Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nästan uteslutande äkta smör i gjutjärnspanna.

Varför? Ja det kan man ju undra. Det fungerar bra och maten blir bra.

Edit: Spelar ingen roll vad man steker. För övrigt så finns det ju "riktiga kockar" som fortfarande påstår att man ska ha ägg i färsen när man gör t.ex. biffar eller köttbullar. Så dem är det inget man ska ta på allvar med.

Samma här! Gjutjärnspannan är min bästa vän i köket
Sen ibland brukar jag med ha ägg i... Men går bra utan med... dijonsenap binder ganska bra med, och blir bra med smak!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Exakt, nuber one and only! I Smör steker man fisk och köttprodukter. I olivolja steker man rent protein (stekt ägg), potatis. och färdig pytt i panna

Sedan till någon moderat här Det går inte längre att lägga någon röst, enligt frågan så har man alltid redan lagt sin röst.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det beror på vad man ska steka, men ibland slänger man på lite olivolja om det är ex lamm.

Men till mestadels kör jag på Smör/raps blandat i flytande form

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Ursäktar ett litet trådlyft.. Men såg denna dokumentär:

SVT Play "Den bittra smaken av Teflon"

Kom då att tänka på denna tråd, och denna post, som är ett svar på min skepsis mot plast i stekpannor tidigare i tråden.

Skrivet av Caernoga:

Från http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/forpackningar/plast/:

"Är det farligt att använda stekpannor och kastruller som har ett skadat teflonskikt?

Det finns inget som tyder på att teflonflagor som lossnar från en stekpanna eller kastrull när man steker eller kokar maten innebär några hälsorisker.

Vad ska man tänka på när man använder grillgaller?

Var försiktigt om du använder nät eller grillgaller belagd med PTFE/Teflon när du grillar, följ tillverkarens anvisningar. PTFE-galler i ugn där temperaturen kan hållas under kontroll är inga problem.

PTFE är en termoplast som sälj under olika namn, bland annat Teflon. Materialet klarar värme upp till 260–300° men smälter vid cirka 330°. När man grillar är det vanligt med temperaturer över 330°C, särskilt om fett eller marinad droppar ner och orsakar flammor. Då kan temperaturen bli åtskilligt högre (>750°C)."

Din oro är alltså obefogad när det gäller normal användning. Dock är PTFE ingen höjdare i miljösammanhang, så gjutjärn eller keramiskt har den fördelen också, förutom att de inte har beläggning som släpper.

Att det finns något som kallas teflonfeber är inte nytt, att PTFE material kan avge ämnen som PFAS mfl vid upphettning är inte heller okänt. Det kräver hög temperatur, men det är ingen omöjlighet att nå vid vanlig stekning om man är lite oaktsam.

Dokumentären påtalar hälsoeffekter man förbundit med utsläpp av dessa ämnen.. Alla människor ÄR drabbade på det viset att vi har dessa ämnen i blodet.

Kanske är min dos inte hög nog för några risker, men jag vill nog ändå vara försiktig i samband med så otrevliga risker.

Vi har en wook hemma med PTFE, men den skall användas till vissa specifika fall med lagom temperatur, i övrigt - gjutjärn.

EDIT: Vi kan ju vara konspiratoriska och fundera över varför det har blivit så hett med keramiska pannor helt plötsligt, PTFE är ju faktiskt ett överlägset non-stick material

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Alltid svensk rapsolja i gjutjärnspanna så klart!

Har även en lättviktspanna i gjutjärn, https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/latt-gjutjarn/.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Smör oftast bregott, förstår inte vilka som använder margarin? Är en produkt som borde försvunnit för typ 60år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Undvik vegetabilisk olja när du steker, varnar nu ledande experter. Anledningen: Vegetabiliska oljor innebär för många hälsorisker. När de hettas upp bildas nämligen höga koncentrationer av skadliga kemikalier, vilka kallas aldehyder och kopplas till ett flertal sjukdomar, såsom bland annat cancer, hjärtsjukdomar och demens.

Fast det var dåligt med referenser....

Det var väl samma tjat om detta när det gällde våra kära potatischips för några år sedan - med andra ord pengarraggning med FUD igen...

Bryter man de det lite så verkar oljor med 'nyttiga' halter av omättade och fleromättade kolväten som man menar inte tål upphettning så bra (det är förvisso inget nytt inom resturangvärlden) - medans 'skitoljor' som palmoljor, kokosolja/fet, ister (och i viss mån smör) och kakaosmör som har dissats så hårt under många år är typiska fetter som från ingen till låg andel omättade och fleromättade fetter och därför inte oxideras så lätt av värmen, nu plötsligt lyfts fram som de bra alternativen??

Det är förvisso helt sant att härsket fett är inge bra, så illa att vi har tom luktsinne för att upptäcka härsket fett i våran mat.

Upphettning påskyndar härskningsprocessen och det är av den anledningen som tex frityroljor i fritöser skall bytas med ganska korta intervaller, då bestämd av värmetid och inte så mycket av hur många kok som görs (med många kok så måste man ändå ersätta oljan som följer med det som kokas och är det stor omsättning så kan tillräckligt mycket av oljan vara ersatt med nytt ändå inom tiden...

