Permalänk
Medlem

Skicka vara till elfenbenskusten

Hej, en kille skrev på min blocketannons och ville att jag skulle skicka varan (telefon) till elfenbenskusten.

Han påstod att han skulle ge den till sin son som present. Han skulle också lägga till 1500kr i fraktkostnad utöver det redan satta priset.

Han kunde endast skicka pengar via paypal.

Är det bara bluff och båg? Kan han dra tillbaka pengarna via paypal? Eller ska jag ta emot pengarna skicka telefonen och vara nöjd?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Really? Blocketannons, konstigt mail, skicka utomlands?

Svar på frågor: Ja. Ja. Nej

Permalänk
Medlem

Skicka för guds skull ingenting till utlandet. Det dräller av bedragare på Blocket. Det enda du ska göra är att anmäla personen på Blocket så att de kan stänga det kontot. Klassiskt bedrägerförsök.

Du kan läsa mer om det på den här sidan: https://www.blocket.se/security/nigeria.htm

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Såg någon på reddit som var med om liknande och det var en scam. Du skickar varan, han drar tillbaka betalningen från paypal, du är rökt.

Permalänk
Medlem

Bluff, har varit med om samma men då handlade det om belgien. Oftast skriver de om "the item" och använder andra generella termer. Det är inget annat än BONDFÅNGERI

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Till 99% så är detta nog en bluff ja speciellt när det är Paypal också. Han har säkert ett konto i annat namn en hans eget.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det är en så vanlig scam att Blocket själva rekommenderar att aldrig skicka något utomlands.

Permalänk
Medlem

var med om liknande med en ritplatta men skulle skickas till skottland, inga problem annat än att jag fick undersöka frakt utomlands osv... dock tror jag att köparen förde över till mitt konto om jag inte minns fel

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Troligen så skickar han en fejkad länk som visar att han har fört över pengar till ditt Paypal konto....

Permalänk
Medlem

Kör på. Vad är det värsta som kan hända?

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Kör på. Vad är det värsta som kan hända?

Hoppas du skojjar! Det som garanterat kommer hända är följande.

"Köparen" påstår att han för över pengar -> Du bokar / betalar frakt -> Produkten skickas -> Du tar ut / använder pengarna till något annat kul -> "köparen" drar tillbaka överföringen av pengar -> "köparen" har nu din produkt hos sig, banken kräver dig på pengarna som var betalningen för din produkt... Summa summarum, "köparen" får produkten gratis, du har inte produkten kvar, men en skuld mot din bank.

Så nej, absolut nej!

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då var det som jag trodde. Det blir inga sändningar till Elfenbenskusten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Hoppas du skojjar! Det som garanterat kommer hända är följande.

"Köparen" påstår att han för över pengar -> Du bokar / betalar frakt -> Produkten skickas -> Du tar ut / använder pengarna till något annat kul -> "köparen" drar tillbaka överföringen av pengar -> "köparen" har nu din produkt hos sig, banken kräver dig på pengarna som var betalningen för din produkt... Summa summarum, "köparen" får produkten gratis, du har inte produkten kvar, men en skuld mot din bank.

Så nej, absolut nej!

Du har ju faktiskt rätt, det värsta som kan hända är ju att han blir helt lurad och blir av med sin produkt.