Sonys spelströmningstjänst Playstation Now kommer till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Sonys spelströmningstjänst Playstation Now kommer till Sverige

Fem år efter den ursprungliga lanseringen släpps Sonys speltjänst Playstation Now i Sverige. Genom den blir det möjligt att strömma konsolexklusiva speltitlar på PC/Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske ska ta och testa The Last of Us när det kommer till PC

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hjälper grafikkort prestandan eller är det helt internet baserat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var inte alls sålänge sedan som jag gjorde detektivarbete på google för att se hur statusen är med PS Now till sverige.

Eftersom man inte har PS, så hade det varit kul att faktiskt få testa de låsta ps titlarna på datorn. Tex Red dead redemption.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Var inte alls sålänge sedan som jag gjorde detektivarbete på google för att se hur statusen är med PS Now till sverige.

Eftersom man inte har PS, så hade det varit kul att faktiskt få testa de låsta ps titlarna på datorn. Tex Red dead redemption.

Ska du spela första RDR så är Xbox 360 versionen mycket bättre när det kommer till prestanda och utseende. Kör du det på en One X Höjs upplösningen från 1280x720 till 4k. Men då utgår jag ifrån att Playstation now spelen presterar och ser ut som på original konsolen. Går dock inte köra på PC om du inte redan äger en Xbox.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Allt händer i servrarna. Så du kommer kunna spela på en brödrost så länge den har bra internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kanske ska ta och testa The Last of Us när det kommer till PC

Jag med. Det finns ett par spel i deras bibliotek som jag gärna hade provat på. Om det fungerar som jag tror - dvs, att datorns grafikkort inte gör något - hade det passat utmärkt att ta i sommar när jag inte är hemma och kan spela på den stationära. En bärbar, en handkontroll och ett nätverk kan jag ju fixa ändå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du spela första RDR så är Xbox 360 versionen mycket bättre när det kommer till prestanda och utseende. Kör du det på en One X Höjs upplösningen från 1280x720 till 4k. Men då utgår jag ifrån att Playstation now spelen presterar och ser ut som på original konsolen. Går dock inte köra på PC om du inte redan äger en Xbox.

äh får leva med att de är kanske lite sämre kvalité, bara nöjd att det faktiskt går att testa spelen utan att behöva köpa en konsol för det.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hjälper grafikkort prestandan eller är det helt internet baserat?

Skickades från m.sweclockers.com

Hela poängen med att streama spelen är att din dator inte ska spela någon större betydelse sålänge du kan avkoda video-strömmen tillräckligt snabbt.

Permalänk
Medlem

Först betala för konsol, sen betala för spel.. so far fine. Men betala för Playstation Now.. Dra åt pipsvängen.

PC <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Streama spel från molnet = det ultimata DRM'et. Skulle inte förvåna mig om vi får se spel som släpps exklusivt på streaming-tjänster en inte så vacker dag.

Ironiskt nog kan det också vara genombrottet för gaming på Linux, dels eftersom spelen streamas från Linux-servrar, och dels för att det kommer bli enkelt att streama till vilken plattform som helst.

Sen om alla ska sitta och spela spel som streamas från molnet så kommer internet kollapsa under de extrema bandbreddskraven, men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Först betala för konsol, sen betala för spel.. so far fine. Men betala för Playstation Now.. Dra åt pipsvängen.

PC <3

Nej alltså, kolla här.
Du behöver ingen konsol alls, det enda du behöver är playstation now, som kostar mindre än 100kr per månad för massa spel. Och då kan du spela på din dator tex!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SCORPIUS:

Först betala för konsol, sen betala för spel.. so far fine. Men betala för Playstation Now.. Dra åt pipsvängen.

PC <3

Du får nog läsa igen. Hela grejen är att man inte behöver köpa varken konsol eller spel utan kan streama spelen till tex en pc.

Edit: tvåa på pucken

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@klotim: @NordhNet

Aha, det är en annan sak ja.
Men, finns det många spel som är gratis där? Eller köper jag ett spel till PS4 och betalar sen för att spela det på min PC?
Mitt senaste PS var PS 1 så jag har inte helt koll på hur det där funkar ^^

(Jag är bara väldigt emot att betala för spel sen behöva betala för att spela dom)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SCORPIUS:

@klotim: @NordhNet

Aha, det är en annan sak ja.
Men, finns det många spel som är gratis där? Eller köper jag ett spel till PS4 och betalar sen för att spela det på min PC?
Mitt senaste PS var PS 1 så jag har inte helt koll på hur det där funkar ^^

(Jag är bara väldigt emot att betala för spel sen behöva betala för att spela dom)

Du betalar en månadskostnad (99:-?) så får du tillgång till en massa spel. Tänk dig Netflix fast bättre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dr904:

@Swedman18: Allt händer i servrarna. Så du kommer kunna spela på en brödrost så länge den har bra internetuppkoppling.

