an (en tidig version, möjligen beta) funkade inte på den. Hittade andra saker som roade mig mer och fastnade mer framför Youtube än tidigare.

Nu är det alltså 11 som gäller. Men det känns som om X-Plane nu har gått samma väg som internet. I början en community-driven värld med egenskapat material och där man själv kunde skapa rätt enkelt och fritt, till en polerad, marknadsdriven värld där man är mer av konsument än kreatör, och där instegsnivån är för hög för de flesta amatörer. Jag har inte testat XP 11, så jag vet inte om "Plane-Maker" och "Airfoil-Maker" ens finns kvar längre. Skulle inte förvåna mig om allt är omgjort för att drivas av helt användar-programmerade modeller och med enbart 3D-modeller från externa program för grafiken.

Det var både på gott och på ont som det tidiga X-Plane mer eller mindre var Austin Meyer och ett par löst anslutna personer till som drog runt det hela. Får känslan av att det inte är så längre, utan att det är ett större utvecklarteam nu, och inte samma direktkontakt mellan användarna och Austin.

Det jag gillade var att testa flygplanskoncept. Bygga ihop efter eget huvud och sen provflyga. Jag har nära noll intresse att bara låtsasflyga "verkliga" flygplan. Hur snygga de än är.

Du får helt enkelt testa. Förr i tiden fanns ju MSFS och gjorde ett lysande jobb för den som ville låtsasflyga plan modellerade efter verkligheten, tydligen hade X-plane sin nisch i fred och allt var frid och fröjd.

Jag gjorde också ett uppehåll på ca 10 år tills nu nyligen. Jag är en av dem som är ute efter att leka pilot, lära mig system och procedurer och sånt som jag höll på med med FS9 och FSX när det begav sig, ju mer realism desto bättre. Så nu under hösten installerade jag X-plane och FSX Steam Ed. för att se vilken som passade mina behov bäst, och FSX såg ut och funkade som en säck potatis i behov av dödshjälp. Så helt plötsligt står hoppet till X-plane som för mina syften gör ganska bra ifrån sig. Har sett att Plane- och Airfoil maker hängde med installationen, men har inte testat och kan inte jämföra med hur det var förr i tiden. Jag hoppas att X-plane kan passa både en sån som mig och en sån som dig.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av suddas:

Står i valet och kvalet om jag ska ta och införskaffa mig en VR-dator med ett GeForce 1060 6GB eller ett 1070 8GB. Vill att min pappa ska få prova att flyga ett stridsflygplan som han alltid drömt om. Vilket hade ni valt? Vill hålla ned kostnaderna men vill ändå att han ska få minden blown.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör X-plane i VR med 1080 och det är gränsfall. Jag kan inte riktigt maxa grafiken utan att det börjar lagga. Så jag skulle rekomendera 1080 som minst om du vill ha en vettig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Känns som det är lugnt att påstå att man får räkna med att investera I en yoke med pedaler och kolla upp vad som stöds kanske, jag var lite väl för snabb och glad på tryckaren.
Tjusigt annars och inga problem med en 2070 iaf, kanske ses igen x-plane.

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Känns som det är lugnt att påstå att man får räkna med att investera I en yoke med pedaler och kolla upp vad som stöds kanske, jag var lite väl för snabb och glad på tryckaren.
Tjusigt annars och inga problem med en 2070 iaf, kanske ses igen x-plane.

Investera i VR istället!
Svårt att förklara här i text men det är helt magiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Investera i VR istället!
Svårt att förklara här i text men det är helt magiskt!

@Ludde72:
Jag har inga problem med att förklara skillnaden. Växlar mellan VR och min vanliga ganska stora skärm hemma, skärmen är bättre när jag lätt vill kunna kolla charts eller annan info på en iPad, samt ger i mitt fall bättre upplösning på instrumenten (HTC Vive har lite för grova pixlar emellanåt). Det VR gör fullständigt oslagbart är inte bara att vidga synfältet som man kan göra med tre eller fem skärmar, du vidgar synfältet till en fullständig sfär runtom huvudet, men framför allt kompenserar VR för parallaxproblemet när skärmen du tittar på renderar en projektion som sitter förhållandevis nära den tänkta betraktaren.

Det du visar på skärm(en/arna) renderas i förhållande till var spelet tror att du sitter i planet, så när du tittar på en balk mitt i vindrutan så får du en förutbestämd vinkel som fortsätter ut mot den yttre vyn. Detta stämmer med verkligheten endast om du sitter stilla med huvudet på ett specifikt ställe. Så fort du flyttar på dig hade du sett något annat om du flög på riktigt. VR håller koll på detta, och det låter dig se "runt hörn", du kan sträcka lite på dig för att se nedanför nosen, eller krypa ihop för att kolla högre upp i himlen.

Detta blev otroligt tydligt när jag testade en fullstor Airbus-simulator härom dagen. Jag sitter då i kaptens säte, och har fem TV-skärmar i storleksordningen 50" ungefär en halvmeter utanför vindrutan. Jag sitter då såpass långt till vänster i förhållande till den tänkta projektionen att jag har centerskärmens mittlinje ungefär 20 grader till höger om mitt "rakt fram". Att sikta in sig i sidled inför landning blev riktigt mycket mindfuck, och det slutade med att jag fick använda den lilla Samsung-loggan på TVn för att sikta, vilket fullständigt dödade illusionen. Om projektionen varit kalibrerad efter min position hade jag inte märkt något, men instruktören hade fått ett ännu större fel.

Så det du kommer uppleva är att världen helt plötsligt får ett påtagligt djup. Instrumentpanelen hamnar i knäet på dig och skymmer bara din yttre vy i samma mån som den hade gjort på riktigt. Jag skulle nog jämföra det med skillnaden mellan en instrumentpanel i 2D och när 3D-cockpit introducerades, förhållanden mellan avstånd känns mer begripliga helt enkelt. Dessutom slutar du använda kontroller för att vrida på kameran. Varje flygning startar med att du ställer in din ursprungsposition i cockpit, ungefär som när du justerar sätet på riktigt, och sen bara tittar du dig omkring naturligt.

Yoke eller flightstick med gasreglage är att rekommendera, att styra kontrollytor med motion-trackade kontroller är inget jag rekommenderar.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Tack Sundance för att du sparka igång Kirayatai som i sin tur sparka igång mig.
Jo jag såg att HTC Vive Pro finns och enligt en rFactor2 YouTube review jag snubbla på så kan man nu tydligen utläsa skyltar på Avstånd ganska ok nu och skaffar jag VR, så mååste man ju ha en bra flygsim med, då är det kört.
Kom på en sak nu, för jag undrar ju hur länge ögonen orkar ha något så tätt inpå men hallå, det tar inte ju 10 minuter precis att flyga här ifrån till Mallorca så det borde väl vara en hint att man (ni) vänjer sig och att visst pallar ögonen längre sträckor?
Min gissning är ju att jag nog kommer vara heeelt upptagen med mina, woooow! (f-n va häftigt)
Lijje sugen nu asså, aAahh!

Tack så mycket!

Oops
Permalänk
Medlem

AMD eller Nvidia?

Har alltid kört med AMD men köpte ett Nvidia-kort tidigare. Tyckte dock att Nvidia har en något "smetig" textur jmf med AMD. Har någon av er samma erfarenhet?
Funderar nu på att införskaffa mig ett nytt grafikkort och vill helst ha ett AMD-kort men tydligen fungerar NVidia bättre på X-plane.... Vad göra? :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteå:

Har alltid kört med AMD men köpte ett Nvidia-kort tidigare. Tyckte dock att Nvidia har en något "smetig" textur jmf med AMD. Har någon av er samma erfarenhet?
Funderar nu på att införskaffa mig ett nytt grafikkort och vill helst ha ett AMD-kort men tydligen fungerar NVidia bättre på X-plane.... Vad göra? :-/

Jag kör Radeon Vega 64. Får inga fenomenala framerates, men det duger i krig och VR.

Har haft några incidenter när renderingen går på knäna (flygning genom moln) till den grad att X-plane dessutom tar längre tid på sig att köra simulationen, så det kanske inte har med grafikkortet att göra.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Ni som kör VR: Vad använder ni för övriga instrument för switchar osv? Blir ju lite krångligt att hantera allt med VR hand kontroller?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@kroken:
Just nu bara en gammal halvtrasig HOTAS Cougar från Thrustmaster. Men jag funderar på att bygga en MCP (autopilot, heading, course och lufttryck). Funderade på en hel kontrollpanel för GNS 530, men det kanske finns vettiga alternativ att köpa för rimliga pengar.

Håller med om att handkontrollerna för Vive är lite bökiga...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

@Timtimtim90:
Just nu bara en gammal halvtrasig HOTAS Cougar från Thrustmaster. Men jag funderar på att bygga en MCP (autopilot, heading, course och lufttryck). Funderade på en hel kontrollpanel för GNS 530, men det kanske finns vettiga alternativ att köpa för rimliga pengar.

Håller med om att handkontrollerna för Vive är lite bökiga...

Jag funderar på inköp här.. om man ska köpa enbart joystick, yoke samt pedaler och sen sköta resten med musen? Eller är det enklare att köpa någon kontrollpanel med fysiska switchar typ saitek för flaps, gear, ignition osv. Det är frågan...

Spontant så lutar det åt fysiska switchar men alltid kul att höra vad ni andra har för lösningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@kroken:
Mus är om något ännu sämre än handkontrollerna. Jag hade till en början sett till att få så mycket knappar och reglage som möjligt på stick/yoke/throttle även om det inte fysiskt mappar mot instrumentbrädan i planet. Tycker nog personligen att de färdiga lösningarna som finns där ute för knappar och reglage är lite för dyra jämfört med vad de gör, men om ambitionen att bygga själv är låg så är det så klart en möjlighet.

Tangentbordet är lite knepigt att hitta om man har headsetet på sig, men ändå okej som en budgetvariant.

Fast hittar du nån vettig panel för att exempelvis styra radio, GPS eller autopilot för rimliga pengar så hör av dig, jag är definitivt nyfiken.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

@Timtimtim90:
Mus är om något ännu sämre än handkontrollerna. Jag hade till en början sett till att få så mycket knappar och reglage som möjligt på stick/yoke/throttle även om det inte fysiskt mappar mot instrumentbrädan i planet. Tycker nog personligen att de färdiga lösningarna som finns där ute för knappar och reglage är lite för dyra jämfört med vad de gör, men om ambitionen att bygga själv är låg så är det så klart en möjlighet.

Tangentbordet är lite knepigt att hitta om man har headsetet på sig, men ändå okej som en budgetvariant.

Fast hittar du nån vettig panel för att exempelvis styra radio, GPS eller autopilot för rimliga pengar så hör av dig, jag är definitivt nyfiken.

Köpte några begagnade saitek instrument!

Multi panel, switch panel, radio panel, yoke, 2 quadrant och pedaler

Visst är det häftigt att kunna styra med handkontroller men för mig så är känslan av att hålla en fysisk yoke och swtichar bättre, dock så använder jag handkontroll för helikopter flygning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Hej! Helt blank på X-Plane. Testade lite en gång i tiden (version 10), och har nu tagit hem demot på version 11. Jag tycker att rörelser i cockpit är lite ryckiga jämfört när man är utanför planet. Kör triple buffering i Nvidias panel, och har även klicka i att använda fler trådar i samma panel. I X-Plane kör jag V-Sync on. Det flyter, men känns lite ryckigt när jag rör mig i bland panelerna. Kan man förresten ställa in den hastigheten man rör sig med (använder hatten på min Extreme 3D Pro)? Märker även att det ibland, hastigt "hackar till" i spelet som att datorn för en kort stund inte mäktar med.

Vad skulle ni säga är lämpliga inställnignar grafiskt (både i spelet och ev. i Nvidas panel)?
Ryzen 5 1600 @ 3.8Ghz och ett Geforce 1070 OC. Spelet ligger på sekundär, intern SSD.

Tar allt tips, då jag vill veta hur snyggt men ändå med hur bra flyt jag kan få spelet innan jag slår till och köper det! Btw, brukar det vara sänkt pris på detta någon gång? Kör standalone, inte Steam.

/Tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Ingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree:
Sorry, sitter själv på en Ryzen 7 1700 och ett Vega 64, men får emellanåt stå ut med framerates nere i typ 15 fps. Har inte satt mig in i vad som går att göra åt det, men nånting säger mig att utvecklarna lägger krutet på simulering och inte optimering (på gott och ont).

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Jag förstår. Tack för info.

Var har ni för grafiska inställningar i spelet och i Nvidias panel? Vilken hårdvara? Någon som har liknande mitt system?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Saknar en av miniatyrerna när man väljer flygplan. Bara en grå siluett med frågetecken. Tror det var Kin Air 90... Har ni samma?

Är nyfiken på vad ni kör för grafiska inställningar och vilket system ni har? Berätta gärna. Kul att höra från stort till smått, avskalat till full grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Tips: Köp X-Plane 11 på deras hemsida och ange rabattkoden "ORBX" så sänks priset till $41.99

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

@Lorault: Neeeeej! (fast bra för er som kommer efter). Några sänkta scenerier eller plan som ni sett, förresten?

Någon som testat (och fått dem att fungera) som Säve och Göteborg-scenereierna som är överförda från FS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma