Permalänk
Medlem

Kan man få tag på en f-splitter från CH fortfarande, nån som vet?

Jag har en gammal en från när de tillfälligt (?) hette UPC. Kommer inte ihåg hur det låg till där.

Iaf. Hade lite strul med router förra året som jag bytte, men nu visar det sig slutligen att orsaken till många nedkopplingar även är pga splittern. Den tål tex inte några stötar och temperaturväxlingar ger den panik.

Jag var och försökte få tag på en f-splitter igår, behöver en med f-hane och två f-honor. Det enda de hade på tex Kjell, Clas och Elg var tre f-honor. Tittade snabbt runt nätet och tre f-honor verkar vara standard. UPC kanske tänkte sig låsa in användaren med icke standard delar? Eller så var det en tekniker som använder knark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Kan man få tag på en f-splitter från CH fortfarande, nån som vet?

Jag har en gammal en från när de tillfälligt (?) hette UPC. Kommer inte ihåg hur det låg till där.

Iaf. Hade lite strul med router förra året som jag bytte, men nu visar det sig slutligen att orsaken till många nedkopplingar även är pga splittern. Den tål tex inte några stötar och temperaturväxlingar ger den panik.

Jag var och försökte få tag på en f-splitter igår, behöver en med f-hane och två f-honor. Det enda de hade på tex Kjell, Clas och Elg var tre f-honor. Tittade snabbt runt nätet och tre f-honor verkar vara standard. UPC kanske tänkte sig låsa in användaren med icke standard delar? Eller så var det en tekniker som använder knark.

Du vill ha två tv-apparater? Finns 25krs som säljs överallt som ger två vanliga hanar från tv-port men är rätt risiga. Är ju standard kontakter för både kabel-tv, marksänd och satellit, även om satellit skiljer sig i frekvens. Inget unikt för comhem upc eller så, helt vanlig standard.. Sen är det ju knappast leverantören som ombesörjer egna extra privata installationer. F-kontakt är gängad, du menar kanske iec?

Du har ju bara ett modem/address oftast så finns ingen poäng att sätta fler saker på data-port i uttag.

Upc-nätet byggdes av allmänyttan, svenska bostäder, familjebostäder, Stockholms hem och med fler. Dom byggde eget kabel-nät i deras egna fastigheter. Comhem är från Telia där telia byggde ut nät till brfer villa områden och andra hyresvärdar. Men telia fick ju sälja bort comhem pga konkurrens verket tror jag, och det köpte senare upc.

Förövrigt så är riktiga f-don (fördelare tapp) alltid gjorda som så att det är f-hona, finns pissiga glappa adaptrar men annars är standard att klämma riktiga f-kontakter på koax och ha kabel emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

För en del som ska finnas överallt så var det lite svårt att hitta en.

Nej, inte två tv apparater. Routern behöver en och så vill tv:n ha en. Allt körs från gängad f-hona från väggen, så sitter splittern på den med f-hane och så skruvar man fast f-hanarna från tv:n och routern/modemet till splitterns två honor.

Så det var så det låg till med UPC. Jaja. Jag kanske kunde köpa en av de där med tre honor och köra med en kort tillägskabel som gör hona till hane, men blir det signalförlust där? Men CH verka äga UPC nu, så ringa till dem?

Permalänk
Medlem

Tivo va? Sätt i tv port kör nätverkskabel från modem, så 'ska' det vara kopplat om du har modem, även nya android boxarna kopplas så. Tv får du från tv port, tivo har eget modem men Har du redan ett modem för internet ska du koppla tivo dit. Kika i manualen finns både bilder och text där.

Är det antennkabel till tv är det tv porten som gäller. Så i ditt fall är det tvport som gäller oavsett om du fåt det att funka via dataport, så är inte det rekommenderat.

Data port = enbart modem, alternativt tivo om modem Inte finns. Är din antennkablel gängad köper du f till iec hane adapter, är det tivo så fäljde det med i lådan den skickades i.

Förövrigt köpte upc comhem, som senare köpte boxer men, som nu ägs av tele2, så nu är det tele2 typ

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

39kr för drn adapter du behöver för att koppla till tv-port

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jo det ordna sig, innan jag läste sista svaret. Jag skaffade en vanlig antennkabel och körde den till väggen o sen modemet utan splittern. Funkar. Vete fan varför jag kört med splitter i 10+ år när det inte behövs. Kanske var något innan digital tv eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Ärendet är fortfarande Aktivt hos Comhem men jag ser det som i princip löst.
Ca en vecka efter att supporten lämnade över ärendet till vad han kallade "övervakningsavdelningen" Fick jag ett sms från Comhem där dom skrev att felet påverkar fler än bara mig, felavhjälpning pågår.

En vecka senare får jag sms om avbrott i min tjänst då dom ska utföra underhåll för hela vårat område. Varade i ca30min.

Sen dess har jag inte hört något från Comhem men nu har jag ofantligt mycket bättre hastighet på eftermiddagen/kvällarna.
När det strulade kunde bredbandskollen visa (DL) 1-5Mbit/s med en ping på 300+ms

Det sämsta jag fått nu är (DL) 175Mbit/s och en ping på 8ms, vilket jag är helt ok med.
För det mesta ligger jag 250Mbit/s+ med en ping på 5ms, det går att spela online igen annat än tidigt på morgonen!

Förvånad över att Comhem löste detta så snabbt, ärligt talat så hoppades jag inte på mycket när jag ringde in.

Jag tar tillbaka mitt inlägg, gjorde tre mätningar igår mellan 20:56 - 21:37, tyckte det va konstigt att Svtplay började buffra. Någon som är avundsjuk på min hastighet? Utlovad hastighet är 300/50....

https://imgur.com/a/6h7A6Wh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Jag tar tillbaka mitt inlägg, gjorde tre mätningar igår mellan 20:56 - 21:37, tyckte det va konstigt att Svtplay började buffra. Någon som är avundsjuk på min hastighet? Utlovad hastighet är 300/50....

https://imgur.com/a/6h7A6Wh

Hade liknande problem, bryggade modemet och kopplade därefter på en pfsense router som gjorde susen i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Jo det ordna sig, innan jag läste sista svaret. Jag skaffade en vanlig antennkabel och körde den till väggen o sen modemet utan splittern. Funkar. Vete fan varför jag kört med splitter i 10+ år när det inte behövs. Kanske var något innan digital tv eller vad det nu är.

Obs!
Testas på egen risk,
Lösningen fungerar klocka för mig men hur det blir för andra vet jag förstås inte.

Jag har 3 hål i väggen, kabelmodemet sitter i anslutning till uttaget så inga problem där.
Men jag har också tre enheter som befinner sig på lite avstånd som ska göra nytta av Tv signalen.

Lösningen nedan fungerar för mig och postar på din för att knyta lite till ditt numera lösta problem, kan kanske vara av intresse för flera.

På Tv fronten så har jag haft jordpotential problem, så använt löst galvaniskt filter men i min sista uppsättning så använder jag min Tivo box sladd som efter letande visade sig vara just ett medskickat sådant filter.

Jag har en smart Tv med CI+ modul med ett tvillingkort, en Tivo box samt en äldre analog Dvd-Recorder som kopplades in bara för att den nu råkar finnas kvar analoga signaler

Tivo'n och Dvd-Recordern är ca 8m bort från uttaget (3 hål) i huset, och Tv'n 10m.

Har tidigare också haft en antennförstärkare, men upptäckte när jag gjorde om hemma att det numera finns en bättre som verkligen är klippt och skuren för arbetet, den på länken nedan, dvs. den fungerar dessutom som splitter,
Antennförstärkare F-kontakt 23 dB 4 utgångar för DVB-T, DVB-T2 och DVB-C,
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Så från Tv uttaget använder jag Tivon's galvaniska avskiljare, sedan förstärkaren och från den 3 separata kablar till Tv'n, Tivon och Dvd-Recorder'n.
Det behövs också några f-kontakts adaptrar till min lösning.

