Simracing - Köpa en tredje 27" skärm eller köpa VR?

Permalänk
Medlem

Simracing - Köpa en tredje 27" skärm eller köpa VR?

Tjaba!

Sitter med två st 27" skärmar @1440p idag och funderar på att börja köra simracing på antingen 3 skärmar eller om jag skulle hoppa på VR i stället?

Tredje skärmen skulle kosta mig 4500:- och skulle jag köpa VR för liknande summa så är det antingen Oculus Rift eller nåt MR headset.

Det tar emot lite att köpa så gammalt VR som Rift...
(3700:- från amazon.de som funkar till sverige va?)

Jag har testat på 3st skärmar men aldrig testat att race:a med VR.

Vad skulle ni föreslå?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

VR är grymt! Dock är det utmattande efter ett tag samt lite isolerande. Tänk på också att det tar ett tag att vänja magen. Har en HTC Vive och jag störs av både upplösning och regnbågeeffekt. Men det försvinner i stridens hetta... Skall dock erkänna att det var längesedan jag testade VR i racing, men själv ser jag fram emot att skaffa en ultrawide skärm ala Samsungs nya 49 tummare. Har själv funtat på tre skärmar, men kommer troligtvis irriteras pav alla dessa skarvar emellan, samt eventuella konfigurationsproblem som kan uppkomma, så därför funtar jag på en ultrawide av större mått. UW äav 27 tum eller 34 tum är inget för mig, då jag vill satsa på stort och inneslutande. Har faktiskt funderat på en större platt skärm mot en ultrawide, men är lite osäker på vad som är bäst.

Rekommenderar verkligen att testa VR om du har ont om bagis. Det är antingen älska, gilla eller hata. Beatsaber i VR är t.ex. riktigt grymt men vet inte om jag skulle orka racing i en timma med hjälmen...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@Arghuleh:
Ja det är skitsvårt att bestämma sig..
En 49" bred skulle ju vara kanon men då jag spelar mycket FPS-spel med så är det inte riktigt aktuellt. En 27" OCH en 49" på skrivbordet skulle inte riktigt funka.

En 34" skulle ju funka men det blir för lite skillnad från en 27" så det är nog uteslutet.
en bra 34" är ju inte gratis heller...

Att bara orka en timme knappt i headsetet är ju inget vidare heller.. man vill ju lira längre än så oftast.
Sen är det väl en jäkla massa farande av och på med det kan jag tänka mig mtp att man måste styra rätt så mycket med tangentbordet i spelens menyer?

jag skulle kunna köpa mig de nya HTC Vive Pro men jag vet inte riktigt om jag vill lägga så mycket..
(bara headsetet går väl på typ 10k och ska man ha hela kitet så är det ju 17k typ...)
Har ju bara kört racing lite mer seriöst sen jag köpte ratt nu för 3v sen...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk

Sedan jag köpte min Rift har jag inte tittat tillbaka. VR ger så mycket mer känsla när man kör. Jag kör i princip bara racingspel. Ett litet påpekande är att inte alla racingspel stöder VR. Codemasters senaste spel F1 2018 o Dirt 4 har inget VR-stöd.

Nackdelar med Rift är låg upplösning och att det blir lite svettigt efter stunds raceande.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem

Har testat trippelskärm och VR och VR är totalt överlägset. Jag har inga problem med åksjuka i bil och inga problem med åksjuka i VR.

Att sitta i en cockpit är mindre krävande än att hålla på och supermanhoppa i windlands så det är klart fler som är VR kompatibla för det ändamålet då du alltid är fysiskt förankrad. Kör du dessutom basshakers så får hjärnan än mer klart för sig var arslet befinner sig. Jag kör dock utan och har aldrig känt av något.

Alla racingsimulatorer har stöd. kommer inte på en arkadracer med VR stöd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har också kört med trippelskärm innan jag skaffade ett Oculus. Kör aldrig (racingspel) på skärm numera, inlevelsen är oändligt många gånger bättre i vr än med skärm framförallt för att du får ett djupseende och faktiskt ser avstånd.