Eller en potatis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Var intresserad när jag läste att det kommer. Mindre sugen när jag läste på Playstations sida att man måste ha kontroll även på pc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Var intresserad när jag läste att det kommer. Mindre sugen när jag läste på Playstations sida att man måste ha kontroll även på pc

Skickades från m.sweclockers.com

vad menar du?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av klotim:

vad menar du?

att du inte kan spela med mus o tangentbord utan ska koppla in en dualshock 4 för att spela. Alternativt kompatibla spelkontroller...fortfarande kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

att du inte kan spela med mus o tangentbord utan ska koppla in en dualshock 4 för att spela. Alternativt kompatibla spelkontroller...fortfarande kontroll

smaksak isåfall, jag föredrar att använda min xbox dosa till så många spel som möjligt (förutom fps spel).

åh andra sidan, så kanske man föredrar att ha en kontroll om man tänker att man faktiskt ändå bara betalar mindre än 100kr per månad för en stor drös av spel.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av klotim:

smaksak isåfall, jag föredrar att använda min xbox dosa till så många spel som möjligt (förutom fps spel).

åh andra sidan, så kanske man föredrar att ha en kontroll om man tänker att man faktiskt ändå bara betalar mindre än 100kr per månad för en stor drös av spel.

jag har också en xbox kontroll till vissa spel, men ska jag köra typ last of us, vilket jag framförallt vill, så föredrar jag definitivt mus & tbord. Min pc är min huvudsakliga spelmaskin därför att mus & tbord känns bäst enligt mig, oavsett vad tjänsten kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

jag har också en xbox kontroll till vissa spel, men ska jag köra typ last of us, vilket jag framförallt vill, så föredrar jag definitivt mus & tbord. Min pc är min huvudsakliga spelmaskin därför att mus & tbord känns bäst enligt mig, oavsett vad tjänsten kostar.

Säger inte emot dig, men tänk på att det här är konsol-spel som streamas, och flera av dem exklusiva. The last of us har alltså aldrig utvecklats med annat än dual shock i åtanke, så vem skulle lägga in stöd för mus och tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Först betala för konsol, sen betala för spel.. so far fine. Men betala för Playstation Now.. Dra åt pipsvängen.

PC <3

Som jag förstått det så tar du bort kostnaden för konsolen och spelen ur ekvationen, en konsol säger vi kostar 3500 kr + ett spel som går på 500 kr = 5000 i engångskostnad. Lika mycket som 4-5 år skulle kosta och då har man bra många fler spel att välja bland.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Stömmade spel, (musik och film) i all ära. Men när det gäller de bättre eller åtminstone de allra bästa spelen t.ex. så tycker åtminstone jag att det är kul att faktiskt äga spelet i fråga, för tänk om streamingtjänsten väljer att ta bort spelet för gott? Hoppas verkligen att utvecklingen inte går åt det hållet att man för eller senare inte ens kan köpa dessa produkter.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Kul att dom tar betalt för det, det är din konsol, ditt internet som får göra allt jobbet.
Om jag inte har fel så har xbox samma sak fast helt gratis (dock aldrig testat).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kul att dom tar betalt för det, det är din konsol, ditt internet som får göra allt jobbet.
Om jag inte har fel så har xbox samma sak fast helt gratis (dock aldrig testat).

Microsofts Game Pass kostar 99/månad*. EA Access kostar 40/månad. Origin Access kostar 40/månad och Origin Access Premier kostar 149/månad.

Ingen av ovanstående strömmar spel utan man installerar och spelar lokalt.

För några månader sedan lade Playstation Now till stöd så man kan installera och spela ps4 och ps2 spel lokalt på en ps4 som vanligt.

Finns Geforce Now i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Microsofts Game Pass kostar 99/månad*. EA Access kostar 40/månad. Origin Access kostar 40/månad och Origin Access Premier kostar 149/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu pratar vi om Spel streaming.

Fast OT jag har aldrig betalt över 20kr för gamepass, just saying. Finns på typ alla key sidor för minst halva priset

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast nu pratar vi om Spel streaming.

Fast OT jag har aldrig betalt över 20kr för gamepass, just saying. Finns på typ alla key sidor för minst halva priset

Om vi pratar streaming så har väl inte Xbox Game Pass någon streaming än? Microsoft har sagt att de jobbar med att utveckla xCloud, en streaming-tjänst som kommer lanseras i framtiden.

Google jobbar också på en streaming-tjänst och hade en beta med Assassins Creed nyligen. För en vecka sedan rapporterades rykten om att Amazon utvecklar en streaming-tjänst för spel. EA har sagt att arbetar med deras streaming-tjänst Project Atlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

att du inte kan spela med mus o tangentbord utan ska koppla in en dualshock 4 för att spela. Alternativt kompatibla spelkontroller...fortfarande kontroll

Det finns program för att emulera kontroll med mus och tangentbord, vet inte hur bra de funkar i praktiken, men det sköna med att det är på PC är att det finns ju program för allt.

Förresten, borde inte detta påverka konsolförsäljningen ganska drastiskt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hakd:

Kul att dom tar betalt för det, det är din konsol, ditt internet som får göra allt jobbet.
Om jag inte har fel så har xbox samma sak fast helt gratis (dock aldrig testat).

Njae, en del av grejen är ju att du inte behöver någon konsol. Men att det kräver bandbredd är ju sant

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord