Operatörslåst iPhone XS egentligen inte låst?

Permalänk
Medlem

Operatörslåst iPhone XS egentligen inte låst?

Slog till på en iPhone XS hos Tre när den kom och de skriver att deras telefon är operatörslåst i tolv månader och först efter det kan man låste upp den mot en peng.

Då ska man väl ej kunna sätta i t.ex. ett Telenor-SIM och få täckning? Ska åka till Asien om några veckor och då blir det ju betydligt billigare att köpa SIM där, så nu när jag testar med ett Telenor-SIM får jag full täckning och det går att ringa.

Får olika bud men en del säger att Apple ej operatörslåser sina telefon, men Tre hävdar något annat. Hur vet jag vad som gäller? Känns just som det fungerar eftersom jag får täckning med Telenor, men tänkte fråga här om någon vet mer konkret vad som gäller?

Tack på förhand!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Köpte du den med ett abbonemang? Om inte så borde den vara upplåst, då har du ju betalt fullt pris för den och det blir som att köpa den i vilken butik som helst.
Apple låser inte telefonerna om inte operatören vill att de ska låsas, tror att det enbart är Tre som fortfarande låser telefoner.

Du kan ju kolla vad Tres sida säger angående upplåsning: https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler-bredband/las-up...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Ring dem och be de låsa upp luren. Oftast tillkommer en avgift ...

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Känns just som det fungerar eftersom jag får täckning med Telenor, men tänkte fråga här om någon vet mer konkret vad som gäller?

Får du signal och kan ringa med ditt Telernor-sim så är den INTE låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Slog till på en iPhone XS hos Tre när den kom och de skriver att deras telefon är operatörslåst i tolv månader och först efter det kan man låste upp den mot en peng.

Då ska man väl ej kunna sätta i t.ex. ett Telenor-SIM och få täckning? Ska åka till Asien om några veckor och då blir det ju betydligt billigare att köpa SIM där, så nu när jag testar med ett Telenor-SIM får jag full täckning och det går att ringa.

Får olika bud men en del säger att Apple ej operatörslåser sina telefon, men Tre hävdar något annat. Hur vet jag vad som gäller? Känns just som det fungerar eftersom jag får täckning med Telenor, men tänkte fråga här om någon vet mer konkret vad som gäller?

Tack på förhand!

Ja, jag har också hört olika, men det senaste jag hört är att 3 ska ha slutat låsa telefoner. Dock så har jag inte läst något officiellt uttalande från 3. Men får du täckning med ditt Telenor SIM, så är telefonen inte operatörslåst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Messade Tre lite snabbt på FB och fick svar att deras nya iPhones ej är operatörslåsta, så då fick vi det svart på vitt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord