Permalänk
Medlem

Lagg i csgo, dålig dator?

Tjena! Jag spelar på 1024x768 med dessa settings https://gyazo.com/cb5240992a44f1cf48f50123d8acfcf1

Tycker spelet flyter på relativt bra när jag kör så men känner ibland att jag vill dra upp lite settings för det kan bli lite suddigt för ögonen. Drar jag upp detaljnivå för modeller/textur till medium börjar det lagga direkt.

Vet ju att csgo tar mest på cpun men om lagget kommer när jag höjer grafikinställningar är det grafikkortet som måste uppgraderas då? Och är min processor klen?

Intel Core i5-7400
Nvidia GTX 1060-3GB

Permalänk
Medlem

@pukko: vad har du för RAM minne?
din cpu och gpu bör klara cs utan problem..
har du dom senaste drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulle96:

@pukko: vad har du för RAM minne?
din cpu och gpu bör klara cs utan problem..
har du dom senaste drivrutinerna?

Har Corsair Vengeance LPX DDR4 2666 C16 2x4GB. Har senaste drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Har Corsair Vengeance LPX DDR4 2666 C16 2x4GB. Har senaste drivrutinerna

Skumt. Dina speccs borde kunna maxxa CSGO 100% ut.

Permalänk
Medlem

Först av allt. Jävlar... Spelar folk fortfarande spel i 1024x768?!

Har du kollat hur hårt CPUn jobbar när du kör?

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte kopplat skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Först av allt. Jävlar... Spelar folk fortfarande spel i 1024x768?!

Har du kollat hur hårt CPUn jobbar när du kör?

Finns väl en del, jag spelar csgo i 800x600 men alla andra spel i 1440p

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturer? Kan ju vara felmonterad kylare som gör att sin CPU klockar ner pga värme.

Permalänk
Medlem

Som nån ovan sa, har du kopplat skärmen till grafikkortet och inte moderkortet?
Annars är det skumt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Först av allt. Jävlar... Spelar folk fortfarande spel i 1024x768?!

Har du kollat hur hårt CPUn jobbar när du kör?

Gammal vana från 1.6 att köra låg upplösning, känner mig obekväm i cs om jag kör 1920x1080. Cpun går upp till 3.5 ghz

Skrivet av Roger W:

Säker på att du inte kopplat skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Haha, ja det är jag säker på.

Skrivet av Chrisism8:

Kollat temperaturer? Kan ju vara felmonterad kylare som gör att sin CPU klockar ner pga värme.

Efter 10 minuter spelande så gick cpun upp till 57 som max och gpu till 60 https://gyazo.com/1d9e98509abac1b04b99ec92f3190712

och frekvensen på cpun 3.5

Skrivet av Lulle96:

Som nån ovan sa, har du kopplat skärmen till grafikkortet och inte moderkortet?
Annars är det skumt..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är 100% på att det är inkopplat i grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Tjena! Jag spelar på 1024x768 med dessa settings https://gyazo.com/cb5240992a44f1cf48f50123d8acfcf1

Tycker spelet flyter på relativt bra när jag kör så men känner ibland att jag vill dra upp lite settings för det kan bli lite suddigt för ögonen. Drar jag upp detaljnivå för modeller/textur till medium börjar det lagga direkt.

Vet ju att csgo tar mest på cpun men om lagget kommer när jag höjer grafikinställningar är det grafikkortet som måste uppgraderas då? Och är min processor klen?

Intel Core i5-7400
Nvidia GTX 1060-3GB

Stäng av FXAA, största boven är inget annat än ett suddfilter ändå. Du kan även öka anisotropisk filtrering till x16 för skarpare texturer på håll.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Stäng av FXAA, största boven är inget annat än ett suddfilter ändå. Du kan även öka anisotropisk filtrering till x16 för skarpare texturer på håll.

stängde av den och lät filtrering vara på x2. Fortfarande laggigt tbh. Har svårt att hålla koll på fpsen när jag spelar men försökte ha lite koll nyss, spelade på inferno och hade runt 130-180 fps. Ibland går den över 200 men droppar direkt något händer, om jag tar en duell osv.

Är min cpu verkligen bra 3ghz med turbo 3.5 känns ganska lite

Permalänk
Medlem

@pukko: du kan ju begränsa din fps till 60 så slipper du droppsen som förhindrar att det blir "microstuddering", för det du upplever är när fpsen droppar från 120 och ner ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

stängde av den och lät filtrering vara på x2. Fortfarande laggigt tbh. Har svårt att hålla koll på fpsen när jag spelar men försökte ha lite koll nyss, spelade på inferno och hade runt 130-180 fps. Ibland går den över 200 men droppar direkt något händer, om jag tar en duell osv.

Är min cpu verkligen bra 3ghz med turbo 3.5 känns ganska lite

Var för suddigheten som du skulle stänga av FXAA var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Vill du ha mer fps är annan cpu ett krav. Frekvens är king när det gäller CS:GO.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulle96:

@pukko: du kan ju begränsa din fps till 60 så slipper du droppsen som förhindrar att det blir "microstuddering", för det du upplever är när fpsen droppar från 120 och ner ganska mycket.

Ok men får nog ta och uppgradera datorn lite. 60 skulle inte fungera för har en 144hz skärm. Tror jag har testat att begränsa till 144 men tyckte inte om det, vill köra på 144hz och ligga på 2-300 fps. Känns som valve bara förstör det här skitspelet har ju legat på bra fps innan.

Skrivet av Qrush:

Var för suddigheten som du skulle stänga av FXAA var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Vill du ha mer fps är annan cpu ett krav. Frekvens är king när det gäller CS:GO.

Ok. Fan, tråkigt att jag har i5 7400 (inte K-modellen). Har en noctua cpukylare i en gammal dator så hade säkert kunna dra upp den till 4ghz. Aja får försöka hitta någon hyfsad cpu som inte är allt för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Vill du ha mer fps är annan cpu ett krav. Frekvens är king när det gäller CS:GO.

Fast frameraten går ju ner när han ökar detaljrikedomen? Tycker inte det borde vara CPU:n som bromsar för det här fallet...

Det känns som något är fel... Nog ska både cpu och gpu räcka till för CS?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast frameraten går ju ner när han ökar detaljrikedomen? Tycker inte det borde vara CPU:n som bromsar för det här fallet...

Det känns som något är fel... Nog ska både cpu och gpu räcka till för CS?

Ha dock i åtanke att det har gjorts mycket i CS:Go som ökat kraven på prestandan senaste månaderna. Om vi bara går tillbaka 3-4 månader så kunde jag med en i5-6600k och 1060-6GB ligga konstant runt 300FPS på vilken map jag än spelade. Nu med i7-6700k och 1060-6GB(en build) samt Ryzen 1700 och 1070(en annan build) så finns det maps jag kan gå under 144FPS på i vissa scenarion. Kan vara värt att nämna att jag spelar i FHD med högsta settings på allt.

Permalänk

Jag har datorn i specs och har runt 210 fps i average. Inställningarna har jag på lägsta och 1080p och kör med fps-boost i min config. Har även ändrat lite saker i windows. Du kan ändra energialternativ till prestanda, ändra inställningar för ditt grafikkort och en hel drös andra saker för att få upp fpsen.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Vilken utgåva av windows kör du med? jag körde för länge utan uppdater 7 och fick massa lagg

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Ha dock i åtanke att det har gjorts mycket i CS:Go som ökat kraven på prestandan senaste månaderna. Om vi bara går tillbaka 3-4 månader så kunde jag med en i5-6600k och 1060-6GB ligga konstant runt 300FPS på vilken map jag än spelade. Nu med i7-6700k och 1060-6GB(en build) samt Ryzen 1700 och 1070(en annan build) så finns det maps jag kan gå under 144FPS på i vissa scenarion. Kan vara värt att nämna att jag spelar i FHD med högsta settings på allt.

Det förklarar en del för det var ungefär 4-5 månader sedan som jag spelade cs och då flöt det på mycket bättre än vad det gör nu.

Skrivet av gamingfreak:

Jag har datorn i specs och har runt 210 fps i average. Inställningarna har jag på lägsta och 1080p och kör med fps-boost i min config. Har även ändrat lite saker i windows. Du kan ändra energialternativ till prestanda, ändra inställningar för ditt grafikkort och en hel drös andra saker för att få upp fpsen.

Ska testa detta imorgon!

Skrivet av Hugge83:

Vilken utgåva av windows kör du med? jag körde för länge utan uppdater 7 och fick massa lagg

Jag kör med windows 10

Permalänk
Medlem

@pukko: ta upp enhetshanteraren och sök efter maskin förändringar för i bland blir det fel i windows och det kan vara långt tillbaka i tiden men det kommer liksom i kapp till slut. du kan även testa att uppdatera enhetshanteraren

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4341212/windows-10-f...

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

@pukko: och har du inte pillat med sådant innan så är google eller youtube alltid bra. så det inte blir värre menar jag sämmre

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Skrivet av pukko:

Det förklarar en del för det var ungefär 4-5 månader sedan som jag spelade cs och då flöt det på mycket bättre än vad det gör nu.

Ska testa detta imorgon!

Jag kör med windows 10

Följ min guide som jag postat: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547183-guide-for-att-...
Detta har hjälpt mig mycket med problem för fps.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Först av allt. Jävlar... Spelar folk fortfarande spel i 1024x768?!

Har du kollat hur hårt CPUn jobbar när du kör?

Vissa tätögon har fått för sig att de presterar bättre i låg upplösning, adderat på det så har de lägre FoV, i ett tävlingsinriktat spel

Men det är vanligt att folk spelar i 5:4/4:3 men då vanligast är nog 1280x1024.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F