Permalänk

Dator köpt hos Inrego

Hej
Hoppas någon kan hjälpa mig, köpte en begagnad dator hos Inrego till min son i julklapp.
Tänkte att jag skulle starta upp den och förinstallera ett musikprogram som jag har köpt.
Men när datorn startar upp så står det defaultuser0 som användarnamn, och så väntar den att jag ska ange lösenord.
Jag har inte fått något lösenord från Inrego så nu kan jag inte logga in. Är det någon som har erfarenhet om köp från Inrego och kanske kan hjälpa mig eller det kanske finns någon från Inrego som läser detta som kan svara mig?

Eller är det ominstallation som måste till?

MVH Mikael Svensson

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har köpt en beggad dator som den är. Du "måste" (Högst rekommenderat) ominstallera Windows.

Permalänk
Medlem

@msvensson73:
Testa att lämna lösenordet blankt och tryck enter för att se om du kommer in.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Jag kan nog inte hjälpa så mycket i själva ärendet, men vill bara flika in att Inrego absolut är ett genuint företag, om tankarna mot förmodan har gått i andra riktningen. Som redan nänts så bör du ominstallera datorn, så bör allt vara lugnt sen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@msvensson73: På Inregos sida står det att alla datorer installeras med Windows 10 Pro så det kan vara så att den är installerad så långt att du själv ska ange lösenord om du vill ha ett.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Om du behöver nyinstallation är detta en god början:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

God Jul & lycka till

Permalänk
Medlem

Det är bara att flytta cmd.exe till utilman.exe och fixa där. Finns massa guider på google.
Ominstallation är lite väl drastiskt. Annars kan man försöka kontakta inrego först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Det är bara att flytta cmd.exe till utilman.exe och fixa där. Finns massa guider på google.
Ominstallation är lite väl drastiskt. Annars kan man försöka kontakta inrego först.

Rätt intetsägande inlägg faktiskt, personen i fråga är nog inte på den kunskapsnivå för att ens kunna tolka vad du svamlar om!

Permalänk
Medlem

Om du fått ett digitalt kvitto på mailen så kan det finnas inloggningsinfo där.

Visa signatur
Permalänk

Tack alla för era svar och viljan att hjälpa mig.

Jag läste på Microsoft sida att man kunde boota upp med ett usb med Windows10 vilket jag gjorde, sedan så kunde jag välja region och tangentbordslayout och då fick jag möjlighet att skapa en ny användare.

Som sagt tack för hjälpen och god jul och gott nytt år på er!

MVH Mikael Svensson

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har köpt en beggad dator som den är. Du "måste" (Högst rekommenderat) ominstallera Windows.

Vad snackar du om "som den är"? Han köpte en dator från ett företag och den skall funka från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Något som gått fel, defaultuser0 har skapats av en bugg/fel under installation och är inget konto med något lösenord.

Starta i felsäkert läge med kommandotolk så lär du kunna ordna till det. Kommer du in i felsäkert läge med kommandotolk som administratör kan du t.ex. aktivera det inbyggda administratörskontot. Kan du logga in som administratör kan du skapa ett vanligt konto och använda Windows som vanligt. Alternativt kan du välja att starta felsökningsläget (håll ner shift samtidigt som du trycker på power > starta om på inloggningsskärmen) och återställa Windows utan att spara några filer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zargoz:

Vad snackar du om "som den är"? Han köpte en dator från ett företag och den skall funka från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Och den funkar ju uppenbarligen, förutsatt han kan logga in. Den är köpt i det skick den är i.
Det finns säkerligen nån paragraf nånstans och ett mail/kvitto med fler uppgifter.

Han borde ju dock direkt kontaktat Inrego.

Permalänk
Medlem

Alla datorer jag har köpt från Inrego har haft nyinstallerat windows redo att köra (dock med inrego-skrivbordbakgrund). Dom är absolut reko och snarare mycket serviceminded vad jag har upplevt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Och den funkar ju uppenbarligen, förutsatt han kan logga in. Den är köpt i det skick den är i.
Det finns säkerligen nån paragraf nånstans och ett mail/kvitto med fler uppgifter.

Han borde ju dock direkt kontaktat Inrego.

Enligt 16 kkl skall varan  vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om han inte fått inlogg eller om man på något sätt inte kan använda varan som det är tänkt så är det fel på varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Nu är ju problemet löst. Men hjälpte en bekant en gång att fixa nytt lösenord. Tror det var detta jag använde: http://trinityhome.org/Home/index.php?content=TRINITY_RESCUE_...
Provade några gratisprogram men det var inte så lätt att få det att fungera. Men bara Googla så finns det att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Och den funkar ju uppenbarligen, förutsatt han kan logga in. Den är köpt i det skick den är i.
Det finns säkerligen nån paragraf nånstans och ett mail/kvitto med fler uppgifter.

Han borde ju dock direkt kontaktat Inrego.

Datorn är rekonditionerad, den har en ny W10P-installation utförd av Inrego med en ny licens från Microsofts program för rekonditionerade datorer.