Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU eller Ram ?

Tjena!
Sitter på en rigg med:
Gpu - 1080 ti
CPU - i7 4930k 3,4ghz
Moderkort - Sabertooth x79
Kylning - Corsair Hydro H100i v2
Ram -32 gb Kingston hyperX DDR3 1866mhz
PSU - fractal design integra M 750w

Känner att jag har sämre prestanda i många spel än vad jag borde ha med tanke på att ett 1080ti borde klara de mesta i 1440p vilket jag lirar med en 165hz skärm.

Så kan någon duktig säga mig vilket som ger mig mest prestanda ökning utan att tömma hela plånboken?

Antingen Nya RAM minnen 16gb 3000-4000mhz - kostnad runt 2000kr

Eller ny processor + moderkort - kostnad runt 3000-4000kr

Ultimata är såklart att byta allt men vill inte lägga allt för mycket pengar på denna datorn just nu. Har ganska kass prestanda i BfV , pubg, Escape from tarkov, Insurgency sandstorm.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köpa en ny processor+moderkort så behöver du även köpa nytt RAM, eftersom i7-4930K använder den gamla standarden DDR3. Nya processorer kräver DDR4.

Du kan inte heller bara köpa DDR4 RAM och stoppa i den dator du har nu, eftersom den kräver DDR3.

Så, svaret på din fråga är: Både ock. Tyvärr.

Med det sagt, har du din processor överklockad och hur mycket? Det känns som att det bästa alternativet för dig är att se till att du skrämmer upp din processor till max av vad den klarar av. Antalet kärnor är det inget fel på. Jag har dock ingen koll på hur väl en i7-4930K klockar.

Lite snabbgooglande får fram att du bör kunna räkna med att få upp processorn till runt 4,6 GHz med rätt kylning och lite tur i kisellotteriet. Exakt hur mycket du får varierar så klart. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?38018-Ivy-Bridge-E-...

Permalänk
Medlem

Som sagt så behövs både ny CPU, nytt moderkort och nytt minne om du ska uppgradera. Du har dock en rätt bra CPU så bästa är nog att överklocka den så mycket det går. För att det ska vara riktigt lönt att uppgradera CPU behöver du nog lägga betydligt mer än du tänkt dig enbart på den (i9-9900K/i7-9700K/i7-8700K?, 4700-6000 kr).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tusan ! Det var tur jag tog förnuft att få hjälp här för det visste jag inte alls att jag inte kunde göra enbart det ena eller det andra. Tack som f*n!

Har allting i standard frekvenser så jag får väl prova då att klocka upp grejerna och annars får jag väl bita i det sura äpplet o uppgradera allt istället om det inte duger !

Tackar!

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Ja precis kollade upp priserna på dessa och tror jag hade isåfall nöjt mig med i5 9600k + mobo + något mellanbra RAM. Borde ju vara tillräckligt för att driva ett 1080 ti ändå?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

@fantomsmurfen: Ja precis kollade upp priserna på dessa och tror jag hade isåfall nöjt mig med i5 9600k + mobo + något mellanbra RAM. Borde ju vara tillräckligt för att driva ett 1080 ti ändå?

Tack för svar!

Känns dock inte som någon uppgradering att gå från 6C/12T som din nuvarande processor har till 6C/6T som 9600K/8600K har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

En i5-9600K vore lite av en "sidogradering" (varken upp eller ner) jämfört med var du har nu, i antal kärnor. En i5-9600K har 6 kärnor men ingen Hyperthreading, medan den CPU du har idag har Hyperthreading (vilket innebär att den CPU du har nu har fler trådar). Du skulle dock få högre klockfrekvenser, och stöd för snabbare RAM.

Mycket bättre att antingen skruva på processorn du har idag, eller satsa på en riktig uppgradering.

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Nej kanske inte. Men en i5 9600k och i7 9700k presterar väl mycket bättre i spel oavsett ?

Edit: Jag ska absolut prova att klocka lite. Är uppenbarligen ingen expert på det heller men ska prova !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kevioh:

@fantomsmurfen: Nej kanske inte. Men en i5 9600k och i7 9700k presterar väl mycket bättre i spel oavsett ?

Edit: Jag ska absolut prova att klocka lite. Är uppenbarligen ingen expert på det heller men ska prova !

Absolut! Finns gott om guider på nätet om hur man gör. Dra inte på 1,99 volt bara.

D.v.s. läs *innan* du skruvar (om du inte vill ha en anledning att köpa nytt bara...)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Haha precis! Klart alltid roligt att köpa nya grejer men ska försöka att vara förnuftig ! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

Tjena!
Sitter på en rigg med:
Gpu - 1080 ti
CPU - i7 4930k 3,4ghz
Moderkort - Sabertooth x79
Kylning - Corsair Hydro H100i v2
Ram -32 gb Kingston hyperX DDR3 1866mhz
PSU - fractal design integra M 750w

Känner att jag har sämre prestanda i många spel än vad jag borde ha med tanke på att ett 1080ti borde klara de mesta i 1440p vilket jag lirar med en 165hz skärm.

Så kan någon duktig säga mig vilket som ger mig mest prestanda ökning utan att tömma hela plånboken?

Antingen Nya RAM minnen 16gb 3000-4000mhz - kostnad runt 2000kr

Eller ny processor + moderkort - kostnad runt 3000-4000kr

Ultimata är såklart att byta allt men vill inte lägga allt för mycket pengar på denna datorn just nu. Har ganska kass prestanda i BfV , pubg, Escape from tarkov, Insurgency sandstorm.

Hej!
Du har ju redan en grym maskin! Kass prestanda i BfV? Kan du inte bara justera inställningarna lite?

/HH

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som alla sagt, är inte datorn överklockad så finns massor att hämta. Handlar mest om kylning, Haswell klockar bra men blir väldigt varm, och du har bra kylning. edit. kom på nu att det är Ivy Bridge du har, det klockar ungeför samma men har lite svagare IPC ca. 5% svagare än Haswell.

Får du upp processorn i 4.5-4.6GHz kommer du att få massor med mer fps, helt gratis, så kan du fundera på att göra en riktigt ordentligt uppgradering längre fram istället för en halvhjärtad sidgradering nu.

Jag har bla en fyrkärnig 4790K som är samma generation(eller egentligen en nyare, eftersom det är konsumentmodellen) som din som jag kör i 4.8GHz, den är i princip lika snabb som moderna processorer i alla vanliga uppgifter. Presterar hur bra som helst. Och du har sex kärnor, och fyrkanaligt minne, får du bara upp den i frekvens är det inte mycket till flaskhals i något spel.

edit. Och dina minnen bör du få kunna få upp i 2133MHz för en liten liten extra droppe prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@HybrisH: nu har jag inte spelat BfV på ett tag så minns inte exakt vad för inställningar jag använder men tror det var custom med medium/high inställningar dx11 1440p upplösning. Mixtrade en del och fick som bäst runt 80fps som ibland droppar ner till 60. Det är ju kanske inte dåligt men med tanke på att jag sett folk ha runt 130 FPS i ultra 1440p på forum och YouTube klipp så känns det ganska surt att ha som bäst 80-90 FPS.

Edit:. Upplev dessutom en hel del extrema FPS drops I pubg och ibland bfV. I Escape from tarkov går det ner i 10 fps i absolut lägsta inställningar i firefights. Dåligt optimerat spel men känns som att något är fel när det är så dålig prestanda med 1080ti.

Permalänk
Medlem

@the squonk: Jag är som sagt en nybörjare när det gäller att klocka både CPU och RAM så jag får pyssla med det och återkommer här med respons hur det gick! Om det är intressant för någon att veta då.

Tack för svar !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kevioh:

@the squonk: Jag är som sagt en nybörjare när det gäller att klocka både CPU och RAM så jag får pyssla med det och återkommer här med respons hur det gick! Om det är intressant för någon att veta då.

Tack för svar !

Det är absolut intressant att veta hur det gick! Både hur väl du lyckades klocka CPUn (spänning / frekvens) och om det löste dina prestandaproblem.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tyvärr blev det inte så lyckat med oc... Försökte flera gånger men får inte datorn att ens starta när jag ändrar något i bios. Provade att bara klocka processorn lite grann och upptäckte dessutom att mina RAM bara kör i 1333mhz och de ville inte heller fungera om försöker höja frekvensen där.

