Ny dator som har börjat bete sig konstigt (Kan inte spela mer) (LÖST)

Permalänk
Medlem

Ny dator som har börjat bete sig konstigt (Kan inte spela mer) (LÖST)

Börjar med spec

Grafikkort
Modell Nvidia GeForce RTX 2070
Minne 8 GB, GDDR6
Anslutningar DisplayPort, USB-C, HDMI
Processor
Modell Intel Core I7 9700K - Coffee Lake R
Hastighet 4.9 GHz - Turbo (vattenkylning)
Antal kärnor 8 st kärnor - 8 trådar
RAM-minne
Modell Corsair Vengeance 16GB
Minnestyp DDR4 3000MHz
SSD (Solid state drive)
Modell Samsung EVO 860
Storlek 500 GB
Hastighet 550MB/s - 520MB/s
Moderkort
Modell Asus Prime Z390-P - Coffee Lake R
Ljudkort 8-Channel High Definition - SupremeFX
USB 2.0 - USB 3.1 6 st
Övrigt 1000/Mbit LAN - 4 x DIMM, Max. 64GB, Mystic Light LED
Övrigt
Chassi Infinity GT Case - Tempered Glass
Vattenkylning Cooler Master MasterLiquid Lite 120
Nätaggregat Be Quiet Silent - 700W (Bronze 89%)

Jo de är så att jag fick datorn i början på januari och kunde spela CSGO, PUBG, WoW, BFV osv utan problem..
Men sen helt plötsligt så började jag få konstiga rörliga streck i CSGO, typ blixtsnabba streck som kom och gick och tillslut låste sig spelet och jag kunde knappt stänga av det utan att det frös hela datorn och ibland fick jag helt enkelt starta om datorn.

I Windows funkar det bra, jag kan kolla youtube och lyssna på musik osv utan problem men just när jag ska spela så går det inte.. Kan inte ens öppna PUBG utan att det kraschar direkt och CSGO kan jag var inne på i 1-2 min tills problemen börjar..

Har kollat temp och allt på GPU och CPU och allt verkar normalt där. Har formaterat och ominstallerat drivrutiner med DDU i felsäkert läge osv några ggr men samma problem uppstår. Provat höja/sänka clocksen, inget hjälper.
Det börjar bli frustrerande.. tror ni det är grafikkortet som är defekt?

OBS har fått bluescreen 2-3ggr när de verkligen låst sig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Prova byta grafikkort med vad som helst och se om det funkar.
Verkar vara grafikkortsproblem. Har ingen erfarenhet om 20** serien lider av nå barnsjukdomar. Så det kan ha "gått sönder"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Okej ska kika om jag har möjlighet

Permalänk
Medlem

Grafikkort

@Swaghero: Hej!

Jo det låter verkligen som ett grafikkorts problem. Jag vet att de första batcharna av 2080 samt 2080TI hade problem med artifakter och liknande, så det skulle inte vara allt för oväntat att 2070 har det också. Rekommenderar dig att kontakta återförsäljaren du köpte detta hos för att lämna in på service/få den utbytt direkt då detta givetvis inte är något du ska behöva stå ut med.

Ha en jättetrevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillby:

@Swaghero: Hej!

Jo det låter verkligen som ett grafikkorts problem. Jag vet att de första batcharna av 2080 samt 2080TI hade problem med artifakter och liknande, så det skulle inte vara allt för oväntat att 2070 har det också. Rekommenderar dig att kontakta återförsäljaren du köpte detta hos för att lämna in på service/få den utbytt direkt då detta givetvis inte är något du ska behöva stå ut med.

Ha en jättetrevlig kväll!

Hej och tack för svar, provade polarens 760 kort nu och de funkar utan problem. Återförsäljaren skickar nytt kort på måndag innan kl 12

Detsamma!

Permalänk
Medlem

@Swaghero: Hej!

Det glädjer mig hemskt mycket att det kunde lösas på ett smärtfritt sätt, hemskt när fel uppstår på såpass nya delar men jag är extremt glad för att det gick så lätt att få det löst. Helst skulle man vara utan problemen men sålänge det går att lösa är det inte något man behöver tänka mer på. Hoppas innerligt att det nya kortet du får är från en senare batch och du inte upplever samma problem igen. Ha en fantastiskt trevlig helg och vecka! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillby:

@Swaghero: Hej!

Det glädjer mig hemskt mycket att det kunde lösas på ett smärtfritt sätt, hemskt när fel uppstår på såpass nya delar men jag är extremt glad för att det gick så lätt att få det löst. Helst skulle man vara utan problemen men sålänge det går att lösa är det inte något man behöver tänka mer på. Hoppas innerligt att det nya kortet du får är från en senare batch och du inte upplever samma problem igen. Ha en fantastiskt trevlig helg och vecka! 😊

Tack för omtanken, och ja dom kände till problemet och förhoppningsvis löses problemen nu Sjukt frustrerande bara med allt väntande och googlande osv men skönt när man hittar felet!

Trevlig helg!