Hur länge man kan köra är såklart väldigt individuellt. Jag kör mycket endurance och har inga problem att köra 2-3 timmar i sträck, värme är nog mitt största problem. Menyer har de flesta spel jag har kört iaf löst helt ok så att det går att navigera i vr så att man inte behöver ta av och på.
Bästa är såklart om du har möjlighet att testa VR innan du bestämmer dig, det är ju trots allt en del pengar om du sklle upptäcka att det inte alls är någonting för dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

tack för era svar..

shit, börjar bli sugen på VR.

Men ska det vara några så e det väl Vive Pro.. trist att köpa äldre modellen

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Hade tittat på

Odyssey+
Pimax 8k / 5k+

istället.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

hur är det med Vive Pro, måste man ha ljudet i de lurar som är med eller kan man ta egna?

funderar på att eventuellt bara köpa headsetet, inte hela dyraste paketet...
(vilket jag säkert kommer få uppgradera med sen ändå visserligen... )

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

hur är det med Vive Pro, måste man ha ljudet i de lurar som är med eller kan man ta egna?

funderar på att eventuellt bara köpa headsetet, inte hela dyraste paketet...
(vilket jag säkert kommer få uppgradera med sen ändå visserligen... )

Med liten reservation att jag har fel (inte 100 koll på vive) men det går inte att använda enbart ett vive pro headset som det är då du inte har någon tracking för det. Du behöver åtminstone de "fyrar" som används för trackingen. Hur det är med kontrollerna om de är ett måste eller inte vet jag däremot inte alls

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@mr_cypher:

VA?

Så headset inkopplat till PC räcker inte för racingspel?

Finns det nån användning av det då?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

@mr_cypher:

VA?

Så headset inkopplat till PC räcker inte för racingspel?

Finns det nån användning av det då?

Nej det räcker tyvärr inte då det inte kommer att kunna spåra dina rörelser av huvudet, du behöver dom här prylarna som dom kallar bas stationer som gör att du kan göra detta.

Min uppfattning är att Vive pro framförallt är tänkt som en uppgradering för dom som redan äger ett vive och därmed också redan har bas stationerna och kontrollerna.

Så vill du köra på Vive pro så är det ett komplett kit som gäller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cypher:

Nej det räcker tyvärr inte då det inte kommer att kunna spåra dina rörelser av huvudet, du behöver dom här prylarna som dom kallar bas stationer som gör att du kan göra detta.

http://i.imgur.com/GWDlNKD.jpg

Min uppfattning är att Vive pro framförallt är tänkt som en uppgradering för dom som redan äger ett vive och därmed också redan har bas stationerna och kontrollerna.

Så vill du köra på Vive pro så är det ett komplett kit som gäller.

japp, kollade precis upp det och du har rätt. tyvärr

damn it... och ingen har dessutom hela kitet i lager av de vanliga siterna..

tack för inputen, det hade blivit en väääldigt frustrerande eftermiddag här annars..

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey+ har väl samma skärmar som Vive pro? De behöver dessutom inga externa sensorer och kostar bara en bråkdel.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: jo men var ska man köpa dem i från?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty: https://www.sweclockers.com/marknad/163976-samsung-odyssey-vr... - Om de inte är sålda.

Annars: https://www.bhphotovideo.com/c/product/1437424-REG/samsung_xe...

Jag köpte Lenovo Explorer-brillor för ca. 1300kr inklusive tull, moms och frakt från B&H. Dessa fungerar finfint till Assetto Corsa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@d3rrty: https://www.sweclockers.com/marknad/163976-samsung-odyssey-vr... - Om de inte är sålda.

Annars: https://www.bhphotovideo.com/c/product/1437424-REG/samsung_xe...

Jag köpte Lenovo Explorer-brillor för ca. 1300kr inklusive tull, moms och frakt från B&H. Dessa fungerar finfint till Assetto Corsa i alla fall.

tack.

jag får fundera lite. B&H hade dem inte i lager ändå.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Jag fick med Samsungs VR-headset till min S8+ och har testat ett program som låter telefonen emulera att det är en oculus rift i Steam (riftcat heter det)
Spelat lite Asetto Corsa, och det är betydligt lättare att ta kurvorna rätt då avståndsbedömning etc är så mycket enklare i VR, så jag skulle säga kör på VR.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag fick med Samsungs VR-headset till min S8+ och har testat ett program som låter telefonen emulera att det är en oculus rift i Steam (riftcat heter det)
Spelat lite Asetto Corsa, och det är betydligt lättare att ta kurvorna rätt då avståndsbedömning etc är så mycket enklare i VR, så jag skulle säga kör på VR.

shit, det måste jag ju testa. jag har ju en S9 och ett VR headset för den..

tack

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag fick med Samsungs VR-headset till min S8+ och har testat ett program som låter telefonen emulera att det är en oculus rift i Steam (riftcat heter det)
Spelat lite Asetto Corsa, och det är betydligt lättare att ta kurvorna rätt då avståndsbedömning etc är så mycket enklare i VR, så jag skulle säga kör på VR.

Har testat raceroom lite nu och man får ju en känsla för hur det kommer vara iaf. Har du testat nåt Rift eller Vive och vet hur pass mycket bättre det blir än telefonen?

@CubaCola hur får du AC att funka med VR förresten? kommer inte upp som VR i steamVR...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty: Minns inte att jag gjorde något speciellt för att få det att fungera?.

Har du ändrat i options i Assetto Corsa under Rendering Mode?

Där väljer man ju olika VR-lägen.

edit : jag har testat Oculus Rift i butik, men tyvärr inte gjort någon A/B test mot Samsungs VR. Men pixligt är det ju tyvärr.
Vet inte hur HTC Vive är, om de har högre upplösning på skärmarna.
Edit 2 : en sak som blir bättre med riktigt VR-set är dock headtracking som även innefattar att man till exempel kan sticka ut huvudet genom rutan istället för att bara titta runt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@d3rrty: Minns inte att jag gjorde något speciellt för att få det att fungera?.

Har du ändrat i options i Assetto Corsa under Rendering Mode?

Där väljer man ju olika VR-lägen.

edit : jag har testat Oculus Rift i butik, men tyvärr inte gjort någon A/B test mot Samsungs VR. Men pixligt är det ju tyvärr.
Vet inte hur HTC Vive är, om de har högre upplösning på skärmarna.
Edit 2 : en sak som blir bättre med riktigt VR-set är dock headtracking som även innefattar att man till exempel kan sticka ut huvudet genom rutan istället för att bara titta runt.

OK, men du tror inte det skiljer så mycket mellan Samsung VR mot Rift?
Ser det ut som med Samsung headsetet så är jag inte så sugen på att köpa Rifr för uppåt 5k.
Det var kul men inget jag skulle sitta med i timtal och spela.

När jag valde AC i steamVR så stod det bara se i biosalong och sen var det bara svart och spelet syntes som vanligt på PC skärmen. Testade att byta till VR i spelet men ingen skillnad.. Får kolla mer på det nån dag.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty: Jag har nog aldrig spelat via steamvr, utan bara kollat på googles animerade saker där.

Jag har spelat VR via inställningarna i spelet. Har inte testat med mitt Nvidia men med mitt gamla RX480 fungerade det.
Kan se om jag orkar installera Riftcat på nya datorn också, så får jag se om jag får samma bekymmer som dig.

Skärmen i Oculus Rift ska tydligen vara Samsungs Note 3 skärm, och jag har testat Note 3 i Riftcat också, och den är ju än mer pixlig än S8+ skärmen.

Nu var Note 3 i en cardboard google vr, så optiken är ju snäppet sämre mot Samsungs, men även om optiken är den bästa i världen är det svårt att göra underverk med en skärm som har för låg upplösning ifrån början.

Det ska ju finnas 4k VR ifrån Pimax, men vet ej om det är bra eller ej.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Men du har kört via RiftCat och kopplat upp dig via usb eller wifi och sen startat SteamVR precis som RiftCat ber om?
För det går väl inte koppla Samsung Gear-headsetet via usb till nvidiakortet?
Eller går gär det väl men det är väl inte tänkt så?
(usb C -> hdmi)

Jag hade problem med att den tappade kontakten massor via wifi men även via usb.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört via wifi. Jag kan testa när jag är hemma ikväll. Har inte använt riftcat sedan november men jag minns inget strul som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har valt att stanna vid 3st 27" 144hz skärmar. Att räjsa i VR är helt fantastiskt. Närvaron är helt klart superb. Jag har en Oculus Rift och har inte haft problem med 1 timmes räjs i Iracing. Dock blir det lite varmt.

Jag experimenterade lite med olika skärmar men för mig slutade det som sagt med 3st 144Hz skärmar för flytet och "enkelheten". Speciellt hoppet mellan köra och analysera.

Hade gärna haft några tum större men monitor stativet klarar inte av det.

Nackdel med tre skärmar är att du behöver ett stativ, så du kan vinkla det i enhetlighet med din position, plus att du behöver sitta rätta nära dom. Man störs sig inte av ramen runt, iaf om man haft med det i kravspecen :). Det är också lite mäckigt att ställa in så man sitter i rätt höjd.

Körde ett tag med skärmar stående på skrivbord, men det fungerade inte.

Triple screen i rätt setup med rätt simulator ger väldigt bra FOV (nått en singelscreen riktigt bredskärm inte gör) och närvaro.

Men VR hade jag nog föredragit om jag inte har möjlighet att sätta upp det riktigt. Plus VR ger onekligen en närvaro känsla i racing, som om VR skapades för racing.

Har man externa hjälpmedel som växelspakar osv så kan det vara svårt att snabbt hitta spaken IRL om du har täckt för ögonen....

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med växellåda. Jag tittade aldrig på den när jag körde 2d heller använder muskelminnet.

Får exakt samma vy i vr går inte få till fov lika korrekt med trippla monitorer med headtracking. Sen så är de ju 3dn också. Ska bli häftigt framöver med headsets med vidare fov. Då lär de bli fartkänsla deluxe. Det är största fördelen med trippelskärm mot de 100ish fov headsets vi har idag. I vr måste man vrida på nacken mer än använda periferiseendet. Främst vid varvningar och fighter de kan underlätta bortsett fartkänslan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Oxies Husse:
Jo det lutar åt 3 skärmar för mig med.
Tyvärr så blir det väl bara 60Hz då mitt 2080Ti "bara" har två DP utgångar och med den tredje kopplad på hdmi så blir det 60.. beroende på vad skärmarnas hdmi klarar av.

Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty:

Nu har jag testat och det fungerar fint.
Det var dock lite saker som ändrat sig sedan sist...

Tydligen så är det en känd bugg med att appen krashar för den inte hittar quicktime som är vald som standard i configfilen.

I katalogen där du har riftcat2 installerad så finns en config-directory med en fil vid namn "vridge.cfg".
I en av raderna på slutet av filen så står det en rad "Video.Encoder": "quicktime något.. minns inte exakt"

Ändra den till:
"Video.Encoder": "MFAnyGPU",

Då fungerar det fint för mig med både trådlöst och usb. Innan krashade det. Så var det inte sist jag körde detta program!.

Sedan trycker du på start (playknappen då), och då startar SteamVR.

Men på datorn så går du in i vanliga steam, går till assetto corsa då, och startar programmet.
I options så ändrar du rendermode till OpenVR, och voila när du väl hoppar in i bilen så kommer
headsetet att ändra till att visa VR-vyn som den ska.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: min cfg fil hade redan korrekt text.
testade som du skrev och fick igång AC nu
flöt bra över wifi idag med men det blir en del grafikglitchar.

tack för din input.

Jag kommer köra på 3 skärmar och så får vi se hur det blir med VR framöver.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S