Skrivet av Lunatech:
Har också lirat sedan 2015 och alfa/beta innan det. Tycker fortfarande spelet har en hel del att erbjuda, men det börjar tyvärr märkas att många av de ursprungliga skeppen blivit powercreepade en del.
Matcher med två CV är inget kul för DDs och andra som förlitat sig på concealment, man är alltid spottad ändå känns det som. Saknar också att CV knappt spelar mot varandra längre, tidigare kunde man iaf ha dueller med sina fighters. Nu trycker man T och hoppas på att AI:n lyckas låsa på motståndarens plan.
Jag började spela CV med reworken.
Att DD's förblir spottade beror främst på att majoriteten som spelar DD's slutar tänka när flygplan dyker upp.
Hade två korkade DD's i mitt lag häromdagen, motståndaren hade 2st smarta DD's.
Jag var CV, Enterprise.
Mina två DD's trots att jag sa till dom att vända tillbaks till flottan och få AA skydd från andra skepp så fortsatte dom pusha upp mot fiender spottade och beskjutna av CV'n. Motståndarens kryssare behöver bara invänta dom på deras sida av kartan och avsluta deras lidande.
Vad gör fiender DD's tror du? Dom håller sig nära Montanas, Des Moines, Salem's, ja dom vet att allt dom behöver göra är att vara nära nog att när CV'n dyker upp så behöver dom bara göra en 180 usväng mot en AA bubbla från en AA specad BB/CC så är dom säkra annars förlorar man alla sina plan på 2 sek eller mindre i bland.
Deras DD's levde i princip hela matchen, våra dog trots att jag förgäves bad dom vända och samtidigt ge dom AA figthers men åter igen uppvisar dom samma mönster, dom lämnar AA bubblan och fortsätter pusha upp mot fiender beskjutna och nere på 25% HP innan deras kryssare avslutar deras lidande.
Testa spela CV så ska du se att majoriteten av DD spelare TOTALT SUGER på att kontra CV's, inte för att det inte går, det går som jag skrev.
Det sämsta man kan göra är att försöka köra ifrån flygplan men tyvärr gör 90% av alla DD spelare det.
Med begränsade spoting range en CV har på DD's så är det enklaste sättet att träffa en DD.
En smart DD vänder mot flygplanen, då är chansen att en CV hinner armera sina plan minimal sedan åker man enbart ifrån när planen passerat för att bli oupptäckt snarast.
Då jag spelar alla klasser sedan CV rework kan jag säga att det i allra högsta grad rör sig om ett Skill Gap snarare än en klass är bättre än en annan.
CV's är inte alls kapabla att bära en match, för det tar jag en Kryssare alla dagar i veckan tex eller en DD.
Det är inte heller svårt att spela DD's nu efter reworken, jag har haft väldigt lite problem med CV's i mina DD's men som sagt jag spelar alla klasser så jag vet vad en CV kan och inte kan göra mot min DD.
Faktum är att jag specar fortfarande inte AA på majoriteten av mina skepp då det inte behövs om man bara håller ihop.
Det vi ser klagemål på just nu är att folk inte har lärt sig eller vill lära sig leva med CV's.
Jag nu som då anser jag att CV's inte ska vara i spelet men nu är dom här och med reworken så spelar det mig igen roll, jag kan kontra CV i det mesta och jag kan kontra det mesta i en CV.
Det folk inte verkar ha insett är att flygplan är inte olikt fartygen i hur man kontrar dom.
Dom har en hastighet, vapentyp, manöverförmåga, concelement och spotting ranges, dom har kort och gott alla egenskaper fartyg har men balanserat helt annorlunda tex hög fart, låg spoting range på DD's etc.
När man inser att fartyg har en typ av vapen för att hantera flygplan, AA guns och dessa har räckvidder och olika förmåga att göra skada på flygplan så inser man snart att kontra flygplan kräver egentligen samma tänk som att kontra fartyg.
Precis som du utvärderar motståndarens fartygs förmågor gentemot ditt så gör du samma sak med flygplan gentemot dit fartyg och sedan avgör du ju om du kan hantera flygplanen själv eller om du behöver hjälp av en eller flera spelar i dit lag.
Med andra ord, lär dig dom olika CV' skeppens egenskaper precis som andra skepp, lär dig taktiker att hantera dessa och utvärdera matchen och agera där efter.
Enklaste är att spela CV några hundra matcher så blir det snar lite aha upplevelse över det hela, man ser verkligen hur kassa många är på att kontra flygplan, inte att det ena skeppet är "enklare" än det andra eller bättre.
Vad alla men då främst DD's måste göra att att sluta gå in i panik läge där dom stänger av hjärnan och istället precis som med ett fartyg träna och agera korrekt utifrån situationen.
Kör du inte en Kidd så kanske dit bästa svar på en CV är att vara 8-10km inom ett vettigt AA skepp med ens DD, en eller två BB's eller en AA Kryssare och då falla tillbaks till denna. Alltså behöver man som DD ha koll på var ens AA tunga skepp är så man vet vart man ska vända sig i fall man blir upptäckt av en CV.
Möter du på en duktig DD så är deras första reaktion att svänga direkt mot ett skepp med tungt AA, en usel DD spelare fortsätter iväg från sitt lag i någon ogrundad tro att CV'n ska tappa bort honom, dessa spelare är free frags just nu, inte pga att skeppen dom kör är kassa eller okapabla men om man frivilligt kör emot faran upptäckt så slutar det med att alla skjuter ihjäl DD'n i fråga.
Det är också mycket enklare för din egna CV spelare att skydda en DD som inte pushar upptäckt utan vänder tillbaks.
Allt för många DD spelare ignorerar AA fighers man släpper över dom, dom stannar inom den bubblar och kan inte flyttas.
Vänder en DD tillbaks så kan dessa strategis placeras över DD'n medans denna rör sig tillbaks mot ett AA skepp i laget som sedan kan ta över att skydda DD'n mot motståndar CV'n.
DD's ska vara lägst fram men man kan inte vara så långt fram att man kan solo sänka halva motståndarlaget utan reprimander.
Man vinner inte som DD spelare på att ränna runt skitlångt före sitt lag, man vinner genom att överleva och vara lagom lågt framför laget som då följer med en.
Det blir otroligt mycket svårare för en CV att skydda den DD samtidigt som denna ska sänka och skada skepp om man ska behöva flyga ut till en DD som inte fattar vett och taktik och sedan tillbaks till det skepp man vill sänka.
Ett lag vars AA skepp håller samman med flottan och vars DD's vet var dess AA skepp är och håller sig inom räckvidd att falla tillbaks vid fara ett sådant lag är jävligt svårt för en CV att röra samtidigt som deras CV får ett mycket enklare jobb och ett sådant lag vinner matchen.
Så ja usla DD spelare inte bara dör men gör livet svårt för deras egna CV och det väldigt enkelt för motståndar CV'n att bidra till sitt lag.
Men vist vill DD's fortsätta krama kartgrännsen och CV snipa och sedan klaga i forum så ja då får dom fan skylla sig själva.
En DD som får panik och fortsätter pusha mot fiender går inte att rädda, det slutar bara på ett vis.
Tyvärr suger majoriteten av DD spelare i dag när det gäller att kontra flygplan och det blir extremt uppenbart när man spelar CV för dom flesta har igen erfarenhet av att kontra CV's och beter sig som totala nybörjare även om dom kanske är fullt kapabla i matcher utan CV's.
Jag har sett massa DD's dö som bara hade behövt vända om och köra tillbaks i 30 sek och sedan varit säkra, istället förlorar dom all HP över 2-3 minuter och dör lågt från laget i panik vid någon kartgräns.
Själv har jag inga större problem i mina DD's att kontra CV's, jag vet hur jag ska göra för att minimera tiden dom har på sig att göra sitt drop på mig så det leder ofta till att dom missa alla sina raketer med alla försök, jag vet att jag kan köra till ett fredligt skepp så kan inte CV'n röra mig utan att förlora alla sina plan om han väljer att stanna.
Och ja visst är det irriterande att behöva vända tillbaks och förlora en minut, men jag förlorar hellre en minut än att dö, bättre motståndarens DD's gör misstagen och dör för lever jag hela matchen kan jag göra massa skada.
I bland tror jag DD spelare tror att dom aldrig ska behöva retirera lite, men att spela DD mot CV betyder att man få ge upp lite mark för att ta tillbaks det senare och mer därtill och smarta DD's vinner i längden genom att dominera kartan, döda DD's som får panik när flygplan dyker upp gör det inte.
Just nu anser jag inte att CV's kan bära en match, det är inte alls någon dans på rosor utan du är extremt beroende av antigen en bra div eller ett lag som inte är korkat, det går inte att göra upp för korkade medspelare som sänker sina skepp både höger och vänster.
Något jag märker tydligt är att om man stödjer sitt lag med flyg så börjar dom göra dumma sker, tex att rusha ett skepp in i en kapp mot 3st när man kanske var 4 st mot 3 och dessutom hade kappen där man bara hade behövt vänta på motståndaren att pusha och gör bort sig.
Folk får ett extremt öveförtroende för hur mycket en CV kan bidra till deras framgång vilket leder till att folk gör dumma saker om CV'n visar aktivt stöd.
Så som CV spelare får man i bland vara försiktig med sin närvaro för folk gör ofta dumma saker har jag märkt då dom tror att en CV will fix all there fuckups.
Kryssare är bland den mest kraftfulla typen av skepp just nu, DD's med om man spelar dom rätt.
CV och BB för mig är mer filler än nåt annat och inte idealiska om man vill buffa sin W/R.
Det finns mycket att balansera i spelet men skeppsklasserna i sig är det egentligen inget större fel på när det gäller balans just nu, däremot är problemet att majoriteten spelar en eller två klasser och saknar kunskaperna och det taktiska kunnandet att kontra alla andra skeppsklasser med sin favoritklass.
WG kan inte fixa det faktum att dom flesta inte är bra på spelet.
Enda sättet att fixa det från ett tekniskt perspektiv är att ha EN skeppsklass för då vet alla lika väl hur dessa fungerar, tex World of Battleships...