Fått troligt fake-sms från Bahnhof. Vad göra?

Permalänk

Fått troligt fake-sms från Bahnhof. Vad göra?

Hej!

Jag såg nu på min 4G-router att jag fått ett SMS igår att jag inte betalt en räkning på 1450kr och att jag ska göra det inom 5 dagar osv. BG som anges i SMSet verkar förvisso gå till Bahnhof efter lite googlingar, dock har jag inte Bahnhof som leverantör. Och det SIM-kort jag fick SMSet på är 2 månader gammalt och endast använt till min 4G-router som surf-abb.

Nu till frågan, är detta spam/bluff eller har någon använt mitt nummer (kanske potentiellt mitt ID?) för att köpa saker via Bahnhof?

Noteras bör att jag aldrig tidigare fått SMS från bahnhof, och enligt deras "kom igång" så ska man få ett SMS vid tecknande av abb osv. Jag ska kontakta Bahnhof imorgon angående detta så det inte drabbar mig i efterhand av någon anledning.

Vad tror ni? Är det fake? Är jag på något sätt ID-Kapad?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ring bahnhof och fråga?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Ring bahnhof och fråga?

Kan nog dessvärre inte göra det nu. Såg SMS-et precis nu och är nervös haha

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: låter som det klassiska "gamla nummer problemet" dvs personen som hade numret innan dig var kund hos Bahnhof och har nu bytt numer och glömt räkningen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Kastroullen: låter som det klassiska "gamla nummer problemet" dvs personen som hade numret innan dig var kund hos Bahnhof och har nu bytt numer och glömt räkningen.

Tack för input!

Tror nog att det är så. Enligt bahnhofs "kom igång" tar de även en kreditkoll på beställaren, och jag har inte fått en sådan från dem, iallafall inte de senaste två åren (sålänge jag haft kivra) så att jag skulle vara ID-kapad är nog inte fallet. Ska dock endå ringa dem imorgon och dubbel-kolla!

Sedan att jag fick SMSet till ett (för mig) helt nytt nummer är ologiskt...

Blev fan skiträdd när jag såg smset...