Permalänk

HDMI och nätverkskablar?

Tjena!

Det är så att jag tänkte "streama" spel över till mitt sovrums TV. MEN! Det verkar vara lättare sagt än gjort. Jag antar att lösningen är en gammal hederlig kabel!

Men hur ligger till? Jag vill köra 4k@60hz och med det kommer en jävlas massa bandbredd. Nog visst för att chromecast osv funkar för film. Men just spel verkar vara knepigt minst sagt! Jag vill kunna uppleva 4k@60fps nu när man har en sån fin tv! HDMI över nätverkskabel verkar smidigast då jag kan implementera nätverk i sovrummet också (ja nog fan har man dragit kabel i alla andra rum! ) För trådlöst verkar vara meningslöst!

Tittar förvånat över hur hög bandbredd hdmi kräver! HDMI 2.0 kabel kan nå 18,0 Gbit/s och en cat6a kabel kan endast nå 10 Gbit/s

Finns det ens utrustning för mitt ändamål? Skall man behöva gå upp till en cat 8 kabel? Eller hur är det? I slutändan är ju responstiden det viktigaste och förmodligen kommer det ändå spelas i 1080p@60hz. Men det känns ju dumt att lägga en kabel som inte uppfyller dagens ändamål!

Ja, det är bara skriva era idéer!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det finns dom som använder 2 Tp kablar just pga av detta.

Permalänk
Medlem

Nvidia shield tv?

Permalänk
Medlem

Om du ska skicka via IP så kommer du behöva komprimera signalen. Det är helt enkelt omöjligt att skicka 4K60 okomprimerat i ett normalt nätverk. Men 10Gbit nät så kan du komma undan på 8bitarsfärg med subsampling av färginfo till 4:2:0. Du behöver i princip nåt sånt här:
https://muxlab.com/pro-digital/video-wall-4k60-over-ip-extend...

Alternativt drar du en sladd specifikt för video, så slipper du bygga proffsnätverk bara för att få video till sovrummet. En extender/förstärkare kan funka. Typ nåt sånt här:

https://www.blackbox.com/en-us/store/detail.aspx/4K60-HDMI-Re...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Raappana:

Nvidia shield tv?

Skrivet av Nioreh83:

Om du ska skicka via IP så kommer du behöva komprimera signalen. Det är helt enkelt omöjligt att skicka 4K60 okomprimerat i ett normalt nätverk. Men 10Gbit nät så kan du komma undan på 8bitarsfärg med subsampling av färginfo till 4:2:0. Du behöver i princip nåt sånt här:
https://muxlab.com/pro-digital/video-wall-4k60-over-ip-extend...

Alternativt drar du en sladd specifikt för video, så slipper du bygga proffsnätverk bara för att få video till sovrummet. En extender/förstärkare kan funka. Typ nåt sånt här:

https://www.blackbox.com/en-us/store/detail.aspx/4K60-HDMI-Re...

Ja fast verkar vara simplare att dra en optiskt kabel i såna fall....
Problemet är dock att det kostar mer än vad det smakar och man får en konsol och några spel för dem priserna
Verkar ju vara omöjligt projekt detta

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Kolla på produkter baserade på HDBaseT.
100 meter över en cat5e eller bättre.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du skicka signalerna från mus/tgb/spelkontrol från soffan till datorn?
Att du har latensfri bild hjälper ju föga om du har hög latens på inputen.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Hur tänkte du skicka signalerna från mus/tgb/spelkontrol från soffan till datorn?
Att du har latensfri bild hjälper ju föga om du har hög latens på inputen.

Jag räknar med att Tv;n redan har inputlag och att det inte borde vara värre än mina trådlösa lösningar. Räknar med att kunna använda xbox kontroll eller bluetooth (helst 2.4ghz) tangentbord, vi snackar tre meter på sin höjd! Har redan idag ett g930 som går på 2.4 bandet och märker inget speciellt. Ska testa min xbox kontroll så fort jag får den. Behövde en ny då min xbox 360 är sliten.

Förstår mig rätt, från tv och datorn är väldigt nära...men tillräckligt långt att kabeln minst blir 15 meter samt väldigt bökigt att dra...har kanske en lösning på hur jag ska dra kabeln.

Har nog också beslutat mig för att köra en Nvidia shield, så fort jag fått in en kabel Men jag vet att även där är det inputlag och inte helt utan kompression. Men låter som den bästa lösningen idag. Samt verkar kunna driva riktig 4k@60fps filmer. Dock 1080p med shadowplay...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Jaså, var det inte längre. Ja då är väl en kabel smidigast och bäst.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.