Fråga om modem/router för en som har telenor/bbb

Permalänk
Avstängd

Fråga om modem/router för en som har telenor/bbb

Hej!

Jag är hyffsat teknisk av mig, men det här med modem & router är där min kunskap tar slut.
För närvarande har vi 500/500 genom telenor. Vi använder oss av det medföljande modemet vi fick när vi blev kunder förra året.

Uppsättningen ser ut som följande:

Ethernetkabel från väggen in i modemet/routern.
Kör ja kabel direkt från väggen in i datorn får ja bra hastighet.
Kör ja ethernet via modemet så får ja hyffsat bra, men inte lika.
Kör ja via wifi så får jag 1/10 av min kapacitet. Ibland blir det så segt att ja inte ens kan kolla på klipp på youtube.
testat både 2.4 ghz å 5 ghz.

Lägenheten är 60 kvadrat och det spelar ingen roll om jag är 20 meter ifrån eller om jag är 2 meter ifrån trots att det är öppen sikt.

Kan man konstatera att det är modemet som rent utav suger?
Om ja, finns det någon rekomendation på en annan som är bättre?

Edit: Jag är ute efter något som kan utnyttja så mycket av maxkapaciteten som möjligt via wifi.

/Sebastian

Permalänk
Medlem

Jobbade tidigare (dock två år sen) för bredbandsbolaget/telenor och av erfarenhet så är deras medföljande routrar dugliga för upp till 100mbit eller kanske 250/100, därefter tappar den rejält med prestanda.

Vilken modell av router har du? Om modellerna inte bytts ut så fanns technicolor TG784 och TG799vacXtream i grundutbudet varav TG799vacXtream rekommenderades för allt över 100mbit. Med TG799 har jag fått bra hastigheter, full hastighet med kabel och ca 150-200mbit med wifi (5ghz, kort avstånd utan hinder dock).

För allt över 100mbit skulle jag definitivt rekommendera en ny router, speciellt om du vill köra en del trådlöst. Telenor kommer aldrig att garantera någon hastighet trådlöst, tyvärr.

Permalänk
Avstängd

@Roenlond:

Jag tror det är förstnämnda. Har jag tur får jag kanske 50 mbit med öppen sikt två meter ifrån. Med kabel får ja runt 450 mbit+ både upp och ner.

Visst är det kombinerat modem/router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

@Roenlond:

Jag tror det är förstnämnda. Har jag tur får jag kanske 50 mbit med öppen sikt två meter ifrån. Med kabel får ja runt 450 mbit+ både upp och ner.

Visst är det kombinerat modem/router?

Om du har TG784 så rekommenderar jag definitivt byte - den är riktigt dålig tyvärr. Duglig för kabel (men har bara 1st gigabitport, resterande 100mbit har jag för mig) men under all kritik för trådlöst. TG784 är kombinerad modem och router ja, den användes även på XDSL och inte bara fiber.

Det enda som kan vara avgörande när du köper en ny router är att du behöver se över vilka routrar som kan fungera med telenors IPTV (om du använder den). Alla routrar har ej inbyggt stöd för att få det att fungera. Om du inte använder deras IPTV kan du bortse från detta och ta vilken router som helst. Minns jag inte fel hade många Asus- och TP-link-routrar stöd för telenors IPTV genom att aktivera igmp-snooping och att man "bryggar" en port för IPTV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roenlond:

Om du har TG784 så rekommenderar jag definitivt byte - den är riktigt dålig tyvärr. Duglig för kabel (men har bara 1st gigabitport, resterande 100mbit har jag för mig) men under all kritik för trådlöst. TG784 är kombinerad modem och router ja, den användes även på XDSL och inte bara fiber.

Det enda som kan vara avgörande när du köper en ny router är att du behöver se över vilka routrar som kan fungera med telenors IPTV (om du använder den). Alla routrar har ej inbyggt stöd för att få det att fungera. Om du inte använder deras IPTV kan du bortse från detta och ta vilken router som helst. Minns jag inte fel hade många Asus- och TP-link-routrar stöd för telenors IPTV genom att aktivera igmp-snooping och att man "bryggar" en port för IPTV.

Tack för att du tar dig tiden att svara!

Osäker på vad IPTV är, men om vi säger såhär: Om internet dör så dör även tvn. De går ethernet från modem till tvboxen. Så jag antar att det är de?

Följdfråga på det sistnämnda: Måste jag ha kombinerat modem/router eller räcker det bara med en router? Eller måste jag ha båda delar?

/sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

Tack för att du tar dig tiden att svara!

Osäker på vad IPTV är, men om vi säger såhär: Om internet dör så dör även tvn. De går ethernet från modem till tvboxen. Så jag antar att det är de?

Följdfråga på det sistnämnda: Måste jag ha kombinerat modem/router eller räcker det bara med en router? Eller måste jag ha båda delar?

/sebbe

Betalar du för tv-abonnemanget till Telenor och kopplar deras TV-box till routern så har du IPTV :).

Om du ersätter routern från Telenor med en tredje-parts router och pluggar in kabeln från TV-boxen kommer den troligen inte fungera direkt. Ett undantag är om du har ett "öppet stadsnät", där du kan välja flera leverantörer, och har en fiberkonverter med flera portar i lägenheten. Då kan det, beroende på stadsnät och fiberkonverter, finnas möjlighet att koppla in TV-boxen direkt i fiberkonvertern (t.ex. router i uttag 1 och tv-boxen i uttag 4) och inte i routern. Har du bara ett uttag i väggen där fibern kommer in och inte flera portar så måste du koppla tv-boxen via routern, och stöter då på problemet ovan.

Du behöver inget modem, endast router.

Ett alternativ, om du inte vill köpa en router på butik, är att ringa Telenors support och se om du kan uppgradera den router du har fått från dem. När jag jobbade där kunde vi erbjuda en uppgradering kostnadsfritt till de kunder som hade 250mbit eller mer som abonnemang, eller för en fast summa (500kr har jag för mig) alternativt en månadskostnad för att "hyra" routern. Då slipper du bry dig om vilken router du ska köpa på egen hand. Det blir inte fullt lika bra som med en rejäl egen router men betydligt bättre än den du har idag och tv-boxen kommer fungera utan att du gör något särskilt.

Bara att skicka ett PM om du undrar något mer, försöker svara så gott jag kan