Jag gör ju uppenbarligen något fel men känner att jag inte tycker det är värt den där huvudvärken när det inte fungerar så jag köper hellre nya grejor då faktiskt!

Sååå i7 9700k, i9 9900k eller vänta tills nästa generation Intel processorer ? ( Vill inte ha AMD )
+ G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHz / DDR4 / CL16

Finns uppgraderingspaket på Webhallen med moderkort inklusive. Skiljer vara nån tusenlapp mellan i7an och i9an. Men tänkte använda min nuvarande CPU kylare som kanske inte duger till i9an?

Edit:. Har en H100i (icke Version 2 som jag skrev tidigare)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kevioh:

@pv2b: Tyvärr blev det inte så lyckat med oc... Försökte flera gånger men får inte datorn att ens starta när jag ändrar något i bios. Provade att bara klocka processorn lite grann och upptäckte dessutom att mina RAM bara kör i 1333mhz och de ville inte heller fungera om försöker höja frekvensen där.

Jag gör ju uppenbarligen något fel men känner att jag inte tycker det är värt den där huvudvärken när det inte fungerar så jag köper hellre nya grejor då faktiskt!

Sååå i7 9700k, i9 9900k eller vänta tills nästa generation Intel processorer ? ( Vill inte ha AMD )
+ G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHz / DDR4 / CL16

Finns uppgraderingspaket på Webhallen med moderkort inklusive. Skiljer vara nån tusenlapp mellan i7an och i9an. Men tänkte använda min nuvarande CPU kylare som kanske inte duger till i9an?

Edit:. Har en H100i (icke Version 2 som jag skrev tidigare)

Om du ska vänta på nästa generationens Intel-processorer får du vänta ett bra tag. Slutet på 2019 som allra tidigast skulle jag gissa på. Intel har haft problem att komma igång med sin 10 nm-process, som egentligen skulle vart igång redan under 2016. Något som är en förutsättning för att kunna leverera någon riktig uppgradering över vad som finns idag.

Skillnaden i spelprestanda mellan en i7-9700K och en i9-9900K är väldigt begränsad (men ändå mätbar för den som kör ett RTX 2080 Ti. Det handlar om enstaka FPS.) Även i5-9600K är riktigt bra.

Med det sagt så kommer en i7-9700K bara ha 8 trådar, där du har 12 idag. Om du inte gör något annat krävande på datorn än att spela, så spelar det nog ingen större roll att du får färre trådar.

De bästa alternativet enligt mig är fortfarande att överklocka (vi kan säkert hjälpa dig med vad som går fel, om du skulle ändra dig), alternativt vänta in vad AMD släpper på sin nya 7nm-process. Men om dessa alternativ är omöjliga skulle jag säga i7-9700K för en speldator, eller i9-9900K om du kör annat krävande som faktiskt kan dra nytta av Hyperthreading.

Ska du ändå ha Intel så kan det ändå vara smart att invänta AMD:s nya processorer på 7nm (gissar vilt att de blir köpbara till sommarn någonstans) för att se om något händer på prisfronten. (Men å andra sidan så har Intel kapacitetsbrist, så det kanske inte blir så mycket billigare.)

Din CPU-kylare kommer vara tillräcklig för en i9-9900K, särskilt om du inte tänker överklocka den.

Permalänk

jag har samma cpu som dig och ett 1080 utan TI.

jag har då inga problem att köra spel över huvud taget.

Dock kör jag mina minnen i 1600mhz och cpun i 4,33ghz i 1,35v med en h100i på alla 12 trådar aktiverade.

om du nu inte prompt vill uppgradera så ställ upp minnena i den hastighet dem skall gå i och sen klocka cpun.

har du 4 minnen? för du har ju quad channel system, har du det, kolla så dem sitter rätt så du verkligen kör quad channel.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tror jag väntar lite o ser vad AMD har att erbjuda med sina 7nm då faktiskt.Tack för tipset! De verkar ju intressanta trots att jag favoriserar Intel.
Men eventuellt blir det nog en i9 annars eftersom jag tänker att det är det som kan hålla längst så jag inte behöver uppgradera igen på ett bra tag. Även om jag "endast" har ett 1080ti så kommer ju den bytas också så småningom.

Ska se om jag kan lokalisera problemet med min överklockning. Lite krångligt när man försöker göra som instruktioner på Youtube klipp men så ser det inte likadant ut i bios och allt inte heter likadant.

Permalänk
Avstängd

@keviDina ramminnen är ju specade för 1866 mhertz.
Välj xmp i bios så är det löst.
Och att lära sig överklocka cpun är inget man gör på 1 kvart.
Man får lite lära känna sin cpu,och hitta gränserna med lagom volt och mhertz.
Och värmen som blir av det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

jag har samma cpu som dig och ett 1080 utan TI.

jag har då inga problem att köra spel över huvud taget.

Dock kör jag mina minnen i 1600mhz och cpun i 4,33ghz i 1,35v med en h100i på alla 12 trådar aktiverade.

om du nu inte prompt vill uppgradera så ställ upp minnena i den hastighet dem skall gå i och sen klocka cpun.

har du 4 minnen? för du har ju quad channel system, har du det, kolla så dem sitter rätt så du verkligen kör quad channel.

Skrivet av Mange43:

@keviDina ramminnen är ju specade för 1866 mhertz.
Välj xmp i bios så är det löst.

Ska kolla upp minnena! Tror de redan stod på xmp faktiskt men ska kika på det

Hur vet jag om de sitter rätt för quad channel? Jag har totalt 8 minnen 8x 4st 4gb

Permalänk
Avstängd

@kevioh:
Du har ju fyllt alla ramplatser,
Då kan det ju inte bli fel.
Jag bor bara några mil från dig.
Jag har dock aldrig överklockat sån cpu du har.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Det var inte jag som byggde datorn faktiskt. Jag satte bara i 1080tiet och tyckte det borde prestera bättre. Eller iallafall stadigare. Får enorma fps drops i princip alla tyngre spel. Så är inte helt 100 på hur minnena satt men ja det borde ju sitta rätt då om alla platser är fyllda

Men antagligen är det ju minnena som är problemet. Jag mixtrade ju med timings o grejer för det trodde jag man var tvungen till ?

Permalänk
Avstängd

@kevioh:
Det är nog cpun som bromsar.
Den behöver överklockas.
Vad har du för cpu kylare?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@kevioh:

1.3 vcore och 43 multiplier borde göra susen. Går såklart att finjustera men bör fungera 9/10 fall.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av cusah:

@kevioh:

1.3 vcore och 43 multiplier borde göra susen. Går såklart att finjustera men bör fungera 9/10 fall.

yes om inte så fungerar det garanterat på 1.35

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@kevioh:
Det är nog cpun som bromsar.
Den behöver överklockas.
Vad har du för cpu kylare?

verkar som han kör Corsair Hydro H100i

jag kör precis samma som TS på samma cpu, ställ den på 1.35v och sen klockar ni så högt det går. borde landa på 4,3-4,5ghz beroende på tur med kisel.

Sen verkar det som TS kör sina minnen i 1333mhz också istället för 1866mhz minnen som han har, och som du sa, har TS fyllt alla platser borde det vara quad channel.

Dock har vissa brädor begränsat till 1600mhz på ivybrige-E när man fyller alla minnes platser. så inte säkert det går och få upp dem till 1866mhz.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Fick lite tid över i helgen och har än så länge fått ramminnena att gå i 1600mhz genom att ändra till xmp och cpun har jag än så länge enbart provat 4 ghz utan att ändra volten och det verkar väldigt stabilt med märkbar skillnad i spel! Kör med Afterburner så jag kan se temp och övrigt. Ska försöka återkomma med en print screen på det så ni får se. Vet inte hur pass tempen och CPU load /Gpu borde ligga på så jag ska återkomma med detta!

Kan nog dra slutsatsen att felet jag gjorde innan var att pilla för mycket med ramen. Blev nog heltokigt med timing,volten och frekvensen där.

Ska absolut prova att öka trycket på cpun och se om jag kan lista ut hur jag höjer volten!