Permalänk
Medlem

Nybyggd dator - får ingen bild

Hej,

Har precis byggt ihop en dator bestående av följande nya komponenter

  • Chassi

  • Moderkort

  • CPU

  • RAM

Grafikkort och PSU har jag sedan innan.
När jag startar datorn får jag ingen bild. Har chassit öppet och kan observera följande:
1. Grafikkortet lyser och snurrar. LEDs på kortet lyser även när strömmen ej är inkopplad till kortet.
2. Fläkt till CPU-kylare snurrar.
3. Chassifläktar snurrar.
4. Mus och tangentbord inkopplade via USB lyser inte.

Först trodde jag strömmen var problemet men såg sedan att grafikkortet lyste och alla fläktar snurrade. Vet nämligen av erfaranhet att 24-pinskontakten till mitt nätaggregat är riktigt trög (var samma på förra datorn) och att man behöver trycka ner den med enorm kraft för att den ska låsa fast med haken. Har inte tryckt ned den så långt nu då jag helt enkelt inte vågat. Handlar om ca 0,5-1 mm som är kvar för att den ska låsa sig/klicka i. Kan det vara problemet? Systemet får ju ström?

Jag har testat:
1. Koppla in skärm till både moderkort och grafikkort (via DVI dual)
1. Byta kanaler på RAM

Fler förslag?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Du måste specificera vilka komponenter det faktiskt är du har, så vi kan börja med det mest grundläggande. D.v.s. att komponenterna faktiskt är kompatibla med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du måste specificera vilka komponenter det faktiskt är du har, så vi kan börja med det mest grundläggande. D.v.s. att komponenterna faktiskt är kompatibla med varandra.

Moderkort: ASUS PRIME B450M-A
CPU: Ryzen 5 2600
CPU-kylare: Arctic Cooling Freezer 33 Plus
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance PLX 3200 MHz DDR4
Chassi: Fractal Design Define Mini C

PSU: Corsair CX600M
GPU: MSI GTX 1080
SDD: 250 GB Samsung EVO 850, 120 GB Kingston

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Förr eller senare kommer dun 24pin att hoppa ut, tryck ner den ordentligt och testa starta datorn igen.

DVI-kabeln är kopplad till grafikkortet och inte till moderkortet? (Bara för att utesluta felkällor)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har moderkortet senaste bios? Kanske sådant kort som inte stödjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har moderkortet senaste bios? Kanske sådant kort som inte stödjer

Vet inte. Hur kollat jag upp det? Och hur uppdaterar jag om jag inte har någon skärm?

Kan även lägga till att en gul lampa på baksidan av moderkortet lyser.
LED på uttag för ethernet lyser inte heller apropå I/O-panelen och mus/tangentbord.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: Ok, bra, de komponenterna ska vara kompatibla med varandra. Eftersom moderkortet är ett B450-moderkort så ska det inte krävas någon BIOS-uppdatering för att det ska fungera med en 2600.

Förutom 24-pin, har du även kopplat in 8-pin till moderkortet? Annars brukar man få precis de symptomen, d.v.s. att alla fläktar går igång men inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@simon15: Ok, bra, de komponenterna ska vara kompatibla med varandra. Eftersom moderkortet är ett B450-moderkort så ska det inte krävas någon BIOS-uppdatering för att det ska fungera med en 2600.

Förutom 24-pin, har du även kopplat in 8-pin till moderkortet? Annars brukar man få precis de symptomen, d.v.s. att alla fläktar går igång men inget mer.

8-pins EATX12V brevid CPU är inkopplad.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Vet att jag i söndags hade lite konstiga ljud från datorn, lät som att en fläkt gick på högvarv. Hände två gånger och stängde omedelbart av datorn när det hände.
Trodde att det var CPU-kylaren till gamla processorn så tänkte att jag ändå har köpt ny processor. Kan det ha varit nätaggregatet? Hur beter sig nätagg när de är på väg att ge upp?
Kan nätagget nu ge tillräckligt med ström för att starta chassi- och CPU-fläkt men inte CPU etc?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har provat byta plats på RAM etc, tagit in och ut strömkontakten till CPU för att dubbelkolla glapp. Ingen skillnad.
Sen provade jag reseta BIOS genom att rensa CMOS med en skruvmejsel. Startade datorn och den hittar både USB-enheter och skärm.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat så att du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte till moderkortet?
Testa att köra med bara en ramsticka, fungerar det inte så testa den andra ramstickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Har du dubbelkollat så att du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte till moderkortet?
Testa att köra med bara en ramsticka, fungerar det inte så testa den andra ramstickan.

Testade såklart båda. Testade även att köra med olika antal RAM-stickor i olika kanaler. Men hittade som sagt lösningen (inlägget ovan) och fick igång datorn, har dock ingen aning om vad som var problemet.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: Trodde inte särskilt hårt på lösningen, men den var värt att lyfta förr eller senare i tråden.

Din dator beter sig på samma sätt som en dator jag byggde där jag brickade moderkortet. Det som hände mig var att en av mina RAM stickor var defekt, så under Bios uppdateringen så krashade datorn och efteråt så fungerade den precis som du beskriver dvs allt började snurra/lysa men ingen bild. Någon chans att det var ett returexemplar av moderkort som du fått?

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Ok konstigt. Min verkar dock som sagt fungera nu efter att jag återställde BIOS genom att reseta CMOS med skruvmejsel.
Enda som krånglar nu är fläkten till CPU-kylaren men tror det mer har att göra med fläktens semi-passiva kylning som behöver lite optimering i BIOS. Så får se om jag lyckas råda bot på CPU-kylaren ikväll, annars kanske det tyder på något annat fel på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz