Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tar tacksamt emot tips på en bra router

Permalänk
Medlem

Tar tacksamt emot tips på en bra router

Hej!

Vi ska koppla en router till vår mixer i vårt band och jag undrar om någon kan rekommendera routers med stark och stabil signal?

En Ipad kommer att ansluta via wifi mot routern som i sin tur är kopplad via ethernet till mixern och tanken är att man ska kunna gå runt med Ipaden i lokalen vi ska spela i utan att den tappar anslutning osv.

Vi har väl tänkt oss upp mot 1500kr eller liknande.

Någon som har nåt bra tips?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad är det för lokal? Hur stor är den? Är det flera rum? Vad är väggarna gjorda av?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Wifi har mkt begränsad effekt/räckvidd, de flesta mellanklassroutrar och uppåt har ungefär samma räckvidd. Lite större wifi-nät byggs upp med många accesspunkter.
(router har man bara en i sitt nätverk, vill man ha fler wifi-punkter kallas det accesspunkter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vad är det för lokal? Hur stor är den? Är det flera rum? Vad är väggarna gjorda av?

Det kan handla om olika lokaler då vi spelar på olika ställen, men är oftast ganska öppna ytor.

Skrivet av teejee:

Wifi har mkt begränsad effekt/räckvidd, de flesta mellanklassroutrar och uppåt har ungefär samma räckvidd. Lite större wifi-nät byggs upp med många accesspunkter.
(router har man bara en i sitt nätverk, vill man ha fler wifi-punkter kallas det accesspunkter)

Absolut, men det är enbart en router det handlar om. Tänkte mest om det finns några självklara val i nämnd prisklass.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

hur nära den kommer ni vara? är det bara ipaden som ska vara ansluten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

hur nära den kommer ni vara? är det bara ipaden som ska vara ansluten?

Man går gärna ut en bit från scenen när man sätter ljudet för att se hur ljudbilden är för publiken, men det handlar kanske om 25m max. Grejen som jag tänker på är ju att när lokalen sedan fylls med folk och annan teknik så att man inte får för mkt problem.

Behövs en AP tror du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Man går gärna ut en bit från scenen när man sätter ljudet för att se hur ljudbilden är för publiken, men det handlar kanske om 25m max. Grejen som jag tänker på är ju att när lokalen sedan fylls med folk och annan teknik så att man inte får för mkt problem.

Behövs en AP tror du?

Tänker så här,
Varför köpa någon halvbra router (som agerar AP) när man inom samma budget kan få en dedikerad router och AP som gör exakt vad de ska vara bra på riktigt bra.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja