Hyrt ut hyresrätt svart i andrahand - i knipa- vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smetig:

Har du ingen nyckel? det är väl bara att dra med en massa folk.. åka dit.. slå sig ner tills hon lämnar? vad ska hon göra?

har du läst? Det var precis det jag gjorde, jag blev avhysad från polisen.

Permalänk
Medlem

@Ayish256: Jo men du ringde ju polisen? dom är inte så mycket att hänga i granen... en kärring? kvinna? vad det nu är... gå in.. ta nyckeln.. lås ut henne.. så kommer ju polisen avhysa henne när hon ringer och lipar.

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smetig:

@Ayish256: Jo men du ringde ju polisen? dom är inte så mycket att hänga i granen... en kärring? kvinna? vad det nu är... gå in.. ta nyckeln.. lås ut henne.. så kommer ju polisen avhysa henne när hon ringer och lipar.

Ja du måste återta din lägenhet och slänga ut henne.
Och säga till polisen hon försöker komma in med falskt kontrakt.

Eller skrev ni kontrakt till Maj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Då är detta mitt enda alternativ,

Helt sjukt att jag ens är glad att få höta nyheter som dessa, en läxa för livet,

Att vara på säkra sidan så säg att de river tillståndet.

Tyvärr så är det rysk-roulett att hyra ut i andrahand i dagens läge.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

@Ayish256: Jo men du ringde ju polisen? dom är inte så mycket att hänga i granen... en kärring? kvinna? vad det nu är... gå in.. ta nyckeln.. lås ut henne.. så kommer ju polisen avhysa henne när hon ringer och lipar.

Enligt polisen är det "hennes" lägenhet just för tillfället om du läser igenom tråden. Därav kommer ts mest troligt åka dit på inbrott eller något annat liknande (kan inte lagarna så noga mer än vad som är rätt och fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Enligt polisen är det "hennes" lägenhet just för tillfället om du läser igenom tråden. Därav kommer ts mest troligt åka dit på inbrott eller något annat liknande (kan inte lagarna så noga mer än vad som är rätt och fel).

Skulle ju vara i Sverige man åker dit för inbrott i sin egen lägenhet..

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayish256:

Då är detta mitt enda alternativ,

Helt sjukt att jag ens är glad att få höta nyheter som dessa, en läxa för livet,

Men att ändra lås och nyckel utan hyresvärdens tillåtelse är väl olagligare än att hyra ut i andrahand?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

@Ayish256: Jo men du ringde ju polisen? dom är inte så mycket att hänga i granen... en kärring? kvinna? vad det nu är... gå in.. ta nyckeln.. lås ut henne.. så kommer ju polisen avhysa henne när hon ringer och lipar.

Skrivet av anon298854:

Ja du måste återta din lägenhet och slänga ut henne.
Och säga till polisen hon försöker komma in med falskt kontrakt.

Eller skrev ni kontrakt till Maj?

Tyvärr så kommer TS att åk ut eftersom det inte är polisens jobb att hålla koll vem bor var. Så länge hon kan visa papper på att hon bor där så kommer polisen ge henne rätt till lägenheten.

Finns massa artiklar om lägenhetskapningar och de ända som kan avhysa såna personer är kronofogden som kommer ta månader och det beslutet kan hon överklaga och då ska det upp i rätten. Så det är en process som hon kan förhala nästan hur länge som helst.

*Tur* så skulle TS flytta inom kort så det här kommer inte vara hans problem längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

du kan ju hälla loctite i låset så kan hon inte lämna lägenheten

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

Skulle ju vara i Sverige man åker dit för inbrott i sin egen lägenhet..

Antar att det är i princip samma sak som att du har inte rätt att ta tillbaka en stulen vara som tillhör dig.

Exempel: Din cykel blir stulen. Du hittar den en vecka senare och vet att det är din till 100%. Då har du ingen rätt att ta tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Enligt polisen är det "hennes" lägenhet just för tillfället om du läser igenom tråden. Därav kommer ts mest troligt åka dit på inbrott eller något annat liknande (kan inte lagarna så noga mer än vad som är rätt och fel).

Hur kan man åka fast för inbrott i sin egna lägenhet där TS dessutom är skriven och kvinnan i fråga inte har något giltigt kontrakt lol.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Antar att det är i princip samma sak som att du har inte rätt att ta tillbaka en stulen vara som tillhör dig.

Exempel: Din cykel blir stulen. Du hittar den en vecka senare och vet att det är din till 100%. Då har du ingen rätt att ta tillbaka den.

Nae kanske inte men... Men vem kommer att stoppa mig? om jag går fram och låser upp min cykel och trampar iväg

grammar police
Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga, att detta är att jämföra med att någon sprungit in i din lägenhet när du hade dörren öppen och låst in sig. Borde räcka att ringa polisen alternativ ta hjälp av hyresvärden för att bevisa att man bor där.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är så gott som aldrig polisen som vräker folk oavsett vilket land vi talar om. Handräckning får ni begära från Kronofogden. Finns kontrakt kan det vara svårt att vräka någon snabbare än med 3 månaders uppsägning. Kostnaden för lås måste du nog kräva från "andrahandshyresgästen", det kommer hur som helst fastighetsägaren kräva av hyresgästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag skulle säga, att detta är att jämföra med att någon sprungit in i din lägenhet när du hade dörren öppen och låst in sig. Borde räcka att ringa polisen alternativ ta hjälp av hyresvärden för att bevisa att man bor där.

Ja.. Helt sjukt att man kan springa in i någon annans lägenhet, Skriva ett eget kontrakt med sig själv sen bo där..

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

Du har l fortfarande nyckel dit? Sålänge du har dit eget kontrakt så har du ju lika mycket rätt som henne att vistas där?

Du är för flat, ta inte med mamma och väninnan, ta med vad som helst FÖRUTOM mammor och vänninor..
Släng ut henne, ta nyckeln för henne och lås lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Du har l fortfarande nyckel dit? Sålänge du har dit eget kontrakt så har du ju lika mycket rätt som henne att vistas där?

Du är för flat, ta inte med mamma och väninnan, ta med vad som helst FÖRUTOM mammor och vänninor..
Släng ut henne, ta nyckeln för henne och lås lägenheten.

Tack

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

Har du en kopia på det förfalskade kontraktet? Vilken summa står där? Kan hon bevisa att hon betalat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Man kan sätta vilken hyra man vill men då kan hyresgästen vända sig till Hyresnämnden för att få den sänkt men har man betalt för mycket utan klaga från början så är de pengarna borta. Man har ingen återbetalnings skyldighet för att man har satt för hög hyra men det är upp till både den som hyr ut och den som hyr att kolla om hyran är skälig.

Men det är som vanligt med folk majoriteten har noll koll vilka rättigheter och skyldigheter man har..

Det stämmer inte, hyresgästen kan ta det till hyresnämnden inom tre månader från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Hyresnämnden kommer då göra en bedömning av brukvärdeshyra och vilken mån hyran varit oskälig. Hyresvärden kommer sedan bli återbetalningsskyldig för beloppet utöver skälig hyra tillsammans med ränta.

Därför kan du mycket väl skriva under ett kontrakt som hyresgäst, medveten om att hyresvärden tar ut oskälig hyra, du behöver inte ens nämna det. Har du sen bevis i ordning och tar det till hyresnämden kommer du sitta på trumf, såvida det inte gått längre än 3mån sen du flyttade/avslutade kontraktet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag skulle säga, att detta är att jämföra med att någon sprungit in i din lägenhet när du hade dörren öppen och låst in sig. Borde räcka att ringa polisen alternativ ta hjälp av hyresvärden för att bevisa att man bor där.

Man tycker det men inte i dagens sverige.

Blir du hemlös det du ska göra är förfalska lite papper, bokför dig på en adress sen är det bara att vänta till rätt tillfälle när dörren är öppen att springa in och hävda att du bor dar och vola du har gratis boende i x månader för de ända som kan få ut dig är kronofogden som tar x månader och det kan man förhala genom att inte ta emot deras beslut och lyckas de handräcka dig beslutet så är det bara att överklaga och då måst det upp i domstol som tar ytterligare några månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Man tycker det men inte i dagens sverige.

Blir du hemlös det du ska göra är förfalska lite papper, bokför dig på en adress sen är det bara att vänta till rätt tillfälle när dörren är öppen att springa in och hävda att du bor dar och vola du har gratis boende i x månader för de ända som kan få ut dig är kronofogden som tar x månader och det kan man förhala genom att inte ta emot deras beslut och lyckas de handräcka dig beslutet så är det bara att överklaga och då måst det upp i domstol som tar ytterligare några månader.

Fan va dum jag känner mig som sitter här och betalar för ett boende..

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det stämmer inte, hyresgästen kan ta det till hyresnämnden inom tre månader från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Hyresnämnden kommer då göra en bedömning av brukvärdeshyra och vilken mån hyran varit oskälig. Hyresvärden kommer sedan bli återbetalningsskyldig för beloppet utöver skälig hyra tillsammans med ränta.

Därför kan du mycket väl skriva under ett kontrakt som hyresgäst, medveten om att hyresvärden tar ut oskälig hyra, du behöver inte ens nämna det. Har du sen bevis i ordning och tar det till hyresnämden kommer du sitta på trumf, såvida det inte gått längre än 3mån sen du flyttade/avslutade kontraktet.

Det nämndes tidigare som jag missade att lägga in att de gäller bara hyresrätt men inte bostadsrätt och eftersom det hela gäller hyresrätt som jag glömde så måst man följa en nivå och man kan bli återbetalningsskyldig. Men allt det här är OffT med tanke på att hans hyresgäst vägrar att betala något.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

Fan va dum jag känner mig som sitter här och betalar för ett boende..

Lite väl mycket Offtopic nu men japp det är helt sjukt så har man inget samvete eller heder så kan man leva rövarna hur mycket som helst på andras bekostnad

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

Vad tackar du för? Det är väl inte du som är TS...

Edit: Eller om du tackade för att någon kom med ett bra förslag, så tack själv!

Permalänk
Medlem

OKEJ! så Jag har läst genom hela tråden och så här sammanfattar jag det.

Det har skett ett MUNTLIGT kontrakt SVART. (Lycka till för tjejen att bevisa att hon har rätt att bo där), utan bevis så KAN det varit så här det gick till, tjejen har utan tillåtelse gått in i ts hus och folkbokfört sig och snott hans hemnycklar, slängt ut alla hans möbler, och skaffat ett fejkkontrakt. Låter ganska olagligt)

Du har nyckel till lägenheten.
Hon har inga bevis från hyresföreningen att hon har något med lghn att göra. Att folkbokföra sig kan vem som göra var som. Min bror folkbokförde sig hemma hos mig utan att jag fick reda på det av någon eller att jag godkände det. (jag var medveten om att han skulle byta adress och var ok med det, ville mest kolla om någon myndighet skulle förvarna)
så vad är problemet?
Ta den nyckel du har och lås upp sedan går du in i lägenheten och slänger ut henne. Hur ska hon bevisa att hon har kontrakt? (man måste ha godkännande av fastighetsägaren att byta lås på dörren) Om nu låset är bytt så ringer du hyresvärden och säger att du kommer från jobbet och ditt lås inte går att låsa upp och att du inte har någon aning om/inte fått reda på att någon ska byta ditt lås. Hyresvärden kollar och ser att det inte finns order på att lås ska bytas. Och därifrån så blir problemet polisens då det har skett brott.

"men hennes fejkade kontrakt som hon skapat då?"
Okej om hon nu har ett fejk kontrakt så lär hennes uppgifter inte finnas hos hyresföreningen, ts är väl fortfarande skyldig att betala hyra, och det är beviset på att han bor där, det är liksom inte så att jag kan kräva att folk betalar hyra på lägenheter som inte existerar, betalar ts hyra då är det han som bor där.
och jag tror inte att det är så lätt att bara skaffa fejk kontrakt och sen gå bo var som.

"polisen i sverige är ju helt värdelösa de gör ingenting"
Att möta upp en polis utanför en port och dra din historia på 10 minuter ger inte polisen rätt till att slänga ut henne. Polisens jobb är att upprätthålla lagen. INTE att utreda vem som bor där och sedan på 10 minuter och inga underlag att bestämma sig för att slänga ut personen som bor där inne och ge personen utanför bostaden tillträde till bostaden. Låter inte klokt att polis som inte har koll på läget ska slänga ut folk från en bostad för att någon har ringt och sagt att han äger/hyr lägenheten. Kanske därför kronofogden existerar?? Tänkt på det? De utreder och analyserar och gör det job som behövs göra. Därefter skickar en oder till polisen, polisen gör som högre chef säger.
Du att det är DIN bostad, Det gör inte polisen.

Skrivit som en kratta men är lite små förvirrad och kokar över hela händelsen, av det jag läser så blir jag tokig för att ts har all rätt, och ts bara låter det vara. Det kanske är annat som inte tagits upp som jag inte är medveten om från ts sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

OKEJ! så Jag har läst genom hela tråden och så här sammanfattar jag det.

