Permalänk

Köpe av nätaggregat

Hej!
Planerar att köpa ett nytt nätaggregat tillsammans med ett nytt grafikkort (MSI RTX 2070 om ni undrar). Pratade med en vän om detta, men han sa då att nätaggat endast kunde ha så många watt som motherboarden kunde klara av. Jag letade efter produktspecifikationer på mben men kunde inte hitta någon information som tydde på en max watt. Är det något jag missat? Är motherboarden ens beroende av nätaggen?

Permalänk
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Hej!
Planerar att köpa ett nytt nätaggregat tillsammans med ett nytt grafikkort (MSI RTX 2070 om ni undrar). Pratade med en vän om detta, men han sa då att nätaggat endast kunde ha så många watt som motherboarden kunde klara av. Jag letade efter produktspecifikationer på mben men kunde inte hitta någon information som tydde på en max watt. Är det något jag missat? Är motherboarden ens beroende av nätaggen?

Spontant så kan du bara ha för lite / för dålig kraft och ej för mycket. Problemet med "för mycket" handlar oftast om att nätaggen blir orimligt dyra eller att den "sweetspot" där man har högst energieffektivitet hamnar ovanför det område som datorn normalt sett drar och att det då blir ineffektivt även om själva aggregatet är bra.

Permalänk
Medlem

Antingen har din kompis fel eller så har ni misstolkat varandra. Finns ingen max-gräns för hur starkt nätagg du kan köra.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Din vän har helt fel. Du behöver köpa ett nätaggregat som har mer effekt (Watt) än vad datorns komponenter tillsammans förbrukar vid max belastning.

Det vill säga, om moderkortet drar 20w, GPUn drar 200W och CPUn drar 90W behöver du alltså ett nätaggregat på allra minst 310W. Du bör dock ha en marginal på åtminstone 25%.

Förtydligande: siffrorna ovan var ett exempel. DU behöver själv ta reda på lämplig effekt genom att gå igenom och summera alla dina komponenters effektbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Hej!
Planerar att köpa ett nytt nätaggregat tillsammans med ett nytt grafikkort (MSI RTX 2070 om ni undrar). Pratade med en vän om detta, men han sa då att nätaggat endast kunde ha så många watt som motherboarden kunde klara av. Jag letade efter produktspecifikationer på mben men kunde inte hitta någon information som tydde på en max watt. Är det något jag missat? Är motherboarden ens beroende av nätaggen?

Som du redan fått reda på har din kompis fel, det finns ingen maxgräns för vilket nätagg du kan välja.

Tittar man på 2070 korten så finns där en rekommenderad gränsa för natagg om 550W, denna rekommendation är för hela systemet om du inte har någon/några enheter inkopplade som är extremt effektkrävande.
Så har du en normal dator skulle jag rekommendera ett 650W nätagg, då får du lite marginal.
Vill du köra större så funkar det också, men du bör absolut inte gå under 550W.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Som du redan fått reda på har din kompis fel, det finns ingen maxgräns för vilket nätagg du kan välja.

Tittar man på 2070 korten så finns där en rekommenderad gränsa för natagg om 550W, denna rekommendation är för hela systemet om du inte har någon/några enheter inkopplade som är extremt effektkrävande.
Så har du en normal dator skulle jag rekommendera ett 650W nätagg, då får du lite marginal.
Vill du köra större så funkar det också, men du bör absolut inte gå under 550W.

Ok. Tänker att jag köper mig en Corsair CX650M.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill man dessutom inte höra något fläktljud alls från nätagget så köper man ett med ännu mer effekt så att fläkten aldrig går igång oavsett vad man gör på datorn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Rekommenderar något av dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912058

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4398209

Seasonicen är 20mm kortare så om man har litet chassi kan det vara trevligt.

Köp ett agg med kvalité när du ändå köper. Kostar inte mycket mer och båda dessa aggen har 10 års garanti. Så det går njuta av de länge .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Ok. Tänker att jag köper mig en Corsair CX650M.

Corsairs CX serie har varit ganska problemfylld, visserligen blev den bättre i den modulära varianten du nämner, men jag hade nog hellre valt att lägga till några hundringar och tagit ett som är minst "gold" klassat.
Ex. något av dom ovan.