Så,
3hål i väggen <tivo galvanisk avskiljare kabel> Antennförstärkare <3xanntenkablar> Tivo, Tv, Dvd-Recorder

Får kanon signal/funktion på mina anslutna enheter.

-cb99

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Obs!
Testas på egen risk,
Lösningen fungerar klocka för mig men hur det blir för andra vet jag förstås inte.

På Tv fronten så har jag haft jordpotential problem, så använt löst galvaniskt filter men i min sista uppsättning så använder jag min Tivo box sladd som efter letande visade sig vara just ett medskickat sådant filter.

Hm, det som följer med tivo är ett högpassfilter som förhindrar att tivo kan koppla upp sitt interna modem samtidigt som du har externt modem, gör även f-kontakt till iec-hona. Mig veterligen har det aldrig skickats med en galv i tivo lådorna. Beroende på vad för 3hål i väggen det sitter kan vissa lägre frekvenser passera, nya uttag har inbyggt högpassfilter i tv-porten.

Sen kan man ju givetvis köpa galv om man så vill det, vissa antennkablar har det inbyggt. Finns ju även galvade 3hål i väggen så du får din egna jordpotential. Men tivo är vanlig f-kontakt i båda ändar med ett högpassfilter som kommer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

hej skulle vilja veta vad ni tycker .jag har en tvillingbox arris men har även en Apple TV 4k där jag har tagit ner comhem appen så jag har alla kanaler där genom också.
istället att betala 129 i månaden från den 1/4 -19 som dom höjer till så funkar det lika bra att se tv genom Apple TV finns ju även mina hd kanaler genom appen. tänkte om kvalitet är lika bra på sändningen för då slipper jag betala för tvillingboxen

Permalänk
Medlem

@swag:

Jag kör själv denna lösning och så länge du har en snabb och stabil uppkoppling så har jag inte märkt någon skillnad, tycker det fungerar galant och i HD.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

hej skulle vilja veta vad ni tycker .jag har en tvillingbox arris men har även en Apple TV 4k där jag har tagit ner comhem appen så jag har alla kanaler där genom också.
istället att betala 129 i månaden från den 1/4 -19 som dom höjer till så funkar det lika bra att se tv genom Apple TV finns ju även mina hd kanaler genom appen. tänkte om kvalitet är lika bra på sändningen för då slipper jag betala för tvillingboxen

Kräver detta att man sitter på sitt Comhem bredband eller skulle det kunna funka att köra detta i t.ex. en sommarstuga också? Har Comhem i lägenheten.

Edit: fick svar på deras hemsida "se dina favoritprogram var du vill."

Permalänk
Medlem

Hej har comhem bredband 100/100

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

Hej har comhem bredband 100/100

Skickades från m.sweclockers.com

Och det frågar du SweC ? men ja det har dom nog , kolla själv eller ring kundservice , beror dessutom på vart i världen ditt hus står...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Och det frågar du SweC ? men ja det har dom nog , kolla själv eller ring kundservice , beror dessutom på vart i världen ditt hus står...

Jag menar att jag har 100/100 lägenheten finns i centrala göteborg 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

Jag menar att jag har 100/100 lägenheten finns i centrala göteborg 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Ok

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Tjenis, precis flyttat till en hyresrätt med comhem uttag.. Var och köpte en router på Blocket modell: cbn ch7486e. Kopplat in den och allt men får inte igång den. Blinkar bara blått på download och uppload. Kan den ta emot uppgraderingar tro? Klättrar snart på väggarna utan internet. 😅:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christoffermedk: Du får kontakta supporten på Comhem så att de kopplar ihop ditt modem med ditt abonnemang. När man får router från Comhem är detta gjort i förväg.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@Christoffermedk: Du får kontakta supporten på Comhem så att de kopplar ihop ditt modem med ditt abonnemang. När man får router från Comhem är detta gjort i förväg.

