Permalänk
Medlem

golvhögtalare Hjälp

Hej!

Börjat letat efter lite golvhögtalare på blocket.

Kikat lite på Mirage Om-5 som är Bipolära som behövs stå lite längre från väggen än vanliga riktade.

Jag har en vän som äger ett par Blue diamond v3 av Audio pro. Jag gillar Audio pros ljud. Lite dålig i mellanregister kanske men jag har aldrig hört högtalare runt mirage pris. 30-50k

användnings området är väl Musik och till det mesta Film/serier.

Bor tyvärr i lägenhet och ja jag kommer ej kunna spela som en dåre vilket jag ändå inte tänker göra hela tiden. Men vill ha ett klart ljud och bra tryck i basen i låg nivå ändå.

Tänkte inhandla något bra som håller i längden! Någon som har något tips på begagnade golvhögtalare som jag kan kika efter.

Prispunkt (Vill lägga mig runt 5-6k) MEN kan tänka mig högst 10-12k också beror på skillnaden i ljudet. Måste försöka åka och lyssna på högtalare också runt denna prisklass och jämföra men det är svårt när man bor så dåligt till tyvärr.

(Kan tänka mig begagnat också) Har ett par Audio pro T20 med en sub från audio pro i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizook:

Hej!

Börjat letat efter lite golvhögtalare på blocket.

Kikat lite på Mirage Om-5 som är Bipolära som behövs stå lite längre från väggen än vanliga riktade.

Jag har en vän som äger ett par Blue diamond v3 av Audio pro. Jag gillar Audio pros ljud. Lite dålig i mellanregister kanske men jag har aldrig hört högtalare runt mirage pris. 30-50k

användnings området är väl Musik och till det mesta Film/serier.

Bor tyvärr i lägenhet och ja jag kommer ej kunna spela som en dåre vilket jag ändå inte tänker göra hela tiden. Men vill ha ett klart ljud och bra tryck i basen i låg nivå ändå.

Tänkte inhandla något bra som håller i längden! Någon som har något tips på begagnade golvhögtalare som jag kan kika efter.

Prispunkt (Vill lägga mig runt 5-6k) MEN kan tänka mig högst 10-12k också beror på skillnaden i ljudet. Måste försöka åka och lyssna på högtalare också runt denna prisklass och jämföra men det är svårt när man bor så dåligt till tyvärr.

Kan inte svara på vilka som är bäst av moderna saker (jag kan bara gamla tryckkammar högtalare, men de är nog passé idag...), men om du tänkt provlyssna så är det bra att tänka på att i synnerhet när det gäller bas så är placeringen av högtalaren en faktor som styr relativt mycket av hur man upplever ljudet och hur grannarna upplever det, (diskant och mellanregister brukar man få en bra uppfattning om man ställer sig i ca 45 graders vinkel från den är min rent praktiska erfarenhet... och de är inte lika beroende av materialet i golv och väggar som om du använder en subwoofer, subben kan låta olika mot betong i en butik jämfört med ett trägolv om du bor i en gammal lägenhet och tex vill ha den nära ett hörn.))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kikat in R-26f och deras 280F. Men vissa säger att klipsch har ett speciellt ljud. Dock verkar det gillas av många. Men hur är dessa mot tex Audio pro blue diamond v3 högtalare. Är Blue diamond verkligen så prisvärd som alla pratar om eller är det lite hype över dom?

Permalänk
Medlem

@Wizook: har inte lynat på dem kommer dock ihåg black diamond men var inte överimpad, kommer ihåg auido pro hysterin . högtalare jag inte glömmer är martinlogans electrostat, klipsh men det var hela 5.1 paketet som likker runt 25k, tannoy golvare gillade jag, waferdale hade ett par fina åxå även magnat. Har mest lyssnat hos polare och drömt i hifibutiker har själv bara ett mediokert hemmabiosystem från onkyo men där film är bra men musik är lidande. hadde dock gärna haft klipsch hemmabio med de golvarna för rock och hemmabio. och dynavoice tycker jag har tagit över tronen från audiopro om va man hör folk prata om prisvärda högtalare men har ärligt aldrig hört dem live. kommer själv köpa ny hemmabioreciver och 5.1 men har blivet nerprioriterat för tillfället. så vi får hoppas på att du får nån som kan detta bättre med försteg, slutsteg och 2.0 ljud - det är ju aldrig bättre än källan . men antar att du redan sitter med en grymm lösning där och att det är högtalare som saknas.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ska du ha bra ljud, djup bas, fylligt mellanregister och ja bra ljud helt enkelt... till rimliga pengar? skippa då hembiomaskiner. bytte precis bort min Pioneer SC-LX75 mot en Cambridge Audio CX-A80.

I rena pengar pratar vi kanske 20k mot 10k (pioneer resp cambridge) och 2-kanals förstärkaren spelar uppskattningsvis 4ggr så bra musik än vad hembiorecievern klarar.

Kan inte för mitt liv förstå att det ska vara så satans svårt att få en hembioreciever att låta bra i stereo (det går kanske om man spenderar groteska summor) men är du vanlig dödlig? lägg dina pengar på 2 kanaler.

Mina 2 cent...

P.s

Kör ett par B&W 600 serie (några år på nacken) och en audiopro Ace-Bass 3 för att fylla på lite i botten. 2-kanals förstärkaren håller ett järngrepp om basarna som min LX75a inte ens var i närheten av att klara.

Jag har ägt uppskattningsvis ett 30-tal högtalare och näst inpå lika många förstärkare i mitt 40-åriga liv, alltid undrat vart min "sweetspot" ligger, dvs hur mycket pengar jag ska lägga innan jag tycker musik låter så bra så att jag är nöjd. Jag ska aldrig säga aldrig, och jag har varit hemma hos polare med anläggningar för 500k + och visst låter det bra, men det är inte "min" smak av hifi. Tror jag kommer sitta kvar på den här förstärkaren och högtalare tills jag hör något bättre eller skiten går sönder...

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Just ja... Högtalare ville du ha tips på

Jag har haft Audiopro Black diamond V2 och ett par Blue Diamond V3. Precis som du skriver så är dom OK men inte mer...

Högtalare som passar min smak är B&W, Kef och Elac. Leta på blocket efter ett par bättre beg av ovanstående märke, lyssna gärna in vilka som passar dig i smaken bäst innan du slår till.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Jag kör Dynavoice Definition DF-6 och DC-5 som FL/FR/C, Dynavoice Magic Around 5 som SL/SR och Dynavoice Magic FX-4 som SBL/SBR.
Är supernöjd med högtalarna till film och serier, inklusive musik i film och serier.

Men när jag sätter på musik själv så är jag sällan nöjd tbh. Fattar inte vad grejen är, Tycker det fattas högre basfrekvenser/lägre mids eller någonstans runt där, även fast det alltid låter bra på musik i filmer/serier. Och diskanten blir av någon anledning ofta olidlig när jag själv sätter på musik, blir typ extremt skarp/hård eller vad man ska säga och typ skär i öronen så man nästan får ont i huvudet.
Fattar inte vad grejen är eftersom jag alltid är nöjd med ljudet i filmer, inklusive musik i filmer som sagt. Någon kanske vet vad problemet är but it beats me.

Så personligen rekommenderar jag definitivt Dynavoice Definition.. för filmer. Men inte för musik.

Kanske har någonting att göra med vad @AxF säger ovanför angående "hembiomaskiner", eftersom min hemmabioreceiver processar allt ljud som går till högtalarna. Är dock en XTZ EDGE A2-300 som driver FL/FR nu, fast hade mitt problem både innan och efter jag skaffade slutsteget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Just ja... Högtalare ville du ha tips på

Jag har haft Audiopro Black diamond V2 och ett par Blue Diamond V3. Precis som du skriver så är dom OK men inte mer...

Högtalare som passar min smak är B&W, Kef och Elac. Leta på blocket efter ett par bättre beg av ovanstående märke, lyssna gärna in vilka som passar dig i smaken bäst innan du slår till.

Hittade Elac och en B&W i 600 serien. Vad är att föredra tro?
Hittade ett par Mirage om-5 för 12000kronor. Du har ej lyssnat på dessa tro?
Blue Diamond v3 vet jag är helt okej. Inge speciellt som sagt. Black Diamond var dock ej alls bra.

Svårt att veta vad man ska leta efter. Man måste försöka lyssna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hittade Elac och en B&W i 600 serien. Vad är att föredra tro?
Hittade ett par Mirage om-5 för 12000kronor. Du har ej lyssnat på dessa tro?
Blue Diamond v3 vet jag är helt okej. Inge speciellt som sagt. Black Diamond var dock ej alls bra.

Svårt att veta vad man ska leta efter. Man måste försöka lyssna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på din egen smak, för min egen del skulle jag nog valt B&W. Att tänka på är att B&W har rätt framträdande/ljus diskant.
Vissa tycker den blir "jobbig" att lyssna på vid längre sessioner, själv kan jag lyssna timmavis utan att bli trött.

Iväg och lyssna, bilda dig en egen uppfattning.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Rekordmedlem

Audiovector Mi3 Super
https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/audiovector-mi3...

Mirage M3
https://www.blocket.se/trelleborg/Mirage_m_3_83139444.htm?ca=...

Mycket men bla Dahlquist DQ 8 och nån Sperrling.
https://www.blocket.se/sodermanland/Hogtalare__JBL_Sonab_Cant...

Sedan så finns det ju andra prisklasser och säkert en massa begagnat lokalt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Audiovector Mi3 Super
https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/audiovector-mi3...

Mirage M3
https://www.blocket.se/trelleborg/Mirage_m_3_83139444.htm?ca=...

Mycket men bla Dahlquist DQ 8 och nån Sperrling.
https://www.blocket.se/sodermanland/Hogtalare__JBL_Sonab_Cant...

Sedan så finns det ju andra prisklasser och säkert en massa begagnat lokalt också.

Såg Mirage m3, men herregud vilken bild hehe.

Har du lyssnat något på Mirage om5?

Permalänk
Medlem

Någon som har lyssnat på BOWERS & WILKINS 802 dom äldre modellerna. Dessa verkar man kunna hitta för 10-20k kanske. Vet ej riktigt vad man ska satsa på. Jag vill köpa ett par rejäla högtalare men inte alldeles för sjukt pris.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Såg Mirage m3, men herregud vilken bild hehe.

Har du lyssnat något på Mirage om5?

Nej har inte lyssnat på nyare Mirage men mycket på M3 och de lät bra och för så lite pengar är de nog att betrakta som ett fynd om man har ett hyfsat stort rum så man kan placera dem bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej har inte lyssnat på nyare Mirage men mycket på M3 och de lät bra och för så lite pengar är de nog att betrakta som ett fynd om man har ett hyfsat stort rum så man kan placera dem bra.

Kollade lite och jag är lite sugen på Mirage om5 då det har aktiva basar i sig. 12k på blocket. men vet ej om de är bra pris eller ej. Då jag har hittar lika utomlands för cirka 7-8k men nog svårt att få dom för det. Sitter lite kluven.

Tanken är att jag kommer ha dessa i en längre tid. Då jag bor i en lägenhet på 60kvm just nu och kollar lite hus samtidigt med sambon.

Grannarna inte blir allt för glada. För mitt vardagsrum just nu kanske är för litet för att ens kunna spela dessa. men planen är att ha dom i längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Någon som har lyssnat på BOWERS & WILKINS 802 dom äldre modellerna. Dessa verkar man kunna hitta för 10-20k kanske. Vet ej riktigt vad man ska satsa på. Jag vill köpa ett par rejäla högtalare men inte alldeles för sjukt pris.

De är helt ok högtalare, om man har den smaken, det man bör tänka på med B&W är att de flesta av deras större och dyrare modeller inte är särskilt lättdrivna oavsett vad som står som spec, de kostade en slant och var tänkta att matchas med kringutrustning för lika stor slant.
Det betyder inte att de kommer låta skit med en klen hemmabioreceiver, men det kan vara bättre att för samma pengar köpa nåt som matchar bättre.
Enda rådet jag kan vad det gäller högtalare är att försöka lyssna på så många olika som möjligt, bilda dig en uppfattning om vad du gillar och hur mycket det får kosta.
Sen struntar grannar i hur stora högtalare man har, om de stör sig på ljud så är det för att man spelar för starkt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Kollade lite och jag är lite sugen på Mirage om5 då det har aktiva basar i sig. 12k på blocket. men vet ej om de är bra pris eller ej. Då jag har hittar lika utomlands för cirka 7-8k men nog svårt att få dom för det. Sitter lite kluven.

Tanken är att jag kommer ha dessa i en längre tid. Då jag bor i en lägenhet på 60kvm just nu och kollar lite hus samtidigt med sambon.

Grannarna inte blir allt för glada. För mitt vardagsrum just nu kanske är för litet för att ens kunna spela dessa. men planen är att ha dom i längre tid.

Omnipolerna är ofta enklare att placera än bi och di poler och så är de ju mycket mindre vilket mest gör skillnad och det man förlorar i bas vinner man i lättplaceringsbarhet.
Hursomhelst så har jag lyssnat mycket på M1 M3 och M5 via Accuphase E305, Einstein och Accuphase C-280 och M-1000 i ett hyfsat stort typ 45m^2 avlångt rum som satt ihop ganska öppet mot 2 andra rum som var något mindre eftersom en vän hade M3 i sin primära anläggning under ett par år när de fanns nya.
OM högtalare har jag mest lyssnat på i surroundanläggningar då OM karaktären passar väldigt bra som bakkanaler där.

När det gäller B&W 802 or så har jag själv haft såna hemma ett tag när jag bodde i lägenhet och de låter ungefär som en 801 med mindre djupbas, dvs mycket korrekt och trevligt, Har en annan vän som har 802 or och driver dem med Chord SPM 1400 och det låter bra, själv så har jag idag både ett par stora Sounlab elektrostater och ett par 801 som jag skaffade för att ha en lite mindre högtalare och har man bara tillräckligt bara drivning så är 801-802 oerhört kompetenta högtalare men man bör ha vettiga slutsteg så helst inget mindre än 300W i 8 Ohm om det ska vara roligt. Det minsta man bör sikta på med dem är typ Nad 208 eller Rotel 1090.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Kollade lite och jag är lite sugen på Mirage om5 då det har aktiva basar i sig. 12k på blocket. men vet ej om de är bra pris eller ej. Då jag har hittar lika utomlands för cirka 7-8k men nog svårt att få dom för det. Sitter lite kluven.

Tanken är att jag kommer ha dessa i en längre tid. Då jag bor i en lägenhet på 60kvm just nu och kollar lite hus samtidigt med sambon.

Grannarna inte blir allt för glada. För mitt vardagsrum just nu kanske är för litet för att ens kunna spela dessa. men planen är att ha dom i längre tid.

Mirage högtalarna låter väldigt bra tycker jag men har speciell ljudbild så risken finns att du inte gillar dom, du bör provlyssna dom riktigt. B&W 800 serien är riktigt bra högtalare MEN vill gärna ha riktigt bra stärkare som är stark och har bra med effekt för att komma till sin rätt. Men låter som sagt väldigt bra.

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par Canton Chrono 595.2 som jag tycker spelar jädrans bra. Basen är tajt och slagkraftig; förstärkaren står till vardags med lägsta basinställning för jag är rädd att grannarna ska klaga annars. Spelar väldigt rent och har en underbar ljudbild som passar mig perfekt. Modellen är väl en 7-8 år nu så borde kanske gå att hitta begagnat för en vettig peng. Nypris låg de runt 22.000:-. Kan du hitta ett par sådana här under 10.000:- så skulle jag säga att det är sjukt bra ljud för pengarna

Här är något liknande. Kommer inte ihåg exakt vad som skiljer dessa mot de jag har men har för mig att det är något ganska litet. https://www.blocket.se/goteborg/Canton_chrono_SL_590_dc_82774...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag kör ett par Canton Chrono 595.2 som jag tycker spelar jädrans bra. Basen är tajt och slagkraftig; förstärkaren står till vardags med lägsta basinställning för jag är rädd att grannarna ska klaga annars. Spelar väldigt rent och har en underbar ljudbild som passar mig perfekt. Modellen är väl en 7-8 år nu så borde kanske gå att hitta begagnat för en vettig peng. Nypris låg de runt 22.000:-. Kan du hitta ett par sådana här under 10.000:- så skulle jag säga att det är sjukt bra ljud för pengarna

Här är något liknande. Kommer inte ihåg exakt vad som skiljer dessa mot de jag har men har för mig att det är något ganska litet. https://www.blocket.se/goteborg/Canton_chrono_SL_590_dc_82774...

Ganska bra prispunkt och ser allmänt bra ut.

Jag är dock otroligt intresserad av att veta hur bipolära låter. Speciellt mirage om-5. Synd att de ej verkar vara någon som har hört dom och visst man bör själv lyssna men alltid bra med lite omdömen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Ganska bra prispunkt och ser allmänt bra ut.

Jag är dock otroligt intresserad av att veta hur bipolära låter. Speciellt mirage om-5. Synd att de ej verkar vara någon som har hört dom och visst man bör själv lyssna men alltid bra med lite omdömen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte så bra på de tekniska termerna men antar att du menar Omnipolära högtalare, dvs de ska sprida ljudet i 360 grader och inte vara riktat rakt fram. Mer info här. Bipolaritet eller manodepressivitet är ju en sjukdom

Åter till ämnet. Tycker detta verkar sjukt intressant! För min del tycker jag att mina högtalare börjar låta trist och tråkigt när jag står i köket ca 8 meter åt sidan om tv hörnan. Jag har en öppen planlösning där vardagsrum/kök/hall är en stor rektangel på ca 11x3.5-4.5m. Om Mirage kan ge mig samma ljud i köket som jag får i vardagsrummet vore detta väldigt intressant! Tyvärr inget jag testat Som en sidonotis tycker jag att lilla Sonos One låter sjukt bra i 360 grader, samtidigt som att den bara har en högtalare riktad rakt fram så vitt jag vet, hur den lyckas med det vet jag inte?

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare?

Sedan storleksmässigt så tycker jag att du behöver inte gå på så stora högtalare. Jag bor själv i lägenhet (tvåa på 54kvm) och har ett par golvhögtalare med 2st 6.5" i varje, tänk typ Dynaudio (Morel Classic element). Dom tillsamans med en S.A.T Amplifix kan spela så det hörs i hela byggnaden och bastryck finns så det räcker och blir över för en lägenhet. Köp ett par högtalare som passar bra NU så kan du byta sen om du skaffar hus.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/monitor_audio_gold_100_...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/heco_direkt_einklang_65...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_venere_2_0_...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/lts_3v_f1_trevagaren_64...

Där är några högtalare du kan kika på

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är inte så bra på de tekniska termerna men antar att du menar Omnipolära högtalare, dvs de ska sprida ljudet i 360 grader och inte vara riktat rakt fram. Mer info här. Bipolaritet eller manodepressivitet är ju en sjukdom

Åter till ämnet. Tycker detta verkar sjukt intressant! För min del tycker jag att mina högtalare börjar låta trist och tråkigt när jag står i köket ca 8 meter åt sidan om tv hörnan. Jag har en öppen planlösning där vardagsrum/kök/hall är en stor rektangel på ca 11x3.5-4.5m. Om Mirage kan ge mig samma ljud i köket som jag får i vardagsrummet vore detta väldigt intressant! Tyvärr inget jag testat Som en sidonotis tycker jag att lilla Sonos One låter sjukt bra i 360 grader, samtidigt som att den bara har en högtalare riktad rakt fram så vitt jag vet, hur den lyckas med det vet jag inte?

Mirage har gjort både vanliga/Cardioida, bi och omnipolära högtalare, de har dock inte gjort dipolära så vitt jag kommer ihåg.
Omnipolerna brukar funka bra till bakkanalerna i surround.
Jag har inte lyssnat så mycket på de nyare småhögtalarna från Mirage men M och Mi serien lät i alla fall bra om man hade ett passande rum så att de kunde placeras några meter från bakvägg och man har nått som orkar driva dem , de är inte direkt en svår last men de har låg verkningsgrad så de behöver mycket effekt och det gäller även B&Ws 800 serie, man bör ha steg i klassen => 300 W i 8 Ohm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mirage har gjort både vanliga/Cardioida, bi och omnipolära högtalare, de har dock inte gjort dipolära så vitt jag kommer ihåg.

Det visar hur mycket jag kan om tekniska termer för högtalare!

Permalänk
Medlem

Någon som har lyssnat på Elac FS 137 Jet?

Tänkte kanske göra som en annan sa och köpa lite billigare och köpa dyrare sen.

Vad tror ni om dessa?

Kommer jag märka en stor skillnad från mina audio pro t20? Är dom bättre än blue diamond v3?