Permalänk
Medlem

Tappat bort backplate cpu-kylare

Hej!

Kortfattat så har jag lyckats slarva bort backplaten till 1155 sockel till min gamla Antech Kuhler vattenkylare. Har tills nyligen haft den i mitt X99 system och har således inte behövt någon backplate. Nu undrar jag kan man göra någon egen lösning som fungerar eller jag måste köpa nytt? Tänkte använda den till ett begagnat bygge.

mvh

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Antar att du menar stödplåten på undersidan av moderkortet!
Har du har kvar fästbyglarna som ska sitta vid sidan av cpu:n som spännarna fäster fast i, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Antar att du menar stödplåten på undersidan av moderkortet!
Har du har kvar fästbyglarna som ska sitta vid sidan av cpu:n som spännarna fäster fast i, eller?

Stödplåt kanske det heter ja!

Nej jag har inte kvar fästbyglarna har endast kvar det som ska skruvas ner i själva stödplåten.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Plattan är bara till för att ge ett jämnt fördelat tryck på moderkortet. Självklart funkar egna lösningar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Plattan är bara till för att ge ett jämnt fördelat tryck på moderkortet. Självklart funkar egna lösningar

Så jag skulle egentligen bara kunna använda 4 muttrar med distansringar så hade det funkat? Inget som har med tryck att göra mot själva sockeln?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Vet inte heller om det kallas stödplåt, men det lät bra
Men vad menar du med: det som ska skruvas ner
Skruvarna?
Antar att kylelementet har fästöron med en typ "finger"mutter (om man kollar bilder har dom det) som gängas ner mot en M3/M4-distans-skruv
Kan en sån här moringsankarets funka: https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Corsair-monteringssats-foer-processorkylare-CPU-flaektar-Faesten-/2515830

Eller kan man bara sätta fyra 15-25mm långa skruvar (får annpassa längden) med issolerande bricka underifrån (Bara man inte dra det för hårt, antar att stödplåten ska motverka deformation av moderkortet).

Permalänk
Skrivet av cusah:

Så jag skulle egentligen bara kunna använda 4 muttrar med distansringar så hade det funkat? Inget som har med tryck att göra mot själva sockeln?

Nej eftersom att stock kylaren ger tillräckligt med tryck mot sockeln på 115X utan stöd bakifrån så ska det inte påverka.
Plattan ger ett jämnare tryck mot moderkortet för större luftkylare och minimerar risken att moderkortet knäcks vid exempelvis förflyttning. Tänk på att de flesta sådana plåtar har någon form av gummidistans som ligger mot moderkortet. Du vill ha någonting där emellan som icke är ledande.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass