Permalänk
Medlem

Låg "VBat" Voltage

Hej jag har gjort ett tråd för länge sen ang min dator att den har börjat bete sig konstigt, den startas om konstant och det tar tid innan den "kickar igång" efter massa omstart. Här är tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541377-datorn-startas...

Men.. Jag har en ny fråga rent allmänt.. Kan VBat spänning påverka datorn mycket? Vad jag vet så är "VBat" batteri spänning? Och jag har googlat lite här o där och den ska tydligen ligga på 3 volt ? Men enligt "Open Hardware Monitor" ligger VBat hos mig på 0,072V.. alltså extremt lågt. Kan det vara nackdelen? Här är en bild på mina voltages. https://imgur.com/a/g4jHkoC

- Hade uppskattat om någon kunde hjälpa mig.

God Jul.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Rekordmedlem

Det är dags att byta batteriet på moderkortet, om spänningen blir för låg så kommer bios att återställas varje gång du stänger av datorn och har du gjort någon ändring av inställningarna så behöver du göra om dem varje gång du slår på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är dags att byta batteriet på moderkortet, om spänningen blir för låg så kommer bios att återställas varje gång du stänger av datorn och har du gjort någon ändring av inställningarna så behöver du göra om dem varje gång du slår på datorn.

grejen är att min dator startas om konstant även med originalbatteriet. Eller om jag säger så, min dator startades o om konstant och det kunde ta lång tid innan den kickade igång. Men varje gång jag startade den så ressetades datorn konstant i all evighet.. och hela bios startades om.. så jag bytte till annat batteri från GAMMALT moderkort.. och problemet kvarstår... Men märker att VBat är sjukt kass, misstänker att i originalbatteriet är det samma sak... Ska undersöka det igen..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

grejen är att min dator startas om konstant även med originalbatteriet. Eller om jag säger så, min dator startades o om konstant och det kunde ta lång tid innan den kickade igång. Men varje gång jag startade den så ressetades datorn konstant i all evighet.. och hela bios startades om.. så jag bytte till annat batteri från GAMMALT moderkort.. och problemet kvarstår... Men märker att VBat är sjukt kass, misstänker att i originalbatteriet är det samma sak... Ska undersöka det igen..

Pröva köpa nya batterier istället för gamla som kan var urladdade. Finns på ikea eller valfri butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Pröva köpa nya batterier istället för gamla som kan var urladdade. Finns på ikea eller valfri butik.

Ska göra det. Bäst att börja från det billigaste metoden ju God Jul!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl ett CR 2032 på de flesta moderkort och de kostar inte många kronor och finn nästan överallt tom i mataffärerna....
Att byta till ett gammalt batteri är inte så smart om du inte mätt upp det och vet att det är ok, moderkorten drar så lite ström att det mest är självurladdning som tömmer batterierna så skaffa ett nytt om du inte kan mäta att det är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.