Ahaa det är så det ligger till! Trodde att det bara var att Hinka i i uttaget och börja använda. Inte pratat med hyresvärden om detta. Då kanske jag till och med borde få router/modem av dem..? Tack för snabbt svar iallafall! Mvh Christoffer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christoffermedk: Du kontaktar Comhem och ordnar ett abonnemang. Då skickar dom ett modem till dig som bara är att koppla in. Hyresvärden behöver inte vara inblandad.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@Christoffermedk: Du kontaktar Comhem och ordnar ett abonnemang. Då skickar dom ett modem till dig som bara är att koppla in. Hyresvärden behöver inte vara inblandad.

Yes ska fixa det imorgon så får vi se hur det slutar. Var ju och köpte ett på Blocket nu men skit samma haha. 🤪😄 Såg på deras hemsida nu att de skickade med ett lånemodem gratis vid beställning av abbonemang! Då köpte jag alltså grejerna helt i onödan ja, de är inte undra på att man super😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Christoffermedk:

Yes ska fixa det imorgon så får vi se hur det slutar. Var ju och köpte ett på Blocket nu men skit samma haha. 🤪😄 Såg på deras hemsida nu att de skickade med ett lånemodem gratis vid beställning av abbonemang! Då köpte jag alltså grejerna helt i onödan ja, de är inte undra på att man super😂

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det fixat. Ringde upp dem. Och anslöt ett nytt abonnemang till min redan inkopplade router som jag köpte på Blocket. Nu fungerar det klockrent!

Permalänk
Medlem

Köpte en RT-AC51U för att ersätta min technicolor router, men jag har fått lite problem. Har 3 tvapparater men endast 2 av de går att använda.

Men endast två av LAN-portarna kan tydligen används samtidigt för "Choose IPTV STB Port". Antingen LAN1 & LAN2 eller LAN3 och LAN4. Meen inte fler.

Är det någon som vet hur man kan få 3 tv apparater att fungera samtidigt?

Permalänk
Medlem

Ni med Tre hål i väggen Comhem, är det någon som lyckats "brygga" och kör med ett egen Router?
Isf vilket märke och hur gick du tillväga ? jag försökte med en gammal ASUS router och det vägrade helt.

Får DAMP på deras värdelösa routrar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ni med Tre hål i väggen Comhem, är det någon som lyckats "brygga" och kör med ett egen Router?
Isf vilket märke och hur gick du tillväga ? jag försökte med en gammal ASUS router och det vägrade helt.

Får DAMP på deras värdelösa routrar.

Ja det är inga problem att brygga, om du berättar vilken modell du har kan vi säkert hjälpa dig med att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Agree.

Hur fan slår jag av DHCP funktionen i modemet?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja det är inga problem att brygga, om du berättar vilken modell du har kan vi säkert hjälpa dig med att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus RT-AC68U har jag en liggande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

@sleepyoh:

Agree.

Hur fan slår jag av DHCP funktionen i modemet?

Skrivet av hakd:

Asus RT-AC68U har jag en liggande.

Vilket modem har ni respektive? Görs på olika vis tänker inte gissa eller rada upp guider på 20 olika.
C1 som exempel går man in på "router" sen "basic" sen "wan settings" och längst ner kan man byta från router/nat mode till bridge mode.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vilket modem har ni respektive? Görs på olika vis tänker inte gissa eller rada upp guider på 20 olika.
C1 som exempel går man in på "router" sen "basic" sen "wan settings" och längst ner kan man byta från router/nat mode till bridge mode.

Det verkar som jag saknar det läget, därav jag inte har lyckats:
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015007/

Dessa finns för mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mitt bryggade läge har slutar fungera sen oktober förra året

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit