Från 2 skärmar till 1 Widescreen för PC-gaming, vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

Från 2 skärmar till 1 Widescreen för PC-gaming, vad ska man välja?

Hej!

Sitter idag med en gammal hederlig 24" XL2411T och en 24" bredvid. Börjat snegla mer och mer på att byta ut mina 2 skärmar till en widescreen. Dels för att få ett cleanare intryck, dels för att kunna få en mer spelupplevelse med bättre inlevelse.

Idag klarar inte riggen av några spel på 1440p, men det är inte omöjligt att jag uppgraderar om något år, och då vill jag inte behöva köpa ny skärm.

Håller inte på med bild-/videoredigering, eller filmtittande över huvud taget. Bara spel och surf.

Vad rekommenderar ni i den prisvärda klassen? Hade gärna lagt så lite som möjligt, men utan att snåla alltför mycket. Är 5000 kr en rimlig summa?

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Widescreen är definitivt värt att skaffa så länge som du inte spelar till största del FPS spel då widescreen skärmar ganska sällan kommer med hög uppdateringsfrekvens (Hz) eller med låg svarstid (ms) om man inte är redo att pröjsa stort.

Det gäller att hitta den perfekta skärmen just för dig, det finns vissa som är relativt billiga (Runt 3,5 tusen) men då kan man förvänta sig lite sämre kvalitét. Medans andra kan du hitta för runt 7 eller mer som verkligen får jobbet gjort, så som Agon AG352QCX som har hela 200hz!

Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-agon-ag352...

Om du hittar en bra skärm för ett pris du är villig att betala är det bara att köra på och man kan säkert hitta någonting väldigt bra för runt 5000. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Om man snabbt kollar på prisjakt så ser man att det bara förefaller finnas en skärm i det widescreen-sortiment du efterfrågar - länk . Detta baserar jag på att du efterfrågade något som ska "hålla" lite mer i framtiden, vilket jag tolkar som åtminstone upplösningen 3440x1440 på max 34 tum.

Skärmen under 5k verkar sådär, så du kanske ska öka budgeten lite om du vill ha en okej skärm du kan ha ett tag. Jag har själv suttit i samma tankar som dig och det slutade med att jag köpte en Samsung C34J791. Jag har inte fått den än och kan inte uttala mig om den personligen, och säger inte heller att du ska köpa just denna. Men ville bara nämna att jag kom fram till att den förefaller vara den mest prisvärda widescreen-skärmen just nu som inte kostar ap-mycket (köpte den på en rea, så fick den något billigare än vad den säljs för i dagsläget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pongstrider:

Widescreen är definitivt värt att skaffa så länge som du inte spelar till största del FPS spel då widescreen skärmar ganska sällan kommer med hög uppdateringsfrekvens (Hz) eller med låg svarstid (ms) om man inte är redo att pröjsa stort.

Det gäller att hitta den perfekta skärmen just för dig, det finns vissa som är relativt billiga (Runt 3,5 tusen) men då kan man förvänta sig lite sämre kvalitét. Medans andra kan du hitta för runt 7 eller mer som verkligen får jobbet gjort, så som Agon AG352QCX som har hela 200hz!

Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-agon-ag352...

Om du hittar en bra skärm för ett pris du är villig att betala är det bara att köra på och man kan säkert hitta någonting väldigt bra för runt 5000. Lycka till!

Jag kikade faktiskt lite på den skärmen du länkade, blev dock lite avskräckt av recensionen. Spelar ju trots allt mest FPS-spel, så man kanske bara ska hålla mig till min gamla trotjänare. Ska försöka komma iväg och försöka uppleva skärmen med egna ögon om det går. Tackar för tipset!

Skrivet av Levan:

Om man snabbt kollar på prisjakt så ser man att det bara förefaller finnas en skärm i det widescreen-sortiment du efterfrågar - länk . Detta baserar jag på att du efterfrågade något som ska "hålla" lite mer i framtiden, vilket jag tolkar som åtminstone upplösningen 3440x1440 på max 34 tum.

Skärmen under 5k verkar sådär, så du kanske ska öka budgeten lite om du vill ha en okej skärm du kan ha ett tag. Jag har själv suttit i samma tankar som dig och det slutade med att jag köpte en Samsung C34J791. Jag har inte fått den än och kan inte uttala mig om den personligen, och säger inte heller att du ska köpa just denna. Men ville bara nämna att jag kom fram till att den förefaller vara den mest prisvärda widescreen-skärmen just nu som inte kostar ap-mycket (köpte den på en rea, så fick den något billigare än vad den säljs för i dagsläget).

Nice funktion på prisjakt, den kände jag inte till. Super!

Ska spana in den skärmen du länkade, men verkar spontant vara liiite väl i överkant vad jag tänkt att spendera. Men vem vet, det kanske kan vara värt det? Återkom gärna med recension!

Permalänk
Medlem

Jag gick från dubbla 27"(2560x1440) till en 34" (3440x1440 100Hz) och är helnöjd. Jag spelar mestadels FPS men det är bara att köra med blackbars om man vill undvika 16:9 (vilket man vill ) Det är väldigt tacksamt att inte ha skärmkant rakt fram och otroligt trevligt med widescreen när man spelar äventyrsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag gick från dubbla 27"(2560x1440) till en 34" (3440x1440 100Hz) och är helnöjd. Jag spelar mestadels FPS men det är bara att köra med blackbars om man vill undvika 16:9 (vilket man vill ) Det är väldigt tacksamt att inte ha skärmkant rakt fram och otroligt trevligt med widescreen när man spelar äventyrsspel.

Var i butik idag och testade en BenQ EX3501R och måste säga att du har helt rätt vad gäller blackbarsen. Jag hade ganska svårt att få full koll på omgivningen, men det var en häftig upplevelse! Funkar förvånansvärt bra att ha 2 fönster uppe samtidigt, bredden sväljer det rätt enkelt. Dock insåg jag att jag inte kommer kunna kolla serie/grinda wow samtidigt, men det kanske jag kan leva med Tack för din input i alla fall!

Permalänk
Medlem

@Raesmus: https://www.computersalg.se/i/4561242/aoc-agon-ag352ucg6-led-... kan rekommendera denna om du inte bryr dig om att det måste vara IPS.

Permalänk
Medlem

Kör med en LG 34UC79G-B 34" Class 21:9 Ultra Wide Full HD IPS Curved Gaming Monitor.
Den har 2560X1080 i 144Hz och stöd för Freesync och fungerar alldeles utmärkt till det mesta.
Kollade in lite tester på Youtube innan och just den här fick rätt bra bedömningar overall.
Att den bara har 1080 är inget jag märker av i spel. Dessutom blir det förbannat bra bild vid uppspelning av t.ex Bluray och *.mkv.
Gav 4990:- för den vilket får ses som en kap.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |