Billigast NASen man kan bygga ihop själv?

Permalänk
Medlem

Billigast NASen man kan bygga ihop själv?

Jag är inte så bra på hårdvara, hur billigt kan man komma undan (exkl. hårddiskar) om man vill ha en NAS som klarar av kryptering? Jag försökte bygga en själv på inet men den gick upp i ca. 5000 och jag tyckte det var dyrt. Ska endast köras headless med nån Linuxdist eller FreeNAS. Den ska kunna streama ut 1080p.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på området men du kommer förmodligen behöva komplettera med mer info kring vad du söker. Rent tekniskt kan man ju bygga en NAS från en Raspberry pi för 300 :-

Vad är det för kryptering du menar? Själva lagringen på hårddiskarna? Hur många diskar ska NAS:en klara av? Med streama menar du inte transcoda dvs koda om filmen on the fly? Finns det något självändamål med att bygga själv mot att köpa en färdig lösning?

Permalänk
Medlem

Har inga bra tips, men däremot lite frågor som nog kan hjälpa.
Hur många diskar ska den klara?
Ska den transcoda 1080p och hur många samtidiga strömmar? (plex?)
Ska du köra raid? Hårdvara eller mjukvara? ZFS?
Hur ska krypteringen gå till? Per fil, hela filsystemet eller varje disk för sig?

Permalänk
Inaktiv

Har en E3-1235L som jag plockade upp på ebay för runt 600:- . Proccessorn visade sig vara väldigt kompetent när det kom till streaming. Hela burken drar runt 40-45 watt idle med 6st 4TB diskar i Raid-Z2. Den höga strömförbrukningen beror förmodligen på att den är fylld med nätverkskort och en vm som kör pf-sense.

Ram är dock väldigt dyrt i dag, om du vill komma undan billigt så rekommenderar jag att du tittar på DDR3. Ebay är en guldgruva när det kommer till begagnade proccessorer, moderkort avrekommenderar jag starkt att man köper därifrån.

Permalänk
Medlem

Billigast är att ta en gammal dator och bygga i, eller köpa nåt begagnat.

Visa signatur
Permalänk

Det är ju inte värt det. Du kan köpa en Synology ds216j (plats för två diskar) för dryga tusenlappen på tradera. Då har du dessutom ett extremt enkelt och användarvänligt system med stöd för vpn, kryptering av filer m.m.
Duger för de flesta användare.
Den klarar definitivt att streama 1080p. Har aldrig haft problem med min och streamar okomprimerade blurays.
Energieffektiv med. Drygt 20 watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En HP microserver gen 8 eller senare kanske är ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av ClubT:

Vad är det för kryptering du menar? Själva lagringen på hårddiskarna? Hur många diskar ska NAS:en klara av? Med streama menar du inte transcoda dvs koda om filmen on the fly? Finns det något självändamål med att bygga själv mot att köpa en färdig lösning?

Använder LUKS på mina diskar. Det är mest för att jag tänkte att det skulle bli billigare, och jag vill inte ha proprietär programvara på den. Finns det något färdigbyggt som uppfyller dessa krav så är jag idel öra!

Skrivet av Xcorp:

Har inga bra tips, men däremot lite frågor som nog kan hjälpa.
Hur många diskar ska den klara?

2-3 räcker nog.

Skrivet av Xcorp:

Ska den transcoda 1080p och hur många samtidiga strömmar? (plex?)

1-2 strömmar, resten vet jag faktiskt inte vad som är bäst. Jag tänkte ha en RPi3 som HTPC till TVn med Kodi eller liknanade, vad är bäst i det fallet? Det får inte vara stängd källkod och proprietärt, har hört att Plex är det men jag kanske har fel. Jag tar tacksamt emot tips!

Permalänk
Medlem

Läs hårdvarurekommendationerna för det operativsystem du tänkt använda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag vore i din sits och velat ha en NAS. Hade jag definitivt inte byggt egen, finns färdiga. Flera saker man måste tänka på när man bygger NAS. Är långtifrån en expert. Köpte en dator billigt med i7-3770 och 16 gb ram, ändå sa de flesta sidor att ramen skulle aa EMC-ram osv för bäst prestanda. Så en vanlig dator är inte optimal.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Läs lite på denna NAS326.Kanske för bra pris för att vara sann? Som sagt, inget proffs men alternativ finns.

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/nas/zyxel-na...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Om jag vore i din sits och velat ha en NAS. Hade jag definitivt inte byggt egen, finns färdiga. Flera saker man måste tänka på när man bygger NAS. Är långtifrån en expert. Köpte en dator billigt med i7-3770 och 16 gb ram, ändå sa de flesta sidor att ramen skulle aa EMC-ram osv för bäst prestanda. Så en vanlig dator är inte optimal.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...

Läs lite på denna NAS326.Kanske för bra pris för att vara sann? Som sagt, inget proffs men alternativ finns.

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/nas/zyxel-na...

Tänkte bara rätta några saker, hoppas du inte tar illa upp.

Emc står ofta för elektro magnetic compability (med risk för felstavning).
Förenklat så får enheter inte störa ut andra enheter och måste uppfylla emc direktivet för att få säljas.

Jag tror du menar ECC minnen vilket är felrättande minnen. Detta påverkar inte prestandan nämnvärt, men oftast bara tillgängligt för server processorer.
Har du inte extremt känslig data kan du använda vanliga ram minnen.

De enheter du länkade till har tex inte ECC minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tänkte bara rätta några saker, hoppas du inte tar illa upp.

Emc står ofta för elektro magnetic compability (med risk för felstavning).
Förenklat så får enheter inte störa ut andra enheter och måste uppfylla emc direktivet för att få säljas.

Jag tror du menar ECC minnen vilket är felrättande minnen. Detta påverkar inte prestandan nämnvärt, men oftast bara tillgängligt för server processorer.
Har du inte extremt känslig data kan du använda vanliga ram minnen.

De enheter du länkade till har tex inte ECC minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar absolut inte illa upp Vet att det står för electro magnetic compability men ibland blir det en brainfart haha ! Helt glömt att dem heter ECC-minnen och tack för upplysningen. Alltid bra att veta varför de använder såna ! Gracias !

Permalänk
Rekordmedlem

Beror helt på prestandakraven, en Raspberry pi klarar det rent tekniskt och kostar strax under 400 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d6:

Tack för alla svar!

Kryptering:
Använder LUKS på mina diskar. Det är mest för att jag tänkte att det skulle bli billigare, och jag vill inte ha proprietär programvara på den. Finns det något färdigbyggt som uppfyller dessa krav så är jag idel öra!

Antal diskar:
2-3 räcker nog.

Streaming:
1-2 strömmar, resten vet jag faktiskt inte vad som är bäst. Jag tänkte ha en RPi3 som HTPC till TVn med Kodi eller liknanade, vad är bäst i det fallet? Det får inte vara stängd källkod och proprietärt, har hört att Plex är det men jag kanske har fel. Jag tar tacksamt emot tips!

Beror ju en hel del på om du vill ha nåt färdigt eller är beredd på att pilla lite och lära hur det fungerar.
En fördel med att bygga själv är att man vet bättre hur det funkar så man kan lättare felsöka när det blir problem. Att du inte vill ha proprietär programvara pekar ju åt bygga-själv hållet.

Är strömförbrukning, ljudnivå och plats viktigt? En 5-10 år gammal kontorsdator torde duga gott och väl prestandamässigt (bortsett från transcoding då) om den har plats för så många diskar du vill ha.

Vad gäller kryptering så ska man fundera på om det är värre om nån annan kan komma åt filerna eller att man själv inte kan komma åt dem. Mycket svårare rädda ett havererat filsystem om det är krypterat. Gäller även att se till att backupen är krypterad/skyddad också om man kör krypterat.

Sen är ju frågan hur viktigt datat är på NAS:en, det tenderar bli viktigare med tiden. Har man spenderat många timmar på att tex rippa VHS:band med familjen/släkten på så kan ju banden vara ospelbara eller bandspelaren trasig ifall man skulle behöva göra om det senare.