Ni som käkat resturang/gatukök med inte så stor omsättning - kanske märkt att pommes inte alltid smakar så bra - och det beror ofta på att man värmt för länge på samma olja och är det rapsolja så går nedbrytningsprocessen ganska fort (pga ganska stor andel med omättade och fleromättade kolväten) medans med ister håller väldigt mycket längre innan det sätter smak.

---

dock pratar vi här om många timmars värmetid, inte den lilla stunden som som är aktuellt när man steker sin biff/burgare...

Permalänk
Medlem

Rapsolja och smör oftast. I gjutjärnspanna. Oftast den bästa kombon. Gjutjärnspannan ger stabilast temperatur när man lagar mycket jämfört annat tunnare. Tål mycket stryk och håller en eller flera livstider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

@Joi: När det ska stekas på en riktig yta på köttet i gjutjärnspannan, då är det enbart Talg som räknas.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Alltid kokosolja.. Nästan ingen som fastnar i kokosolja.. Olivolja i nödfall(då kokosoljan är slut)..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Alltid gjutjärnspanna och med Smör

Permalänk
Medlem

teflon Om jag måste använda något så är det väl rapsolja.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Äkta smör, och lite rapsolja i en gjutjärnspanna eller grillpanna, och allt står på en gasplatta. (om det är en saftig stek t e x )

Äkta smör blandat med lite havssalt, i en gjutjärnspanna, och allt står på en gasplatta (om det är fisk)

När det gäller soppor och typ gryter så kör jag med elplattorna. Men kan mycket väl börja med gasplattorna för att sen skifta över till el.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nästan alltid Svensk rapsolja eller Italiensk olivolja. Ibland lyxar jag till det med smör, tex smörstekt lax är ju underbart. Då brukar jag blanda olja och smör så bränns inte smöret när man öser fisken. Generellt sätt så använder jag främst smör till fläsk, nöt och fisk.

Skrivet av xxargs:

Fast det var dåligt med referenser....

Det var väl samma tjat om detta när det gällde våra kära potatischips för några år sedan - med andra ord pengarraggning med FUD igen...

Bryter man de det lite så verkar oljor med 'nyttiga' halter av omättade och fleromättade kolväten som man menar inte tål upphettning så bra (det är förvisso inget nytt inom resturangvärlden) - medans 'skitoljor' som palmoljor, kokosolja/fet, ister (och i viss mån smör) och kakaosmör som har dissats så hårt under många år är typiska fetter som från ingen till låg andel omättade och fleromättade fetter och därför inte oxideras så lätt av värmen, nu plötsligt lyfts fram som de bra alternativen??

Det är förvisso helt sant att härsket fett är inge bra, så illa att vi har tom luktsinne för att upptäcka härsket fett i våran mat.

Upphettning påskyndar härskningsprocessen och det är av den anledningen som tex frityroljor i fritöser skall bytas med ganska korta intervaller, då bestämd av värmetid och inte så mycket av hur många kok som görs (med många kok så måste man ändå ersätta oljan som följer med det som kokas och är det stor omsättning så kan tillräckligt mycket av oljan vara ersatt med nytt ändå inom tiden...

Ni som käkat resturang/gatukök med inte så stor omsättning - kanske märkt att pommes inte alltid smakar så bra - och det beror ofta på att man värmt för länge på samma olja och är det rapsolja så går nedbrytningsprocessen ganska fort (pga ganska stor andel med omättade och fleromättade kolväten) medans med ister håller väldigt mycket längre innan det sätter smak.

---

dock pratar vi här om många timmars värmetid, inte den lilla stunden som som är aktuellt när man steker sin biff/burgare...

Nu har jag ingen källa till hands men det är detta jag också har hört. Oljor är ingen fara så länge man inte hettar upp den till 180 grader i flera timmar flera gånger. Just därför som friterad mat är sämre. Steker man lite grönsaker i olja uppnår man ju inte den temperaturen under en längre tid.

Off topic: intressant att så många använder gjutjärn. Har själv en ganska dyr gjurjärns panna samt flera teflon, bland annat en Ica Basic (som är förvånadsvärt bra!) och jag föredrar teflon alla dagar i veckan. Lättare att rengöra och man slipper sot och rök i hela köket. Den enda fördelen är väl att man kan få gjutjärnet rejält varm och passar bra till kött, men då jag äter kött kanske 1-2 gånger i månaden så använder jag den inte så mycket. (Ja jag är noga med att olja in järnet efter använding). Till vardags blir det alltid teflon för min del, tycker det funkar ypperligt till att steka grönsaker i!

Permalänk

Själv steker jag i datorn där det sitter ett RX 580 och en överklockad i7 3820 med stockkylare. Jag får dock vara försiktig. Sätter man igång ett för tungt spel är risken att man bränner maten.

Skämt åsido. Försöker att steka i rapsoljas så ofta som möjligt men det är bara för gott att körai med smör