Vart Ska man köpa windows 10 för så billigt som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vad är det för skillnad på en äkta och oäkta Windows 10 version för en som inte är så insatt?
Sett flera länka till ebay bl a https://www.ebay.com/itm/INSTANT-WINDOWS-10-PROFESSIONAL-PRO-...

Jag vill ju för det mesta ha the real deal så det "inte" blir några problem som kan uppstå ifall du inte köper riktiga grejer. Kan man förstöra systemet på något sätt ifall man köper det på ebay t ex och är det svenska språket på den versionen?

Till skillnad från tidigare så kan man lägga till ett obegränsat antal språkpaket, det är inte knutet till versionen man köper.

Permalänk
Medlem

Billigast ? Köra med en W7 nyckel, så många gamla datorer som slänges med fungerade nycklar som inte används längre.

Permalänk
Medlem

En sak till som du har med en oaktiverad W10 är en text i nedre högra hörnet av skärmen, som hela tiden ligger överst. I spel, när du ser på film eller vad som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är inte mer legit att köpa en kopia från Ebay än Kinguin. På Kinguin kan man även betala lite extra för att få en garanti att det ska fungera, då får du ersättning om din nyckel inte fungerade, i form av ny nyckel skulle jag tro. Vill man ha retail så får man lägga en tusenlapp då, men förstår att det är surt att det ska kosta såpass speciellt när du tekniskt sett kan använda W10 lagligt helt gratis om du tål ett litet vattenmärke nere i hörnet (skall finnas sätt att ta bort det också men inte säker på om det går)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det är inte mer legit att köpa en kopia från Ebay än Kinguin. På Kinguin kan man även betala lite extra för att få en garanti att det ska fungera, då får du ersättning om din nyckel inte fungerade, i form av ny nyckel skulle jag tro.

Kinguin och deras garanti är ändå något du betalar extra för. Med garantin inkluderat så går väl Win10 på närmare 300kr?
Ebay har också garantier, du kan klaga till support om nyckeln inte fungerar och säljaren vägrar skicka en ny nyckel.
Du kan dessutom köpa 5-6 nycklar på Ebay innan du kommer upp i samma kostnad som Kinguin.
Känns inte värt att betala 6 gånger så mycket, utan att ha direkt bättre garanti, pris eller ursprung för koden.

Som att välja mellan 2 lika risiga volvos med exakt samma fel, färg etc. men du väljer att köpa den för 10,000kr istället för den för 1.700kr, bara för att den kostar mer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det är inte mer legit att köpa en kopia från Ebay än Kinguin. På Kinguin kan man även betala lite extra för att få en garanti att det ska fungera, då får du ersättning om din nyckel inte fungerade, i form av ny nyckel skulle jag tro. Vill man ha retail så får man lägga en tusenlapp då, men förstår att det är surt att det ska kosta såpass speciellt när du tekniskt sett kan använda W10 lagligt helt gratis om du tål ett litet vattenmärke nere i hörnet (skall finnas sätt att ta bort det också men inte säker på om det går)

"Lagligt helt gratis"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Kinguin och deras garanti är ändå något du betalar extra för. Med garantin inkluderat så går väl Win10 på närmare 300kr?
Ebay har också garantier, du kan klaga till support om nyckeln inte fungerar och säljaren vägrar skicka en ny nyckel.
Du kan dessutom köpa 5-6 nycklar på Ebay innan du kommer upp i samma kostnad som Kinguin.
Känns inte värt att betala 6 gånger så mycket, utan att ha direkt bättre garanti, pris eller ursprung för koden.

Som att välja mellan 2 lika risiga volvos med exakt samma fel, färg etc. men du väljer att köpa den för 10,000kr istället för den för 1.700kr, bara för att den kostar mer?

Köp på Ebay då, menar bara att Ebay inte är mer (eller mindre) legit än Kinguin. Har inte handlat på Ebay på länge och har aldrig behövt använda deras support så har ingen erfarenhet av hur bra den är.

Skrivet av evil penguin:

"Lagligt helt gratis"?

Ja det är lagligt, du stjäl ingen kopia och det är gratis att köra ett oaktiverat Windows 10, med nackdelen som jag beskrev då. Bara att ladda hem ISO från Microsofts egna hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ja det är lagligt, du stjäl ingen kopia och det är gratis att köra ett oaktiverat Windows 10, med nackdelen som jag beskrev då. Bara att ladda hem ISO från Microsofts egna hemsida

Jag förstår inte alls det resonemanget. Man kör då Windows 10 utan att ha en giltig licens, det är väl allt man behöver konstatera?

Jag tror det handlar om är det vanliga missförståndet som dyker upp i alla trådar av det här slaget (på tok för vanliga, i mitt tycke), alltid folk som hävdar att bara för att något går att göra så är det tillåtet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Köp på Ebay då, menar bara att Ebay inte är mer (eller mindre) legit än Kinguin. Har inte handlat på Ebay på länge och har aldrig behövt använda deras support så har ingen erfarenhet av hur bra den är.

Jo, visst får folk spendera procentuellt mycket mer pengar för exakt samma produkt om man vill, utan någon fördel med det. Tycker bara att det verkar rätt onödigt.

Skrivet av evil penguin:

Jag tror det handlar om är det vanliga missförståndet som dyker upp i alla trådar av det här slaget (på tok för vanliga, i mitt tycke), alltid folk som hävdar att bara för att något går att göra så är det tillåtet.

Ja, du är fullt tillåten att ladda ner Windows 10, direkt från Microsofts egna hemsida och använda det med knappt inga nackdelar, helt utan att aktivera det alls. Det är tillåtet att göra så, det finns ingen begränsning på hur länge du kan köra utan en nyckel eller liknande så som Windows har fungerat med tidigare versioner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Se punkt 5: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us...
TLDR: nej man får inte använda windows utan att authentisera den med giltlig nyckel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Se punkt 5: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us...
TLDR: nej man får inte använda windows utan att authentisera den med giltlig nyckel

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, okej. Du har tekniskt sett rätt. Men i praktiken fortfarande fel. Din dator blir inte låst, får inte upp en varning efter 30 dagar att du måste aktivera Windows etc som i tidigare versioner.
I praktiken, så utöver ett vattenmärke i nedre högra hörnet, samt att du inte kan göra ändringar under "personalize", så är det absolut ingen skillnad mellan om du använder en riktigt nyckel, cracks för att få Windows 10 att verka aktiverat, eller inte använder någon nyckel alls.

Microsoft kan så klart ändra sig i framtiden, det är nog därför den regeln finns där från första början, "utifall att". Men i dagsläget, och sedan Windows 10 släpptes, så har det fortfarande varit fullt tillåtet att använda Windows 10, helt utan nyckel och helt utan konsekvenser förutom de 2 mindre detaljerna jag nämnde innan. Microsoft har inte gjort något för att förhindra att folk använder Win 10 utan att aktivera, på flera år, vilket i praktiken betyder att dom tillåter folk att göra så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Ja, du är fullt tillåten att ladda ner Windows 10, direkt från Microsofts egna hemsida och använda det med knappt inga nackdelar, helt utan att aktivera det alls. Det är tillåtet att göra så, det finns ingen begränsning på hur länge du kan köra utan en nyckel eller liknande så som Windows har fungerat med tidigare versioner.

En av "begränsningarna" är väl just att det efter ett tag läggs upp en text nere i högra hörnet som säger att Windows inte är aktiverat (diplomatiskt sätt att säga "vi misstänker att du inte har någon licens").

Det du säger nu understryker bara vad jag noterade tidigare, att jag tror du förväxlar "vad man kan göra" med "vad man får göra", det är två olika saker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En av "begränsningarna" är väl just att det efter ett tag läggs upp en text nere i högra hörnet som säger att Windows inte är aktiverat (diplomatiskt sätt att säga "vi misstänker att du inte har någon licens").

Ja, jag nämnde begränsningarna som finns i min post ovan din.

Skrivet av evil penguin:

Det du säger nu understryker bara vad jag noterade tidigare, att jag tror du förväxlar "vad man kan göra" med "vad man får göra", det är två olika saker.

Nja, jag tycker inte att jag förväxlar något. Windows 10 släpptes i Juli 2015, alltså nästan 4 år sedan.
Även om dom i sitt användaravtal har en "regel" som säger att man inte "får" använda Win 10 utan licens, så är det ju ändå så i praktiken att dom tillåter folk att göra det. Det kan hända att dom någon gång i framtiden väljer att inaktivera folks Windows som inte har aktiverat sin installation, men det är inget dom har gjort än så länge vad jag vet.
Alltså vidhåller jag fortfarande, att trots deras licensavtal, så har dom aktivt valt att tillåta folk att använda Windows 10 utan en aktiv licens. Dom tillåter alltså det = man får göra så. "Kan göra så" antyder att det funkar om du har tur, typ.
Du "kan" köra över hastighetsgränsen, men blir du klockad så åker du på böter/förlorat körkort/fängelse, eftersom att man inte "får" köra för fort. Microsoft kan utan tvekan se exakt vilka som inte har aktiverat sitt Windows, men har aktivt valt att inte på något sätt "straffa" de som gör det. I snart 4 år har man kunnat använda Windows 10, utan några andra begränsningar än just vattenmärket i nedre högra hörnet samt att du inte kan ändra saker i "personalize" menyn, som finns där från dag 1.

I tidigare versioner av Windows så har saker fungerat annorlunda. Du har kunnat använda Windows som "trial" i 30 dagar, som du kunnat förlänga till 120 dagar, därefter så startar Windows automatiskt om var 20e minut tills att du skaffar en giltig produktnyckel. Inget sådant finns i Windows 10.

Nu är detta specifika ämne kanske inte helt OnT, så detta blir min sista reply i tråden, jag har sagt mitt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Ja, jag nämnde begränsningarna som finns i min post ovan din.

Nja, jag tycker inte att jag förväxlar något. Windows 10 släpptes i Juli 2015, alltså nästan 4 år sedan.
Även om dom i sitt användaravtal har en "regel" som säger att man inte "får" använda Win 10 utan licens, så är det ju ändå så i praktiken att dom tillåter folk att göra det. Det kan hända att dom någon gång i framtiden väljer att inaktivera folks Windows som inte har aktiverat sin installation, men det är inget dom har gjort än så länge vad jag vet.

Det är ju just det här jag säger. Man KAN, men man FÅR inte. Du menar att eftersom man kan så får man.

Skrivet av Zyie:

Alltså vidhåller jag fortfarande, att trots deras licensavtal, så har dom aktivt valt att tillåta folk att använda Windows 10 utan en aktiv licens. Dom tillåter alltså det = man får göra så. "Kan göra så" antyder att det funkar om du har tur, typ.

Det här förstår jag inte alls. "Kan" åsyftar att det rent praktiskt går, inte att "det kanske går om man har tur".
Det verkar som att du menar att "de tillåter det" trots att de Windows säger "du får inte", så jag antar att du då menar just att det rent praktiskt går.
Och isf sätter du ju här uttryckligen likhetstecken mellan att det praktiskt går att göra och att man får, vilket är precis vad jag sa redan från början att du verkade göra.

Skrivet av Zyie:

Du "kan" köra över hastighetsgränsen, men blir du klockad så åker du på böter/förlorat körkort/fängelse, eftersom att man inte "får" köra för fort. Microsoft kan utan tvekan se exakt vilka som inte har aktiverat sitt Windows, men har aktivt valt att inte på något sätt "straffa" de som gör det. I snart 4 år har man kunnat använda Windows 10, utan några andra begränsningar än just vattenmärket i nedre högra hörnet samt att du inte kan ändra saker i "personalize" menyn, som finns där från dag 1.

I tidigare versioner av Windows så har saker fungerat annorlunda. Du har kunnat använda Windows som "trial" i 30 dagar, som du kunnat förlänga till 120 dagar, därefter så startar Windows automatiskt om var 20e minut tills att du skaffar en giltig produktnyckel. Inget sådant finns i Windows 10.

Är implikationen då att om det inte är fartkontroll idag så får man köra vilken hastighet man vill? Det låter lite som att det blir slutsatsen om man accepterar detta resonemang...

Skrivet av Zyie:

Nu är detta specifika ämne kanske inte helt OnT, så detta blir min sista reply i tråden, jag har sagt mitt.

Låter vettigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Går att få gratis via högskola

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju just det här jag säger. Man KAN, men man FÅR inte. Du menar att eftersom man kan så får man.

Alltså, du har rätt i sak, men är det inte lite meningslöst paragrafrytteri att påpeka detta i inlägg efter inlägg? Jag tror inte TS är det minsta intresserad av en filosofisk diskussion om huruvida det är moraliskt rätt eller fel att köra Windows utan nyckel när MS uppenbarligen tycker (i handling om än inte i licensavtalet) att det är helt OK.

I verkligheten har MS inte varit intresserad av att upprätthålla någon sorts kontroll över Windows för privatpersoner på många år. De vill inte att man kör cracks och liknande eftersom detta leder till ouppdaterade installationer som kan sprida infektioner men jag har t.ex. personligen flyttat OEM-installationer av både Vista ,7 och 8 genom att ringa MS automatiska tjänst och få en ny produktnyckel uppläst. Detta ska man inte heller få göra enligt licensavtalet men uppenbarligen vill MS ändå tillhandahålla tjänsten.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Hej, en fråga till LinusTechtips var "Varför aktiverar du inte Windows10" Han gav ut flera anledningar och sen sa han att man kunde använda Windows10 och att man även tilläts att göra det med att trycka på "Skip" där man behövde trycka in license key.
Sen vetefan om man bara fick testa den eller använda den så.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Pundare.se är ganska bra också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301230:

Köp inte windows!
Skaffa ett linux-distro istället!
Det finns ofta inget spyware, det är mer stabilt, du väljer när du ska uppdatera!
Du väljer look and feel, funktioner, applikationer, mm.
Det är lättare än man tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag stödjer Linux principiellt, men praktiskt så är det mesta i spelväg lättare att sparka igång i Windows utan emulatorer, lagerkompatabilitetsprogram etc. Dessutom så kan det ju vara så att man har Windows program som man faktiskt behöver, eller använder Windows för att man tycker om det

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Fick Köpa en win 10 pro retail för 365:- från MS support när min gamla win 8.2 retail till win 10 uppgradering inte längre ville aktivera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag stödjer Linux principiellt, men praktiskt så är det mesta i spelväg lättare att sparka igång i Windows utan emulatorer, lagerkompatabilitetsprogram etc. Dessutom så kan det ju vara så att man har Windows program som man faktiskt behöver, eller använder Windows för att man tycker om det

Man kan köra många Windows-program via programmet wine, utan prestandaförlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Man kan köra många Windows-program via programmet wine, utan prestandaförlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men kommer just DET programmet som man behöver att fungera?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Enligt Microsofts EULA/ToS om du aktiverar Windows med en licens som inte motsvarar din situation bryter du mot EULA/ToS. I dem flesta situationer vi pratar om här skulle "retail" licens gälla, den vanliga tusenlapp+ licens man kan köpa i Sverige. I de där situationer är de ebay/g2a/kinguin licenser lika "laglig" som pirat Win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@evil penguin: Hej, en fråga till LinusTechtips var "Varför aktiverar du inte Windows10" Han gav ut flera anledningar och sen sa han att man kunde använda Windows10 och att man även tilläts att göra det med att trycka på "Skip" där man behövde trycka in license key.
Sen vetefan om man bara fick testa den eller använda den så.

Blev lite nyfiken och fann https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ, är det den videon du syftar på?

Där visar han ju att de har köpt Windows-licenser till testmaskinerna (det som spelar roll), de skippar bara aktiveringsprocessen (trots att de har licenser med nycklar som skulle fungera utmärkt!) eftersom det bara blir mer strul med omaktiveringar när de byter hårdvarukomponenter hela tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså, du har rätt i sak, men är det inte lite meningslöst paragrafrytteri att påpeka detta i inlägg efter inlägg? Jag tror inte TS är det minsta intresserad av en filosofisk diskussion om huruvida det är moraliskt rätt eller fel att köra Windows utan nyckel när MS uppenbarligen tycker (i handling om än inte i licensavtalet) att det är helt OK.

Du har nog rätt i att jag borde ha lämnat den där diskussionen som ändå bara gick i cirklar.

Om jag ska analysera min egen tjurskallighet lite så landar jag i detta:
Jag gillar inte DRM. Det stör mig därmed lite extra när folk på fullaste allvar hävdar att ett mindre aggressivt DRM-system (något jag ser som en förändring i en bra riktning) betyder att man nu *får* köra utan någon licens (trots att Windows säger ifrån).

No good deed goes unpunished, som de säger...

Skrivet av Hulle:

I verkligheten har MS inte varit intresserad av att upprätthålla någon sorts kontroll över Windows för privatpersoner på många år. De vill inte att man kör cracks och liknande eftersom detta leder till ouppdaterade installationer som kan sprida infektioner men jag har t.ex. personligen flyttat OEM-installationer av både Vista ,7 och 8 genom att ringa MS automatiska tjänst och få en ny produktnyckel uppläst. Detta ska man inte heller få göra enligt licensavtalet men uppenbarligen vill MS ändå tillhandahålla tjänsten.

Vad gäller det senare så handlar det väl om att man får den nya nyckeln genom att gå igenom en process för scenariot att man reparerat den befintliga licensierade datorn? (Vilket det förstås fuskats med, men det är ju samma diskussion som cirklar kring kan≠får igen.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså, du har rätt i sak, men är det inte lite meningslöst paragrafrytteri att påpeka detta i inlägg efter inlägg? Jag tror inte TS är det minsta intresserad av en filosofisk diskussion om huruvida det är moraliskt rätt eller fel att köra Windows utan nyckel när MS uppenbarligen tycker (i handling om än inte i licensavtalet) att det är helt OK.

I verkligheten har MS inte varit intresserad av att upprätthålla någon sorts kontroll över Windows för privatpersoner på många år. De vill inte att man kör cracks och liknande eftersom detta leder till ouppdaterade installationer som kan sprida infektioner men jag har t.ex. personligen flyttat OEM-installationer av både Vista ,7 och 8 genom att ringa MS automatiska tjänst och få en ny produktnyckel uppläst. Detta ska man inte heller få göra enligt licensavtalet men uppenbarligen vill MS ändå tillhandahålla tjänsten.

/hulle.

Går givetvis utmärkt att uppdatera Windows även om det är crackat, även om vissa metoder kräver att det förnyas (precis som vissa äkta licenser kräver). Generellt går det att få Windows aktiverat med en digital licens utan att ha någon licensnyckel också, då krävs ingen som helst crack när du väl nått det steget utan Microsoft känner igen hårdvaran och aktiverar åt dig.

Hur man kör olicensierat får däremot inte diskuteras i forumet, så hur man köper en MSDN/Imagine eller MAK-nyckel blir också en tröttsam diskussion, vill du köra Windows olicensierat behöver du inte betala för verksamheten som stjäl dessa nycklar från universitet/högskolor/studenter och företag. Ingen licens som säljs till avsevärt lägre pris än Microsofts och dess officiella kanaler tar är en retail-licens, t.ex. kostar en Windows 10 Home ESD-licens 1088 RMB i Kina vilket är drygt 1460 SEK och Microsoft har ingen regional prissättning. MSDN och Imagine-nycklar fungerar dock precis som retail-nycklar, Imagine-nycklar för Windows kräver däremot att du har en underliggande kvalificerad licens så det handlar inte om några retail-licenser som säljs vidare och är okej att använda på en dator utan operativsystem.

Microsoft tycker inte det är helt ok, därför nycklar som försvunnit ut på marknaden ibland upphävs, men de kommer givetvis inte göra något som drabbar alla deras betalande kunder, så som deras OEM och företagskunder. Just privatpersoner finns det inga medel att sätta dit för att köra olicensierad programvara heller, de kan inte komma och göra inventeringar så som sker ute på företag och de kommer inte kunna samla in bevis för att dra privatpersoner till rätten civilt. Fast vad allt det betyder är att du inte behöver någon licensnyckel alls, en privatperson kommer aldrig bli tvingad att redovisa att de köpt en licens. Enligt upphovsrättslagen får du t.o.m. distribuera cracks, då de som köpt programvaran får gå runt skydden till skillnad från förbudet att gå runt skydden på musik/eböcker/filmer. Har du t.ex. köpt en programvara för år sedan där nu aktiveringsservrarna stängt ner är det helt okej att använda en crack för att aktivera och fortsätta använda programvaran du har förvärvat en licens för att använda.

Permalänk
Medlem

Legal version på fulversion

Hej, jag har en fulversion av W10 Home. Jag får nu varningar om att jag måste aktivera inom 14 dagar.

Hur gör jag? Om jag köper en legal version på USB, måste jag då installera om på nytt? Eller räcker det om jag skriver in produktnyckeln från den legala?

Fungerar det om jag köper en CD key från Gamivo.com för knappt en hundring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turing:

Hej, jag har en fulversion av W10 Home. Jag får nu varningar om att jag måste aktivera inom 14 dagar.

Hur gör jag? Om jag köper en legal version på USB, måste jag då installera om på nytt? Eller räcker det om jag skriver in produktnyckeln från den legala?

Fungerar det om jag köper en CD key från Gamivo.com för knappt en hundring?

Räcker att skriva in den nya vad jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@turing: Borde funka med en nyckel för en hunka. i värsta fall går du 100kr back.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

FYI det går utmärkt att aktivera med W7-nycklar fortf.

Visa signatur

It’s more fun to compute.