Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge

Hejsan! Jag har tänkt bygga en ny dator då min gamla knappt orkar längre. Jag har tänkt mig ett system som klarar av att spela de flesta spelen i 144hz i 1080p på höga inställningar. Jag har valt ut nästan alla komponenter men jag kan inte bestämma mig för vilken CPU jag ska använda.
Just nu är jag inne på 9600k men vet inte om jag ska gå på ryzen 2600 för att spara några kronor och ändå få ganska bra prestanda. Hur hade ni tänkt med val av CPU? Är inte så insatt i skillnader mellan olika CPUer så jag tar gärna all hjälp jag kan få.
Mvh Oscar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Runt 15000 har jag tänkt mig, egentligen har jag ingen budget men jag vill inte lägga allt för mycket pengar heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunobet:

Runt 15000 har jag tänkt mig, egentligen har jag ingen budget men jag vill inte lägga allt för mycket pengar heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på 9600k och 9700k? Tänker eftersom den CPU är nästan dubbelt så dyr får man dubbelt så bra prestanda då för att spela i 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunobet:

Är det stor skillnad på 9600k och 9700k? Tänker eftersom den CPU är nästan dubbelt så dyr får man dubbelt så bra prestanda då för att spela i 1080p?

~20-25% bättre är 9700k. Förmodligen ingen skillnad på prestanda i dagens läge men en i7a är mkt mer framtidssäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

~20-25% bättre är 9700k. Förmodligen ingen skillnad på prestanda i dagens läge men en i7a är mkt mer framtidssäker

Om man istället skulle gå på ryzen och ett b450 moderkort, sparar man ju också en del pengar. Är det mycket prestanda man tappar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunobet:

Om man istället skulle gå på ryzen och ett b450 moderkort, sparar man ju också en del pengar. Är det mycket prestanda man tappar då?

Använd dig av https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html för att jämföra. Dubbel score= dubbel prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Använd dig av https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html för att jämföra. Dubbel score= dubbel prestanda

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunobet:

Tack för hjälpen!

Inga problem. Jag skulle iallafall inte rekommendera lägre än 9600k om du ska ta en rtx 2070.

Permalänk

Har själv funderat på denna:

PC i deler - Xtreme Gamer 9700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyHazy:

Har själv funderat på denna:

PC i deler - Xtreme Gamer 9700K

I princip samma komponenter som i det där paketet. Så ja, det är väl normalpris.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle förslå ett lite mer ovanligt bygge:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 290 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 VENTUS 8G (5 749 kr hos Komplett)
Chassi: Corsair Obsidian 250D (749 kr hos NetOnNet)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-I GAMING (1 790 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport AT DDR4 16GB Kit (1 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 590 kr hos Webhallen)
PSU: Bitfenix Whisper M 650W (999 kr hos Inet)
CPU-kylare: Corsair Cooling Hydro H100X (890 kr hos NetOnNet)
Summa: 15 247 kr

Lägg till en CM Megaflow 200 så har du ett kompakt kraftbygge med bra luftflöde. Du kan satsa på en 9600K här med ett liknande moderkort för närmare 16k, det passar bättre om du har tänkt att spela i 1080p och inte tror att du kommer multitaska så mycket med spelen.

Permalänk
Medlem

Jag byggde en ryzen 2700x med 2070 kort. Rikgtigt nöjd med det och stabila temperaturer med medföljande kylare. Men chassit har 4st fläktar så bra flöde. Jag toppar 75 grader vid stress numera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roberrt:

Jag byggde en ryzen 2700x med 2070 kort. Rikgtigt nöjd med det och stabila temperaturer med medföljande kylare. Men chassit har 4st fläktar så bra flöde. Jag toppar 75 grader vid stress numera

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Tänkte att jag skulle förslå ett lite mer ovanligt bygge:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 290 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 VENTUS 8G (5 749 kr hos Komplett)
Chassi: Corsair Obsidian 250D (749 kr hos NetOnNet)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-I GAMING (1 790 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport AT DDR4 16GB Kit (1 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 590 kr hos Webhallen)
PSU: Bitfenix Whisper M 650W (999 kr hos Inet)
CPU-kylare: Corsair Cooling Hydro H100X (890 kr hos NetOnNet)
Summa: 15 247 kr

Lägg till en CM Megaflow 200 så har du ett kompakt kraftbygge med bra luftflöde. Du kan satsa på en 9600K här med ett liknande moderkort för närmare 16k, det passar bättre om du har tänkt att spela i 1080p och inte tror att du kommer multitaska så mycket med spelen.

Detta liknar väldigt mycket det jag är ute efter, tack!

Skickades från m.sweclockers.com