Funderingar kring Tv-köp, 65 tum, max 15k

Permalänk

Funderingar kring Tv-köp, 65 tum, max 15k

Är på jakt efter en ny tv och har grävt ner mig i all tänkbar info de senaste dagarna. Dock står jag och velar kraftigt så tänkte höra om någon har några bra inputs.

Är sedan tidigare ett stort fan av Philips ambilight och har haft primärt fokus på någon av deras produkter. Då oled i 65tum i mitt tycke ligger i för hög prisnivå har jag sänkt blicken mot primärt 65PUS8503 som ligger på 12990 just nu. Samtidigt finns 7803-modellen för 9990 och fråga ett blir att höra om ni tycker mellanskillnaden motiverar 8503? Har någon viljan att dessutom i någon sorts ”förklara för en idiot”-nivå beskriva de primära skillnaderna välkomnas det. Har insett mina brister i kunskap kring paneler, nits, kontrast osv..

Dock ska jag försöka att inte låsa in mig på Philips så om ni skulle köpa en tv, 65 tum för en 15k budget, vad hade ni satsat på idag?

Gott slut på er alla!

Permalänk
Medlem

65" a ~15k är exakt samma referensramar jag själv sitter och funderar på. Precis som du velar jag också fram och tillbaka Både mellan modeller och ifall man ska vänta 1år och köra dagens OLED 65or till det priset, å andra sidan kan man alltid vänta ett tag då det ligger något bättre runt hörnet. Hursomhelst, de två de står mellan för egen del är:

Sony 65XF9005 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4716462
Samsung QE65Q7FN https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554

Din Philips har jag inte funderat på då jag hellre har en VA än IPS då jag värdesätter kontrastförhållande framför betraktningsvinkel.

Du har förövrigt säkert redan sett https://www.sweclockers.com/artikel/26529-infor-mellandagsrea... som är en utmärkt översikt

I valet mellan Sonyn och Samsung är min take att Sonyn är vassare overall bildkvalite och riktigt vass HDR, men Samsungen har några fördelar i form av 1. Mkt mindre input-lag vid spel som ej stödjer 4k (tex Switch som jag kör en del), hur mycket detta märks i praktiken vet jag dock inte, någon? 2. Sonyn har ett väldigt bökigt (stora/breda) och fula stativ/fötter (oväsentligt ifall man hänger på väggen) 3. Sonyn förefaller ha rätt kasst ljud direkt från TVn (fast här bör man kanske ändå ha extern källa ifall man vill ha kvalite generellt) 4. "One Connect" där alla anslutningar ligger i en separat låda så man inte måste dra massa kablar till Tvn = skönt.

Egentligen är det mest nr1 jag tycker kan vara mest kritisk då spel är ett ganska stort användningsområde för egen del, annars föredrar jag nog Sonyn generellt på samma prislapp (båda för 14,990 nu)

Permalänk

Tack för svar!
Tog en runda hos några återsäljare idag och blev inte mycket klokare. Tittade på en Philips 8303 som har samma panel som 8503 och med den demofilm som kördes lär inte många köpa en Philips...

Den samsung du nämner var helt klart ett bra alternativ! Dock har jag börjat vela och resonerar lite mer att ska jag köpa nåt i de här nivåerna kanske jag ska ta på spenderarbyxorna och satsa på oled. Dyrt men efter idag tog jag ett kliv ditåt. Så för att summera landade jag i att Samsungen var bäst enligt tidigare riktlinjer men att jag troligen kör på oled.

Andra funderingar som dykt upp hos mig är om man bör lägga fokus vid vilken HDR tvn har. Dolby vision verkar onekligen det som är kompatibelt med mest idag men om man kör på en tv med hdr10+, kan man räkna med mycket material på sikt eller har man nymodigheter som inte är kompatibelt med något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej !mitt råd är att du går in på rtings.com och utgår därifrån !bästa sidan för att utgå ifrån när det gäller val av Tv !

Skickades från m.sweclockers.com