Permalänk
Medlem

Min dator tar inte 8gb ram

Hej. Trots att jag har hållit på med datorer så har jag stött på ett märkligt problem.
Jag har ett gammalt system bestående av
x5470/e6850
Ga-p35-ds4
Minnen cm2x2048-6400c5dhx

Nu till det märkliga. Datorn funkar fint med alla fyra modulerna om jag inte överstiger 6 gb. Minnena är hela men så fort jag pluggar i den sista 2 gb så är allting sirap. Jag har provat med ganska mycket. Allt ifrån underklockning till ändring av FSB, ändrade volttal. Men den vägrar. Tips och idéer?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Första som kom upp var enkelsidiga minnen och dubbelsidiga minnen. Det var problem med sådant för länge sedan i datorer. Kanske sådant i din dator som strular? Eller var detta SDRAM-tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Hej. Trots att jag har hållit på med datorer så har jag stött på ett märkligt problem.
Jag har ett gammalt system bestående av
x5470/e6850
Ga-p35-ds4
Minnen cm2x2048-6400c5dhx

Nu till det märkliga. Datorn funkar fint med alla fyra modulerna om jag inte överstiger 6 gb. Minnena är hela men så fort jag pluggar i den sista 2 gb så är allting sirap. Jag har provat med ganska mycket. Allt ifrån underklockning till ändring av FSB, ändrade volttal. Men den vägrar. Tips och idéer?

Är de av samma typ, fabrikat, hastighet, timings? Brädan ska ju klara 8GB.
Annars tror jag felet kan ligga där. Har du testat minnena för sig? Tänker om det är fel på just den modulen.

4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR2 1200 (O.C.)/1066/800/667 MHz memory modules

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17778381" userid="117190" name="saturday_sun"]
Är de av samma typ, fabrikat, hastighet, timings? Brädan ska ju klara 8GB.
Annars tror jag felet kan ligga där. Har du testat minnena för sig? Tänker om det är fel på just den modulen.

4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR2 1200 (O.C.)/1066/800/667 MHz memory modules

Parade minnen rakt igenom. Inget fel på sockeln och jag har kört memtest i två timmar med två minnen åt gången på två olika sätt. Samt med alla fyra i. Jag kan plugga in dom hur jag vill på brädan men så fort socklarna blir fulla så går det som sirap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

@hakan78:

Skumt! Datorn går som sirap skriver du - är det i Windows eller är det överlag? Har du testat att boota upp t.ex. nån Linux-liveskiva för att se om det är skillnad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@hakan78:

Skumt! Datorn går som sirap skriver du - är det i Windows eller är det överlag? Har du testat att boota upp t.ex. nån Linux-liveskiva för att se om det är skillnad?

Det är när windows börjar laddas. Har inte provat med linux live än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Börjar tro att de är något med moderkortet. 4 minnesmoduler på 1 gb/st inga problem. Fick de som stabilast med 0.2 volt extra på vram och 0.1 på Mch men fortfarande segt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Börjar tro att de är något med moderkortet. 4 minnesmoduler på 1 gb/st inga problem. Fick de som stabilast med 0.2 volt extra på vram och 0.1 på Mch men fortfarande segt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla vad minnes tillverkaren vill att minnens timing (latens) och spänning (volt) ska vara så du börjar från rätt siffror innan du ändra.

https://www.corsair.com/uk/en/Categories/Products/Memory/XMS2...
Är det här dina minnen?
Där är det timing 5-5-5-15 och volt 1.80V som du ska börja med.

Testa nollställa bios. Det är känd för att fixa konstiga fel och något man ska vara beredd att göra. Speciellt om man har pillat i bios eller tänker göra det. Ta bort batteriet som ser ut som ett mynt eller göra som det står i moderkorts manualen medan strömkabeln är utdragen. Vill man bara ångra alla ändringar man gjort i bios och fortfarande kommer in i bios så kan man göra det på samma ställe som man sparar inställningarna men det sättet löser inte lika många fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kolla vad minnes tillverkaren vill att minnens timing (latens) och spänning (volt) ska vara så du börjar från rätt siffror innan du ändra.

https://www.corsair.com/uk/en/Categories/Products/Memory/XMS2...
Är det här dina minnen?
Där är det timing 5-5-5-15 och volt 1.80V som du ska börja med.

Testa nollställa bios. Det är känd för att fixa konstiga fel och något man ska vara beredd att göra. Speciellt om man har pillat i bios eller tänker göra det. Ta bort batteriet som ser ut som ett mynt eller göra som det står i moderkorts manualen medan strömkabeln är utdragen. Vill man bara ångra alla ändringar man gjort i bios och fortfarande kommer in i bios så kan man göra det på samma ställe som man sparar inställningarna men det sättet löser inte lika många fel.

Jag har nollat bios helt. Flashat till F14 bios. Backat till F12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.