Problem med en polares bygge - Ljud - Ryzen

Permalänk

Problem med en polares bygge - Ljud - Ryzen

Hej! Sitter och försöker lösa ett problem med en kompis dator bygge. (Han och datorn är i USA)
Problemet är ljud relaterat men förstår inte hur vi ska lösa det, har googlat och letat på andra forum utan framgång.

PC bygget:
Ryzen r5 2600
MSI B450 Tomohawk
G.Skill Ripjaws V 16GB 3000MHz CL15
GTX 970
1TB HDD
Corsair TX550M
Phanteks p350x

Han har provat 2st moderkort och det första hade han inget ljud på och på nästa så får han ett tinnitus liknade ljud i hörlurarna på både främre och bakre portarna.

Men till det mest skumma. på båda moderkorten så har ljudet fungerat perfekt de första 3-4 omstarterna för att sedan slutat fungera helt eller gå över till tinnitus liknande brus.

Vi har provat flera Windows versioner och formaterat mellan varje också. provat olika realtek drivers, senaste BIOS versionen. dubbelkollat typ allt

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att det är fel på hörlurarna? Vilka portar mer exakt, 3,5mm eller usb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Dax123: Han har provat med andra hörlurar och de han använder fungerar i hans andra dator. 3.5mm både front och bakre portarna.

Han funderar om han kanske bara ska ta och köpa en usb dac om det inte går att hitta vad det är för fel.

Jag börjar själv fundera om det är kanske fel på cpu'n då det varit fel på 2st moderkort men samtidigt så ligger väl ljudet på moderkortet så vet faktiskt inte :/

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

@Brightsin: Jag hade också problem med ljudet på min ryzen dator, fick ofta störande brus och andra oljud. Och det var exakt samma problem med två olika moderkort. Löste problemet med en usb-dac.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@CyberNerd: Fast man tycker ju att det ska fungera :/ men får säga till att han fixar en usb-dac då.
Vilken dac köpte du om jag får fråga?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D