Äldre högtalare där sladd gått av. Osäker på hur vi ska få fast den igen.

Permalänk
Medlem

Äldre högtalare där sladd gått av. Osäker på hur vi ska få fast den igen.

Min far har ett par högtalare han köpte på 70 talet och dom har spelats ända tills nu. Högtalarna är från märket A3, tror inte företaget finns kvar längre?

Dom har varit skötta och är väl använda men nu har en kabel gått av. Det är sladden som kommer från delningsfiltret som sedan går till baksidan av högtalaren. Där sladden gått av ser det ut som att sladden vairt limmad dit?(Se bild). Den kabeln har gått av, säkert från vibrationer. Den ser ut att vara limmad så vi vågar inte löda fast kabeln.

Har ni någon erfarenhet hur vi ska få fast kabeln?

https://imgur.com/4Vdx7gB

https://imgur.com/HDgT4od

https://imgur.com/4TRdhO0

Tyvärr hittar jag ingen information om högtalarna mer än att dom heter A3(eller står det på högtalarna) och har för mig det är ett franskt märke.

Jag har alltid svårt att ge information och förklara och jag ber om ursäkt för det. Bara att ni frågar. Mer bilder kan ordnas.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Rekordmedlem

Litztråden till talspolen måste lödas. Limmet är till för att fixera den och inte för att koppla den elektriskt, kanske behöver du byta tråden och limma igen, limmet får man försiktigt skära loss med en skalpell, man kan behöva ta bort dammkonen också beroende på hur det är gjort men den elektriska kopplingen gör du genom att löda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Litztråden till talspolen måste lödas. Limmet är till för att fixera den och inte för att koppla den elektriskt, kanske behöver du byta tråden och limma igen, limmet får man försiktigt skära loss med en skalpell, man kan behöva ta bort dammkonen också beroende på hur det är gjort men den elektriska kopplingen gör du genom att löda.

Ok! Ska meddela min far detta. Kan du se bilden på högtalaren? I mitten är det typ en "tygbula" som på nästan alla andra högtalare, jag undrar om man kan dra ut den på något sätt för den är intryckt. När jag var liten tryckte jag in alla. Påverkar inte ljudet men skulle bara kännas bättre om dom inte var intryckta.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ok! Ska meddela min far detta. Kan du se bilden på högtalaren? I mitten är det typ en "tygbula" som på nästan alla andra högtalare, jag undrar om man kan dra ut den på något sätt för den är intryckt. När jag var liten tryckte jag in alla. Påverkar inte ljudet men skulle bara kännas bättre om dom inte var intryckta.

Går enklast att dammsuga ut på låt effekt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whaea:

Ok! Ska meddela min far detta. Kan du se bilden på högtalaren? I mitten är det typ en "tygbula" som på nästan alla andra högtalare, jag undrar om man kan dra ut den på något sätt för den är intryckt. När jag var liten tryckte jag in alla. Påverkar inte ljudet men skulle bara kännas bättre om dom inte var intryckta.

Prova dammsugare först, sedan tejp, man kan sedan gå på de hårdare metoderna typ att använda en nål som man trycker in och drar med och att skära loss damonen helt och räta ut den och sedan limma dit den igen.
Nått så här >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Går enklast att dammsuga ut på låt effekt

Skrivet av mrqaffe:

Prova dammsugare först, sedan tejp, man kan sedan gå på de hårdare metoderna typ att använda en nål som man trycker in och drar med och att skära loss damonen helt och räta ut den och sedan limma dit den igen.
Nått så här >
https://youtu.be/2uOvO0yiF3s

Tusen tack! Nu till helgen ska jag och min pappa ta en titt på högtalaren och se om vi kan lyckas få till det så man kan ösa på musik igen!

Visa signatur

Punch a fish make a wish