Arctic Silvers metod för applicering av kylpasta - Ryzen processorer

Permalänk

Arctic Silvers metod för applicering av kylpasta - Ryzen processorer

Har googlat en del om optimal applicering av kylpasta på processorer.
Vanligaste rekommendationerna är ju att man lägger på pasta i formen av ett riskorn eller en halv ärta.
Hittade denna guiden från Arctic Silver, de skriver att metoden gäller kylpasta oavsett märke.
Dock rekommenderar de olika metoder beroende på processor - denna metoden gäller just AMD Ryzen, där de menar att applicering med en vertikal sträng av kylpasta är optimal.
Ville bara tipsa om detta eftersom jag snubblade över artikeln, själv vet jag inte om deras variant ger bättre resultat än ovan nämnda metoder.
Tänkte att det säkert är fler än jag som beställt en Ryzen på Black Friday och funderar på hur kylpastan ska appliceras. Har dock inte fått hem min ännu.

Thermal Compound Application AMD Ryzen

Med vänlig hälsning

Daniel

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk

Prova även carey holzmans metod

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Har googlat en del om optimal applicering av kylpasta på processorer.
Vanligaste rekommendationerna är ju att man lägger på pasta i formen av ett riskorn eller en halv ärta.
Hittade denna guiden från Arctic Silver, de skriver att metoden gäller kylpasta oavsett märke.
Dock rekommenderar de olika metoder beroende på processor - denna metoden gäller just AMD Ryzen, där de menar att applicering med en vertikal sträng av kylpasta är optimal.
Ville bara tipsa om detta eftersom jag snubblade över artikeln, själv vet jag inte om deras variant ger bättre resultat än ovan nämnda metoder.
Tänkte att det säkert är fler än jag som beställt en Ryzen på Black Friday och funderar på hur kylpastan ska appliceras. Har dock inte fått hem min ännu.

Thermal Compound Application AMD Ryzen

Med vänlig hälsning

Daniel

Nu kör jag inte med Arctic Silver då det märket inte varit relevant på ~10 år utan det är Thermal Grizzly Krynoaut som Der8auer Rekommenderar för Ryzen, och med den pastan får man med en liten spatel som gör det lätt att sprida ut över hala processorn. Det är så jag brukar göra och får då 100% täckning på processorn. Vill man inte balta så funkar dock "en halv ärta" helt OK, men risken finns då att man missar någon procent i kanterna, vilket jag som extrem pedant inte kan tåla, och desamma gäller egentligen alla "sträng, kryss, ris, ärta"-metoder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat med alla "rekommendationer". Gladpack på pekfingret och sprida ut för hand slår aldrig fel. Däremot har jag misslyckats med applicering med diverse rekommenderade appliceringsmetoder... det är omöjligt att uppskatta hur mycket som behövs om du inte ser hur spridningen blir. Risken är att du tar för lite. Och "ett riskorn" är jävligt litet... alldeles för lite vad gäller mängd kylpasta oavsett fabrikat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ja det finns många varianter. Själv kommer jag att välja den metoden Noctua rekommenderar, då jag köpt deras kylare. Blir säkert hur bra som helst : )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |