Permalänk
Medlem

Värt att skaffa DAC?

Mitt nuvarande headset (Logitech G430) sjunger på sin sista refräng. Har kollat runt lite och kan tänka mig att lägga 1-2K på något nytt. Har sedan tidigare känt till DAC men inte intresserat mig av det då jag varit nöjd med mina nuvarande hörlurar. Frågan är därmed, är det värt att köpa en DAC och ett par hörlurar (kan isåfall tänka mig att lägga 2-3K), eller kommer jag som inte är en audiofil inte märka någon skillnad? Finns det några hörlurar som man speciellt bör kolla in?(har kollat på Sennheiser som säljs av Massdrop men har som sagt ingen erfarenhet inom området)

Kan tillägga att det som hörlurarna framförallt används till är diverse spel och när det kommer till musik så används Spotify premium samt Youtube.

Mvh Elloy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Mitt nuvarande headset (Logitech G430) sjunger på sin sista refräng. Har kollat runt lite och kan tänka mig att lägga 1-2K på något nytt. Har sedan tidigare känt till DAC men inte intresserat mig av det då jag varit nöjd med mina nuvarande hörlurar. Frågan är därmed, är det värt att köpa en DAC och ett par hörlurar (kan isåfall tänka mig att lägga 2-3K), eller kommer jag som inte är en audiofil inte märka någon skillnad? Finns det några hörlurar som man speciellt bör kolla in?(har kollat på Sennheiser som säljs av Massdrop men har som sagt ingen erfarenhet inom området)

Kan tillägga att det som hörlurarna framförallt används till är diverse spel och när det kommer till musik så används Spotify premium samt Youtube.

Mvh Elloy

Är du säker på att det är en DAC, eller är det en hörlursförstärkare du är ute efter?
En DAC konverterar en digital signal till analog nämligen.
Den andra förstärker ljudet från din källa till dina hörlurar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Innan du har riktigt bra och seriösa lurar vinner du inget på en förstärkare skulle jag säga, jag själv lyckades köpa Sennheiser lurar och kan lova jäklar vilken skillnad till det bättre på ljudet allt blev. Märkte direkt vilket skräp jag haft tidigare och ångrar inte en sekund. Kör idag med: https://www.inet.se/produkt/6301721/sennheiser-gsp-600

Skönaste lurarna och helt magiskt bra ljud!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

@Elloy: Sennheiser GSP 500+Sennheiser GSX 1000 köpte dessa är supernöjd. Innan hade jag hyper x 2 utan dac men är stor skillnad. Är inte gäller en audio fil😊

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett par AKG K7xx från Massdrop. Helt sjuk skillnad i ljud, och då har ja kört många top of the line headset.
Skit i gaminglurar om du ska ha bra ljud, köp ett par ordentliga saker.

Permalänk
Medlem

DAC

Hej, en bra DAC gör mycket,

T.ex finns en DAC HIFI modul till LG G5 som kan användas separat utan mobil.

Värt att prova om vill, sök på Ebay. Kostade ny 1500:-

Jag fick några för typ 300:-

Själv ska jag resa bort nu, finns mycket DAC'ar på Amazon UK med mycket referenser.

Åk till en Hifi butik med en eller flera låtar som du gillar och lyssna på.

B&W's olika hörlurar P5,P7 låter mycket bra.

Kan bara instämma Sennheiser GSX 1000 är mycket bra DAC för spel och musik om man ha multikanal ljud också!

Lycka till!

Vänligen

Roger

Permalänk
Medlem

Kom ihåg kabeln

Va du än bestämmer dig för att köpa för hörlursstärkare eller dac så kom för guds skull ihåg kabeln. Även en billig apparat kan låta avsevärt bättre med en ordentlig kabel. Jag själv kör på en beggad audioquest eagle eye coaxare, 100% silver, till min teac ud 501 dac/hörlursstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxh:

Va du än bestämmer dig för att köpa för hörlursstärkare eller dac så kom för guds skull ihåg kabeln. Även en billig apparat kan låta avsevärt bättre med en ordentlig kabel. Jag själv kör på en beggad audioquest eagle eye coaxare, 100% silver, till min teac ud 501 dac/hörlursstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Audioquest skickar dåligt designade kablar med sina hörlurar för att på falsk grund ge intrycket av att dyrare kablar är bättre (https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...)

Kablar inverkar inte märkbart på ljudet sålänge vi snackar normala längder och de följer standard utformande (t.ex. tillräcklig ledardiameter). Det är givetvis OK att spendera pengar på kablar om man gillar utseendet eller materialet men man ska inte förvänta sig bättre ljud. Upplever man stor skillnad mellan två kablar i ljudkvalité är den andra antagligen defekt eller så är det placebo, vilket visserligen också kan räknas som förbättring, fast det bara är i ens eget huvud.