Windows vill inte boota från min nya SSD bootar i stället från min gamla HDD

Permalänk
Medlem

Windows vill inte boota från min nya SSD bootar i stället från min gamla HDD

Hej jag har en ny byggd dator som jag har försökt att få att boota Windows från min SSD i stället för min HDD men den vägrar att boota Windows från SSDn.

Windows 10 Home btw.

Den kör använder Windows på SSDn bara att den bootar från HDDn av någon anledning (Det värkar som min SSD in har en boot fill för Windows)

Jag har lekt runt lite med olika saker och inställningar. Några av dom ta ur HDDn tästa boota (Den hittar ingen boot fill) Ta ut SSDn (Den klagar på att den inte hittar rät Windows och bottar min gamla Windows som jag har på HDDn i stället) Ändrat olika typer av boot modes på bios (men då hittar den som sagt inte en boot fil)

Just nu så funkar datorn som den ska och det är inga problem men det skulle va trevligt om den bootade från rätt hårddisk you know.

Har ni saker ni vill jag ska testa eller undrar något så skriv bara det.

Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING (så ni vet hur min BIOS ser ut)

EDIT: Vet att jag värkar ha många problem med min nya dator men det här är det enda kvar som jag inte har fixat XD

Permalänk
Medlem

HDDn bör vara frånkopplad när du installerar Windows på SSDn.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Vad gör det för skillnad om den är inkopplad eller inte? Testar om ett litet tag gör lite saker för tillfället.

Permalänk
Medlem

Gör ingen skillnad om hddn är inkopplad eller ej, se dock till att bios inställningarna är på AHCI istället för IDE för bäst prestanda innan du installerar Windows. Under installation så kan du ju välja vilken disk den ska installeras på normalt sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ska ha bara ssd inkopplad för att windows lägger lite filer på den andra hdd när du installerar och skulle du koppla bort hdd nångång så kommer inte windows funka.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

@Dax123: Hur ser jag till att det installeras som AHCI? Är det under installationen eller eller det något jag måste fixa med installations filen?

Edit: Och kommer det göra någon skillnad i att den hittar en boot fil eller inte. Den hittar ju inte någon boot fil alls på SSdn.

Permalänk

är rekommenderat att endast ha disken du tänker installera på inkopplad när man kör in sitt OS annars finns det risk för att ev bootfiller/partitioner kan hamna på fel diskar. även om själva installationen i övrigt hamnar på rätt.

speciellt viktigt om du har en disk med ett os redan installerat på då den kommer prioritera att slänga in bootfilerna i samma partition som det redan existerande OSét.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

AHCI ändrar du i bios innan du bootar installationsmediet (usb disk, skiva etc.)

Har du ens installerat windows på ssdn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha jo Windows fins på SSDn men ben bootar från HDDn även fast den använder SSDns Windows.

Windows har dock inte sin egen partion på SSDn utan ligger bara på disken och det är AHCI btw kollade det.

Står det på datorhanteraren i alla fall ( Där man ser all disk media)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt skulle gjort en omformatering och ominstallerat windows med bara ssdn inkopplad för att vara på säkra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok då kommer frågan vad är besta sätet att göra det på? Dra ut allt stopa i stickan och instalera igen eller måste jag tömma SSDn helt?

Och i så fall hur ( Den kör ju Windows ) så kan inte bara radera allt hur som helst medans datorn e på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe10000:

@CyberNerd: Vad gör det för skillnad om den är inkopplad eller inte? Testar om ett litet tag gör lite saker för tillfället.

Vad det gör för skillnad? Ja du, det har du väl märkt nu? Den lägger filer på din "slö-disk" så om den inte är inkopplad så kan du inte starta windows från din SSD. Det är den skillnaden det gör. Så det är bara till att installera om för din del som gäller. Och så då till att inte har din "slö-disk" inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe10000:

Ok då kommer frågan vad är besta sätet att göra det på? Dra ut allt stopa i stickan och instalera igen eller måste jag tömma SSDn helt?

Och i så fall hur ( Den kör ju Windows ) så kan inte bara radera allt hur som helst medans datorn e på.

Skickades från m.sweclockers.com

Den töms ju när du formaterar den innan installation.
Plugga ut hddn, boota från USB (antar att du installerar från det) formatera ssdn, installera

Permalänk
Medlem

Man behöver inte installera om som fler av någon anledning rekommenderar. Det räcker med att köra startup repair från installationsmediet så lagar den det som är trasigt.

Permalänk
Medlem

Todd jag tängte mer på tekniska bakom det ( vilket ni jag fick svar på tidigare )

Och ok jag tästar att ominstalera Windows när jag kommer hem återkommer med hur det gick.

Edit: Ok tästar reparera om det går först då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe10000:

Ok då kommer frågan vad är besta sätet att göra det på? Dra ut allt stopa i stickan och instalera igen eller måste jag tömma SSDn helt?

Och i så fall hur ( Den kör ju Windows ) så kan inte bara radera allt hur som helst medans datorn e på.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
En video guide på hur man gör.

Man bör passa att ta bort partitionerna på disken. Det fixar flera konstiga där det inte räckte att formatera och installera om. Många fel märke man inte av direkt.

Permalänk
Medlem

För att specificera mer exakt vad problemet kan bli om man har mer än en disk inkopplad.

Windows lägger alltid boot-filerna på första disken det hittar även om man väljer att det ska installeras på en annan disk.
Det är därför det rekommenderas att bara ha den disk man vill installera Windows på inkopplad.

Om man är hundra på att disken man vill installera Windows på är första disken i disk ordningen i UEFI/BIOS (och man har ställt in att den ska vara boot disk), behövs det inte i regel att man kopplar bort alla andra, då som sagt Windows lägger alltid boot-filerna på första disken det hittar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe10000:

Hej jag har en ny byggd dator som jag har försökt att få att boota Windows från min SSD i stället för min HDD men den vägrar att boota Windows från SSDn.

Du har glömt att byta aktiv bootpartition. Sätt gamla diskens till inaktiv och den på ssd till aktiv. Välj sen ssd (eller windows boot manager) som bootdisk i uefi, och ev. kör en fixboot om det inte funkade.
https://www.disk-partition.com/help/set-active-partition.html

Skickades från m.sweclockers.com