Det har skett ett MUNTLIGT kontrakt SVART. (Lycka till för tjejen att bevisa att hon har rätt att bo där), utan bevis så KAN det varit så här det gick till, tjejen har utan tillåtelse gått in i ts hus och folkbokfört sig och snott hans hemnycklar, slängt ut alla hans möbler, och skaffat ett fejkkontrakt. Låter ganska olagligt)

Du har nyckel till lägenheten.
Hon har inga bevis från hyresföreningen att hon har något med lghn att göra. Att folkbokföra sig kan vem som göra var som. Min bror folkbokförde sig hemma hos mig utan att jag fick reda på det av någon eller att jag godkände det. (jag var medveten om att han skulle byta adress och var ok med det, ville mest kolla om någon myndighet skulle förvarna)
så vad är problemet?
Ta den nyckel du har och lås upp sedan går du in i lägenheten och slänger ut henne. Hur ska hon bevisa att hon har kontrakt?
-jo genom hennes fejkade kontrakt som hon skapat.
Okej om hon nu har ett fejk kontrakt så lär hennes uppgifter inte finnas hos hyresföreningen, ts är väl fortfarande skyldig att betala hyra, och det är beviset på att han bor där, det är liksom inte så att jag kan kräva att folk betalar hyra på lägenheter som inte existerar, betalar ts hyra då är det han som bor där.
och jag tror inte att det är så lätt att bara skaffa fejk kontrakt och sen gå bo var som.

Jag kanske glömt något men jag redigerar in det senare

"polisen i sverige är ju helt värdelösa det gör ingenting"
Att möta upp en polis utanför en port och dra din historia på 10 minuter ger inte polisen rätt till att slänga ut henne. Polisens jobb är att upprätthålla lagen. INTE att utreda vem som bor där och sedan på 10 minuter och inga underlag att bestämma sig för att slänga ut personen som bor där inne. Låter inte klokt att polis som inte har koll på läget ska slänga ut folk från en bostad. Kanske därför kronofogden existerar?? Tänkt på det? De utreder och analyserar och gör det job som behövs göra. Därefter skickar en oder till polisen, polisen gör som högre chef säger och tar inte beslut på den nivån för att det är inte deras jobb!

What he said. Gå in och släng ut henne fysiskt INNAN HON BYTER LÅSET. Om hon sen ringer polisen och viftar med ett fakekontrakt kommer de ju antagligen inte slänga ut dig utan hänvisa till kronofogden. Du står ju även skriven där. Kronofogden utreder och ser att hon inte har något kontrakt hos hyresvärden utan det är du som har det. Case closed.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Vilket skitstövel!!!
Jag kan inte förstå hur du kan hålla dig så lugn , jag kokar av ilska bara genom att läsa dina inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Varit en del artiklar om sådant här med andrahandsuthyrning, det verkar helt sjukt korkat i Sverige, att man inte har någon laglig rätt till sitt boende.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv4xgG/hyresgasterna-kap...

"När polisen kom ut ur lägenheten fick Valentin ett besked som gjorde honom chockad.

– De sa att de visste att jag hade rätt till lägenheten, men att de inte kunde göra någonting. De sa att paret också kunde ha rätt att bo där, eftersom de hade folkbokfört sig på adressen och ställt in sina möbler där."

Typiskt Sverige.

Till dom som säger kronofogden, ja det verkar inte helt lätt heller.
"Paret valde då att överklaga Kronofogdens beslut. Valentin måste nu ta striden mot dem till tingsrätten. Och det kan ta tid.

– Jag hör hört mig för och fått veta att att handläggningstiden för tvistemål är uppemot två år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varit en del artiklar om sådant här med andrahandsuthyrning, det verkar helt sjukt korkat i Sverige, att man inte har någon laglig rätt till sitt boende.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv4xgG/hyresgasterna-kap...

"När polisen kom ut ur lägenheten fick Valentin ett besked som gjorde honom chockad.

– De sa att de visste att jag hade rätt till lägenheten, men att de inte kunde göra någonting. De sa att paret också kunde ha rätt att bo där, eftersom de hade folkbokfört sig på adressen och ställt in sina möbler där."

Typiskt Sverige

En väsentligt skillnad i detta fall borde väl vara att TS enbart har fixat med en tillåtelse till andrahandsuthyrning men något giltigt skriftligt kontrakt verkar inte finnas. Därav kanske det "bara" är att kasta ut henne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

En väsentligt skillnad i detta fall borde väl vara att TS enbart har fixat med en tillåtelse till andrahandsuthyrning men något giltigt skriftligt kontrakt verkar inte finnas. Därav kanske det "bara" är att kasta ut henne.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du iofs rätt i ja, förhoppningsvis går det enkelt att lösa.
Måste kännas hemskt att inte få åtkomst till sin egen bostad.